Mafia III (PS4)

ObserwujMam (26)Gram (7)Ukończone (11)Kupię (6)

Mafia III (PS4) - recenzja gry


@ 13.10.2016, 23:18
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Braki można dostrzec też w ogólnej jakości oprawy wizualnej tytułu. O genialnej mimice wspomniałem wcześniej, jednak napiszę to jeszcze raz – jest naprawdę fantastyczna. Nie mam także zastrzeżeń do animacji – są całkiem naturalne. Plus należy się deweloperom również za efekty specjalne, szczególnie wolumetryczne oświetlenie; oraz całkiem nieźle przygotowane cienie. Nie bardzo jest się do czego przyczepić, jeśli chodzi o samochody (choć refleksy na karoserii dalekie są od ideałów). Modeli jest dużo, a wszystkie przygotowano estetycznie.

O pomstę do nieba wołają natomiast tekstury. Niektóre są naprawdę okropne i wyglądają, jakby wyjęto je z czasów PlayStation 2. Paskudnie przygotowano chmury oraz wodę – w obu przypadkach mamy do czynienia z jakąś dziwnie rozmytą mazią, falującą pod łódką lub przemieszczającą ponad naszą głową. Ciężko powiedzieć czy to jakieś błędy czy takie było zamierzenie projektantów, ale nie wygląda to szczególnie atrakcyjnie. Kiepsko prezentuje się również tło, a konkretniej obszar rysowany w dalszej perspektywie. Budynki wyłaniają się z czegoś w rodzaju smogu. Nie wygląda to tragicznie, ale mało przekonująco. Ograniczenie obszaru renderowania miasta można jednak zrozumieć. Zostało ono podyktowane przez optymalizację, a ta na szczęście na konsolach jest całkiem niezła.

Tragiczna optymalizacja wersji PC: Mafia III na konsolach śmiga całkiem płynnie i spadki wydajności nie są szczególnie odczuwalne, ale port PC woła o pomstę do nieba. Mimo stosunkowo niskich wymagań sprzętowych, edycja komputerowa działa fatalnie i miewa potężne spadki płynności. Wystarczy spojrzeć na pierwsze lepsze wykresy z wydajnością poszczególnych kart, by dowiedzieć się, że nawet GTX 1080 nie wystarcza aby zapewnić stabilne 60 klatek na wysokich detalach w Full HD, co daje jasny obraz fuszerki, jaką odstawili twórcy. Z kolei karty pokroju GTX 1060 czy RX 480 ledwo wystarczają by komfortowo (30-40 klatek) pograć na średnio-wysokich detalach. Jakby tego było mało, w trakcie intensywnych strzelanin oraz w wodnym środowisku, klatki potrafią drastycznie spadać. Jednocześnie Mafia III nie wygląda przy tym porywająco, oferując kiepskie oświetlenie, przeciętne tekstury czy równie nijaki model zniszczeń. To nawet gorszy port niż (nie)słynne Assassin's Creed: Unity. Ubisoft zdołał jednak, po kilku większych łatkach, doprowadzić grę do stanu użyteczności - pytanie czy ekipę Hangar 13 będzie stać na to samo?

Tego samego nie da się powiedzieć niestety o rozlicznych bugach i glitchach. Lewitujący przeciwnicy, powykręcani w dziwnych pozach; wbite w ziemię samochody; przenikające się obiekty; postaci przelatujące przez powierzchnię mapy i wiele innych niedociągnięć to chleb powszedni. Raz czy dwa razy zdarzyło mi się też restartować grę po crashu, ale na szczęście problem stabilności nie jest tak dokuczliwy, jak w przypadku recenzowanego przeze mnie niedawno BioShock: The Collection, w którym pierwsza część trylogii zawieszała się regularnie co kilkadziesiąt minut. Błędów, ogólnie rzecz biorąc, nie brakuje i mam nadzieję, że projektanci w pocie czoła pracują nad patchami.

Zbliżając się powoli ku końcowi, słów kilka poświęcę jeszcze muzyce. Tę oczywiście opracowano na podstawie wykonawców oraz utworów charakterystycznych dla czasów oraz terenów, w których toczy się akcja gry. Mamy więc do czynienia ze sporą dawką bluesa, jazzu oraz rock’n’rolla. Mnie osobiście taki zestaw odpowiada w stu procentach i myślę, że deweloperzy oddali w tym przypadku strzał w dziesiątkę. To samo zresztą napisać można w kwestii dialogów oraz efektów specjalnych – pełen profesjonalizm. I uznanie.

Mafia III to jednocześnie niesamowita oraz jedynie dobra gra. Z jednej strony, mamy świetnie rozpisaną fabułę, genialnie przygotowane postaci oraz solidnie zrealizowane miasto, w którym zwiedzić można naprawdę dużo rzeczy. Z drugiej strasznie powtarzalne, wykonane na jedno kopyto misje, wyglądające jakby ktoś zwyczajnie kopiował założenia i wklejał je w różne miejsca na mapie. Nie mówię, że zabawa nie sprawia przyjemności. Sprawia, naprawdę! Ale na dłuższą metę robi się nudna. Myślę, że deweloperzy musieliby posiedzieć nad nią jeszcze przynajmniej z rok, abyśmy otrzymali zadania choćby połowicznie tak zróżnicowane, jak w niedoścignionym Wiedźminie 3 albo udanym Deus Ex: Rozłam Ludzkości. Czyżby syndrom sandboxa? Oby nie. Oby to była wpadka, a nie trend. Niedługo w sklepach Watch_Dogs 2 – trzymamy kciuki, aby tym razem wszystko zagrało należycie.


Długość gry wg redakcji:
44h
Długość gry wg czytelników:
34h 21min

oceny graczy
Dobra Grafika:
Zależy na co spojrzymy. W jednym kącie jest świetnie, w innym bardzo przeciętnie.
Świetny Dźwięk:
Muzyka na plus, efekty specjalne i dialogi również.
Przeciętna Grywalność:
Prolog jest wspaniały... środek to mozolne grindowanie... końcówka znowu jest emocjonująca.
Przeciętne Pomysł i założenia:
Nie mam pojęcia kto wpadł na pomysł, aby 90% misji w grze powstało na zasadzie kopiuj-wklej.
Dobra Interakcja i fizyka:
Fizyka jest raczej ograniczona. Postaci są natomiast wyjątkowo naturalne i wiarygodne.
Słowo na koniec:
Mafia III nie jest grą złą, ale nie jest też niczym wyjątkowym. Dobry, przyjemny produkt, a nie tego raczej oczekiwaliśmy, prawda?
Werdykt - Dobra gra!
Screeny z Mafia III (PS4)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosJackieR3   @   10:08, 25.10.2016
Cytat: shuwar
Moja ocena oscyluje w okolicach 8/10.

No jak nie Arcydzieło to pierdzielę taką grę. Zły Za co im płacimy te 159 zeta. Zły
0 kudosdabi132   @   11:59, 25.10.2016
Cytat: JackieR3
Za co im płacimy te 159 zeta. Zły

159 zł płaci ktoś kto nie orientuję się w cenach gier. Mafię III można już spokojnie zakupić za kwotę poniżej stówy, ale jak dla mnie ta cena jeszcze jest za wysoka. Już mówiłem, że gra jest niedorobiona i wypuszczona za szybko, fabuła może jest ok, ale same misje kopiuj/wklej przedłużają ją na siłę. Co z tego, że lokalizację celów są inne skoro zamysł jest ten sam: wywabić bossa i go zlikwidować i tak po kolei do celu głównego. Gdyby produkcja była tak jak druga część gdzie te misje były urozmaicone. Dopiero w dodatkach misje opierały się na tym samym schemacie.
0 kudosshuwar   @   12:09, 25.10.2016
Ja wydałem 159 zł, gram już 2 tygodnie i mam za sobą 40h.
Wychodzi na to, że cena 1 godziny zabawy, to 3,98 zł.

Przede mną pewnie jeszcze dobre 10h ... jak nie więcej, średnia za godzinę rozrywki więc niewielka.
2 kudosJackieR3   @   14:45, 25.10.2016
Przejdź jeszcze dwa razy to Ci wyjdzie złotówka za godzinę.Zobacz jak się opłaca.Ja bym na Twoim miejscu przeszedł sześć razy to w ogóle będziesz miał taniochę ,50 groszy.
0 kudosshuwar   @   21:24, 25.10.2016
47h za mną... fabularne końcówki misji głównych są mistrzowskie, jak w M2. Dziś z racji, że miałem więcej czasu wolnego poświęciłem grze wiele czasu i oderwać się nie mogłem. Aaa i dopiero po 45h zaliczyłem pierwszego crash'a, to niezły wynik myślę.
0 kudosManOfWarInPoland   @   18:50, 12.12.2016
Gra pod względem ilości misji , fabuły, czy wielkości mapy jest super za to 8/10 ale Grafika, jakość jazdy, brak Inteligentnej policji (mandaty, zatrzymania, aresztowania), AI, i optymalizacja gry to max 2/10 nie da się z ilością błędów w tej grze masakra jeśli ktoś jeszcze nie kupił to mówię z MOSTU MAX 50 zł i to z DLC, Ja kupiłem premierową i dałem się zrobić w ciu.a jak nigdy. Co więcej szybko się nauczyłem NIE KUPUJCIE PRE_ORDERÓW szkoda kasy.. Polecę grę bo warto zobaczyć co się dzieje po cz. 2 ale jak wyżej MAX 50 zł/.
0 kudosshuwar   @   21:07, 12.12.2016
Kurcze, z oświetleniem może były problemy. Kolory też czasami dziwnie wyglądały, ale aż tak tragicznie tej gry nie oceniam. Grafika moim zdaniem była całkiem dobra z błędami oczywiście. Z optymalizacją natomiast nie miałem żadnych problemów.
0 kudosJackieR3   @   09:49, 13.12.2016
I dobrze.Jak będzie w CDA to oczywiście kupię. Uśmiech
0 kudosshuwar   @   09:53, 13.12.2016
Mimo wszystko Jackie... trochę na to poczekasz.
0 kudosJackieR3   @   10:07, 13.12.2016
Jeszcze nie umieram to poczekam Szczęśliwy A mój idol Smuggler sie postara. Szczęśliwy
0 kudosLoczek3545   @   01:13, 18.12.2016
Gram od wczoraj, na liczniku mam jakieś 10h i powiem szczerze, że gra potrafi wciągnąć! Ogólna rozgrywka sprawia masę frajdy, wybór między trybem "Rambo", a "duchem" jest zaskakująco dobry (oba działają wyśmienicie) Szczęśliwy. Fabularnie jest miazga, ale tak jak jest opisane w recenzji ta powtarzalność misji, które musimy wykonać by rozgrywka się rozkręciła jest żenująco słaba... Jedź, zdobądź informacje/przesłuchaj, zabij, wróć i tak w kółko, i w kółko, i w kółko... Dam radę ukończyć, ale raczej platynki nie wbiję Dumny .
0 kudosshuwar   @   07:14, 18.12.2016
Cytat: Loczek3545
powiem szczerze, że gra potrafi wciągnąć!
I kolejna osoba, która to zauważyła. Fabularnie to nie jest mistrzostwo świata, a już na pewno nie poziom M2, ale i tak gra ma to coś w sobie, że chce się w nią grać i pewnie do niej wrócę. Więc nie wiem skąd te przesadzone cięgi.
0 kudosLoczek3545   @   11:22, 18.12.2016
M2 choć liniowe zdecydowanie bardziej mi się podobało... Tu otwarty świat jest wciśnięty na siłę bez pomysłu czym go wypełnić. Fabularnie mistrzostwo to może nie jest, ale to w jaki sposób jest to opowiadane ma swój urok Uśmiech . Powiem tak- cały klimat psuje jedynie ta powtarzalność, bo do samej postaci idzie się przekonać ;).
0 kudosshuwar   @   14:28, 18.12.2016
I to jest kolejny dowód na to, że otwarty świat i brak liniowości potrafi popsuć klimat.
1 kudosJackieR3   @   14:47, 18.12.2016
Klimat ostatnio u nas faktycznie jakiś dziwny ,na święta znowu pewno śniegu nie będzie.Twierdzisz Shuwi że to wina otwartego świata ? Może i słusznie prawisz.Dać ludziom otwarty świat i wolność wyboru i wszystko sp........ą
Dodaj Odpowiedź