Magiczne światy w grach, czyli miłość od pierwszego zajrzenia
Duży plus twórcom należy się również za to, że świat Geralta nie jest biały i czarny. Wszystko jest w odcieniach szarości. Nigdy nie wiemy jakie będą konsekwencje wykonanego przed momentem zlecenia. Finał może zdawać się pozytywny, ale po kilku godzinach napotkamy kogoś, kto sprawi, że zaczniemy się zastanawiać czy na pewno podjęliśmy wcześniej właściwe decyzje. Dzięki temu świat Wiedźmina 3 wciąga jeszcze mocniej, jest sugestywny i wiarygodny. Nie łatwo znaleźć inny, równie porywający. Z tego powodu Geralt był w stanie przekonać do siebie nie tylko graczy w Polsce, ale także zagranicą. Projekt studia CD Projekt RED przekonał milionów graczy i cieszył się ogromną popularnością. Głównie ze względu na narrację oraz kreację świata - jego wiarygodność.
Wirtualne światy od dawna zapewniają nam niezapomniane doznania. Czasem deweloperzy stawiają na liczbę miejsc do zwiedzenia, inny razem kreują klimat, którego po prostu nie da się podrobić. Są też tacy, którzy budują zestaw unikatowych postaci niezależnych. Takich, które na zawsze pozostają w naszej pamięci i sprawiają, że miliardy wielokątów na ekranie ożywają i zyskują tożsamość. Co ciekawe, większość światów, które najmocniej do mnie przemawiają to projekty studiów niezależnych, albo przynajmniej takich, które były niezależne w momencie gdy zaczęły nad nimi pracować. Wielcy wydawcy twierdzą, że nie tłamszą kreatywności, ale chyba nie jest to do końca prawdą. Zerknijcie zresztą na tabelkę poniżej.
Tytuł | Deweloper |
---|---|
Gothic | Studio Piranha Bytes, odpowiedzialne za całą serię, było i jest niezależne. |
Batman: Arkham Asylum | Studio Rocksteady zostało zakupione przez Warner Bros po premierze gry. |
BioShock | Studio Irrational Games zostało przejęte przez Take-Two w 2006 roku, niedługo przed premierą gry, obecnie nie istnieje. |
Silent Hill 2 | Ekipa odpowiedzialna za grę, Team Silent, była początkowo niezależną jednostką. W 2005 została wchłonięta przez Konami. |
Dead Space | Studio Visceral Games należy od dawna do Electronic Arts. Tylko 3 z około 20 jego tytułów to całkiem świeże marki, niezwiązane ze znanymi seriami. Obecnie studio dłubie przy kolejnym projekcie na licencji. |
Obcy: Izolacja | Studio Creative Assembly od ponad 10 lat należy do firmy SEGA, od tamtej pory skupia się głównie na marce Total War. Obcy: Izolacja, choć oparty na licencji, wyszedł im zaskakująco dobrze. |
Wiedźmin 3 | Studio CD Projekt RED jest niezależne, dzięki czemu opracowuje dojrzałe gry i nie musi obawiać się o poruszanie niewygodnych kwestii. |
The Elder Scrolls V: Skyrim | Bethesda, jako wydawca, ma kilka interesujących marek. Jako producent zajmuje się głównie seriami The Elder Scrolls oraz Fallout. Tą pierwszą opracowuje od ponad 20 lat. |
Soul Reaver 2: Legacy of Kain | Gra powstała w studiu Crystal Dynamics, należącym wówczas do Eidos. Obecnie jest ono w rękach Square Enix. |
Far Cry | Projekt zrealizowało niezależne studio Crytek. Kolejne odsłony trafiły w ręce Ubisoftu. Crytek nadal zarabia samo dla siebie. |
Dying Light | Tytuł powstał dzięki studio Techland – niezależnemu polskiemu deweloperowi. |
Kończąc, świadom jestem, że w niniejszym artykule nie opisałem wszystkich magicznych światów w grach, ale nie sposób wymienić każdego - jest ich tak dużo! Te z powyższego zestawienia zrobiły na mnie największe wrażenie w ostatnich latach i mam wrażenie, że często kilka pierwszych minut decydowało o tym, czy dotrwałem do końca wątku fabularnego, ale wcale nie musiały się spodobać Wam. Jeśli chcielibyście dodać coś od siebie, zróbcie to koniecznie poniżej, w komentarzach.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler