Historia serii Tomb Raider i postaci Lary Croft - era Core Design


juve @ 12:13 20.02.2024
Patryk "juve" Jankowski
Jestem szczęśliwym, wieloletnim i oddanym użytkownikiem konsol PlayStation. Lubię dopracowane, rozbudowane i ambitne gry wideo z najwyższej półki. Osobiście znam Solid Snake'a, z Larą Croft umawiałem się na randki i mieszkam w Residencji. Rzekłem.

Historia serii Tomb Raider od jej pierwszej, kultowej odsłony z pierwszego PlayStation po równie kultowe następne przygody Lary Croft.

Gdy w 1996 roku pierwsza odsłona cyklu Tomb Raider trafiła na rynek, świat wirtualnej rozrywki przeżył rewolucję. Gra, która wprowadziła graczy w ekscytujący świat archeologicznych odkryć, zagadek logicznych i nieustraszonej bohaterki Lary Croft, szybko stała się ikoną popkultury. Nie z uwagi na tematykę, w której się obracała, ale ze względu na sposób w jaki to robiła - wykorzystując grafikę 3D oraz maksymalnie charakterystyczną bohaterkę.

Tomb Raider, stworzony przez brytyjskie studio Core Design, debiutował na PlayStation w roku 1996. Produkcja zdobyła ogromne uznanie za pionierską w tamtym okresie trójwymiarową grafikę. Nie tylko to przyczyniło się jednak do jej wielkiego sukcesu. Odpowiadał za niego również innowacyjny sposób prowadzenia rozgrywki. Gracze po raz pierwszy mogli brać udział w całkowicie trójwymiarowej przygodzie i badać lokacje w dowolny sposób, jednocześnie biorąc udział w przygodach archeolożki poszukującej starożytne artefakty w najbardziej egzotycznych zakątkach świata.

Lara Croft, bohaterka serii, błyskawicznie stała się ikoną. Z charakterystycznym wyglądem, wdziękiem i zdolnościami do walki, panna Croft przyciągała uwagę graczy na całym świecie. Jej osobowość, odważnej i niezależnej kobiety, była odskocznią od typowych męskich protagonistów w grach publikowanych w tamtych czasach.

Lara, co nie ulega wątpliwości, była mocno przerysowana pod względem wyglądu, ale to prawdopodobnie dzięki temu zaistniała. Stała się popularna do tego stopnia, że każda kolejna produkcja z nią miała ambasadorkę; modelkę, która pomagała w jej globalnej promocji na szczycie z samą Rhoną Mitrą. Lara Croft była symbolem seksu, piękna, silnych  i niezależnych kobiet.

Dzięki imponującej grafice, wciągającej fabule i rewelacyjnej rozgrywce, Tomb Raider stał się jednym z najlepiej sprzedających się tytułów na PlayStation. Seria szybko zyskała popularność i wyznaczyła nowe standardy dla przygodowych gier akcji. Eksploracja, łamigłówki, stosunkowo zawiłe poziomy, a także niemalże milimetrowa dokładność poruszania się (skoki, przewroty, tak zwane czasówki) wymagały umiejętności. Tytuł ten nie należał do łatwych, a przez to dawał ogromną satysfakcję. Najpewniej właśnie dzięki temu stał się tak popularny i lubiany.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosBarbarella.   @   21:59, 20.02.2024
Ja się przyznam że z tych klasycznych Raiderów próbowałam sił w The Last Revelation, Chronicles i Angel Of Darkness ale żadnej nie ukończyłam. Z tym że o dziwo nie z powodów że tak powiem technicznych, że nie potrafiłam jakiegoś skoku zrobić czy coś takiego. Gdzieś na przykład utknęłam i nie wiedziałam jak popchnąć grę do przodu albo chyba w Angel Of Darkness wcisnęłam quicksave'a tuż przed zgonem Lary i nie chciało mi się zaczynać całego rozdziału od nowa. W każdym razie jakieś pojęcie o tych klasycznych Raiderach mam i remaster Trylogi I-III kupię mimo że jednak wolę tę nową Larcię.
0 kudospetrucci109   @   10:59, 21.02.2024
Ja kiedyś miałem demo "jedynki" gdzieś na 486... I to tyle. Jakoś nie miałem okazji nigdy poznać tych starych części. Grałem w pierwszą cześć nowego cyklu i był na prawdę fajny. Kolejne mam na liście ale nie są to moje priorytety...