PlayStation 5 posiada dedykowany układ do przetwarzania dźwięku
Jednostkę nazwano Tempest Engine, a stanowi zmodyfikowane GPU.
Wczoraj w sieci pojawiła się specyfikacja techniczna PlayStation 5, a przy okazji sporo interesujących szczegółów na temat platformy. Dziś dowiedzieliśmy się co nieco na temat układu odpowiedzialnego za dźwięk, czyli Tempest Engine.
Dzięki chipowi dedykowanemu audio, twórcy gier przeznaczonych dla PlayStation 5 mogą większy nacisk położyć na udźwiękowienie swoich projektów. Tempest Engine sprawia, że deweloperzy mają dostęp m.in. do dźwięku przestrzennego, odpowiedzialnego za bardziej sugestywne efekty specjalne.
Tempest Engine to tak naprawdę GPU, które zostało poddane pewnym zmianom. Modyfikacje poczynione w nim zainspirowane zostały rdzeniami jednostki centralnej opracowanej na potrzeby PlayStation 3. Co ciekawe, układ dysponuje przepustowością porównywalną z wszystkimi rdzeniami jednostki centralnej PlayStation 4.
Chip jest w stanie wspierać setki źródeł dźwięku (symulując np. spadające krople deszczu), a także generować efekty w taki sposób, aby możliwie jak najlepiej dopasowane były do kształtu ludzkiego ucha. Dzięki temu łatwiej jesteśmy w stanie zlokalizować kierunek, z którego dochodzi dźwięk.
Aby opracować drugą z wymienionych technologii, firma Sony skanowała ludzkie uszy, a potem prześledziła ruch dźwięku ze źródła do bębenków. Następnie przygotowanych zostało pięć profili dźwiękowych (profili HRTF), które odpowiadać będą najpopularniejszym kształtom uszu. Profile te będą dostępne na premierę platformy.
Najważniejszym źródłem dźwięku dla PlayStation 5 mają być słuchawki. To one będą najlepiej oddawać możliwości układu Tempest Engine, przy czym także w trakcie rozgrywek na głośnikach będziemy mogli cieszyć się nowymi rozwiązaniami.
Premiera PlayStation 5 jest podobno niezagrożona i odbędzie się zgodnie z planem, czyli pod koniec bieżącego roku.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler