Sequel nietuzinkowej strategii, w której ponownie wcielamy się w tytułowego "Strażnika Lochu". Stajemy po stronie zła wypleniając światłych wojowników, przybyszów z powierzchni, a także konkurencję w podziemiach. To one są naszym siedliskiem, gdzie rozwijamy plugawą populację. W każdej misji kampanii za zadanie mamy zebranie odpowiedniej liczby klejnotów, aby dotrzeć na powierzchnię i sprowadzić nań czarne chmury.
Największą i uwidaczniającą się na pierwszy rzut oka zmianą jest implementacja trójwymiarowego środowiska graficznego. Kompilacja zatytułowana Dungeon Keeper Gold Edition pozwalała na wykorzystywanie akceleratorów 3D, lecz jednostki nadal były sprite'ami. Tutaj zaś wszystkie elementy od "ludzików" poprzez budynki, aż po elementy otoczenia są prawdziwie przedstawione w trzecim wymiarze.
Zmiany wystąpiły także w samej mechanice rozgrywki. Mamy tutaj kilka nowych pułapek, jednostek, a także budynków. Niektóre konstrukcje zostały jednak wycofane, jak choćby scavenger room, a przykładowo smoki zostały zastąpione mniej skutecznymi salamandrami. Pojawiły się również punkty many potrzebne do rzucania zaklęć, które to mogą być udoskonalane.
Pojawił się także nowy tryb rozgrywki nazwany My Pet Dungeon. Tutaj do woli możemy przygotowywać swój kompleks lochów na ataki przeciwników. Te ostatnie nadchodzą tylko wtedy, kiedy wydamy takie polecenie.
Wkład w encyklopedię mieli: Andziorka,
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler