Baldur's Gate III - jak zacząć cz. 2, czyli jak walczyć
Reaguj na przeciwnika
Co ciekawe, kontrolowane przez nas postaci mogą brać udział w walce pomiędzy turami. Chodzi o to, że mogą one reagować na zachowania przeciwnika. Reakcje nie zużywają punktów akcji, a pozwalają nam np. zaatakować wroga, który znajdzie się w pobliżu. To, jak działać będą reakcje dla posiadanej klasy postaci, można zdefiniować po otwarciu księgi zaklęć (K) i przejściu do zakładki reakcji. Tam możemy zdecydować czy dany bohater ma automatycznie reagować czy chcemy być powiadamiani o tym, że dana reakcja za moment będzie miała miejsce. Jest tu np. atak oportunistyczny oraz dodatkowy atak po tym, jak nie uda nam się trafić pierwszym razem. W takiej sytuacji zadajemy drugi cios, powodujący pewne – mniejsze – obrażenia.
Reakcje to oczywiście miecz obosieczny, albowiem przeciwnicy także nie stoją obojętnie, gdy znajdujemy się w ich pobliżu. Mijając oponenta, który gotowy jest np. na atak oportunistyczny, zobaczymy przed sobą specjalny wskaźnik, który ewentualnie pozwoli nam określić czy warto próbować czmychnąć i w jakim kierunku. Pamiętajcie, że każdy przeciwnik ma w ramach całej walki tylko jedną reakcję. Jeśli ją wykorzysta, możecie swobodnie krążyć dookoła, bo nie będzie mógł jej powtórzyć.
Na koniec jeszcze słów kilka na temat tego, jak odczytywać rozmaite opisy oraz atrybuty widoczne przy konkretnych umiejętnościach. Zdecydowanie najważniejszy parametr zapisywany jest w postaci 1k6, 2k4 itd. O co chodzi? Ano o to, że np. do wyliczenia obrażeń z danej zdolności wykorzystywane są kości. Gdy widzimy przy zaklęciu ofensywnym 1k6 oznacza to, że do obliczenia obrażeń wykorzystany zostanie pojedynczy rzut kością 6-ścienną. Obrażenia będą wówczas pomiędzy 1, a 6 punktami. Jeśli zobaczycie zapis 3k6 oznacza to, że obrażenia zostaną policzone na podstawie 3 rzutów 6-ścienną kością i będą się one kształtować pomiędzy 3, a 18 punktami. Do tego dochodzą jeszcze stałe bonusy, efekty obszarowe oraz modyfikatory (dla przykładu wyższa inteligencja może sprawić, że obrażenia wzrosną o kilka oczek). Warto czytać opisy i dokładnie zgłębić statystyki, aby wszystko zrozumieć.
Przydatne triki i podpowiedzi
Abyście sprawniej i skuteczniej eliminowali wszystkich napotkanych przeciwników, jeszcze kilka wskazówek, które Wam to umożliwią:
- Zapisujcie jak najczęściej postępy;
- Przedwcześnie i przypadkowo ukończoną kolejkę możecie anulować, jeśli po Was nie była tura przeciwnika;
- Zmieniajcie broń, wyposażenie i zaklęcia przed walką, a nie w trakcie jej trwania;
- Korzystajcie z popychania oponentów, aby spożytkować otoczenie oraz ukształtowanie środowiska;
- Staraj się nie przesadzać z najmocniejszymi czarami, albowiem odzyskujesz je najczęściej podczas długiego odpoczynku, a ten pochłania surowce, które nie są nieskończone;
- Jeśli masz eliksiry, nie bądź samolubny i zamiast samodzielnie z nich korzystać, rzucaj nimi w sojuszników. Eliksir uzdrowienia zadziała wówczas nawet na kilka postaci (zobaczycie obszar), a nie na pojedynczą.
Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł się przyda, a jeśli nadal będziecie mieć jakieś pytania, dajcie znać w komentarzach. Niebawem na naszych łamach zaczniemy też publikować kompleksowy poradnik dla Baldur’s Gate III i mamy nadzieję, że rozwieje on wszelkie Wasze wątpliwości co do gry oraz rozgrywki. Pod koniec bieżącego tygodnia na stronie znajdziecie też trzeci artykuł dla początkujących, w którym napiszemy coś więcej na temat eksploracji świata wykreowanego przez studio Larian.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler