Założyciel Epic Games wypowiedział się na temat technologii przyszłości

Czy ktoś z Was wyobraża sobie wyjście z domu bez telefonu? Czy ktoś z Was wyobraża sobie szkołę bez internetu? Czy ktoś z Was pomyślał kiedyś, jak wielki wpływ mają na nas technologie i technika? Wszędobylski GPS, bez którego kierowcy obejść się nie mogą, smartfony, iPhone'y i całe to ustrojstwo, słowem znak naszych czasów.

@ 29.12.2012, 11:47
Patryk "juve" Jankowski
Jestem szczęśliwym, wieloletnim i oddanym użytkownikiem konsol PlayStation. Lubię dopracowane, rozbudowane i ambitne gry wideo z najwyższej półki. Osobiście znam Solid Snake'a, z Larą Croft umawiałem się na randki i mieszkam w Residencji. Rzekłem.
pc, press info

Założyciel Epic Games wypowiedział się na temat technologii przyszłości

Czy ktoś z Was wyobraża sobie wyjście z domu bez telefonu? Czy ktoś z Was wyobraża sobie szkołę bez internetu? Czy ktoś z Was pomyślał kiedyś, jak wielki wpływ mają na nas technologie i technika? Wszędobylski GPS, bez którego kierowcy obejść się nie mogą, smartfony, iPhone'y i całe to ustrojstwo, słowem znak naszych czasów. Technologia jest zakorzeniona w nasze życie od wczesnych początków, z tym, że dzisiaj ma ona inny wydźwięk.

Gamasutra, branżowy serwis, przeprowadziła wywiad z ojcem Epic Games. Tim Sweeney ma za sobą lata pracy w branży, tym samym jego opinie są warte uwagi. Jegomość ostatnimi czasy zainteresował się ludzką percepcją, naszymi zmysłami i tym, co człowieka ogranicza. Efekty tego są proste - technologia wkrótce będzie naturalnym uzupełnieniem Was, człowieka. Przekładając to na realia branży gier, Sweeney upatruje tutaj problemu z grafiką w grach. To właśnie ten aspekt rozgrywki jest kluczem do rozwoju branży. Za przykład weźmy dynamiczne oświetlenie nad którym pracują spece nie tylko w Epic, ale również w Ubisoft (przy pracach nad Blacklist). Oświetlenie pozwala stworzyć klimat realizmu w rozgrywce, który reagował będzie bezpośrednio na poczynania gracza.

Założyciel Epic Games wypowiedział się na temat technologii przyszłości

''Aspekt graficzny jest wykładnią tego, jak rozgrywka prezentowała się będzie w przyszłości. Chodzi o realizm, który osiągniesz dzięki dynamice oświetlenia. Skoro projektujesz świat wirtualny, ubarwiasz go oświetleniem, więc oczywiste jest to, że destrukcja otoczenia wpłynie również na oświetlenie. Za przykład niech posłuży mi DOOM 3, gdzie dynamiczne oświetlenie prezentowała mała latarka. Punk oświetlany zmuszał nasze procesory do pracy, reszta świata gry spała w ciemnościach, ale i tak procesor musiał to wszystko obliczać. Myślę że dzisiaj, przy dzisiejszych standardach, jesteśmy w stanie kreować wysokiej jakości światy. Pęd technologiczny jest jednak kosztowny.''

Zaczepiono również o wątek Unreal Engine 4. Faktem jest to, iż producenci dążą do realizmu, fotorealistycznej grafiki i zwiększonej immersji. Skoro wszystko dostaniemy na talerzu, gdzie jest miejsce dla wyobraźni? Dziennikarze zadali ciekawe pytanie, mianowicie, czy ten pęd za fotorealizmem jest czymś uzasadniony? Demo Unreal Engine 4, póki co, z realnym światem zbyt dużo nie łączy, ale co będzie, gdy po silnik zgłoszą się twórcy innych, bardziej przyziemnych projektów? Ciekawi mnie jak wtedy ludzie zareagują na zmiany? Fotorealistyczną otoczkę podziwiamy na co dzień, wystarczy rano otworzyć oczy. I co tak naprawdę z tymi technologicznymi aspektami? Tim uważa, że ludzie robią małe kroki naprzód, a wciąż są ograniczani przez to, co zaprojektują.

''Nie mamy zamiaru symulować świata i jego realiów, przecież one są strasznie nudne. Mamy ambicje tworzyć fantastyczne światy i fantastycznych bohaterów. Wielka w tym rola naszego silnika, który nie tylko aspiruje do fotorealizmu, on daje szansę deweloperom do wzbudzania emocji w projektowanych bohaterach.(...) Technologie się rozwijają, ale od czasów naszego pierwszego silnika, wciąż borykamy się z podobnymi problemami, z tym że na mniejszą skalę. Dziś wszystko zależy od ludzi, ich sprzętu, zaawansowania na poziomie techniki i sztuki.''


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosKattowitz   @   17:48, 29.12.2012
Ktoś kiedyś uroczo powiedział: grafika w grach będzie kiedyś piękniejsza od rzeczywistości. No ale po co to, tak naprawdę? Czy rzeczywiście wkraczanie w wirtualny świat nieodstępujący niczym realizmowi będzie miał znaczenie? Fakt, będzie to "coś", jakaś kompletna i wysokich lotów innowacja, ale co poważnie wniesie? Jak dla mnie wiele gier już ma świetna grafikę - czy to w baśniowych czy drapieżnie ponurych klimatach. No ale jak to ludziom przystało w naturze... "cza" iść do przodu Szczęśliwy
0 kudosgregory16mix   @   17:51, 29.12.2012
Szkoda tylko, że fotorealizm wypiera ciekawe pomysły na sam sposób organizacji i rozgrywki w grze. Chodzi mi o to, że na nic świetna grafika, jeśli reszta pomysły na grę to kupa... A widoczna jest tendencja pokazująca, że lepsza grafika wypiera ciekawsze pomysły.
0 kudosLos_Emilos   @   17:57, 29.12.2012
Pamiętam jak w czasach liceum (jakieś 5 lat temu) podobały mi się momenty z TES: Morrowind a dokładniej burze piaskowe, dzisiaj Skyrim zachwyca burzami śnieżnymi ale czy coś w grywalności się zmieniło? Światy robią się coraz mniejsze, fabuła krótsza bo wszyscy oddelegowywani są do pracy nad grafiką- a koszty coraz bardziej rosną. Czy tędy droga powinna prowadzić? Moim skromnym zdaniem- chyba nie.
0 kudosagresor90a   @   19:05, 29.12.2012
Trochę odbiegnę od tematu Cool
Jeśli chodzi o widoki to w grach są coraz lepsze i realistyczne
Np. W mass effect możemy zobaczyć piękne widoki przyszłej cywilizacji a jak ktoś woli bardziej teraźniejsze to taki oferuje Skyrim do bólu w grach jest pięknych widoków i grafika powinna rozwijać się w tym kierunku Uśmiech
0 kudosKreTsky   @   10:23, 30.12.2012
Grafika im ladniejsza tym lepiej, ale jest to malo istotny aspekt w grach tak naprawde. Sa gry z uboga grafika, ktore potrafia wciagnac na bardzo wiele godzin. Wazny jest pomysl na gre, a nie grafika - to tylko wizualny dodatek tak naprawde, chociaz zdaje sie ze developerzy widza to na opak...
0 kudosFox46   @   11:35, 30.12.2012
Cytat: KreTsky
Grafika im ladniejsza tym lepiej, ale jest to malo istotny aspekt w grach tak naprawde. Sa gry z uboga grafika, ktore potrafia wciagnac na bardzo wiele godzin. Wazny jest pomysl na gre, a nie grafika - to tylko wizualny dodatek tak naprawde, chociaz zdaje sie ze developerzy widza to na opak...


Racja tylko powiedz to przeciętnemu graczowi od nie wiem 9-14 lat to cię wyśmieje(nie pisze że nie masz racji bo masz w 100%) gdyż taki jeleń stawia oprawę graficzną stawia na 1 miejscu, nie bez powodu twórcy stawiają wielki nacisk na oprawę graficzną. I jak już napisał gregory too co mi po super grafie skoro wszystkie inne w grze siada i jest jedna wielka kupa. A niestety teraz takich gier nie okłamujmy się jest sporo. Młodzi gracze klaskają uszami ze szczęścia bo "WOW ale grafika!! ". Ona fajny daje efekt na pierwszy rzut oka, potem tak naprawdę zdajesz sobie sprawę w danej grze że wszystko inne jest słabe i tylko grafika jakoś ratuję dany tytuł.
0 kudosLos_Emilos   @   11:36, 30.12.2012
Cytat: KreTsky
chociaz zdaje sie ze developerzy widza to na opak...

Nie tylko deweloperzy- dzisiejsi gracze też.
0 kudosremik1976   @   12:27, 30.12.2012
Mnie śmieszy jak większość mówi, że grafika się nie liczy. Jeżeli tak, to dlaczego nikt nie gra na potęgę w stare gry? Przecież są ich tysiące i mają to czego brakuje dzisiejszym grom, z wyjątkiem grafiki. Odpowiedź jest prosta, bo większości nie odpowiada już tamta szata graficzna. Gra składa się z kilku elementów, które się na wzajem uzupełniają i do nich również należy grafika i jest jej nieodłącznym elementem. Kiedyś tak samo jak dziś robiono wszystko, żeby gry z tamtych czasów wyglądały obłędnie jak na tamte możliwości graficzne i tak było, jest i będzie. Teraz co prawda wraca się do grafiki ze starych czasów, nawet do tej ośmiobitowej co już jest grubą przesadą, ale dla tego że ta obecna tak już się zbliżyła mocno do realizmu, że zaczyna nas zwyczajnie nudzić, a będzie jeszcze gorzej. Jak już osiągniemy fotorealizm, to co dalej? Realizm jest zły w grach, a nie ładna grafika, która może i daje tak samo dużo niezapomnianych wrażeń jak fabuła i grywalność.
0 kudosgregory16mix   @   13:01, 30.12.2012
Tylko Remik sztuka polega na zachowaniu proporcji. Grafika z czasów Gothica już była dla mnie wystarczająca. Mnie w Morrowindzie przeraża interface misji i nic więcej, tak dla przykładu,
0 kudosremik1976   @   14:04, 30.12.2012
Cytat: Greg
Tylko Remik sztuka polega na zachowaniu proporcji.

To właśnie miałem na myśli i mówiąc, ze gry składają się z wielu elementów budujących całość i nie da się wyrzucić jednego, bo zaburzy to resztę. Tak w ogóle ja uważam grafikę za jeden z najmocniejszych atrybutów gier komputerowych, tych starych i tych najnowszych. Nie stawiam go ponad innymi, ale też nie postawię grafiki niżej niż resztę elementów.
0 kudosJackieR3   @   14:19, 30.12.2012
Cytat: gregory16mix
Grafika z czasów Gothica już była dla mnie wystarczająca

No właśnie,napisałeś "była".Dla mnie też ale grałem w to parę lat temu i nie wiem czy teraz bawiłbym się tak samo.
0 kudosFox46   @   14:25, 30.12.2012
Ja często wracam do G1 ,2 ,3 ostatnio nawet znowu Fallouta 1 i 2 przeszedłem i wcale mnie nie razi oprawa graficzna.

Napisze nawet więcej lepiej się bawiłem przy tych grach aniżeli przy innej super produkcji z piękną grafiką. Nowe pokolenie nie zgra ci w Fallouta 1 i 2 bo po prostu są wychowani na Crysisie, a nawet jeśli to i tak nie dostrzegą tego co dana stara gra oferuję(np: świetna fabuła, klimat) bo pierw pod lupę idzie GRAFIKA a to jest wystarczający pretekst by powiedzieć ze reszta jest Beeee i ogólnie że gra jest do kitu.
0 kudosJackieR3   @   14:40, 30.12.2012
Kinoman który wychował się na filmach pokroju "Casablanca" czy "Obywatel Kane" też powie że to co się dzisiaj produkuje to oparte na "efektach specjalnych" badziewie.Czy będzie rację?Moim zdaniem nie.W natłoku efekciarskich produkcji zawsze można znaleźć coś interesującego,czy to w filmach czy to w grach.Technologia nie jest wrogiem dobrej rozrywki.
0 kudosgregory16mix   @   15:45, 30.12.2012
Cytat: JackieR3
No właśnie,napisałeś "była".Dla mnie też ale grałem w to parę lat temu i nie wiem czy teraz bawiłbym się tak samo.
I nadal jest. Morrowind wygląda w oryginale dobrze (jak dla mnie), tylko dziennik misji mnie zniechęcił. Jak dla mnie w ogóle nie czytelny.
0 kudosJackieR3   @   07:06, 31.12.2012
Cytat: gregory16mix
. Morrowind wygląda w oryginale dobrze (jak dla mnie), tylko dziennik misji mnie zniechęcił. Jak dla mnie w ogóle nie czytelny.

Jakoś mi się nie przypomina żebym miał z tym problemy.Może w Złotej Edycji którą mam ten element poprawiono.
Dodaj Odpowiedź