Dzięki kompresji Kraken, na PS5 będzie można robić rzeczy niemożliwe na PC, twierdzi inżynier silników graficznych

Tak przynajmniej uważa jedna z osób odpowiedzialnych za opracowanie silnika Frostbite.

@ 07.06.2020, 14:06
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps5

Dzięki kompresji Kraken, na PS5 będzie można robić rzeczy niemożliwe na PC, twierdzi inżynier silników graficznych

PlayStation 5 będzie innowacyjną konsolą. Nadal wiele kwestii pozostaje owianych tajemnicą, ale to co zostało ujawnione, wskazuje na rewolucję, przynajmniej w kilku aspektach. Jednym będzie zastosowanie pamięci SSD, drugim może być technologia kompresji nazwana Kraken.

Kraken to specjalny algorytm odpowiedzialny za kompresowanie wszelkich danych przesyłanych wewnątrz konsoli PlayStation 5. Aby proces przebiegał sprawnie, Japończycy zastosowali w swojej platformie jednostkę dedykowaną tejże kompresji. Odciąży ona CPU oraz GPU, zapewniając programistom dodatkowe możliwości i wydajność.

Co nieco na temat Krakena powiedział ostatnio Yan Chernikov, inżynier odpowiedzialny m.in. za silnik graficzny Frostbite, wykorzystywany przez Electronic Arts. W jego opinii, Kraken to bardzo dobre rozwiązanie, choć na razie nie sposób ocenić pełnię jego możliwości.

"To rodzaj postępu, który konsole mogą otrzymać, a PC nie będą w stanie ponieważ mówimy tutaj, z tego co rozumiem, o dedykowanym sprzęcie. To dosłownie sprzęt do dekompresji, która nie jest wykonywana na CPU ani GPU. Jest jednostka odpowiedzialna za dekompresję formatu Kraken, przypominającego zlib, choć jest nieco lepszy".

"To w zasadzie odpowiednik zakupu karty red rocket, lub czegoś podobnego, do komputera, dzięki czemu możesz edytować nagrania red camera szybciej bo masz kartę PCIe odpowiedzialną za dekompresję materiałów. To bardzo podobne, to dedykowany sprzęt, który robi dekompresję, a to jest znacznie szybsze niż robienie tego na CPU albo GPU".

"Jednocześnie CPU i GPU mogą robić inne rzeczy, co jest świetne i jest powodem tego, że będzie możliwe robienie na PlayStation 5 rzeczy, które będą wolniejsze na komputerze. Nie mówię oczywiście, że wszyscy powinni kupować PS5, bo jest lepsze od PC. To inne urządzenia i doceniam oba".

Jeśli macie ochotę obejrzeć pełną wypowiedź Chernikova, rzućcie okiem na poniższy odtwarzacz. Zawiera on materiał filmowy pochodzący z kanału dewelopera. 

PlayStation 5 wciąż niestety nie ma daty premiery. Nie wiemy też w jakie gry będziemy w stanie na nim zagrać, ale sytuacja niebawem powinna się wyklarować.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosbalic87   @   13:30, 08.06.2020
no to raczej dobra wiadomość ze będziemy zapewne mogli na nowej platformie japonczykow zobaczyć więcej niż wskazują na to dane techniczne
0 kudosfrycek88   @   18:25, 08.06.2020
Ciekawe to będzie jeśli gry na PS5 będzie można tak optymalizować gry. Trzymam kciuki za tym by to działało.
1 kudosGuilder   @   20:39, 08.06.2020
Jak już, to zapewne niemożliwe obecnie na PC. Jestem za i kibicuję. Obecna generacja konsol mocno hamowała PC-ty i ogólny rozwój technologii w grach. Im mocniejsza konsola, tym lepiej dla całej branży gier, bez względu na platformę.