Baldur's Gate III - jak zacząć cz. 2, czyli jak walczyć


bigboy177 @ 10:05 16.08.2023
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Reaguj na przeciwnika


Co ciekawe, kontrolowane przez nas postaci mogą brać udział w walce pomiędzy turami. Chodzi o to, że mogą one reagować na zachowania przeciwnika. Reakcje nie zużywają punktów akcji, a pozwalają nam np. zaatakować wroga, który znajdzie się w pobliżu. To, jak działać będą reakcje dla posiadanej klasy postaci, można zdefiniować po otwarciu księgi zaklęć (K) i przejściu do zakładki reakcji. Tam możemy zdecydować czy dany bohater ma automatycznie reagować czy chcemy być powiadamiani o tym, że dana reakcja za moment będzie miała miejsce. Jest tu np. atak oportunistyczny oraz dodatkowy atak po tym, jak nie uda nam się trafić pierwszym razem. W takiej sytuacji zadajemy drugi cios, powodujący pewne – mniejsze – obrażenia.

Reakcje to oczywiście miecz obosieczny, albowiem przeciwnicy także nie stoją obojętnie, gdy znajdujemy się w ich pobliżu. Mijając oponenta, który gotowy jest np. na atak oportunistyczny, zobaczymy przed sobą specjalny wskaźnik, który ewentualnie pozwoli nam określić czy warto próbować czmychnąć i w jakim kierunku. Pamiętajcie, że każdy przeciwnik ma w ramach całej walki tylko jedną reakcję. Jeśli ją wykorzysta, możecie swobodnie krążyć dookoła, bo nie będzie mógł jej powtórzyć.

Na koniec jeszcze słów kilka na temat tego, jak odczytywać rozmaite opisy oraz atrybuty widoczne przy konkretnych umiejętnościach. Zdecydowanie najważniejszy parametr zapisywany jest w postaci 1k6, 2k4 itd. O co chodzi? Ano o to, że np. do wyliczenia obrażeń z danej zdolności wykorzystywane są kości. Gdy widzimy przy zaklęciu ofensywnym 1k6 oznacza to, że do obliczenia obrażeń wykorzystany zostanie pojedynczy rzut kością 6-ścienną. Obrażenia będą wówczas pomiędzy 1, a 6 punktami. Jeśli zobaczycie zapis 3k6 oznacza to, że obrażenia zostaną policzone na podstawie 3 rzutów 6-ścienną kością i będą się one kształtować pomiędzy 3, a 18 punktami. Do tego dochodzą jeszcze stałe bonusy, efekty obszarowe oraz modyfikatory (dla przykładu wyższa inteligencja może sprawić, że obrażenia wzrosną o kilka oczek). Warto czytać opisy i dokładnie zgłębić statystyki, aby wszystko zrozumieć.

Przydatne triki i podpowiedzi


Abyście sprawniej i skuteczniej eliminowali wszystkich napotkanych przeciwników, jeszcze kilka wskazówek, które Wam to umożliwią:

  • Zapisujcie jak najczęściej postępy;
  • Przedwcześnie i przypadkowo ukończoną kolejkę możecie anulować, jeśli po Was nie była tura przeciwnika;
  • Zmieniajcie broń, wyposażenie i zaklęcia przed walką, a nie w trakcie jej trwania;
  • Korzystajcie z popychania oponentów, aby spożytkować otoczenie oraz ukształtowanie środowiska;
  • Staraj się nie przesadzać z najmocniejszymi czarami, albowiem odzyskujesz je najczęściej podczas długiego odpoczynku, a ten pochłania surowce, które nie są nieskończone;
  • Jeśli masz eliksiry, nie bądź samolubny i zamiast samodzielnie z nich korzystać, rzucaj nimi w sojuszników. Eliksir uzdrowienia zadziała wówczas nawet na kilka postaci (zobaczycie obszar), a nie na pojedynczą.

Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł się przyda, a jeśli nadal będziecie mieć jakieś pytania, dajcie znać w komentarzach. Niebawem na naszych łamach zaczniemy też publikować kompleksowy poradnik dla Baldur’s Gate III i mamy nadzieję, że rozwieje on wszelkie Wasze wątpliwości co do gry oraz rozgrywki. Pod koniec bieżącego tygodnia na stronie znajdziecie też trzeci artykuł dla początkujących, w którym napiszemy coś więcej na temat eksploracji świata wykreowanego przez studio Larian.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosshuwar   @   13:50, 16.08.2023
O! Co prawda już kilka podobnych materiałów obejrzałem, ale w wolnej chwili będę musiał rzucić okiem na to co przygotowała Redakcja MG. A nóż widelec dowiem się czegoś więcej.

BG3 wymaga sporo nauki zanim zacznie się czerpać przyjemność z gry.


[EDIT]: I mam pierwsze pytanie:
Cytat: Redakcja
Przedwcześnie i przypadkowo ukończoną kolejkę możecie anulować, jeśli po Was nie była tura przeciwnika
Ale jak to zrobić? Miałem to wczoraj, przypadkowo nacisnąłem i zakończyłem turę członka mojej drużyny. Jak to mogłem cofnąć?
1 kudosbigboy177   @   15:01, 17.08.2023
Cytat: shuwar
[EDIT]: I mam pierwsze pytanie:
Cytat: Redakcja
Przedwcześnie i przypadkowo ukończoną kolejkę możecie anulować, jeśli po Was nie była tura przeciwnika
Ale jak to zrobić? Miałem to wczoraj, przypadkowo nacisnąłem i zakończyłem turę członka mojej drużyny. Jak to mogłem cofnąć?

Kliknij na wizerunek postaci, której kolejkę opuściłeś przypadkowo w górnym pasku postaci, a nad punktami akcji na dole zobaczysz przycisk "Anuluj koniec tury".
0 kudosthiefi   @   10:29, 18.08.2023
Te turówek walki męczą jak diabli.
Już muszę sobie przerwę od gry robić pomimo, że jestem wciąż w I akcie.
Po prostu męczące i pożerające za dużo czasu są.
Samo dobiegiwanie do przeciwników to 90% aktywności w tych turach, a w każdej walce przeciwnik ma atakujących na dystans.

Walka w turach to największa wada tej gry i rozumiem, że tak ma być, bo taki był klasyk.
Można je było zrobić lepiej, chodzby wzorem Xcom oddzielić ruch od aktywności i dać wartę dla tych co nie zrobią ataku.
Dlatego tury w Xcom są znośne, a tu po prostu irytyjace i męczące.
Walkę w real time byś skończył w 5 minut, tu trwa prawie godzinę. Strata czasu i zero miodności.
0 kudosshuwar   @   11:08, 18.08.2023
Ja do walki szczególnych zastrzeżeń nie mam.
Może po za tym, że są trudne nawet z ustawionym najniższym poziomem trudności.
Nadal nie wszystko czaję, wiem, że z pewnością dużą przewagą jest wykorzystywanie otoczenia (zwalenie czegoś na głowę, spowodowanie wybuchu beczki) - ale jeszcze tego nie czuję, nie jest dla mnie intuicyjne to jak z tego korzystać.

Nie bardzo udaje mi się znajdywać lepszej zbroi, broni - i to mnie też zastanawia. Może robię coś nie tak? Zapuszczam się za wcześnie w niektóre rejony? Sam nie wiem.

Ale za to fabuła jest po prostu bomba!
0 kudosBarbarella.   @   11:08, 18.08.2023
Cytat: thiefi
Walkę w real time byś skończył w 5 minut, tu trwa prawie godzinę.

Rany Boskie, to w takim razie trochę ich poniosło. To prędzej te 1000 planet w Starfieldzie oblecę niż awansuję na wyższy level w tym Baldurze. Zdziwiony
1 kudosGuilder   @   22:31, 18.08.2023
Cytat: shuwar
wiem, że z pewnością dużą przewagą jest wykorzystywanie otoczenia (zwalenie czegoś na głowę, spowodowanie wybuchu beczki)
Typowe dla tego studia. W Divinity: Original Sin 2 wręcz była to jedna z najmocniejszych technik walki, nazwana żartobliwie przez internautów "beczkomancją". Do beczki ładowało się kupę rzeczy (przez co owa ważyła tonę), najlepiej jeszcze coś wybuchowego do tego i zaklęciem lewitacji spuszczało się to przeciwnikom na głowę. Efekt był nieraz równy najmocniejszym czarom w grze. Szczęśliwy
0 kudosshuwar   @   07:50, 19.08.2023
Cytat: Guilder
Typowe dla tego studia. W Divinity: Original Sin 2
O kurcze… to faktycznie muszę się temu przyjrzeć. Umknęła mi ta beczkowa umiejętność.
1 kudosGuilder   @   23:13, 20.08.2023
Tutaj możesz zobaczyć fragment wideo, w którym jest ona wspomniana.
Tutaj rozwinięcie tych niesztampowych pomysłów z D:OS 2.
1 kudosshuwar   @   09:29, 21.08.2023
@Guilder: Dzięki! Genialne.
Wczoraj to zastosowałem = znalazłem skrzynię, którą można było otworzyć jedynie przez jej zniszczenie. Problem polegał na tym, że miała gigantyczną odporność i jedynie pojedyncze, bardzo mocne uderzenie mogło ją "otworzyć". I faktycznie: postawiłem na niej beczkę prochu i strzeliłem ognistą strzałą... ależ była rozpierducha! Uśmiech

Od teraz mam w wyposażeniu przynajmniej jedną - dwie beczki Uśmiech
Dodaj Odpowiedź