Magiczne światy w grach, czyli miłość od pierwszego zajrzenia


bigboy177 @ 22:10 24.11.2016
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Duży plus twórcom należy się również za to, że świat Geralta nie jest biały i czarny. Wszystko jest w odcieniach szarości. Nigdy nie wiemy jakie będą konsekwencje wykonanego przed momentem zlecenia. Finał może zdawać się pozytywny, ale po kilku godzinach napotkamy kogoś, kto sprawi, że zaczniemy się zastanawiać czy na pewno podjęliśmy wcześniej właściwe decyzje. Dzięki temu świat Wiedźmina 3 wciąga jeszcze mocniej, jest sugestywny i wiarygodny. Nie łatwo znaleźć inny, równie porywający. Z tego powodu Geralt był w stanie przekonać do siebie nie tylko graczy w Polsce, ale także zagranicą. Projekt studia CD Projekt RED przekonał milionów graczy i cieszył się ogromną popularnością. Głównie ze względu na narrację oraz kreację świata - jego wiarygodność.

Wirtualne światy od dawna zapewniają nam niezapomniane doznania. Czasem deweloperzy stawiają na liczbę miejsc do zwiedzenia, inny razem kreują klimat, którego po prostu nie da się podrobić. Są też tacy, którzy budują zestaw unikatowych postaci niezależnych. Takich, które na zawsze pozostają w naszej pamięci i sprawiają, że miliardy wielokątów na ekranie ożywają i zyskują tożsamość. Co ciekawe, większość światów, które najmocniej do mnie przemawiają to projekty studiów niezależnych, albo przynajmniej takich, które były niezależne w momencie gdy zaczęły nad nimi pracować. Wielcy wydawcy twierdzą, że nie tłamszą kreatywności, ale chyba nie jest to do końca prawdą. Zerknijcie zresztą na tabelkę poniżej.

TytułDeweloper
GothicStudio Piranha Bytes, odpowiedzialne za całą serię, było i jest niezależne.
Batman: Arkham AsylumStudio Rocksteady zostało zakupione przez Warner Bros po premierze gry.
BioShockStudio Irrational Games zostało przejęte przez Take-Two w 2006 roku, niedługo przed premierą gry, obecnie nie istnieje.
Silent Hill 2Ekipa odpowiedzialna za grę, Team Silent, była początkowo niezależną jednostką. W 2005 została wchłonięta przez Konami.
Dead SpaceStudio Visceral Games należy od dawna do Electronic Arts. Tylko 3 z około 20 jego tytułów to całkiem świeże marki, niezwiązane ze znanymi seriami. Obecnie studio dłubie przy kolejnym projekcie na licencji.
Obcy: IzolacjaStudio Creative Assembly od ponad 10 lat należy do firmy SEGA, od tamtej pory skupia się głównie na marce Total War. Obcy: Izolacja, choć oparty na licencji, wyszedł im zaskakująco dobrze.
Wiedźmin 3Studio CD Projekt RED jest niezależne, dzięki czemu opracowuje dojrzałe gry i nie musi obawiać się o poruszanie niewygodnych kwestii.
The Elder Scrolls V: SkyrimBethesda, jako wydawca, ma kilka interesujących marek. Jako producent zajmuje się głównie seriami The Elder Scrolls oraz Fallout. Tą pierwszą opracowuje od ponad 20 lat.
Soul Reaver 2: Legacy of KainGra powstała w studiu Crystal Dynamics, należącym wówczas do Eidos. Obecnie jest ono w rękach Square Enix.
Far CryProjekt zrealizowało niezależne studio Crytek. Kolejne odsłony trafiły w ręce Ubisoftu. Crytek nadal zarabia samo dla siebie.
Dying LightTytuł powstał dzięki studio Techland – niezależnemu polskiemu deweloperowi.

Kończąc, świadom jestem, że w niniejszym artykule nie opisałem wszystkich magicznych światów w grach, ale nie sposób wymienić każdego - jest ich tak dużo! Te z powyższego zestawienia zrobiły na mnie największe wrażenie w ostatnich latach i mam wrażenie, że często kilka pierwszych minut decydowało o tym, czy dotrwałem do końca wątku fabularnego, ale wcale nie musiały się spodobać Wam. Jeśli chcielibyście dodać coś od siebie, zróbcie to koniecznie poniżej, w komentarzach.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosjuve   @   17:39, 25.11.2016
Fajne zestawienie, a ja od siebie dorzuciłbym jeszcze od siebie Gallowmere inspirowane twórczością Tima Burtona z MediEvil i Shadow Moses z pierwszego Metal Gear Solid.
0 kudosGuilder   @   00:00, 26.11.2016
Świetny artykuł i świetna lista. Ja bardzo dobrze wspominam też Dunwall z Dishonored. Uwielbiam steampunk (przy każdej okazji o tym wspominam), a przy tym klimatu dodawał temu światu wszechobecny brud, mrok i zaraza.

Trochę osobną kategorię otwierałby Fallout, który w poszczególnych grach może nie ma jakichś genialnych map, ale całe uniwersum zostało bardzo porządnie zorganizowane.
0 kudossebogothic   @   08:26, 26.11.2016
Światy w dwóch pierwszych Gothicach to perfekcja i przykład na to jak tworzyć otwarte światy, nie sandboxy wypełnione masą bezsensownych znajdziek i powtarzalnych aktywności. To mają być światy z prawdziwego zdarzenia, niczym wydarte wprost z kart jakiejś książki, w których dzieje się akcja gry i które żyją niezależnie od poczynań gracza, a nie piaskownice wypełnione różnoraką zawartością po których hasa sobie gracz. Dlatego do dwóch pierwszych Gothiców mogę wracać bez końca i nigdy mi się nie nudzą. Tego właśnie oczekuję od współczesnych produkcji z otwartym światem. Niestety, twórcy najwyraźniej upodobali sobie tworzenie światów po linii najmniejszego oporu: tworzą wielgachną mapę i wypełniają ją milionem znajdziek i aktywności.
Oczywiście świat nie musi być otwarty by zapaść w pamięć, jednak właśnie możliwość w miarę swobodnego poruszania się po świecie nadaje mu tą niepowtarzalną magię. Chyba dla każdego kto po raz pierwszy zetknął się w grę z otwartym światem jego eksploracja była dużym przeżyciem. Dla mnie taką grą był Gothic i nigdy nie zapomnę łażenia po tym dość niebezpiecznym świecie, gdzie co krok czyhało jakieś nowe zagrożenie.

Jeśli chodzi o niewymienione światy z gier to dla mnie zabrakło tego z The Last of Us: mroczny, niebezpieczny, brutalny, gdzie każdy walczy o przetrwanie. Co prawda TLoU jest liniową grą akcji, jednak magię świata da się poczuć dzięki genialnej fabule oraz świetnemu gameplayowi, który wpasowuje się w klimat uniwersum The Last of Us. Ze Stalkerami czy serią Metro jest podobnie. Nie sposób też pominąć światy z gier From Software czy z Uncharted 4, gdzie mapy powalały rozmachem.
0 kudostinyLiza   @   09:57, 26.11.2016
Bardzo dobry artykuł i zestawienie Uśmiech Znalazło się w nim Rapture, które pokochałam i w prywatnym rankingu zajmuje top, więc wielki plus Uśmiech Zabrakło stanowczo Metra.
0 kudosJackieR3   @   18:11, 26.11.2016
Odnośnie Rapture to se myślę że jest bardziej technologiczne niż magiczne.
0 kudoswektorio   @   19:55, 26.11.2016
Zestawienie niczego sobie i fajnie, że autor od razu powiedział, że jest całkowicie subiektywne, ale...
zabrakło tu dla mnie najważniejszego ze wszystkich cRPGów w historii czyli Tormenta Torment , którego pod względem fabuły i lokacji - niesamowitego Miasta Drzwi (Sigil) zarządzanego przez Panią Bólu, jeszcze żadna gra nie przeskoczyła. Wystarczy wspomnieć 3 tys. stron A4 przetłumaczonych dialogów, wielość możliwych zakończeń, w tym wyjątkowa jak na tamte, a nawet i obecne czasy, możliwość pokonania głównego adwersarza za pomocą samych słów. Oczywiście wpływał na to współczynnik inteligencji i mądrości, od wysokości których zależała ilość dostępnych dialogów.
0 kudosGuilder   @   20:10, 26.11.2016
Torment jest genialną grą, ale świat widziany z rzutu izometrycznego nigdy nie będzie tak "zasysał" jak w produkcjach z widokiem z pierwszej osoby lub z trzeciej zza pleców. Ci sami twórcy stworzyli przecież uniwersum Fallouta, świetnie przygotowane ale mające swoje atuty mimo wszystko gdzie indziej.
1 kudosKerberos   @   22:23, 27.11.2016
Ranking jest bardzo spoko - i klasyka i coś bardziej świeżego.

I widzę sporo sugestii dotyczących uzupełnienia rankingu o kilka tytułów, więc obojętny na ten temat nie będę i zaproponowałbym Schizm II: Kameleon i Myst: Revelation - kreacja wizualna światów w tych produkcjach to absolutny majstersztyk, który polecam zobaczyć każdemu graczowi, nie tylko fanom przygodówek.
0 kudosfebra1976   @   20:02, 28.11.2016
Powyższy artykuł był jak sądzę katalizatorem którym Big chciał sprowokować dyskusję, o światach które zapadły nam w pamięć i które pokochaliśmy. Bo ilu graczy tyle preferencji, każdy mógłby wypisać tutaj swoją listę top gier z cudownie wykreowanymi światami. Każdy też będzie twierdził że jego wybór jest najbardziej trafiony.
Ja jako typ sentymentalny stwierdzę że gry z duszą już były, co najwyżej można teraz spotkać mniej lub bardziej udane kontynuacje lub wariacje na ich temat.
Mój top 10 "magicznych" światów to;
-Za najbardziej pokręcone postacie i zagmatwany scenariusz seria "Metal Gear Solid"
-Świat po apokalipsie i z całą kupą poukrywanych smaczków "Fallout 1/2"
-Za najbardziej japońską japońszczyznę, czasem uroczą, czasem infantylną "Final Fantasy 7-12"
-Za dreszcze na plecach i czasem wyraz zniesmaczenia na twarzy "Silent Hill 1-3"
-Pierwsze spotkanie z zombie i pierwsza miłość (ach ta Jill) "Resident Evil 1-4"
-Pierwszy haust krwi "Legacy of Kain: Soul Reaver"
-Pełen świńskiej magii, tony i ciut znajdziek polukrowany na maksa "Tomba 1/2"
-Niezapomniane "Breath of Fire" sam nie wiem za co ;-)
Z nowszych tytułów.
-Gra w której można "utonąć" może nie dosłownie, choć twórcy świata Rapture nie mogli chyba powiedzieć że im się nie przelewa. Czyli gustowny i obleśny zarazem "BioShock"
-No i na koniec wisienka na torcie, crème de la crème mojej biblioteczki czyli "Dark Souls" a z nim setki godzin zmagania się z samym sobą, oraz poznawania cudownie wykreowanego świata.
HOGW!
1 kudosJackieR3   @   21:26, 28.11.2016
Miasteczko z Postala 2 to dopiero jest magia.
0 kudosshuwar   @   07:48, 29.11.2016
A ja powiem szczerze, że nie czuję jakiś większych emocji jeśli chodzi o światy w grze. Teren rozgrywki to nie to samo, co fabuła, opowiadana historia czy klimatyczna muzyka.

Niemniej jednak z ulubionych miejsc, w których lubiłem / lubię się pokręcić to:
- Skyrim, za przestrzeń, realizm, zakamarki, ukryte jaskinie, no i za fruwające smoki...
- Fallout 4, za klimat post apokaliptyczny, za ogrom, przerażający czasami klimat i ten po-wybuchowy bałagan Puszcza oko
- Wiedźmin 3, za widoczki i rzeczywistą swobodę podróżowania, no i ten stres, czy mi coś za chwilę zza drzewa nie wyskoczy.
- Sniper Elite V2, za realny świat II wojny, zburzone kamienice, bałagan wojenny.
- Mass Effect - ale nie za konkretne lokalizacje, planety po których się poruszaliśmy, ale za wewnętrzne odczucie ogromnego wszechświata w jakim znajduje się Shepard. Świata, który od czasu, kiedy ludzkość odkrywa przekaźniki masy dowiaduje się, że nie jest sama stał się ogromny i bez dominującej roli ludzi.

Amen.
0 kudosdarkslide16   @   15:48, 29.11.2016
Przyznam, że wymienione światy mają swój klimat, jednak w kilku produkcjach gdzie może nie ma otwartego świata potrafiłem się zatrzymać by popatrzeć na dopracowaną grafikę otoczenia np w Tomb Raider czy wspominanym już wcześniej Metro. Wracając jednak do otwartego świata w grach to u mnie nr 1 zdecydowanie seria Final Fantasy pamiętam jak kupiłem konsole właśnie z 7 częścią na 3 cd później 8 i 9 to nie była gra na dzień tydzień grało się w to setki godzin a świat stworzony przez Japończyków tzw świat fantasy był rewelacyjny.
0 kudosJackieR3   @   15:51, 29.11.2016
Ale jednak miasteczko South Park rządzi. Szczęśliwy Szczęśliwy Szczęśliwy
0 kudosUxon   @   16:45, 29.11.2016
System Shock, Fallout, Fallout 2, Torment, Arcanum, S.T.A.L.K.E.R. Oj znalazłoby się tego niemało. Temat-rzeka i duży props za ten artykuł.
1 kudosFestus_   @   21:31, 30.11.2016
A ja wspomnę o wcale niezbyt dużym świecie w grze, który jednak mnie osobiście zaczarował - Zaginięcie Ethana Cartera.
Dodaj Odpowiedź