Wiedźmin 3 wykorzysta pełną moc konsol PlayStation 4 i Xbox One?

W trakcie targów Gamescom miała miejsce spora prezentacja gry Wiedźmin 3. Ekipa portalu VG247, po jej zakończeniu, zadała kilka pytań deweloperom, głównie związanych z edycjami gry, przeznaczonymi dla konsol następnej generacji.

@ 06.09.2013, 13:20
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps4, xbox one

Wiedźmin 3 wykorzysta pełną moc konsol PlayStation 4 i Xbox One?

W trakcie targów Gamescom miała miejsce spora prezentacja gry Wiedźmin 3. Ekipa portalu VG247, po jej zakończeniu, zadała kilka pytań deweloperom, głównie związanych z edycjami gry, przeznaczonymi dla konsol następnej generacji. Garść najciekawszych odpowiedzi postanowiłem przytoczyć w niniejszej wiadomości, tak więc, jeśli więc wyczekujecie na premierę, to zapraszamy do lektury.

Jedno z pierwszych pytań dotyczyło tego, czy tworząc Wiedźmina 3 na next-geny, CD Projekt RED musiał coś wyciąć, ewentualnie zmienić, aby wpasować się w politykę Sony i Microsoftu. Marek Ziemak, producent rozgrywki, odpowiedział:

"Nie, prawdę mówiąc, było odwrotnie. W rzeczywistości mieliśmy wiele nowych możliwości ze względu na nowe platformy. Mamy lepszy sprzęt do zabawy, a to oznacza, że jesteśmy w stanie zbudować więcej rzeczy w grze."

Kolejne pytanie związane jest z technicznymi zmianami, które ewentualnie były konieczne do tego, aby gra działała poprawnie oraz wyglądała identycznie na wszystkich platformach sprzętowych.

"Użyliśmy zupełnie nowej technologii - Red Engine 3. To zaawansowana wersja silnika, z którego korzystaliśmy podczas tworzenia Wiedźmina 2, a dodatkowo ją jeszcze usprawniliśmy pod wieloma względami. Dla przykładu, ze względu na otwarty świat, wbudowaliśmy technologię pozwalającą na streaming, dzięki któremu nie ma ekranów wczytywania i można swobodnie poruszać się w świecie. Całkowicie zmieniliśmy też system sztucznej inteligencji. Jest wiele różnych technicznych spraw, które lecą w tle, a które pozwalają nam osiągnąć odpowiedni poziom gry. Możemy tworzyć grupowe taktyki oraz wiele różnych zachowań wrogów."

Odpowiedź się lekko rozminęła z pytaniem, niemniej, można założyć, że Markowi chodziło o to, że wszystkie platformy będą wyglądać identycznie i grać tak samo, ze względu na nowy silnik graficzny - tak przynajmniej wnioskuję, czytając między wyrazami.

Wiedźmin 3 wykorzysta pełną moc konsol PlayStation 4 i Xbox One?
Następna intrygująca kwestia, to wspomniana w temacie moc next-genów. Czy CD Projekt RED faktycznie dobrnął do granic możliwości maszynek?

"Tak. W tym momencie, mocno testujemy, eksperymentujemy platformy next-genowe i wiemy, że gra jest bardzo wymagająca. Oczywiście wciąż mamy fazę autoryzacji przed sobą, ale ze względu na wielkość i upchanie świata, jesteśmy blisko maksymalnych możliwości sprzętu. Oczywiście jeśli znajdziemy gdzieś więcej mocy obliczeniowej, na pewno ją wykorzystamy. Inni pewnie podzielają naszą opinię, że jeśli jest jakaś moc dostępna, to czemu z niej nie skorzystać?"

Święta prawda, przy czym, mam nadzieję, że te granice możliwości nie będą oznaczały zauważalnie słabszej jakości tekstur, uboższych modeli postaci itd. Trzeba bowiem uczciwie przyznać, że Wiedźmin 2 na PC i na konsoli, to dwie różne gry, technicznie rzecz biorąc.

Wiedźmin 3 wykorzysta pełną moc konsol PlayStation 4 i Xbox One?
Na koniec jeszcze jedna, istotna - jak dla mnie - kwestia, związana z systemem walki. Rozmówca pyta bowiem Marka, czy system walki w Wiedźminie 3 przypomina moda, którego przygotował Andrzej Kwiatkowski, a który zmieniał dość istotnie potyczki w Wiedźminie 2.

"On jest producentem walki w Wiedźminie 3. Jest częściowo odpowiedzialny za zachowanie wrogów, walki oraz balans w grze. To fajny mod i na pewno wpłynie na Wiedźmina 3, bo on (Andrzej - dop. red.) także ma wpływ na grę.

Jeśli chodzi o balans poziomów trudności oraz wrogów, lubimy kilka różnych ustawień, dla różnych graczy. W Wiedźminie 3 chcemy aby proces nauki był prosty, a nie zatrważający każdego, kto włączy nasz tytuł Nie mogę konkretnie odpowiedzieć na pytanie, ale to (mod - dop.red.) będzie miało wpływ na grę."


I to by było na tyle. Jeśli macie jakieś komentarze, to chętnie poczytamy je poniżej. Gdybyście mieli ochotę przeczytać cały wywiad na temat Wiedźmina 3, to zapraszam tutaj.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosVerdungo   @   14:54, 06.09.2013
ciekawe tylko czy efektownie wykorzystają te granice możliwości Uśmiech
0 kudosKazberg   @   16:01, 06.09.2013
Cytat: Verdungo
ciekawe tylko czy efektownie wykorzystają te granice możliwości Uśmiech

Trochę zaufania przyjacielu, po dwóch świetnych częściach.
Osobiście, śpię spokojnie.
0 kudosmareczek_89   @   16:34, 06.09.2013
Ja z kolei wieżę że gra będzie na bardzo wysokim poziomie na nexgenach i będzie dopracowana. Ale to że W3 wycisnął max możliwości z Xbox One i PS4 w to już nie do końca chce mi się wierzyć. Jeszcze niedawno był artykuł że po 3-4 latach będą gry które osiągną max wydajności.
0 kudosFox46   @   17:23, 06.09.2013
I to mnie martwi że nowa generacja będzie na chwile że po 2-3 latach już nic się nie da z nich wycisnąć bo będą za słabe.
0 kudosKazberg   @   23:10, 06.09.2013
Z całym należnym szacunkiem dla Pana Ziemaka, to ta wypowiedź o dobrnięciu do kresu możliwości next-genów pachnie mi na kilometr pr-owym bullshitem.
I o ile pamięć mnie nie zawodzi to zawsze ktoś w okolicach kolejnej generacji papla takie bzdury.
Wyglądać to z całą pewnością będzie zacnie, ale na Teutatesa śmiem twierdzić że kres możliwości nowej generacji nastąpi (jak historia już wielokrotnie pokazała) za mniej więcej 5-6 lat po starcie danego systemu.
0 kudossebogothic   @   23:26, 06.09.2013
Tyle, że Wiedźmin 3 będzie potężną produkcją z ogromnym światem, bez ekranów wczytywania i dopracowaną AI. Sądzę więc, że to może być prawda, iż gra wykorzysta praktycznie całą moc konsol. Ale pewnie później będą się pojawiać ładniejsze produkcje, tyle, że będą to gry w stylu Uncharted, jakieś strzelanki, które mają o wiele mniejsze mapy, więc pozostaje sporo miejsca na to by zrobić świetną grafikę.
Należy też pamiętać, że z biegiem czasu będą się pojawiać narzędzia, które umożliwią o wiele wydajniejsze wykorzystanie mocy obliczeniowej next-genów.
0 kudosVerdungo   @   23:37, 06.09.2013
O tym tez mówiłem. Może i wykorzystają całą moc konsoli, ale niekoniecznie będzie to zrobione w najlepszy i najefektowniejszy sposób. Dopiero po dłuższym czasie ludzie nauczą się jeszcze efektowniej optymalizować i fake'ować różnego rodzaju rzeczy tak, żeby gry wyglądały i działały jeszcze lepiej. Bo jak wiadomo to nie sztuka wrzucić do gry model high poly i się cieszyć, że się zużywa całą moc obliczeniową danego sprzętu Dumny
0 kudosHardKill   @   23:41, 06.09.2013
Tak troszkę nie na temat, ale w sumie nie do końca, bo w tytule mowa mni. o Decoderze TV Xbox One. Otóż zobaczycie do czego tak naprawdę służyć ma Decoder TV Xbox One!. Właśnie pojawiła się pierwsza reklama telewizyjna Decodera TV Xboxa One, w której położono nacisk nie na gry, a na wideokonferencje przez Skype oraz oglądanieTV.

https://www.youtu(...)0vPOd5Rk

Nie powinno to nikogo dziwić, że w tej reklamie nie ma mowy o grach, wszak to reklama Decodera TV Szczęśliwy

0 kudosshuwar   @   00:01, 07.09.2013
Cytat: Verdungo
ciekawe tylko czy efektownie wykorzystają te granice możliwości Uśmiech

No właśnie. Na moim obecnym sprzęcie chodzi większość tytułów, ale Wiedźmin 2 już nie za bardzo. Można dorżnąć obliczeniowo konsolę / PC do granic, co nie oznacza, że jest to optymalne wykorzystywanie sprzętu. Moim zdaniem Wiedźmin ma nie za bardzo zoptymalizowany silnik i dałoby się wycisnąć jeszcze więcej.

Pamiętam czasy komputerów, które miały dostępne 16 kolorów i 64 KB RAMu. Wtedy programiści musieli zacząć pracę od wymyślenia sposobu jak wykorzystać dostępne zasoby w jak najbardziej optymalny sposób.
Nie jest sztuką zrobić coś dobrego na bardzo mocnym sprzęcie. Sztuką jest rzeczywiste wyciśnięcie wszystkich soków z maszyny Puszcza oko
0 kudosKazberg   @   00:27, 07.09.2013
No właśnie, optymalizacjia kodu to powinno być słowo klucz w tej dyskusji. Wszak o optymalizację tu chodzi. Zwykle jest tak że pierwsze tytuły na next-genach wyglądają jak podrasowane wersje z minionej epoki vide nowy Dragonage, niby jest ładniej i płynnej ale o nowej jakości mowy być nie może. Czy nowe przygody Geralta to nowa jakość?
Trudno ocenić bez konkretnego gameplayu, skrycie liczę że tak właśnie będzie.
0 kudosKreTsky   @   00:44, 07.09.2013
Tak jest zawsze, ze gdy wyjdzie nowy sprzet, to ludzie osiagaja granice, tylko potem nastepni developerzy je przekraczaja... Im dalej w las... Gra na pewno bedzie wygladala swietnie, ale na schylek generacji poprzeczka bedzie jeszcze wyzej.
0 kudosWejer1910   @   20:50, 08.09.2013
Jeśli go odpowiednio zoptymalizują, to będzie ok. Ale na pewno najpierw wydadzą go na PC.
0 kudosdenilson   @   01:47, 09.09.2013
Ja tylko CD Projekt RED proszę o właśnie dobrze zrobiony silnik i bardzo dobrą optymalizację. Nie sztuka coś stworzyć by potem garstka osób mogłaby się cieszyć w pełni z produktu.
0 kudosshuwar   @   07:25, 09.09.2013
Popieram. Fajnie gdy wokół gry jest zebrane grono wielbicieli, miłośników, czy jak by ich tam nie nazwać. A jak gra będzie chodzić tylko u co 10 Polaka to będzie lipa Pokręcony
Dodaj Odpowiedź