Podsumowanie serii Call of Duty - Black Ops 2 będzie dziewiątą odsłoną


Materdea @ 09:59 08.11.2012
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Klikam w komputer i piję kawkę. ☕👨‍💻


Call of Duty 2 (PC, X360)
Data premiery – świat: 31 października 2005
Data premiery – Polska: 9 grudnia 2005

W „dwójce” pierwsze skrzypce grali: Rosjanin – Witaliji Kozłow z 13. Dywizji Gwardyjskiej; Brytyjczyk – John Davis z 7. Dywizji Pancernej i Amerykanin – Bill Taylor z 2. Batalionu Rangersów.



Przy produkcji tej części zwiększył się skład dewelopera (z 25 do 75 ludzi) i budżet (do 14,5 milionów dolarów). Co ważne, w „dwójce” zdecydowano się zrezygnować z klasycznego uzdrawiania postaci poprzez zbierane apteczki. W to miejsce wprowadzono auto regenerujące się HP – kiedy zostaliśmy poważnie ranni wyraźnie słyszalne było pulsowanie serca, a na ekranie pojawiała się czerwona obwódka. Był to znak do przerwania ostrzału i schowania się za osłoną, celem „podreperowania” sił witalnych.

Usunięto możliwość zapisywania gry w określonym momencie i wprowadzono automatyczny zapis rozgrywki następujący po dotarciu do punktu kontrolnego lub wykonaniu zadania. Zaimplementowano niuanse typu drżąca ręka podczas celowania z karabinu snajperskiego czy granaty dymne na wyposażeniu głównego bohatera.

Istotny postęp widać też w oprawie audio-wizualnej, albowiem na potrzeby produkcji znacząco zmodyfikowano silnik napędzający pierwowzór. Na ekranie oglądamy zatem bardziej sugestywne wybuchy, bump mapping, odrobinę lepsze oświetlenie oraz cieniowanie. Szczególnie efektownie prezentują się misje zimowe, w Stalingradzie.



Call of Duty 3 (Xbox, X360, PS2, PS3, Wii)
Data premiery – świat: 10 listopada 2006
Data premiery – Polska: 17 listopada 2006

Call of Duty 3 ponownie przenosi gracza na fronty II Wojny Światowej. Zabawę rozpoczynamy po legendarnym lądowaniu na plaży w Normandii, kończymy zaś w sierpniu 1944 roku pod Chambois. Tłem dla wydarzeń w tej odsłonie jest Operacja Overlord, która doprowadziła do wycofania się wojsk niemieckich z terenów francuskich.



Kierujemy poczynaniami czwórki wojaków: amerykańskiego szeregowca Nicholsa, członka 29. Dywizji Piechoty; brytyjskiego sierżanta Jamesa Doyle; Kanadyjczyka Cole’a z 4. Dywizji Pancernej oraz – ważne – polskiego kierowcy czołgu, kaprala Wojciecha Bohatera, reprezentanta 1. Dywizji Pancernej.

Było to drugie podejście Treyarch do marki Call of Duty – poprzednie ich dzieło o podtytule Big Red One (wydane wyłącznie na PlayStation 2, Xbox i GameCube), było porządną produkcją zbierającą wysokie oceny przez branżowe serwisy, lecz wyłącznie substytutem dla „dużej dwójki”. „Trójka” przez recenzentów była chwalona przede wszystkim za wciągający tryb multiplayer i nowoczesną (jak na tamte czasy) grafikę. Dwojakie zdanie mieli na temat samej kampanii. Pojawiły się krytyczne głosy dotyczące liniowej konstrukcji poziomów.



Zupełną nowością było odrzucanie granatów, które pojawiały się przy naszych stopach dzięki przeciwnikom. Oprócz tego gameplay wzbogacony został o interaktywne fragmenty, gdzie musieliśmy np. wiosłować przy pomocy gałki pada. Twórcy gry potwierdzili też, że inspiracją przy tworzeniu fabuły były takie filmy, jak Najdłuższy dzień i O jeden most za daleko.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   12:25, 08.11.2012
Nie licząc jeszcze 5 dodatkowych które miedzy czasie wyszły (dwie wyjdą niebawem na PSV czyli Declassified + Online )

0 kudosDaerdin   @   15:20, 08.11.2012
Fox, może tak czasem przeczytasz artykuł, nim go skomentujesz?
0 kudosFox46   @   15:36, 08.11.2012
Ale ty wiesz o tym że nie zostały wymienione wszystkie odsłony coda których jest znacznie więcej niż 14 ...
0 kudosroxa175   @   16:03, 08.11.2012
Strasznie dużo części tej gry wyszło, a ja chyba tylko w góra 3 grałam. Dumny
0 kudosDaerdin   @   16:10, 08.11.2012
Cytat: Fox46
Ale ty wiesz o tym że nie zostały wymienione wszystkie odsłony coda których jest znacznie więcej niż 14 ...
Jest dokładnie 16 części i nie zostały wymienione tutaj tylko Reflex oraz Online z tego co widzę Uśmiech
0 kudosZeelek   @   16:47, 08.11.2012
Grałem we wszystkie części singiel ( 1-3 ) z powodu na to że gre miałem na xboxie i w polsce multi nie było potem dopiero black ops i gra w wcześniejsze tytuły na BO2 czekam bo wiem że gra będzie dobra i zapewni mi dziesiątki godzin zabawy
0 kudosBulwa1-95   @   16:58, 08.11.2012
Grałem we wszystkie częsci na różnego rodzaju konsolach i PC. Wspaniał FPS dzieki któremu spędziłem i dalej spędzam godziny niesamowitej zabawy. Najbliżej w moim sercu są serie : Call of duty 2 , Call of duty 4:Modern Warfare , CodMw2 inne części nie są złe jednakże nie pasują mi Uśmiech Polecam serię Cod'a gdyż można naprawdę się pobawić Uśmiech
0 kudosDaniel(PL)   @   17:49, 08.11.2012
Szkoda tylko, że CoD 3, i te 3-4 dodatki nie zrobili na pc, ale to nic co teraz się wyprawia. Black ops 2 i roboty. Niedługo będziemy walczyć z ufo. Żal.
0 kudosSzymono111   @   18:12, 08.11.2012
Dawniej COD wydawał się mniej...komercyjny. Z resztą z części na część jest coraz gorzej. Wszystko się skończyło na fenomenalnym COD 4,potem seria zaczęła słabnąć,ale zyski rosły.
0 kudosDaerdin   @   21:23, 08.11.2012
Tak tak, stara i wszystkim dobrze znana gadka. Gdyby z części na część było coraz gorzej, to te zyski by nie rosły. Bo jeśli rosną, to znaczy, że ludziom się gra podoba, skoro ją kupują Uśmiech
0 kudosmktiger   @   21:32, 08.11.2012
World at War była pierwsza częścią w którą namiętnie grałem online, te klimaty bardzo mi się podobały. W singlu można było znaleźć nawiązania do filmu "Wróg u bram" .
Ostatnia gra w której nowe mapy dawali za darmo ;)
Jakoś tak bardziej pasują mi produkcje Treyarch, mam nadzieję że na BO 2 się nie zawiodę ;)
0 kudosDaerdin   @   21:35, 08.11.2012
Cytat: mktiger
Ostatnia gra w której nowe mapy dawali za darmo ;)
Ale tylko na PC ;) I było to tylko z tego powodu, że te DLC zasponsorowała Nvidia.
0 kudosIgI123   @   22:25, 08.11.2012
Mam gdzieś że Call of Duty jest niby coraz bardziej komercyjny (a ciekawi mnie dla czego lub kogo są robiony inne gry, jak nie dla kasy?). To genialna seria FPS'ów. Grałem we wszystkie części jakie pojawiły się na PC do MW2, ale na pewno prędzej czy później ogram MW3 i BLOPS2. No i we trójkę na PS2 (choć ta odsłona szczególnie nie powala). Swoją drogą, ciekawe czy dzisiaj shootery miałyby system rozwoju postaci w multi, gdyby hen dawno temu nie pojawiłoby się to w MW1?
0 kudosKrru   @   09:24, 12.11.2012
Gra, która kiedyś była szanowana, dzisiaj jest przyrównywana do odgrzewanego kotleta, mimo to z jednej części na drugą sprzedaje się coraz lepiej. W 2007 roku wyszedł CoD 4 uważany za najlepszą część Call of Duty w ogóle (także prze zemnie). Seria osiągnęła szczyt i zaczęła się staczać. W World at War pojawiły się pierwsze narzekania dotyczące wtórności. Black Ops - powiew świeżości - poruszono temat zimnej wojny. Na razie gry z tej serii sprzedają się dobrze, a gracze zdają się mimo tego cały czas czekać na zmiany - czy się doczekają? Twórcy boją się zmian jak ognia, ale po co zmieniać coś co przynosi takie dochody? Co roku wychodzi prawie ta sama dobra/,,dobra" gra. Dla wielu seria nie jest tym czym była na początku - podpisuję się pod tym rękami i nogami..Pod tym względem jest to pewien rodzaj upadku.
Dodaj Odpowiedź