[Aktualizacja] PlayStation 4 - recenzje konsoli oraz zestawienie gier premierowych

Oficjalna premiera konsoli PlayStation 4 odbędzie się już 15 listopada, a w związku z tym, zagraniczne portale publikują pierwsze recenzje urządzenia.

@ 14.11.2013, 10:53
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
ps4

[Aktualizacja] PlayStation 4 - recenzje konsoli oraz zestawienie gier premierowych

Oficjalna premiera konsoli PlayStation 4 odbędzie się już 15 listopada, a w związku z tym, zagraniczne portale publikują pierwsze recenzje urządzenia. W większości opinie są dość pozytywne, a testujący wychwalają zarówno projekt zewnętrzny (jest elegancki, minimalistyczny i estetyczny), jak i funkcjonalność. Za największą wadę podawany jest brak naprawdę wyjątkowych tytułów startowych, albowiem te, które już zadebiutowały, póki co, nie powalają swoją jakością. Zresztą możecie zerknąć poniżej, a znajdziecie tam listę gier startowych, wraz ze średnią ocen, zaczerpniętą z portalu Metacritic.

Oczywiście naszej recenzji PlayStation 4 również możecie się spodziewać, musimy jednak dorwać konsolę w swoje ręce. Natenczas zapraszamy do czytania niniejszego zestawienia. Będziemy je na bieżąco aktualizować, a więc zachęcamy do okazyjnego zerkania - wiadomość zostanie przyklejona na szczycie listy nowinek, łatwo będzie ją więc znaleźć.

Na początek zestawienie najważniejszych cytatów z testów sprzętu. Na pierwszy ogień idzie ekipa zagranicznego portalu Eurogamer, która wychwala projekt urządzenia, ale obawia się, że może ono nie wytrzymać wysokich, letnich temperatur, a w rezultacie albo zacznie się przegrzewać, albo pracować wyjątkowo głośno. Z tego właśnie powodu powstrzymano się z przyznaniem finalnej noty - redakcja potrzebuje więcej czasu aby takową wystosować.

"Mamy tutaj wyjątkową technologię, to jest pewne. Sony oddaje nam wysokiej jakości, tradycyjnych konsolowych rozmiarów pudełko, w którym znaleźć można wydajny procesor, ze sporą nadwyżką mocy graficznej, a całość została zapakowana w porządnie zaprojektowaną obudowę, która, choć nie jest ekstra cool, dobrze rozprzestrzenia ciepło, a jednocześnie jest w miarę cicha w domowych warunkach. Jednakowoż, podstawą będzie sprawdzenie zachowania konsoli podczas miesięcy letnich. Najbardziej obawiamy się tego, że kiedy konsola zostanie pchnięta do granic swoich możliwości - dodatkowe 20W pochłaniane przez interfejs użytkownika, z działającą w tle grą - głośność wentylatora wzrośnie dość istotnie."

[Aktualizacja] PlayStation 4 - recenzje konsoli oraz zestawienie gier premierowych
Na pochwały zasłużył też kontroler, który w opinii testującego jest bardzo dobrze wykonany i przemyślany, oraz kamera, całkiem sprawnie wykrywająca twarz oraz głos.

"Nowy kontroler jest fantastyczny, z tego względu Guerrilla Games zdecydowało się usunąć całkowicie automatyczne celowanie - przy obecnych kontrolerach duże ryzyko, ale DualShock 4 radzi sobie bardzo dobrze. Rozpoznawanie twarzy oraz polecenia głosowe kamery również okazały się przyzwoite. Nie ma mowy o integracji na poziomie Kinecta, ale tak, czy tak jest imponująco i całkowicie opcjonalnie."

Na koniec jeszcze słów kilka na temat interfejsu użytkownika, który wymaga niestety poprawek.

"Wciąż nie mamy przekonania do interfejsu użytkownika. Nie mieliśmy wystarczającej ilości czasu żeby wszystko sprawdzić. Mimo to w oczy rzuca się niezręczna obsługa PlayStation Store, choć wszystko jest w miarę logicznie rozstawione i łatwo znaleźć poszukiwane opcje."


Następna w kolejce jest redakcja portalu Polygon, która pokusiła się nawet o świetnie zrealizowaną wideo recenzję (znajdziecie ją tutaj). Jeśli zaś chodzi o same wrażenia z obcowania z konsolą, to ekipie spodobał się wygląd, nowy kontroler oraz moc obliczeniowa. Za największą wadę podano brak odpowiedniego oprogramowania, żadna gra, póki co, nie okazała się bowiem hitem; jak również problemy z nawigacją po skomplikowanym, rozbudowanym i pełnym ukrytych opcji interfejsie użytkownika.

[Aktualizacja] PlayStation 4 - recenzje konsoli oraz zestawienie gier premierowych
"Dziedzictwo systemu operacyjnego PlayStation 3 widoczne jest w PlayStation 4 za sprawą mylącej hierarchii menu, podmenu oraz ukrytych opcji. Dla przykładu menu powiadomień konsoli zawiera powiadomienia, zaproszenia, alarmy z gier, pobrane materiały i wgrywane materiały, a wszystko jako osobne ekrany. Menu przyjaciół zawiera osobne ekrany dla zaproszeń do przyjaciół oraz próśb o udostępnienie imienia, oba są również w menu powiadomień. Chociaż może z czasem wszystko stanie się łatwiejsze w użyciu."

Portalowi brakuje też niektórych funkcjonalności, które można było znaleźć w poprzedniej generacji PlayStation.

"Lokalne odtwarzanie mediów, coś co było ważnym elementem poprzednika, jest niedostępne. PS4 nie posiada też rozsądnego zarządzania cyfrową zawartością. Gry wyświetlane są w niekończącej się poziomej linii, bez jakiejkolwiek możliwości organizacji. Każda płyta, jaką wrzucisz do konsoli jest automatycznie instalowana i pojawia się na liście, co istotnie utrudnia znalezienie interesujących tytułów."

Mimo to, ostatecznie Polygon ocenia PlayStation 4 na 7.5, a argumentuje to w następujący sposób:

"PS4 ma mnóstwo możliwości. Lokalne rozgrywki za sprawą PS Vita mają ogromny potencjał. PlayStation App, a nawet PlayStation Camera mogą zapewnić wiele możliwości deweloperom, którzy poszerzą swój zasięg poza graczy hardcorowych, na czym obecnie skupia się Sony. W przeciwieństwie do PlayStation 3, najnowszy projekt Sony został stworzony, aby ewoluować."

"PlayStation 4 skupia się na grach - głównie na grach - a jest to nieco niwelowane ze względu na brak odpowiedniego oprogramowania. Z czasem na pewno ulegnie to poprawie - lepsze i więcej gier pojawi się na PlayStation 4 - ale obecnie to konsola, która nie posiada gier wartych zarekomendowania. Osoby, które już tej jesieni zdecydują się na zakup, nabędą potencjał. Pozostaje tylko czekać, aż zostanie on odpowiednio wykorzystany."


Kolejna ekipa, która położyła już swoje ręce na PlayStation 4 to Kotaku. Tamtejsi redaktorzy również są zachwyceni urządzeniem, wymieniając mniej więcej te same wady i zalety, które opisaliśmy powyżej. Przytrafiła im się jednak pewna wpadka, otóż pierwszy egzemplarz konsoli, który do nich dotarł był uszkodzony i nie chciał współpracować.

"W ciągu ostatniego tygodnia moi koledzy z Kotaku i ja używaliśmy wczesnej wersji PlayStation 4, jak również trzech egzemplarzy sklepowych bez najmniejszych problemów. Inni reporterzy growi, z którymi rozmawialiśmy także nie mieli żadnych kłopotów z poprawnym działaniem PS4. Niemniej pierwszy egzemplarz, który Sony nam przysłało nie działał poprawnie. Wraz z kolegą zidentyfikowaliśmy problem, a związany był on z niewłaściwie wykonanym portem HDMI. Był po prostu innych rozmiarów, a w rezultacie wtyczka kabla nie chciała z nim współpracować. Nie byłem w stanie podłączyć poprawnie telewizora, a to natomiast uniemożliwiło transmisję danych. Próbowaliśmy wielu różnych kabli i telewizorów. Problem ewidentnie związany był z konsolą."

[Aktualizacja] PlayStation 4 - recenzje konsoli oraz zestawienie gier premierowych
Kotaku, w obliczu napotkanych kłopotów, próbowało otrzymać jakieś oświadczenie od Sony, ale niestety nie udało im się. Czy mamy do czynienia z jakąś większą wpadką? Mam nadzieję, że nie, bo byłoby sporo zamieszania w sieci, gdyby ludzie kupili swoje PS4, a następnie nie mogli z nich korzystać przez tak trywialnego jak gniazdo HDMI. Pozostaje czekać na rozwój wydarzeń.


Czwarty test PlayStation 4, którym chcę się podzielić pochodzi od redakcji Joystiq. Tam także konsola zbiera pozytywne opinie, a po lekturze tekstu udało mi się wyłapać kilka ciekawych informacji. Pierwsza dotyczy procesu instalacji, który, jak się okazuje, jest całkiem znośny - nie trwa długo i idzie sprawnie.

"Nawet jeśli będziesz kupował swoje gry na płytach, będziesz musiał przetrzymać jedynie krótką instalację, zanim będziesz w stanie grać. Kilka testów, które przeprowadziliśmy, dobiegły końca w około 2 minuty. Need for Speed: Rivals dało się uruchomić już po 51 sekundach, Knack działał po 1:43 s, a Battlefield 4 po 1:45 s. W przypadku Battlefield 4 konieczne było też co prawda pobranie dodatkowych 600MB, ale wystarczyło na to 7 minut, a szybkość zależna jest od lokalizacji oraz usługi internetu."

Druga ciekawostka związana jest z upgradowaniem gier z PlayStation 3 do wersji przeznaczonych dla PlayStation 4.

"Proces upgradu gier z PS3 do wersji dla PS4 okazał się bardzo prosty. Postępując wedle kroków opisanych na specjalnej ulotce AC4 dla PS3 zarejestrowaliśmy specjalny, promocyjny kod, umożliwiający upgrade, a następnym krokiem było wskoczenie na PS4 oraz odwiedzenie PlayStation Store. Nowy, uproszczony interfejs PS Store posiada sekcję zaprojektowaną specjalnie do przenoszenia gier z PS3 na PS4. Wystarczy po prostu wybrać grę do updatu, zapłacić $10 (albo wykorzystać voucher, który dodawany jest do samej konsoli) a zacznie się pobieranie gry. Rozmiary plików są spore i, w przeciwieństwie do płyt, wymagają więcej cierpliwości, aniżeli tylko kilka minut."

Trzecia sprawa, którą udało nam się wyłapać dotyczyła pojemności dysku, a konkretnie szybkości kurczenia się dostępnego na nim miejsca, kiedy zdecydujemy się pobierać gry z sieci. Mimo że twardziel oferuje 500 GB przestrzeni, to ekipa Joystiq uważa, że osoby posiadające znaczne kolekcje zmuszone będą albo do częstego kasowania danych, albo do zmiany dysku na pojemniejszy.

"Killzone: Shadow Fall to 39 GB, Battlefield 4 to 35 GB, Assassin's Creed 4 wymaga 21 GB. To prawie ćwierć pojemności dysku zajęte przez trzy gry. Dodajcie do tego jeszcze automatycznie aktualizacje gier, dostępne za darmo na PS4, a wygląda na to, że osoby posiadające duże kolekcje często będą musiały sprzątać. Gry pudełkowe mają tutaj zdecydowaną przewagę, bo kasowanie i ponowna instalacja jest tak prosta, jak wzięcie pudełka z półki. Jeśli będziesz musiał pobrać ponownie grę pokroju Killzone, czeka cię sporo czekania. Możliwość kasowania filmów oraz screenów po tym, jak zostanie zajęta określona ilość miejsca - coś podobnego do nagrywarek DVR - byłaby w tym przypadku przydatna."


Ostatnim zagranicznym portalem, który podzielił się już swoimi wrażeniami jest CVG. Pierwsze co wychwala ekipa to jakość wizualna gier, dostępnych na next-gena Sony. Niektóre tytuły wręcz oczarowały ekipę, a wrażenia z obcowania z nimi zawarli w takim oto cytacie:

"Nie powinno to być zaskoczeniem, ale gry startowe PlayStation 4 wyglądają absolutnie fantastycznie. Jeśli zarzucisz Killzone: Shadow Fall powita Cię audio-wizualna uczta, jakiej wcześniej na konsolach nie widziałeś. Postaci wyglądają jak żywe, a środowisko jest po prostu piękne. Battlefield 4 jest również świetnym przykładem mocy systemu, jeśli chodzi o renderowanie realistycznych pól bitew, oferuje też dynamiczny multiplayer."

CVG chwali też kontroler, niemniej pewne zarzuty kieruje w stronę panelu dotykowego, który, w opinii redakcji, nie został jeszcze zbyt dobrze wykorzystany.

"Tylko kilka gier skorzystało do tej pory z touchpada, a wyniki są różne. Killzone traktuje go jako swego rodzaju krzyżak, pozwalający na wydawanie komend, w zależności od kierunku, w którym przesuniemy palcem, podczas gdy Assassin's Creed wykorzystuje go jako touchpad z laptopa i służy on do nawigacji. Killzone całkiem nieźle korzysta też z wbudowanego głośnika, odtwarzając dzienniki audio właśnie na nim. Początkowo było to dziwne, ale z czasem zaczęło się robić wyjątkowo ciekawe."

Na koniec podsumowania pozytywnych wrażeń CVG mamy jeszcze cytat dotyczący nowego systemu trofeów, który, jak wiadomo, doczekał się jednej, dość istotnej, zmiany.

"System trofeów został zmodyfikowany, a zmiany powinny uczynić poszczególne zdobycze bardziej wartościowymi. Trofea są bowiem oceniane wedle rzadkości, prócz dotychczasowego systemu Brązowych, Srebrnych, Złotych i Platynowych. Rzadkość jest dosłowna, a wyliczana na podstawie ilości osób, które je posiadają. Oczywiście nadal zdobywasz poziomy jak wcześniej, ale gromadzenie poszczególnych trofeów jest bardziej satysfakcjonujące, jeśli uda Ci się zdobyć coś wyjątkowo rzadkiego."

[Aktualizacja] PlayStation 4 - recenzje konsoli oraz zestawienie gier premierowych
Podsumowanie tekstu CVG jest podobne do pozostałych redakcji. Otrzymaliśmy zatem konsolę, która ma potencjał, ale na chwilę obecną jest on niewykorzystany:

"Jest spora szansa, że platforma pozwoli na więcej innowacji w przyszłości, np. opcje streamingu, które pojawią się w późniejszym terminie, ale na chwilę obecną Sony sprzedaje przyszłościową maszynę, która nie oferuje zbyt wielu nowinek, w stosunku do poprzednika."

I to by było na tyle, jeśli chodzi o wrażenia ekip zagranicznych. Listę będziemy uzupełniać kiedy pojawią się kolejne recenzje i warte będą wspomnienia. Tak więc zachęcamy do zerkania od czasu do czasu do niniejszej wiadomości.

Teraz zaś szybkie zestawienie gier startowych, wraz z ich ocenami, zaczerpniętymi z serwisu Metacritic (aktualizacja w dniu 21 listopada 2013).

Angry Birds Star Wars - brak oceny;
Assassin's Creed IV: Black Flag - 82%;
Battlefield 4 - 87%;
Blacklight Retribution - 70% (na podstawie jednej oceny);
Call of Duty: Ghosts - 78%;
Contrast - 64%;
DC Universe Online - brak oceny;
FIFA 14 - 88%;
Flower - 92%;
Injustice: Gods Among Us - 77% (na podstawie dwóch ocen);
Just Dance - brak ocen;
Killzone Shadow Fall - 73%;
Knack - 56%;
LEGO Marvel Super Heroes - 90% (na podstawie jednej oceny);
Madden NFL 25 - 78%;
NBA 2K14 - 85% (tylko jedna ocena);
Need for Speed Rivals - 84%;
Resogun - 83%;
Sound Shapes - 85% (tylko dwie oceny);
Super Motherload - 73%;
Trine 2: Complete Story - 85% (na podstawie dwóch ocen);
Warframe - 74%.

Jak widać, lista nie jest kompletna, albowiem niektóre tytuły nie zostały jeszcze ocenione, albo mają zbyt mało recenzji. Sytuację będziemy obserwować i aktualizować na bieżąco zestawienie. Na koniec zachęcam do komentowania, poniżej. Chętnie poznamy Wasze opinie w temacie.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosshuwar   @   11:14, 14.11.2013
Cyt. "Obawia się, że może ono nie wytrzymać wysokich, letnich temperatur"...
Jak oglądałem nagranie PS4 od środka, to zacząłem się zastanawiać się czy to diabelstwo nie będzie się faktycznie przegrzewać. Miejsca na pozbycie się gorącego powietrza tam za wiele nie ma. Konsola może rozwiązać problem co najwyżej maksymalnymi obrotami wiatraka, co pewnie spowoduje hałas (i drżenie kwiatków stojących na stoliku TV :wink Uśmiech
0 kudosremik1976   @   11:35, 14.11.2013
No mnie też zastanawiało chłodzenie, choć ja zwróciłem uwagę na wiatrak, który przy PS3 wygląda jak wiatraczek od jakieś mini zabawki. Sam czekam na wydanie drugiego lub trzeciego modelu konsoli i wtedy będę myślał dopiero o zakupie.
0 kudosFox46   @   12:18, 14.11.2013
Na drugą generacje PS4 chyba przyjdzie nam poczekać, bo każdy chyba wie że Slimka ukazuję się minimum 2-3 lata po debiucie tak zwanego FATa
0 kudosremik1976   @   12:25, 14.11.2013
Fox FAT-y też wychodzą w kilku modelach. Zawsze tak było. Slimki w życiu bym nie kupił, no chyba że nie było by innej opcji.
0 kudosbigboy177   @   12:39, 14.11.2013
Cytat: remik1976
Fox FAT-y też wychodzą w kilku modelach. Zawsze tak było. Slimki w życiu bym nie kupił, no chyba że nie było by innej opcji.

Dokładnie. Zaraz po premierze PS3 wyszedł kolejny model FAT-a, w którym np. brakowało pełnej wstecznej kompatybilności. Na pewno podobnie będzie w przypadku PS4.
0 kudosFox46   @   19:49, 16.11.2013
Cytat: remik1976
Fox FAT-y też wychodzą w kilku modelach. Zawsze tak było. Slimki w życiu bym nie kupił, no chyba że nie było by innej opcji.


No to są usprawnione + najnowsza aktualizacja jest też wgrana, do tych bardziej cierpliwych którzy z pewnością będą czekali na drugą generacje konsoli czyli Slim. Slimka była dobra w PS2 nawet bardzo dobra w PS3 jedynie napęd lubił się chrzanić choć ja nie narzekam. To w przypadku PS4 nie możesz pisać że byś nie kupił no chyba że wiedziałbyś że jest do bani. Gdyby zaś było jak w przypadku PS2 czyli PS4 slim była by tak dobra jak Slimka PS2 to brałbym w ciemno. Teraz na pewno nie zakupie PS4, jedynie poczekam 6 miesięcy i zobaczę jak się ma sytuacja.
0 kudosSingle221   @   21:26, 16.11.2013
Ja też wolę czekać na Slimy.W USA niektóre konsole były uszkodzone dlaczego nie miałyby być w Europie?Też się zgodzę, że Slimy w PS2 były dobre ale Fat moim zdaniem było lepsze.
0 kudosKreTsky   @   23:51, 18.11.2013
Jak dla mnie slim nie musi byc, wystarczy poprawiony FAT, zeby nie bylo zadnych niespodzienak po odpakowaniu ;]
Mam nadzieje tylko, ze nad tym padem faktycznie popracowali i trigery nie beda juz tak dziadoskie.
0 kudosFox46   @   00:43, 19.11.2013
Cytat: KreTsky
Jak dla mnie slim nie musi byc, wystarczy poprawiony FAT, zeby nie bylo zadnych niespodzienak po odpakowaniu ;]
Mam nadzieje tylko, ze nad tym padem faktycznie popracowali i trigery nie beda juz tak dziadoskie.


No nie wiem wiesz już są agenci którzy pozdzierali te trigery..... Czyżby powtórka Pada z Xboxa 360 Fata ?? tam też te trigery były pokryte dziadowską gumą.
0 kudosKreTsky   @   04:07, 19.11.2013
Mnie bardziej martwi polozenie. Nie dziwie sie, ze w wielu strzelankach na PS3 celowanie i sterowanie bylo na jedynkach, a nie na trigerach. Przy tej konstrukcji pada trigery nie byly naturalna pozycja dla palcow wskazujacych i uzywanie ich ciagle jest dziwne Szczęśliwy
Mam nadzieje, ze jak zlapiesz nowego pada, to palce same powendruja na trigery ;]
Dodaj Odpowiedź