Historia PlayStation w skrócie - cz. 4
PlayStation Vita, choć nie zdobyło rynku, jak życzyliby sobie tego przedstawiciele Sony, pokazało, że nastawienie się bardziej na graczy oraz interakcję pomiędzy nimi, jest ważne. Dlatego korporacja postanowiła zrobić jeszcze większy krok w tę stronę, zapowiadając i wdrażając PlayStation 4. Już po odpaleniu konsoli widać co robią nasi przyjaciele, w jakie gry grają, jakie osiągnięcia udało im się zdobyć i czy przypadkiem nie udostępnili w jakiś portalach społecznościowych materiałów, ukazujących ich poczynania w grach. PS4 na pewno nie jest technicznym przełomem, jakiego doznaliśmy w momencie przeskoku z PS2 na PS3, ale jeśli chodzi o przyjemność z rozgrywki, wszystko idzie w dobrym kierunku.
Proces projektowania PlayStation 4 rozpoczął się w 2008 roku - tak przynajmniej twierdzi jej główny architekt, niejaki Mark Cerny. Czemu tak wcześnie? Chociaż konkretnych informacji w tym temacie nie ma, można przypuszczać, że Sony nie chciało ponownie wystartować z opóźnieniem. Debiut PlayStation 3 odbył się prawie rok później, w stosunku do Xboksa 360, co sprawiło, że korporacja była do tyłu, jeśli chodzi o sprzedaż. Tym razem postanowiono nie dopuścić do takiej sytuacji i zaczęto projektowanie znacznie wcześniej.
W trakcie etapu „kreślenia” konsoli zdecydowano się też mocno zmodyfikować przeznaczony dla niej kontroler. Trzy poprzednie wersje DualShocka były w porządku, ale trzeba było uczciwie przyznać, że znacznie wygodniejszy od nich okazywał się na każdym kroku pad przeznaczony dla Xboksa 360. Sony podczas opracowywania DualShocka 4 poprosiło o pomoc pracowników studia Bungie. Ich zadaniem było podrzucenie wskazówek, które sprawią, że nowy pad będzie lepiej nadawał się do strzelanek.
Wreszcie, po latach produkcji, konsolę zaprezentowano. Nastąpiło to w lutym 2013 roku, w trakcie specjalnej imprezy, zorganizowanej w Nowym Jorku. Japończycy przybyli na wydarzenie z wieloma materiałami filmowymi, wśród których najwięcej było tych promujących gry. Podczas PlayStation Meeting 2013 poznaliśmy też przybliżoną specyfikację urządzenia, jak i jego możliwości. Niestety nie ujawniono wówczas daty premiery. Tę przekazano opinii publicznej dopiero w trakcie GamesCom 2013, a więc mniej więcej pół roku później. Sony zdradziło wówczas, że debiut czwartego stacjonarnego PlayStation odbędzie się 15 listopada w Ameryce Północnej, a 29 listopada w Europie. Premierę w Azji, Ameryce Południowej oraz niektórych krajach Europy zaplanowano na 22 luty roku 2014.
Specyfikacja techniczna PlayStation 4: Procesor: AMD “Jaguar”, wykonany w technologii x86-64, posiadający 8 rdzeni, taktowanie 1.6 GHz; Karta grafiki: Zrobiony na zamówienie układ AMD Radeon, posiadający 18 jednostek liczących i 1152 potoków renderujących, a oferujący szybkość przetwarzania na poziomie 1.84 TFLOPS. Całość taktowana jest częstotliwością 800MHz; Pamięć RAM: 8GB pamięci GDDR5; Pamięć masowa: Dysk twardy o pojemności 500 GB (wymienny); Napęd optyczny: BD × 6 CAV (brak blokady regionalnej gier) DVD × 8 CAV. |
Start odbył się bez większych problemów, a konsola natychmiast zyskała sobie przychylność graczy. Charakteryzuje ją prosty interfejs użytkownika oraz całkiem niezły (choć mógłby być lepszy) katalog gier. Projektanci duży nacisk położyli na aspekty społecznościowe, jak komunikacja, dzielenie się materiałami z gier, a niedawno doszły też sugestie dotyczące znajomych. Niektóre tytuły umożliwiają również rozgrywkę kiedy nie posiadamy ich w swojej kolekcji. Wystarczy, że dysponuje nimi kumpel i zaprosi nas do zabawy. Znaczącym punktem sprzedażowym jest także fakt, iż PlayStation 4 jest nieco mocniejsze od swojego jedynego bezpośredniego konkurenta, Xboksa One. Na sprzęcie Sony większość tytułów działa płynniej, bądź w wyższej rozdzielczości, co sprawia, że gracze chętnie po niego sięgają.
Jeśli chodzi o sprzedaż, to PlayStation 4 znalazło się już w rękach ponad 13.5 miliona graczy. Liczy te pochodzą z września 2014 roku, a więc do tej pory na pewno są już nieco wyższe. Konsola wciąż radzi sobie świetnie i wiele wskazuje na to, że trend ten nie zmieni się w najbliższym czasie. Historia PS4 dopiero się zaczyna. Oby była równie barwna, jak wszystkich innych dotychczasowych platform z logo PlayStation!
Na tym kończymy nasz cykl. Mamy nadzieję, że dowiedzieliście się z niego czegoś ciekawego. Jednocześnie, liczę że nieźle bawiliście się w naszym konkursie. Pamiętajcie, że on nadal trwa. Póki nie ujawnimy zwycięzcy, macie szansę na zgarnięcie fantastycznej, limitowanej wersji PlayStation 4, przygotowanej z okazji 20-lecia istnienia marki. Po więcej szczegółów odsyłam tutaj.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler