Obcy: Izolacja (PC)

ObserwujMam (51)Gram (12)Ukończone (16)Kupię (10)

Obcy: Izolacja (PC) - recenzja gry


@ 03.10.2014, 14:20
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Żeby nie było, że przesadzam, albo że mamy do czynienia z projektem idealnym, słów kilka na temat tego, co nie do końca mi się spodobało. Po pierwsze, nowy silnik graficzny, choć generuje świetną oprawę, potrafi okazyjnie przyszaleć. W rezultacie zdarzały się latające przedmioty, ciała wrogów powyginane w jakieś nieludzkie pozy albo przenikające się obiekty. Mam też jedno zastrzeżenie odnośnie optymalizacji. Choć gra śmigała wyśmienicie na moim sprzęcie (Core i7 930, 8 GB RAM, Radeon R9 280), to jednej z opcji w ogóle nie dało się włączyć. Chodzi konkretnie o głębię pola. Gdy ją odhaczałem, włączenie detektora ruchu oznaczało, że animacja spadała do około 10 klatek na sekundę, prezentując pokaz slajdów. Mógłbym zrozumieć gdyby „bajer” ten faktycznie mocno zmieniał oprawę, ale tak nie jest. Różnica jest kosmetyczna, a spadek wydajności kolosalny.

Pomijając kwestie techniczne, na reprymendę zasługują programiści odpowiedzialni za algorytmy sztucznej inteligencji. Obcy jest cwany i nie łatwo zrobić go „w balon”, ale androidy, a najbardziej ludzie, to prawdziwe matołki. Potrafią czasem stać metr przed Amandą i zamiast strzelać z wyciągniętej w jej kierunku broni, spoglądają w pustkę, jakby jej w ogóle nie widzieli. Po chwili nagle coś się zmienia, zauważają naszą postać i próbują atakować. Wygląda to dość komicznie. Ten plus, że nie zdarza się to zbyt często. Przeważnie wszystko działa tak, jak powinno.

Na tym narzekania bym zakończył, cała reszta to bowiem majstersztyk w najczystszej postaci. Wystarczy wejść na Sewastopol, aby zdać sobie sprawę, że czeka nas tutaj coś wyjątkowego. Oprawa wizualna nawiązuje do pierwszej odsłony filmowej trylogii. Widzimy więc charakterystyczne ściany, rury, szyby wentylacyjne, komputery oraz wszelki sprzęt elektroniczny i hydrauliczny. Przez niewielkie szczeliny w kadłubie stacji wpada światło, które następnie podkreśla delikatne mgiełki dymu, unoszące się z instalacji. Kiedy otwierają się zasłony, widać, jak promienie powoli przenikają powietrze, a wolumetryczne oświetlenie nadaje całości realizmu. Dłonie Amandy, często manipulujące otoczeniem wzmacniają poczucie istnienia w tym wirtualnym świecie i sprawiają, że nie czujemy się jedynie obserwatorami, ale faktycznymi bohaterami opowieści. Świetnie zrealizowano cięcie metalu, uruchamianie maszyn, usuwanie blokad, wspinanie się po drabinach itd. Drobne „ale” miałbym natomiast do animacji innych ludzi, przebywających na stacji. Obcy wygląda świetnie i niebywale naturalnie, jeśli można tak napisać, ale ludzie chodzą dość dziwnie. Nie jestem też fanem ich twarzy. Mimika delikatnie kuleje, a zatem dobrze, że nie gadamy zbyt często. Być może właśnie dlatego twórcy nie poświęcali na ten aspekt zbyt dużo czasu.

Obcy: Izolacja (PC)

Mnóstwo pracy włożono natomiast w oprawę dźwiękową, z największym naciskiem na muzykę oraz efekty specjalne. Kiedy słyszymy chód obcego, albo jakieś dziwne efekty dochodzące spod podłogi, tudzież znad sufitu, natychmiast jeży się włos na plecach. Całość uzupełnia idealnie dobrana muzyka, która raz jest delikatna, a raz szybka i dynamiczna – w zależności od tego, co dzieje się na ekranie. Jest świetnie, czyli tak, jak być powinno.

Nim przejdę do podsumowania, jeszcze jedna szybka kwestia. Prócz trybu dla jednego gracza Obcy: Izolacja oferuje też tzw. wyzwania. To specjalnie przygotowane misje, które musimy zrealizować w narzuconych przez dewelopera warunkach, np. czasowych. Dzięki nim można podszlifować swoje umiejętności, a później sprawdzić je jeszcze raz w trybie kampanii tyle, że na najwyższym poziomie trudności. Klimat zaszczucia jest wtedy wielokrotnie spotęgowany ze względu na znikomą ilość zasobów, szybko ubywającą energię oraz jeszcze agresywniejszego ksenomorfa. Skubaniec na krok od nas wtedy nie odstępuje, bezustannie nękając Amandę.

Podsumowując, Obcy: Izolacja to gra w słynnym uniwersum Ridleya Scotta, na którą czekałem ponad dziesięć lat! Jestem rad mogąc napisać, że wreszcie takową otrzymałem. Jeśli lubicie gatunek survival horrorów, a w dodatku chcecie poczuć to, co czuła Ripley wędrując po Nostromo, kupujcie, na pewno się nie zawiedziecie. Nowe dzieło Anglików z Creative Assembly ma szansę zgarnąć tytuł gry roku, a ja osobiście z niecierpliwością czekam na jakiekolwiek informacje o kontynuacji. Liczę, że takowa powstanie!

Artykuł przygotowaliśmy grając na komputerze, wyposażonym w kartę graficzną, opartą na procesorze Radeon R9 280, udostępnioną przez firmę AMD. Jeśli chcielibyście się dowiedzieć czegoś więcej o nowych układach graficznych korporacji, odsyłam pod poniższy link.


Długość gry wg redakcji:
18h
Długość gry wg czytelników:
17h 42min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Technicznie cudów nie ma, ale ogólna prezencja to majstersztyk.
Genialny Dźwięk:
Klimatyczna, idealnie skomponowana muzyka. Profesjonalne dialogi. Sugestywne efekty specjalne. Czy można chcieć czegoś więcej?
Genialna Grywalność:
18 godzin, które spędziłem na Sewastopolu to czas świetnie spożytkowany. Chętnie powrócę i zagram ponownie!
Genialne Pomysł i założenia:
Wiele ciekawych rozwiązań, prosta, ale wciągająca opowieść oraz genialny klimat!
Genialna Interakcja i fizyka:
Choć fizyka nie jest najwyższych lotów, immersja jest niesamowita.
Słowo na koniec:
Przez chwilę zastanawiałem się czy nie dać "dyszki", stwierdziłem jednak, że nie jest idealnie, a na najwyższą ocenę być powinno. 9.5 jednak wystarczy jako rekomendację, prawda?
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Obcy: Izolacja (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosMaterdea   @   19:54, 05.10.2014
Ech, jak człowiek skrytykowałem Twojego posta, mówiąc w nim o idiotycznej zasadzie "nie podoba Ci się główny aspekt gry (horror) to odejmij sobie x punktów", a następnie sarkastycznie odpowiedziałem na TWOJĄ dziecinną skargę.

Dziękuję, koniec igrzysk.
0 kudoshunter   @   19:57, 05.10.2014
Hej hej spokojnie mi tu i nie wyzywać się od dzieciaków i innych bo będę musiał Was uspokoić. ;_;
0 kudosMaterdea   @   20:17, 05.10.2014
Cytat: hunter
Hej hej spokojnie mi tu i nie wyzywać się od dzieciaków i innych bo będę musiał Was uspokoić. ;_;
Będę płakać, hunterku mój miły. Smutny
0 kudosLucas-AT   @   21:22, 05.10.2014
Ukłony dla twórców za jakość tego Obcego. Cieszę się, że w końcu, po tylu latach, gra w tym uniwersum nie zawiodła, chociaż Obcy: Izolacja nie wywołuje u mnie takich emocji, jak klasyczna gra z Xenomorfem, w której idziemy z Pulse Rifle i czujknikiem ruchu do przodu. Ten Obcy to gra bardziej w stylu Amnesii, a ja jednak marzę o powrocie czegoś tak dobrego, jak Alien Resurrection i Aliens vs Predator 1/2, czyli bardziej shootera
0 kudosdenilson   @   21:30, 05.10.2014
Cytat: Lucas-AT
ja jednak marzę o powrocie czegoś tak dobrego, jak Alien Resurrection i Aliens vs Predator 1/2, czyli bardziej shootera
Zwłaszcza Resurrection ma niepowtarzalny klimat. Również dzisiaj można dostać zawału serca przez tą grę.
0 kudosLucas-AT   @   21:48, 05.10.2014
Cytat: denilson
Zwłaszcza Resurrection ma niepowtarzalny klimat

Klimat ma nieziemski. Ta gra to tak naprawdę niedościgniony wzór. Straszy na każdym kroku, ma świetny soundtrack i jest prawdziwym survivalem. Trochę szkoda, że nie wyszła ulepszona graficznie edycja pecetowa.

Oryginalny Resurrection zniechęciłby dziś wielu graczy skopanym sterowaniem na padzie PSX-a. Na szczęście można podłączyć myszkę Sony i wtedy jedyna bariera znika.
0 kudosmateusz_kd   @   13:26, 06.10.2014
Jutro ma do mnie dotrzeć Szczęśliwy
Już mam ciary na plecach Szczęśliwy
0 kudosRomeus   @   16:07, 06.10.2014
Bardzo wysoka ocena, a zważywszy, że recenzję pisał sam naczelny, który szczególnie powinien tu ważyć każde słowo, nabrałem wielkiej ochoty, by zagrać w nowego "Obcego"...
0 kudosRonaldo_   @   22:07, 06.10.2014
Tutaj ocena 9,5 a na gry-online 6,5 ;D
0 kudosDuchLuk   @   11:55, 07.10.2014
Właśnie miałem sie pytać tutejszych graczy o reckę z GOLa. Czy to Miastogier zawyżyło ocenę czy GOL zaniżył. Co sądzicie? Uśmiech
0 kudosRomeus   @   12:42, 07.10.2014
Na "Metacriticu" obecnie średnia z recenzji wynosi 80%, więc wygląda na to, że "prawda leży gdzieś pośrodku". Fani "Obcego" pewnie mogą sobie do tych 80% dorzucić jeszcze 10%, a antyfani tyle samo odjąć. Zresztą najlepiej samemu zagrać, żeby cos sensownego powiedzieć. Klucz już przyszedł, dziś instaluję i się zobaczy... Uśmiech
0 kudosdenilson   @   14:36, 07.10.2014
Cytat: Lucas-AT
Straszy na każdym kroku, ma świetny soundtrack i jest prawdziwym survivalem. Trochę szkoda, że nie wyszła ulepszona graficznie edycja pecetowa.
Soundtrack oparty na samych odgłosach. Jako takiej muzyki nie ma co jest bardzo dużym plusem.
Cytat: DuchLuk
Właśnie miałem sie pytać tutejszych graczy o reckę z GOLa. Czy to Miastogier zawyżyło ocenę czy GOL zaniżył. Co sądzicie? Uśmiech
Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Uśmiech Wszystko zależy jak GOL oceniał poprzednie gry z Obcym. Ja jestem za oceną 9,5 bo patrząc na całokształt to dobry Obcy to AvP 2 i Alien Resurrection. Reszta to jakaś miernota z Colonial Marines na czele.
0 kudosbigboy177   @   12:58, 11.10.2014
Cytat: DuchLuk
Właśnie miałem sie pytać tutejszych graczy o reckę z GOLa. Czy to Miastogier zawyżyło ocenę czy GOL zaniżył. Co sądzicie? Uśmiech

Bardzo możliwe, że tamtejszy testujący nie czuje klimatu pierwszego Obcego. Może czekał na coś innego? Ciężko mi powiedzieć. W jego recenzji są też "nieścisłości". Tzn. on miał wrażenie, że obcy jest oskryptowany, a ja znowu nie miałem pojęcia kiedy skubaniec się pojawi. Raz nie chciał ustąpić, a innym razem miałem względny spokój przez 2-3 minuty. Nawet na miotacz ognia różnie reagował. Raz uciekał natychmiast, a często wyglądało to tak, jakby się próbował postawić do mnie.

Od czasu wspomnianych przez Lucasa gier żaden obcy mnie tak nie wciągnął. Jak dla mnie to fantastyczna growa "adaptacja" filmowego oryginału. Słowo adaptacja celowo w cudzysłów wzięte, bo jednak opowieść itd. jest odmienna. Jedynie same założenia podobne.

Dawno już też nie było takiej gry (poprzednio chyba pierwszy Dead Space), że po ukończeniu chętnie ponownie bym zagrał, bogatszy o doświadczenia z pierwszego przejścia. Tyle tylko, że czasu brak Dumny
0 kudospiotrecki80   @   02:14, 14.10.2014
Właśnie w to gram i recenzja całkiem trafna mi sie wydaje.
Trzeba dodać, że gra jest trudna i zdaża mi sie pogubić czasem troszke w tych korytarzach.
Klimat niesamowity.
Już samo logo 20th Century Fox zrobione jak na starej taśmie VHS miażdży jeśli ktoś lubi takie smaczki.
Genialna gra ale nie dla każdego.
Radze przeczytać recenzje uważnie przed zakupem.
Jak ktoś woli sieczke z tysiącem zombiaków do rozwałki albo bezmózgie strzelanki typu ''Halo'' może sie zawieść.
Ta gra to wyzwanie i na pewno nie relaksuje ani troszke.
Ja polecam Dumny
0 kudosego78th   @   04:02, 19.11.2014
Jeżeli ktoś jeszcze nie grał, to dla podkręcenia rewelacyjnego klimatu polecam wyłączenie muzyki i pozostawienie tylko dźwięków z samej rozgrywki. Przy odpowiednim wczuciu jazda gwarantowana. Dla mnie najlepsza gra od lat!
Dodaj Odpowiedź