Mass Effect (X360)

ObserwujMam (82)Gram (26)Ukończone (39)Kupię (7)

Recenzja gry Mass Effect (X360)


@ 24.02.2008, 00:00
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Mass Effect to zupełnie nowy projekt stworzony przez mistrzów gatunku RPG – studio BioWare. Początki firmy sięgają wspaniałego Baldur’s Gate, równie genialnego Neverwinter Nights oraz w zasadzie jedynej porządnej gry zrealizowanej w świecie Gwiezdnych Wojen – Knights of The Old Republic.

Mass Effect to zupełnie nowy projekt stworzony przez mistrzów gatunku RPG – studio BioWare. Początki firmy sięgają wspaniałego Baldur’s Gate, równie genialnego Neverwinter Nights oraz w zasadzie jedynej porządnej gry zrealizowanej w świecie Gwiezdnych Wojen – Knights of The Old Republic. Kiedy BioWare ogłosiło, że pracują nad zupełnie nowym tytułem wszyscy byli wniebowzięci i podeszli do całej sprawy ze stoickim spokojem. Nerwowego chichotu i tików nie powodowały nawet informacje o odejściu ze świata fantasy i przejściu na fantastykę naukową, oraz zrezygnowaniu z walk w pseudo turach w imię prawdziwie dynamicznej i szybkiej akcji, której podstawą jest refleks i umiejętność ciągłego kontrolowania sytuacji. Spokojne podejście do Mass Effect okazało się w stu procentach trafione, najnowsze dzieło studia BioWare to bez wątpienia jedna z najlepszych gier RPG dostępnych na konsolę Xbox 360, a jak wiadomo wkrótce zadebiutuje także na komputerach PC!

Głównym bohaterem Mass Effect jest komandor Shepard. Podczas procesu tworzenia postaci, możemy wybrać nasze imię, lecz nazwisko zawsze pozostaje Shepard, bowiem jest ono bardzo często wykorzystywane w trakcie dialogów. Na szczęście nie mamy tylko wpływu na godność herosa, lecz również na jego prezencję oraz umiejętności. Bardzo przyjemnie opracowany edytor pozwala na dobranie właściwej facjaty, budowy ciała, włosów, brody, oczu, szczęki itd. – jest naprawdę sporo opcji decydujących o wyglądzie głównego bohatera. Kiedy już podejmiemy decyzje o aparycji, nie pozostaje nic innego jak dobrać do niej odpowiednie umiejętności, cechy oraz klasę postaci. Pierwsze dwa czynniki są bezpośrednio zależne od tego trzeciego, czyli klas – w liczbie 6-ciu!



Zależnie od naszych predyspozycji możemy wybrać żołnierza, inżyniera, eksperta, szpiega, zwiadowcę oraz strażnika. Żołnierz to typowy mięśniak, którego podstawowymi zaletami są duża żywotność i wytrzymałość, możliwość korzystania z najcięższych typów pancerzy oraz najpotężniejszych broni. Inżynier nie skupia się na brutalnej sile, woli natomiast wspomagać się otoczeniem, osłabiać przeciwnika i wspierać swoich sojuszników. Trzeci z kolei jest ekspert, którego domeną są zdolności biotyczne. Przy pomocy umysłu jest w stanie rzucać przedmiotami, tworzyć pola siłowe i likwidować oponentów zanim skapną się co się stało… Szpieg jak sama nazwa wskazuje nie nadaje się do starć bezpośrednich, lepiej radzi sobie bowiem w walce z ukrycia. Grając tą właśnie klasą należy szukać dogodnych miejsc do ostrzału i wpakować każdemu kulkę w łeb zanim zdąży zaalarmować resztę ekipy. Przedostatnią klasą postaci jest zwiadowca, czyli specjalista biotyczno-bojowy. Stanowi on swego rodzaju połączenie między żołnierzem a ekspertem, dzięki czemu może używać najcięższych pancerzy i walczyć przy pomocy wielu dostępnych broni. Na koniec pozostał jeszcze strażnik, będący specem od biotyki oraz technologii. Jego umiejętności pozwalają mu na manipulowanie otoczeniem oraz wpływanie swoim umysłem na będących w pobliżu oponentów. Strażnik jest bardzo groźnym przeciwnikiem w walce bezpośredniej, zdecydowanie lepiej sprawdza się jednak jako wsparcie.

Ogólnie rzecz biorąc, klas postaci jest całkiem sporo, a co najważniejsze każda z nich posiada inne wady i zalety. Dzięki takiemu skonstruowaniu bohaterów możliwe jest ukończenie gry więcej niż tylko jeden raz i każdy kolejny będzie równie fascynujący jak ten pierwszy, tym bardziej że fabuła jest wielowątkowa i podejmowane w trakcie jej przechodzenia decyzje wpływają na otaczający gracza świat.


Screeny z Mass Effect (X360)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosderm   @   00:16, 20.04.2009
znakomity RPG a do tego znakomicie przetłumaczony
0 kudosGarbii   @   12:36, 23.01.2010
zgadzam się z Tobą ale jest troszeczkę nie dopracowana Uśmiech
0 kudosmalinek78   @   19:52, 11.04.2010
Bałem się tego tytułu ale mając tą grę już dwa lata wracam do niej jak wspomnieniami do pierwszej laski. Cudo ;))