Wiedźmin 3: Dziki Gon (PC)

ObserwujMam (449)Gram (167)Ukończone (207)Kupisz (139)

Wiedźmin 3: Dziki Gon - już graliśmy (PC)


bigboy177 @ 16:36 26.01.2015
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Mniej więcej dwa tygodnie temu miałem przyjemność podjechać do studia CD Projekt RED i zagrać w najnowszą odsłonę serii Wiedźmin. Tytuł ten jest wyczekiwany przez wielu graczy, w tym także przeze mnie, rad zatem byłem, gdy otrzymałem zaproszenie.

Mniej więcej dwa tygodnie temu miałem przyjemność podjechać do studia CD Projekt RED i zagrać w najnowszą odsłonę serii Wiedźmin. Tytuł ten jest wyczekiwany przez wielu graczy, w tym także przeze mnie, rad zatem byłem, gdy otrzymałem zaproszenie. Deweloperzy bez zbytniego przeciągania usadowili nas przy wybranych platformach, a w rezultacie mieliśmy okazję poszarpać ponad 3 godziny, zaznajamiając się z wieloma elementami projektu. Po tym czasie jestem względnie spokojny o jego finalną jakość. Myślę, że tegoroczny maj zostanie zdominowany przez Geralta!



Na początek trochę pomarudzę. Kiedy zapisywałem się do testów, zdeklarowałem bowiem, że chciałbym zagrać na PlayStation 4. Niestety konsol było zbyt mało, w wyniku czego wylądowałem przy komputerze. Nie żebym był strasznie zawiedziony, ale chciałem po prostu porównać oprawę wizualną poszczególnych platform. Szybko jednak okazało się, że niezależnie od platformy, byłoby to niemożliwe. Twórcy odgórnie zdefiniowali detale na komputerach, najprawdopodobniej po to, abyśmy – jako dziennikarze – nie byli w stanie dostrzec różnic pomiędzy PeCetem, a Xboksem One i PlayStation 4. Mnie osobiście decyzja wydaje się lekko kontrowersyjna, ale cóż zrobić. Wygląda to trochę tak, jakby CD Projekt RED chciało coś ukryć. Tylko co?

W kodzie, który testowaliśmy było sporo mniejszych i większych błędów. Jeden z ciekawszych występował podczas misji pobocznej, w której goniłem konno złodzieja. Miałem za zadanie zrzucić go z grzbietu zwierzęcia, ale nie dało się tego zrobić mieczem. Trzeba było mieć kuszę, którą zdobyłem w innej misji, znacznie później. Jeden z deweloperów, przyglądając się mojemu bezcelowemu wymachiwaniu mieczem, podszedł i powiedział, że dodadzą możliwość zrzucenia bandziora w ten właśnie sposób. Nikt na to wcześniej nie wpadł, czy jak?

Przechodząc do samej gry, testowanie rozpoczęliśmy od samego początku. Twórcy nie chcieli serwować żadnych spoilerów i dlatego grałem pierwsze trzy i pół godziny wątku fabularnego, zamiast wskakiwać do zabawy gdzieś dalej. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to znacznych rozmiarów świat. Twórcy obiecywali, że mamy do czynienia z sandboxem i faktycznie w tej kwestii dostarczają. Mapa podzielona jest na wiele różnych obszarów, w których zmienia się nie tylko stylistyka, ale także zagrożenia, struktury, rasy, postaci niezależne itd. Całość jest, w teorii, od początku dostępna, niemniej jednak, w praktyce, nie da się swobodnie wędrować po wszystkich lokacjach. W wielu z nich występują przeciwnicy, których pokonanie na początku jest niemożliwe. Geralt nie dysponuje umiejętnościami, pozwalającymi mu stawić czoła tymże oponentom.

Wycinek, po którym biegałem składał się z terenów zalesionych, bagnistych oraz kilku pomniejszych wiosek. Był też oczywiście jakieś ruiny i inne takie, wszak przecież nie może takowych zabraknąć. Jeśli chodzi o stylistykę, to wszystko jest skrojone w należyty sposób, nawiązujący do odsłon poprzednich. Jednocześnie, czuć że to produkcja stworzona przez Polaków, jest w niej jakaś taka słowiańska atmosfera, co mnie osobiście niebywale raduje.

Jako że nie będę się skupiał na fragmentach głównego wątku fabularnego, słów kilka na temat tego, jak wyglądają zadania. Twórcy starali się o to, aby questy nie były zbudowane na zasadzie kopiuj/wklej. W jednym – dla przykładu – musiałem poszukać skradzionych narzędzi kowala. W innym, ktoś poprosił mnie o to, abym pomógł mu zdobyć przedmioty, leżące w pobliżu rozbitego wozu. Wozu, który został napadnięty i wpadł do pobliskiego bagna. Co ciekawe, już przy takich drobnych zleceniach do głosu dochodzi wybór. Na podstawie zgromadzonych dowodów (po przeprowadzonym śledztwie, z wykorzystaniem zmysłów wiedźmińskich Geralta) można bowiem dojść do wniosku, że osoba prosząca o pomoc, najzwyczajniej w świecie kłamie. Podczas konfrontacji decydujemy jak chcemy ją rozegrać, co mnie osobiście bardzo się podobało. Tego typu rozwiązania są przeważnie domeną głównym misji, a nie pobocznych.



Co ważne, nie wszystkie zadania są jakieś strasznie skomplikowane. Trafiają się też misje kurierskie. Np. jedna staruszka poprosiła mnie o to, abym dostał się do środka jakiegoś domostwa i odzyskał jej patelnię. Kiedy wszedłem do chaty okazało się, że patelnia została wykorzystana w dość niecodzienny sposób. Zdrapano z niej sadzę, aby sporządzić krótki list, prowadzący do lekko zaskakujących wniosków. Jakich? Tego nie zdradzę, nie jest moim celem psuć komukolwiek przyjemności z dochodzenia do tego samodzielnie.

Screeny z Wiedźmin 3: Dziki Gon (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   12:27, 27.01.2015
Cytat: zbychu5511
chociażby z wyłączonym uberprubkowaniem,


Zbychu w tej wersji jeszcze nie ma dostępnego Uberpunkowania. Bo redaktorzy przeglądali z ciekawości opcje graficzne na jakich gra była odpalana i owej opcji wspomnianej przez ciebie w tej BECIE jeszcze nie było dostępnej.
0 kudoszbychu5511   @   12:36, 27.01.2015
Fox46
Wielkie dzięki, akuratnie nie znalazłem, bądź mogłem przegapić tę wzmiankę.
0 kudosELbastardoUA   @   21:25, 27.01.2015
Już Panowie z Piranii się raz się pospieszyli a szybko to się można ... ehm do dziś czuć popsutą atmosferę pomimo wysiłków włożonych w jej poprawienie. Lepiej dopracować ten projekt do końca niźli się użerać z niezadowoloną klientelą. Uśmiech
0 kudosFox46   @   23:23, 27.01.2015
Teraz wam napiszę że jakby przełożyli premierę z Maja na np: październik to w cale bym się nie zdziwił.
Ale co jak co moim zdaniem warto by było czekać. Jeżeli to by pomogło w optymalizacji całej gry szczególnie konsolowej wersji to czemu nie. Wtedy można by było być dumnym że wydano tak dobrze dopracowaną grę.
0 kudosshuwar   @   07:05, 28.01.2015
No może i masz Fox rację, choć wolałbym, żeby dotyczyło to tylko konsol (a lub choć tylko XBoxa) Dumny
0 kudosRomeus   @   12:01, 28.01.2015
No, wreszcie mniej więcej wiadomo, na czym stoimy. Coś czuję, że wszystkich większych bugów do premiery nie poprawią i czeka nas pewnie kilka łatek, gdy gra będzie już na rynku. Pomimo to można być chyba umiarkowanym optymistą. "Dziki gon" zapowiada się na kawał bardzo dobrego erpega, który - być może - nie upokorzy ostatnich dzieł Bethesdy i Bioware, ale ugruntuje wysoką pozycję marki "Wiedźmin" w growym światku, zaś firmie CDProjekt Red pozwoli dalej rozwijać skrzydła, choćby przy produkcji "Cyberpunku".
0 kudosFox46   @   12:17, 28.01.2015
Cytat: shuwar
No może i masz Fox rację, choć wolałbym, żeby dotyczyło to tylko konsol (a lub choć tylko XBoxa) Dumny



Ale niestety tak by nie było bo CDP chce za wszelką cenę wypuścić na 3x platformy równocześnie. Jak pisałem wcześniej wolałbym poczekać kilka miesięcy dłużej niż dostawać łatki przez te kilka miesięcy które by łatały grę. Aczkolwiek trzeba liczyć się z tym że łątki nie zmieniają tak dobrze kodu gry i nie usuwają wszystkich pożądanych efektów tak jakby to zrobił programista. A łatki też nie poprawią ci tego kodu tak jakby to zrobił człowiek.
Dobry przykład UNITY załatali tyle ile mogli, ale UNITY to w dalszym ciągu bardzo niedopracowana gra i z niekorzystną optymalizacją. Baaa Aby było jeszcze śmieszniej UNITY na patchu 1,4 działa gorzej niż na patchu 1.3, tak więc tu też nasuwa się standardowa procedura że patche nie zawsze poprawiają ale też są przyczyną dolewania oliwy do ognia, czyli zamiast dawać pożądany efekt nasilają go jeszcze bardziej (sprawiają ze 4 błędy są poprawione ale od siebie narzucają 8 dodatkowych błędów).
0 kudosIgI123   @   15:01, 28.01.2015
Cytat: Fox46
Jak pisałem wcześniej wolałbym poczekać kilka miesięcy dłużej
No to przecież czekamy kilka miesięcy dłużej niż pierwotnie planowano, nieprawdaż?
0 kudosFox46   @   16:34, 28.01.2015
Cytat: IgI123
No to przecież czekamy kilka miesięcy dłużej niż pierwotnie planowano, nieprawdaż?


Noo czekamy i wyszło na jaw że kod gry szczególnie na XO i PS4 nie jest za fajny. Uważasz że trzy miesiące na poprawienie kodu gry na każdej platformie to wystarczający czas ?? bo ja uważam że zdecydowanie nie.
Zwłaszcza udowodnią to jak zaczną wydawać patche po kilka GB że nie podołali na czas, i łatają grę. Osobiście wolałbym tego uniknąć i poczekać jeszcze dłużej, bo to co pisali redaktorzy nie sprawia że można popadać w zachwyt, owszem w PC tak ale nie w wersji konsolowej gdzie Framrate spada do 20 klatek w niektórych momentach a POP-UP jest widoczny gołym okiem że chociażby doczytuje się roślinność. Nie chciałbym mieć drugiej powtórki z AC UNITY na konsoli, tylko w Polskim wydaniu.

Rozumiem gdyby tu się rozchodziło o jedną konkretną platformę i trzy miechy to wystarczający czas na poprawkę, ale trzy miesiące i do poprawy trzy platformy z tego przy dwóch najwięcej pracy. Nie widzę tego.....

Owszem jest stwierdzenie "gra wygląda tak samo na każdej platformie" tylko teraz pytanie jak to będzie chodzić na każdej platformie... właśnie.
0 kudosvoltan91   @   17:00, 28.01.2015
Cytat: Fox46
Cytat: IgI123
No to przecież czekamy kilka miesięcy dłużej niż pierwotnie planowano, nieprawdaż?


Noo czekamy i wyszło na jaw że kod gry szczególnie na XO i PS4 nie jest za fajny. Uważasz że trzy miesiące na poprawienie kodu gry na każdej platformie to wystarczający czas ?? bo ja uważam że zdecydowanie nie.
Zwłaszcza udowodnią to jak zaczną wydawać patche po kilka GB że nie podołali na czas, i łatają grę. Osobiście wolałbym tego uniknąć i poczekać jeszcze dłużej, bo to co pisali redaktorzy nie sprawia że można popadać w zachwyt, owszem w PC tak ale nie w wersji konsolowej gdzie Framrate spada do 20 klatek w niektórych momentach a POP-UP jest widoczny gołym okiem że chociażby doczytuje się roślinność. Nie chciałbym mieć drugiej powtórki z AC UNITY na konsoli, tylko w Polskim wydaniu.

Rozumiem gdyby tu się rozchodziło o jedną konkretną platformę i trzy miechy to wystarczający czas na poprawkę, ale trzy miesiące i do poprawy trzy platformy z tego przy dwóch najwięcej pracy. Nie widzę tego.....

Owszem jest stwierdzenie "gra wygląda tak samo na każdej platformie" tylko teraz pytanie jak to będzie chodzić na każdej platformie... właśnie.


Jakby nowe konsole nie były ujowe to wszystkim żyło by się lepiej. Nawet może bym kupił ps4 zamiast inwestować PC.
0 kudosCortigo   @   00:14, 29.01.2015
Dobrze że do samej premiery jeszcze trochę czasu bo niby dali fragment do testów ale nie było możliwości szperania przy ustawieniach, czyżby się bali że gra się wykrzaczy? Oglądając gameplay na innych portalach zauważyłem że grafika nie jest taka piękna jak było to widać an zapowiedziach. Czyli istny marketing i koloryzowanie wszystkiego co się da. Zgadzam się z @Fox, 3 miesiące na naprawienie tych wszystkich błędów, w grafice, w walce, ogólnie z optymalizacją w grze to jest zdecydowanie za mało czasu. Tutaj niektórzy oczekują dopieszczonej do granic wytrzymałości gry, a ja nie chciał bym dostać kolejnego AC: Unity. Nie ma gier idealnych więc W3 też taki nie będzie, na pewno nie w dniu premiery. Szykują się łatki i jest to nieuniknione. Zobaczymy jak sobie poradzą chociażby ze skokami fps'ów. Kolorowych recenzji nie wróżę.
0 kudosshuwar   @   07:49, 29.01.2015
Chciałem preordera, jednak chyba wstrzymam się z kupowaniem do czasu pierwszego patcha.
0 kudosurban1212   @   13:04, 30.01.2015
ja tak samo,raczej nie zamówię za szybko zamówiłem DA Inkwizycja i teraz żałuję.To i poczekam na patcha do Wieśka.
0 kudosshuwar   @   13:50, 30.01.2015
Ja właśnie przez mojego preordera do DAI zmieniłem zdanie na temat kupowania za wcześnie. Po ukończeniu Dragon Age poprawiono sporo rzeczy, które może nie były bardzo istotne dla wątku fabularnego, ale jednak coś mnie ominęło.
0 kudosDiscordia   @   18:36, 02.02.2015
Ponoć ma być dopracowany wiesiek, to po co czekać na patcha ? gra była już tyle razy przekładana, i coś mi się wydaje że to z powodu optymalizacji.. ciągle z tym były problemy, w wcześniejszych wersjach też, a tu.. wymagania wyciągnięte z rosołu, gra wygląda nieźle, ale jak będzie wyglądała na moim sprzęcie okaże się jak wyjdzie. Nie chcę być nadto pesymistyczny, bo uwielbiam sapkowskiego, i granie w wiedźmina sprawia mi przyjemność, nawet jeśli jest sporo niedopracowań, ale jak już robią konkret grę, to niech chodzi konkret. mydlenie oczu... to całe przesuwanie premiery i tak nie zmieni tego że będą patche, może ( jeśli dobrze pójdzie ) obędzie się bez patcha w dniu pierwszym Dumny
Dodaj Odpowiedź