Prezydent Sony Worldwide Studios jest zawiedziony niskimi ocenami w recenzjach gier dla PlayStation 4

Oficjalna premiera PlayStation 4 odbędzie się w Stanach Zjednoczonych już za kilkanaście godzin, my musimy niestety poczekać dodatkowe dwa tygodnie, ale już teraz możemy poczytać sporo na temat sprzętu, jak i gier.

@ 14.11.2013, 16:12
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
ps3, ps4

Prezydent Sony Worldwide Studios jest zawiedziony niskimi ocenami w recenzjach gier dla PlayStation 4

Oficjalna premiera PlayStation 4 odbędzie się w Stanach Zjednoczonych już za kilkanaście godzin, my musimy niestety poczekać dodatkowe dwa tygodnie, ale już teraz możemy poczytać sporo na temat sprzętu, jak i gier. Z tego względu przygotowaliśmy nawet specjalne zestawienie recenzji konsoli oraz dedykowanych mu tytułów. Będziemy je na bieżąco aktualizować, a w związku z tym, zachęcamy do zerkania na podlinkowany przed momentem materiał.

Przechodząc jednak do rzeczy, samo PlayStation 4 jest w znacznej mierze wychwalane. Gorzej wygląda zaś sytuacja gier startowych na nie przeznaczonych. Sporo produkcji zbiera oceny w granicy "siódemki", a są też nawet takie, które ledwie przekraczają granicę "szóstki". Jest na tyle przeciętnie, że Shuhei Yoshida - prezydent Sony Worldwide Studios - postanowił zabrać głos w temacie. Rozmawiając z ekipą GI.biz powiedział on, że jest zawiedziony, ale jednocześnie wciąż wierzy, że sytuacja ulegnie zmianie i PS4 "eksploduje" - nie dosłownie, rzecz jasna.

"Tak, jestem zawiedziony widząc niektóre, wyjątkowo niskie oceny. Nie miałem jeszcze czasu aby poczytać recenzje, ale powiedziałbym, że są mieszanką. Wraz z konsolą debiutuje wiele gier, a zatem media są bardzo zabiegane, przechodząc poszczególne tytuły bardzo szybko, brakuje też funkcjonalności sieciowej, którą dodaliśmy dopiero kilka dni temu. Należy więc zerknąć jak dużo czasu spędzili na poszczególnych aspektach gry i jak wpływa to na niższe oceny."

"Jestem zawiedziony, ale nie jest to martwiące dla systemu, który debiutuje. Przeszedłem wszystkie nasze gry, Killzone, Knack i Resogun i totalnie dobrze się w nich bawiłem. Teraz drugi raz bawię się przy Knack i Resogun, ale przy wyższym poziomie trudności - te gry stają się fajniejsze, jak dłużej grasz. Jestem przekonany, że kiedy zdecydujesz się na ich zakup, będziesz usatysfakcjonowany, że to zrobiłeś."
- powiedział Yoshida.

Prezydent Sony Worldwide Studios jest zawiedziony niskimi ocenami w recenzjach gier dla PlayStation 4
Redakcja GI.biz była szczególnie mocno zainteresowana tym, co sądzi rozmówca na temat właśnie Knack, które, na chwilę obecną, oceniane jest najniżej ze wszystkich gier startowych PlayStation 4. Może na niskie noty wpłynął fakt, że główny projektant tytułu - Mark Cerny - jest też głównym architektem samej konsoli? Nie podołał dwóm pracom?

"Nie, nie sądzę aby było to prawdą. (Mark - dop.red.) spędził około ćwierci swojego czasu na tworzenie Knack, a biorąc pod uwagę, że był kreatywnym dyrektorem oraz nadzorował projekt, jest to odpowiednia ilość. Był w Japonii co miesiąc przez tydzień, pracując z ekipą, a zatem komunikacja była bardzo dobra."

"Gra nie powstała po to, aby nabić określone oceny - miałem nadzieję, że Knack zdobędzie średnią około 70-tki, a jak sprawdzałem, miało około 60-tki, wierzę, że pójdzie jeszcze w górę. Gra wymaga jedynie trzech przycisków do zabawy, a zatem to nie jest ten typ rozgrywki, którzy recenzenci oceniają wysoko na start nowego systemu. Gra została przygotowana na coś, co nazywamy drugim zakupem; wiesz, kiedy ludzie kupują PS4 dla Call of Duty, Assassin's Creed albo Killzone, ale również kupują Knack, to gra, w którą możesz grać z rodziną, albo bliską osobą."

"To wiadomość, że jako platforma, nie próbujemy się skupiać tylko na graczach hardcorowych, lubiących strzelanki - celujemy we wszystkich graczy - mimo to Knack jest świetną grą dla wszystkich, dla corowych graczy również, jeśli tylko podniosą poziom trudności."

"Projektując grę myśleliśmy o wszystkich, nawet o tych ludziach, którzy wcześniej nie grali. Nie staraliśmy się więc pozyskiwać wysokich ocen, choć nie powiem, że nie byłoby miło takowe dostawać. Killzone to co innego - jest zdecydowanie skierowane w stronę graczy corowych i wciąż czekamy na to, aż pojawią się kolejne recenzje ponieważ niektórzy grali tylko w singla, ale nie zagrali w multi. Poczekam więc z osobistym osądem, aż przeczytam więcej recenzji."

Prezydent Sony Worldwide Studios jest zawiedziony niskimi ocenami w recenzjach gier dla PlayStation 4
Yoshida ustosunkował się też do opóźnień niektórych tytułów, w tym m.in. do przesunięcia premiery ścigałki Driveclub. Problemem w tym przypadku okazały się nowe rozwiązania i technologie społecznościowe. To coś czego wcześniej nie wiedzieliśmy. PlayStation 4 jest, według Yoshidy - swego rodzaju przejściem pomiędzy generacjami.

"Generacja PlayStation 4 będzie swego rodzaju przejściem. To zakończenie ewolucji mocnej, potrafiącej przetwarzać grafikę 3D konsoli, ale jednocześnie w fazie dojrzewania jest nasza platforma sieciowa i początek nowych technologii, jak np. granie w chmurze, które planujemy uruchomić w przyszłym roku. Korzystanie z urządzeń mobilnych jest też ważną częścią naszego ekosystemu."

"Biorąc to wszystko pod uwagę oraz trudności, jakie mieliśmy na start PS3 i mocną konkurencję, szczególnie w USA, musieliśmy przyjrzeć się wszystkim elementom korporacji, to było prawie jak wkraczanie na nowo do branży. Nawet pośród naszych ekip jest takie samo przekonanie, bardziej bowiem słuchamy ludzi i zbieramy ich opinie podczas podejmowania różnych decyzji."

Co to oznacza dla nas, graczy? Oby jak najwięcej porządnych gier, stworzonych dla wszystkich możliwych typów fanów wirtualnej rozrywki. Czy tak rzeczywiście będzie przekonamy się za rok, a najpewniej dwa, natenczas zbyt wcześnie na prorokowanie, wszak platforma dopiero rusza.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosRepcor123   @   20:05, 15.11.2013
Sam nie rozumiem dlaczego Knack ma takie niskie noty... kiedy oglądałem gameplay'e wydała mi się całkiem sympatyczna i jeśli kupię PS4 w mojej kolekcji na pewno znajdzie się również Knack.
0 kudosKreTsky   @   12:35, 16.11.2013
No wlasnie to chyba jest problem, ze to tylko sympatyczna platformowka i nic wiecej. Ludzie oczekiwali jakichs konkretnych tytulow startowych - a tu Knack.