Obcy: Izolacja (PC)

ObserwujMam (51)Gram (12)Ukończone (16)Kupię (10)

Obcy: Izolacja - już graliśmy (PC)


bigboy177 @ 11:50 27.08.2014
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Wspomniane wcześniej zapisy zrealizowano w sposób nawiązujący do klasyków gatunku. Nie mamy więc opcji dokonywania savów w dowolnym momencie, a jedynie w specjalnie do tego celu przygotowanych stacjach. Podchodzimy do takowej, a Amanda, korzystając z karty identyfikacyjnej, zapisuje swoje postępy. Całość przebiega w czasie rzeczywistym, a w związku z tym trzeba się również liczyć z ewentualnym atakiem. Czy to ze strony ksenomorfa, czy innych rezydentów stacji.



Ponieważ zabawa nastawiona jest na survival, głównym jej elementem jest skradanie się. Amanda potrafi biegać, ale nie jest to wskazane w miejscach, w których gdzieś w pobliżu spaceruje kosmiczna pokraka. Lepiej albo poruszać się powoli, albo przykucnąć i w ten sposób przemierzać korytarze. Jednocześnie wypada zerkać po otoczeniu i namierzać wszelkie elementy wystroju, pod którymi, bądź we wnętrzu których można się schować. W tej pierwszej kategorii znajdziemy np. biurka, stoliki oraz łóżka ambulatoryjne. W drugiej są zaś różnych rozmiarów szafki oraz szyby wentylacyjne. Co ciekawe, w żadnym miejscu nie jesteśmy w 100% bezpieczni. Wystarczy jeden niewłaściwy ruch, jakiś hałas, a nawet głębszy oddech, aby Obcy zerknął pod biurko i wyciągnął nas spod niego swymi zręcznymi i niebezpiecznymi łapskami. Finałem jest oczywiście śmierć naszej protagonistki.

Na szczęście nie jesteśmy całkowicie bezbronni. Mimo że obcego nie mamy możliwości zlikwidować, to jesteśmy sobie w stanie z nim do pewnego stopnia poradzić. Pierwszą linią obrony jest odciąganie jego uwagi. Robić można to na wiele różnych sposobów. Można wziąć zwykłą pałkę paraliżującą i uderzyć nią gdzieś w ścianę, a następnie odejść kawałek dalej, co powinno ściągnąć kosmitę w miejsce, w którym dawno nas już nie ma. Inna opcja to włamać się do systemu elektronicznego zarządzania stacją i np. włączyć alarm w jakimś odległym pomieszczeniu. Nasz przeciwnik popędzi, aby sprawdzić co się stało, a my w tym czasie na spokojnie przekradniemy się za jego plecami. Równie skuteczne, co alarm, zdają się być zraszacze przeciwpożarowe oraz specjalne wabiki, które Amanda potrafi przygotować dzięki znalezionym na stacji gratom. W sytuacji krytycznej możemy się też wesprzeć jakimś koktajlem mołotowa lub bombą, ale trzeba zaznaczyć, że są one znacznie skuteczniejsze w przypadku androidów, tudzież innych ludzi, aniżeli ksenomorfa.

Skradanie i unikanie przeciwników to istotny element rozgrywki. Równie ważna jest jednak eksploracja. To dzięki zwiedzaniu stacji znajdujemy elementy potrzebne do przygotowania np. apteczki lub granatu dymnego. Eksploracja pomaga wypełniać też kolejne etapy historii. Czasem musimy znaleźć jakieś brakujące urządzenie, innym razem natrafiamy na zamknięte drzwi, których nie da się obejść bez właściwego sprzętu, a jeszcze innym skorzystamy nawet z pomocy androida, bez którego nie jesteśmy w stanie dostać się do specjalnego pomieszczenia, w którym przechowywane są części zamienne wyposażenia Sevastopolu. Co ważne, wszystkie fragmenty misji bardzo fajnie łączą się w jedną całość i w żadnym momencie nie poczułem, że deweloperzy sztucznie wydłużają zabawę, mnożąc niepotrzebne komplikacje. Jak dla mnie, jest tak, jak być powinno.



W ten sam sposób zdefiniowałbym projekty lokacji, po których się poruszamy. Są one przeważnie klaustrofobiczne (okazyjnie jedynie wchodzimy do jakiegoś większego pomieszczenia), ale to w żaden sposób nie przeszkadza. Powiedziałbym nawet, że buduje atmosferę, bo czujemy, że nie ma gdzie uciec, że trzeba poruszać się powoli i być bardzo ostrożnym. Graficy świetnie oddali klimat stacji, wyposażając ją w dziwne komputery, wiele różnych światełek, wystające zewsząd rury i przewody, jak również szyby wentylacyjne, za sprawą których możemy dotrzeć do wielu trudno dostępnych miejsc. Często też mamy kilka dróg postępu. Zamiast bowiem przekradać się głównym korytarzem możemy poszukać przejścia pod podłogą, wleźć do wspomnianego szybu, albo skorzystać z terminalu i np. otworzyć okoliczne drzwi. Co ciekawe, żeby to zrobić, trzeba wyłączyć inne systemy stacji. Czasem okazuje się, iż brniemy w zupełnych ciemnościach (z wyłączonym światłem) tylko po to, aby jakieś drzwi na końcu korytarza nie były zamknięte. Jak dla mnie, bombowa koncepcja, podciągająca jeszcze wyżej realizm gry.

Screeny z Obcy: Izolacja (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   12:22, 27.08.2014
Tu chyba bez dwóch zdań nikt nie czeka i raczej nie czekał , ani nawet nie oczekiwał od tej gry Next-Gena gdzie większą wartość ma Survival Horror.
Zaś sama gra raczej nim nie będzie ze względu na X360 i PS3, no ale jak pisałem to każdy raczej ma gdzieś i każdy bardziej oczekuję dobrego horroru niż Next-genowości.
0 kudosPabloMG   @   15:33, 27.08.2014
Obcy: Izolacja nie musi być next-gen może być i past-gen ważne żeby gracze dostali dobrą grę, to co może się nie podobać to brak możliwości likwidacji obcych tylko odracanie ich uwagi, do reszty nie mam zastrzeżeń.
0 kudosbigboy177   @   16:33, 27.08.2014
Cytat: PabloMG
(...) to co może się nie podobać to brak możliwości likwidacji obcych tylko odracanie ich uwagi, do reszty nie mam zastrzeżeń.

Obcy jest tylko jeden, więc po jego ubiciu gra straciłaby sens.
0 kudosPabloMG   @   16:46, 27.08.2014
bigboy177 @ to faktycznie gra straciła by sens, jeśli by się ubiło osobnika ale mógł by się rozmnażać (motyw z filmu) większa liczba obcych by nie zawadziała.
0 kudosMicMus123456789   @   17:39, 27.08.2014
Mnie zastanawia ta broń co jest niby w grze. Niby jest, ale Obcego nie zabijemy tylko odstraszymy. Mogli by chyba z niej zrezygnować, a w to miejsce dać coś innego.

Po za tym źle się nie zapowiada i widać, że gra będzie pewnym wyzwaniem.
0 kudosandzej157   @   18:07, 27.08.2014
Mam dziwne poczucie że to będzie gra o której wszyscy bardzo szybko zapomną.
0 kudosFox46   @   21:18, 27.08.2014
Broń jest do odstraszania a na jej miejsce nie wiem co twórcy mogli by dać, to Survival horror więc broń odstrasza szczególnie że nie dostajemy giwer daleko dystansowych tylko z tego co wiem to Miotacz ognia na krótki dystans. I jeszcze jakąś małą podręczną broń, nie ma mowy byśmy do rąk dostali M41-A.
Gra nie będzie nudna, bo obcy będzie nas tropił oraz zabijał poszczególnych NPCtów, a jego AI ma być też niczemu sobie.
0 kudosdenilson   @   21:55, 27.08.2014
Coraz bardziej czekam na premierę. Jeśli mnie dostatecznie nakręcą to może kupię premierówkę.
0 kudosMaterdea   @   22:11, 27.08.2014
Buu, sprzedali się, Creative Assembly robi tylko Total Wary!
0 kudosdenilson   @   22:35, 27.08.2014
A może to traktują jako dodatkowe doświadczenie? Nie sądzę żeby porzucili Total War.
0 kudosJackieR3   @   14:41, 28.08.2014
Cytat: Materdea
Buu, sprzedali się, Creative Assembly robi tylko Total Wary!

Eee tam zaraz sprzedali się.Może chcieli wyjść z tej swojej RTS-owej szufladki i posmakować czegoś innego.I niechaj im sie wiedzie na nowej drodze życia Uśmiech
0 kudosRonaldo_   @   21:21, 29.08.2014
No to się cieszę,że w końcu dostaniemy porządnego Obcego. Uśmiech

I can't wait !
Dodaj Odpowiedź