Alan Wake II - fabuła i zakończenie przeanalizowane


bigboy177 @ 17:27 24.01.2024
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Alan Wake II to rozbudowana fabularnie produkcja, pełna wątków oraz pytań bez odpowiedzi. Aby ułatwić Wam ogarnięcie niuansów opowieści, postanowiliśmy przygotować krótką analizę fabuły i zakończenia. Dzięki niej dowiecie się o co chodzi w grze, ale pamiętajcie, że zawiera ona spoilery.

Alan Wake II, jak większość horrorów – ewentualnie thrillerów – psychologicznych, oferuje zagmatwaną i niezbyt jasną, przynajmniej z pozoru, fabułę. Jeśli ukończyliście ostatnie dzieło studia Remedy, ale nie do końca wiecie czego byliście świadkami, przygotowaliśmy dla Was niniejszy artykuł. Stanowi on opis oraz analizę fabuły i zakończenia Alan Wake II, abyście zrozumieli wszelkie niuanse wątków opracowanych przez scenarzystów. Poniżej znajdziecie ogromne spoilery, więc nie czytajcie dalej, jeśli nie mieliście jeszcze szansy ukończyć gry.

Zacząć wypada od tego, że w Alan Wake II mamy do czynienia z dwójką bohaterów. Pierwszym jest agentka FBI o imieniu Saga Anderson, a drugim tytułowy Alan Wake. Saga Dociera do miasta zwanego Bright Falls, a następnie w okolicę jeziora Cauldron Lake, by zbadać dziwne rytualne morderstwo. Szybko jednak okazuje się, że nie ma ona do czynienia z prostym zabójstwem, ani zwykłym seryjnym mordercą. Wszystko jest tu znacznie bardziej skomplikowane, niż mogłoby się wydawać.

Saga zaczyna prowadzić swoje dochodzenie, a w jego trakcie wychodzą na jaw dziwne fakty. Po pierwsze, mieszkańcy Bright Falls – oraz pobliskiego Watery – zdają się znać naszą bohaterkę. Wspominają też o tragicznym wydarzeniu sprzed lat, w którym zginęła jej córka, Logan. Utonęła ona w tragicznym wypadku po tym, jak dziewczyny przeprowadziły się do wspomnianego miasteczka. Saga nie pamięta jednak kompletnie tych wydarzeń albowiem dla niej rzeczywistość wygląda całkiem inaczej. Logan przebywa z jej byłym mężem, Davidem, podczas gdy nasza agentka zajmuje się prowadzeniem dochodzenia.

W czasie, gdy Saga zwiedza Bright Falls, Watery oraz ich okolice, drugi bohater, Alan Wake, przebywa w miejscu zwanym Leżem Mroku. To alternatywna wersja Nowego Jorku, w której pisarz zajmuje się własnym dochodzeniem. Stara się znaleźć sposób na to, by z Leża Mroku uciec, a jako że przebywa tam od 13 lat, można spokojnie założyć, że nie jest to proces łatwy. Kluczem do sukcesu są dwa przedmioty. Pierwszym jest Anielska Lampa, do której prowadzi nas dozorca. Drugim jest natomiast część tejże lampy – włącznik zwany w uniwersum Pstrykaczem. Włącznik ten ma zaskakującą paranormalną zdolność. Jest w stanie urzeczywistniać dzieła sztuki, w tym także powieści.

Alan próbuje w jakiś sposób uciec z Leża Mroku, dowiadując się przy okazji coraz więcej na temat głównego antagonisty, Zgrzyta, a Saga w tym samym czasie powoli zauważa zachodzące dookoła zmiany. Są one spowodowane urzeczywistniającymi się wydarzeniami, opisywanymi przez Wake’a w książce zatytułowanej Powrót (Return). Jedynym sposobem na odkręcenie wszystkiego, czyli także niedopuszczenie do śmierci Logan, jest przepisanie wspomnianej powieści, a następnie skorzystanie z Pstrykacza, by zmiany urzeczywistnić. Co ciekawe, Alan wie, że powieść jest tu najważniejsza, choć przez dłuższy czas sądzi, że chodzi o inne dzieło, zatytułowane Inicjacja. Dopiero potem wpada na pomysł przepisania Powrotu.

W tym momencie sprawy robią się dość zagmatwane. Alan, nadal w Leżu Mroku, dedukuje, że wszystkie wydarzenia, które mają miejsce, są prawdopodobnie wynikiem działalności Zgrzyta, przepisującego fragmenty powieści Powrót. Rusza on za nim do Parliament Tower, a finalnie dociera do pokoju, w którym Zgrzyt siedzi przy maszynie do pisania. Podchodzi do niego i strzela mu w głowę. Nagle zdaje sobie jednak sprawę z tego, że nie zabił Zgrzyta, tylko samego siebie, aczkolwiek z przeszłości, próbującego przepisać zakończenie do Powrotu. Zabójstwo oznacza, że opowieść Zgrzyta nadal będzie mogła kontynuować bez zmian. Na domiar złego, Alan z teraźniejszości zaczyna rozumieć, że jest najprawdopodobniej winny śmierci swojej żony. Przez lata próbował on bowiem zmieniać rzeczywistość przy pomocy powieści Inicjacja i to te ciągłe zmiany – i jego pojawianie się w mieszkaniu Alice – najpewniej doprowadziły kobietę do samobójstwa. Wszystko w tym momencie robi wrażenie pętli, choć faktycznie mamy do czynienia z czymś innym, ale o tym za moment.

W momencie, gdy Alan z teraźniejszości zabija Alana z przeszłości, Saga, próbując uratować córkę, dowiaduje się, że do zmiany wydarzeń potrzebuje Alana oraz jego powieść pt. Powrót. Postanawia więc użyć Pstrykacza do tego, by wydobyć pisarza z Leża Mroku. Pomagają jej w tym dziadek (Tor) oraz wujek (Odin), należący do zespołu Old gods of Asgard. Wspólnie z agentką FBC organizują oni koncert na brzegu Cauldron Lake, a Saga korzysta tam z Pstrykacza. Po chwili pojawia się na plaży Alan, ale niestety nie taki, na jakiego liczyła Saga. W Leżu Mroku – zabijając samego siebie z przeszłości i tracąc wiarę, że kiedykolwiek ucieknie – Alan poddaje się całkowicie Duchowi Mroku, czyli paranormalnemu bytowi, który chciałby na zawsze zmienić rzeczywistość i to nie tylko w Bright Falls oraz Watery, ale najpewniej wszędzie. Saga zdaje sobie w pewnym momencie sprawę z tego, że w wyniku jej działań Alan faktycznie pojawił się w Bright Falls, tyle że kilka dni wcześniej, gdy pierwszy raz spotkała go na plaży w towarzystwie partnera, Alexa Casey. Niestety nie był to Alan, którego potrzebowała, ale Zgrzyt opanowany przez Ducha Mroku w pokoju pisarza.

Sprawdź także:

Control

Premiera: 27 sierpnia 2019
PC, PS4, XBOX ONE, PS5, XBOX X/S

Control to kolejne nowatorskie podejście do gier akcji z elementami przygodowymi od studia Remedy - twórców rewolucyjnego cyklu Max Payne oraz Alan Wake.W Control gracz w...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosBarbarella.   @   17:37, 25.01.2024
O rany!! To aż tak ciężko to ogarnąć? U Remedy to możliwe bo po ukończeniu Control miałam straszny zamęt w głowie i więcej pytań niż odpowiedzi na końcu a nie na początku gry. To dzięki. Teraz tego nie czytam ale kiedyś jak przejdę tego Alana to mam nadzieję że sobie przypomnę o tym artykule. Chociaż może każdy grający ma inne przemyślenia i wnioski po zakończeniu gry.