Marvel's Spider-Man (PS4)

ObserwujMam (29)Gram (1)Ukończone (21)Kupię (6)

Marvel's Spider-Man (PS4) - recenzja gry


@ 04.09.2018, 16:00
Łukasz "LuKaS77PL" Konieczny

Nowy Jork nie jest też pustą makietą, lecz żywą i zatłoczoną pajęczyną ulic. Napotykamy w nim pokaźną ilość przechodniów żywo reagujących, kiedy przemykamy tuż nad ich głowami. Grupki znajomych imprezujących na dachach budynków. Ludzi pędzących w pośpiechu do pracy i wzywających taksówki. Zakorkowane ulice i wiele innych detali sprawiających, że miasto wypada autentycznie. Warto czasem zejść do poziomu ulicy by przybić z kimś piątkę, „żółwika”, czy uścisnąć komuś dłoń.  Spider-Man posiada swój profil w mediach społecznościowych i żadna z jego akcji nie umknie kilkunastu milionom obserwujących go nowojorczyków, a o swoich wyczynach usłyszymy również w radiu. Mieszkańcy miasta żywo na nas reagują, robią sobie z nami zdjęcia i informują, jeśli w pobliżu ma miejsce jakieś przestępstwo.

Wypełnienie otwartego świata ciekawymi aktywnościami również się twórcom udało, lecz, zgodnie z moimi przedpremierowymi obawami, nie wszystko wyszło idealnie. Dużym plusem jest to, że ilość pobocznych zadań i innych zajęć rozsianych po mapie jest dokładnie skoordynowana z tempem zdobywania kolejnych poziomów doświadczenia i powiększania arsenału Spidy’ego. Przez kilkadziesiąt godzin zabawy nie mamy poczucia, że nasz bohater jest zbyt potężny. Wraz z postępami otrzymujemy nowe aktywności oraz trudniejszych i bardziej złożonych przeciwników, więc do samego końca czujemy dreszczyk wyzwania. Często gra nam również sugeruje – przykładowo, nie wyświetlając przez jakiś czas kolejnego celu po ukończeniu misji głównej - że możemy pozwiedzać miasto, zająć się ulepszaniem ekwipunku naszego bohatera i rozwijaniem jego zdolności. Bardzo przypadło mi do gustu to rozwiązanie, ale do czyszczenia mapy nie trzeba było mnie namawiać, gdyż czyniłem to z przyjemnością.

Wypełnienie wszystkich aktywności w mieście na sto procent nagrodzi nas specjalnym kostiumem. Stroje dostajemy także za osiągniecie określonych poziomów doświadczenia, a także wykonywanie określonych wątków pobocznych.

Do ulepszeń potrzebne są nam konkretne rodzaje żetonów, które otrzymujemy za dane typy aktywności. Przykładowo, zdobywamy je za czyszczenie baz wrogich frakcji, jak ludzi Kingpina, Demonów lub innych ugrupowań, które pojawiają się w dalszych etapach fabuły. Tutaj niestety przez całą grę czuć powtarzalność, gdyż każda kwatera główna to pokonanie kilku fal przeciwników – całość ratuje odmienny styl walki i umiejętności poszczególnych frakcji. Poza tym możemy wykonywać misje ze stacji badawczych, wiążące się głównie z oczyszczaniem środowiska i naprawianiem wadliwych systemów w mieście – zadania te są całkiem pomysłowo zrealizowane i wystawiają na próbę naszą zręczność i zdolności Pająka. Peter jest także uzdolnionym naukowcem, a my mamy okazję pracować nad jego projektami w laboratorium - tutaj mamy niestety do czynienia z nudnymi do bólu mini gierkami, polegającymi na dopasowywaniu bloczków z określonymi symbolami oraz przeprowadzaniu sygnału elektrycznego poprzez układanie bloczków o określonych ładunkach.

Mamy również zapobieganie przestępstwom, w którym już w pierwszych dwóch godzinach zabawy czuć metodę „kopiuj-wklej”; oraz kolekcjonowanie starych plecaków Parkera, które przez wiele lat jego „kariery” pozostały przylepione w rozmaitych zakamarkach miasta. Aktywność ta jest o tyle ciekawa, że plecaki zawierają ważne dla naszego herosa przedmioty, które możemy dokładnie oglądać, a Spidy opowie nam co nieco o swojej przeszłości. Wśród nich znajdziemy także całe mnóstwo odwołań do uniwersum Marvela, co dodatkowo zachęca do ich gromadzenia.

Twórcy oferują nam też miły wariant wirtualnej wycieczki po Wielkim Jabłku, w postaci fotografowania słynnych miejsc i zabytków, a także kilka innych aktywności związanych z pojawiającymi się w fabule postaciami – nie chciałbym jednak zdradzać zbyt wielu szczegółów na ich temat, aby nie psuć niespodzianki. Ogólnie rzecz biorąc, na Manhattanie mamy pełne ręce roboty i nawet jeśli czuć lekką powtarzalność, tło fabularne, a zwłaszcza wyśmienita mechanika walki, pozwala o tym drobnym mankamencie zapomnieć.

Systemowi walki warto poświęcić osobny akapit, gdyż jest to kolejny as w rękawie Marvel’s Spider-Man. Do dyspozycji mamy trzy drzewka rozwoju bohatera - po kilkanaście umiejętności każde – umożliwiające rozwijanie naszych możliwości w starciach z uzbrojonymi przeciwnikami, wzbogacanie arsenału ruchów opartych o wykorzystywanie sieci, walki w powietrzu oraz cichą eliminację. Do tego dochodzą kostiumy, których mamy łącznie dwadzieścia osiem i nie mamy w nich wyłącznie dobrze wyglądać. Prawie każdy strój posiada specjalną moc i kiedy go już wykupimy za określone ilości rozmaitych żetonów, umiejętność możemy przypisywać do innych wdzianek Pająka. Do tego dochodzą modyfikacje kostiumów - w każdym z nich możemy umieścić trzy dowolne. Są to kolejne zdolności, tym razem wpływające na statystyki bohatera, a mianowicie atak, obronę, skradanie się i przemieszczanie.


Screeny z Marvel's Spider-Man (PS4)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosfrycek88   @   06:59, 06.09.2018
A na Xboxach nadal susza jeśli idzie o gry na wyłączność.
0 kudosguy_fawkes   @   08:40, 06.09.2018
Ano susza, chociaż Insomniac kilka lat temu pokazał na nich klasę poprzez Sunset Overdrive, które też imponowało płynnością ruchu i animacji, mimo iż na ekranie działo się naprawdę dużo.
Bardzo się cieszę, że Spider-Man nie pozostał tylko zachwycającą, pierwszą prezentacją, ale skończył jako kompletna, dopracowana gra. Nigdy nie zdarzyło mi się jeszcze grać w żaden tytuł z Człowiekiem Pająkiem, chociaż mam ich kilka w kolekcji. Ten będzie pierwszy i być może jedyny.
BTW: da się wyłączyć polski dubbing i grać jedynie z napisami?
0 kudosbigboy177   @   19:30, 06.09.2018
Cytat: guy_fawkes
BTW: da się wyłączyć polski dubbing i grać jedynie z napisami?

Da się, ale napisy wówczas tylko angielskie. Niestety z jakiegoś powodu nie da się mieć języka systemu konsoli innego, a języka w grze innego.
0 kudosguy_fawkes   @   10:11, 07.09.2018
No to bardzo kiepsko. Słabe posunięcie ze strony SCEP, bo nie każdy chce grać z dubbingiem.
0 kudosmatrix1   @   10:40, 07.09.2018
Gra ustawiona pod gimbazę. System walki zerżnięty z Batmana. Gracz który lubi porządną grę wybierzę Tomb Raider, która to ma premierę za kilka dni. Szkoda że tu na forum nie ma Tomb Raider maniaka
1 kudosguy_fawkes   @   10:49, 07.09.2018
@UP: A tak zasadniczo to co jedno ma z drugim wspólnego? Ja chętnie pogram w Spider-Mana, chociaż zaliczyłem też wszystkie klasyczne Tomb Raidery. Nazywanie kogoś gimbazą, bo w swoim dziwnym przekonaniu coś jest bardziej dla dorosłych - to jest dopiero gimbaza...
0 kudosmatrix1   @   10:59, 07.09.2018
Ja komentuję post. Proszę mnie nie komentować. Tak samo innych nie komentuję. Rzadkie wyjątki się znajdą. Ale to rzadko
Jeżeli zaliczyłeś wszystkie Tomby ?
Wątpię - Darkness of Angel, chronicles, czy dodatki z pierwszych części to było wyzwanie dawno temu. Jeżeli przeszedłeś w owym czasie to masz koło 40.
A znasz powiedzenie - Ada to nie wypada. Jeżeli koło 30 to zrozumiem
Mam 23 lata jeżeli chcesz wiedzieć. Ojciec zaszczepił mi granie w Tomba
3 kudosguy_fawkes   @   11:17, 07.09.2018
Oczywiście, że je też zaliczyłem - przecież na profilu jest kolekcja, możesz sobie sprawdzić. I nie mam 40 lat, tylko 30. Mnie zaś zaszczepiono szanowanie innych - jeśli czyjś gust różni się od mojego, to nie jest powód, by nazywać go gimbusem, bo to obraźliwe i nie na miejscu.
2 kudoshunter   @   12:52, 07.09.2018
Cytat: matrix1
Ja komentuję post. Proszę mnie nie komentować.

Po to jest forum że można rozmawiać i to właśnie robi guy. I robi to w sposób kulturalny a Ty nie za bardzo.
1 kudosnovy13   @   16:19, 10.09.2018
Kolejny tytuł na PS zauważalny mocniej niż premiery XBOXowe a kupiłem w zeszłym roku XBOXa córce i ciągle żałuję oraz rozważam zamianę. Na PS postawili na gry a w XBOX na konsole ale po co jak nie ma w co zagrać na nich
1 kudosTheCerbis   @   17:20, 10.09.2018
PS zawsze stawiało na gry. Zwłaszcza exclusivy.
0 kudosmatrix1   @   14:16, 17.09.2018
Gra nastawiona pod gimbazę. I im się podoba. Natomiast trudniejszy Tomb Raider jest dla weteranów gier
0 kudosdabi132   @   18:22, 17.09.2018
Cytat: matrix1
Gra nastawiona pod gimbazę. I im się podoba. Natomiast trudniejszy Tomb Raider jest dla weteranów gier

No i może być nastawiona pod gimbazę, ale wielu dorosłym graczom, w tym mnie się podoba. I nie jest tak zabugowana jak TR.
3 kudosMicMus123456789   @   19:54, 17.09.2018
Stwierdzenie gimbaza jest już nieaktualne od kiedy gimnazjum przestało istnieć Dumny Choć muszę przyznać, że jak zawsze miło się pośmiać z internetowych obelg. Jakież to dorosłe Szczęśliwy
1 kudosguy_fawkes   @   22:15, 17.09.2018
Nie wiem, po co pisze jeszcze raz to samo - pewnie chce bliżej poznać moderację.

Tak trochę nie rozumiem co TR ma wspólnego z Człowiekiem Pająkiem, bo ten drugi ma jednak nadprzyrodzone zdolności i z definicji powinno się w to łatwiej grać. Zresztą, to zupełnie inne tytuły i łączy je w zasadzie tylko parkour, choć to też w bardzo niewielkim stopniu. No i jak sobie przypomnę Soulsy, to Tomb Raidery też wydają mi się banalne. ;) Zwłaszcza na PC, gdzie można było spamować save'ami. Przejść stare odsłony na PSX przy ograniczonej liczbie klejnotów zapisu - to dopiero wyczyn.
Dodaj Odpowiedź