Crysis (PC)

ObserwujMam (788)Gram (348)Ukończone (300)Kupię (111)

Crysis (PC) - recenzja gry


@ 21.11.2007, 00:00
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!



Wspomniany kilka razy strój, choć przydatny do osiągnięcia zwycięstwa nie jest jedynym czynnikiem pozwalającym nam na zyskanie przewagi nad liczniejszym oponentem. Nasz bohater posiada przecież spory arsenał pukawek, na który składają się nie tylko giwery własne, lecz również spluwy podniesione spod nóg powalonych wrogów. Możemy więc posługiwać się wieloma odmiennymi pistoletami, karabinami, strzelbami, wyrzutniami rakiet oraz zestawem granatów na każdą okazję. Dodatkowo co jakiś czas mamy także okazję zasiąść za kierownicą pojazdu i siać spustoszenie przy pomocy zamontowanego na nim działka. Niestety jak wiadomo dżungla nie należy do zbyt przyjaznych samochodom miejsc, a co za tym idzie z pomocy mechanicznych bestii skorzystamy jedynie wędrując drogami. Przez większą część zabawy jesteśmy skazani tylko i wyłącznie na siłę własnych mięśni!

Przeciwnicy oczywiście będą starali się utrudnić nam wszelkie zaplanowane zadania. Algorytmy sztucznej inteligencji w Crysis są bardzo dobrze opracowane i choć nie idealne oferują spore wyzwanie. Nawet na najniższym lub średnim stopniu trudności żołnierze koreańscy potrafią skutecznie chować się przed naszym ostrzałem, biegać w poszukiwaniu bardziej dogodnej pozycji do kontrataku, przegrupowywać się i atakować większymi grupami. Początkujących graczy na pewno niejednokrotnie zaskoczy oponent, który wykorzysta chwilę nieuwagi aby obejść ich dookoła i zaatakować z tyłu. Bardzo często zdarza się również, że wrogi żołnierz ukryje się za jakąś skałą nie dając żadnego znaku życia. Kiedy będziemy myśleli, że droga jest pusta i ruszymy do przodu, on nagle wyskoczy serwując nam serię śrutów z shotguna. SI w Crysis potrafi zaskoczyć i wykorzystuje wszelkie błędy gracza. Najbardziej hardkorowymi fanom strzelanek polecam włączenie rozgrywki na poziomie Trudnym lub Delta, w którym dodatkowo komunistyczni żołnierze przestają porozumiewać się w języku angielskim i gdakają w swoim ojczystym, czyniąc niemożliwym odgadnięcie ich kolejnego ruchu. Nawet aktywny kamuflaż nie stanowi dla nich problemu, bowiem będą rzucać granatami i strzelać w miejsce, w którym ostatni raz nas widzieli. Niejednokrotnie raniąc lub nawet zabijając głównego bohatera. Sztuczna inteligencja w Crysis to nie przelewki i widać, że deweloperzy poświęcili mnóstwo czasu na jej dopracowanie!

Crysis (PC)

Niestety nieco gorzej prezentuje się SI oponentów należących do obcego gatunku. Nie są oni co prawda debilami i potrafią skutecznie skopać nam tyłek, aczkolwiek w ich algorytmach zdarzają się różne dziwne zachowania. Ogólnie obcy przez cały czas starają się być w ruchu, okrążać gracza i atakować z wielu stron. Przeważnie taktyka ta sprawdza się bardzo dobrze, co jakiś czas jednak mamy do czynienia z jakąś anomalią. Otóż pokraka stanie w miejscu i będzie się tępo gapić w naszą stronę, my wtedy wyciągamy najmocniejszą giwerę i zaczynamy pluć ołowiem. Zwycięstwo jest co prawda łatwiejsze i mniej wymagające, nie zapewnia natomiast satysfakcji, dobrze więc, że wspomniane odstępstwa od normalności nie trafiają się zbyt często i musimy się napocić aby wytłuc napotkanych oszołomów.

Oprócz trybu dla pojedynczego gracza, Crysis oferuje także rozgrywkę wieloosobową, która w porównaniu do Far Cry jest znacznie lepiej zbalansowana i oferuje mnóstwo dobrej zabawy. Nie przeszkadza nawet skromna ilość modeli prowadzenia walk, deweloperzy przygotowali je w bowiem taki sposób, by oferowały maksymalną dawkę przyjemności. Power Struggle to tryb polegający na działaniu zespołowym, mamy tutaj więc do czynienia z serią zadań do wypełnienia, a jedynym sposobem na ich skuteczną realizację jest wspólna walka całej ekipy graczy. Początkowo Power Struggle może wydawać się bardzo trudny, kiedy jednak zrozumiecie mechanikę rozgrywki, zabawa nabierze niewiarygodnego tempa. Drugim trybem walki jest typowy Team Deathmatch, w którym na jednej mapie spotykają się dwa oddziały żołnierzy i wzajemnie starają się wytłuc jak największą liczbę wojaków należących do przeciwnej ekipy. Tym co wyróżnia ogólnie Multiplayer w Crysis jest możliwość wykorzystywania nano-kombinezonu. Dzięki niemu gracz może stać się przez chwilę niewidzialny, wyskoczyć na normalnie niedostępną półkę skalną lub dach, znacznie szybciej się poruszać lub po prostu wzmocnić swój pancerz. Aby nie dochodziło do nadużyć, deweloperzy zmniejszyli nieco tempo regeneracji energii zgromadzonej w kostiumie, a co za tym idzie trzeba dokładnie i uważnie dobierać moment odpalenia jakiejkolwiek umiejętności.


Screeny z Crysis (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosZauber   @   22:18, 13.09.2009
AI nie sprawia wielkich problemów na Delcie. Wystarczy dobrze opanować skafander i często używać maskowania.
0 kudosmc_blue   @   18:03, 01.10.2009
W recenzji jako minus są wysokie wymagania sprzętowe, a jakie one są rzeczywiście?
0 kudoskamil8649   @   15:30, 22.02.2010
Według oficjalnych danych minimalne wymagania dla Crysis to procesor 2.8 GHz lub szybszy dla Windows XP / 3.2GHz lub szybszy dla Visty; 1GB RAMu dla Windows XP / 1,5GB RAMu dla Visty oraz karta graficzna zgodna z DirectX 9.0.

Jak można się domyślić, wymagania optymalne trochę się różnią. Aby grać w Crysis na przyzwoitym poziomie trzeba posiadać: Intel Core Duo 2.2GHz lub AMD Athlon 64 X2 4400+; 2GB RAMu oraz NVIDIA GeForce 8800 GTS (lub podobną).
0 kudosZibel   @   11:02, 24.02.2010
A ja wiem ze zeby w ogole moc zagrac w ta gre wystarczy intel core duo 2.2 GHz Karta na poziomie GF 7600 GS i z 2 GB ram najlepiej Dumny
0 kudosloko24213   @   17:32, 12.03.2010
mam
grałem
wymagania może nie aż tak straszne ale na moim złomku pochasać nie można

na intel dual core e2160 1.8 ghz, 2 gb ram i 8400gs grałem w średnich detalach z animacją na poziomie 25-30 klatek na sekundę
0 kudoskapka96   @   22:08, 03.04.2010
Przyjemna, ciekawa gra POLECAM 10/10
0 kudosWitcher959   @   12:40, 27.10.2010
Noo gra super! Ciekawa fabuła ładna grafika itp. Tak samo jak wyżej Polecam każdemu kto lubi sobie pozawalać w UFO Uśmiech
0 kudosMordownik   @   19:55, 31.10.2010
Grę ukończyłem całą, czego nie żałuję, zgadzam się z plusami i minusami recenzenta. Dychy może bym nie dał, ale na 9 z małym plusem gra zdecydowanie zasługuje Uśmiech
0 kudosB92   @   14:54, 23.12.2010
A ja się nie zgadzam z recenzją, bo poza techniką w grze nie ma nic ciekawego Dumny
0 kudosthybi   @   15:37, 19.04.2011
Świetny Fpp , cudowna grafika i naprawde nic grze nie brakuje Uśmiech zasłużone 10/10
0 kudosbat2008kam   @   16:22, 19.04.2011
Cytat: B92
A ja się nie zgadzam z recenzją, bo poza techniką w grze nie ma nic ciekawego Dumny

Zgadzam się w 100%. Dziwna moda na dawanie Crysisowi wysokich ocen była obecna wszędzie. Gra zasługuje na naciągane 8/10, nic więcej. Po twórcach Far Cry można było oczekiwać czegoś lepszego...
0 kudosdrewmcintyre   @   18:08, 09.08.2011
w grze jest za duzo wrogow wiec trzeba duzo chowac sie za rogi i czekac na maskowanie
gra mi nie przypadla do gustu jest za trudna wrogow od holery na latwym powino sie przejsc
nie uzywajac skafandra a wcale tak nie jest poziom ladny jest taki jak w niektorych grach trudny
0 kudosB92   @   18:37, 09.08.2011
Daj spokój. Dumny Wrogowie są tak tępi, że sami Ci na linię strzału wybiegają i to na średnim. Jeszcze regenerujące się życie i skafander z pancerzem. Na średnim grałem i nie pamiętam, czy choć raz udało mi się zginąć. Dumny
0 kudosguy_fawkes   @   18:39, 09.08.2011
Crysis trudny? Haha, dobre! Szczęśliwy Maskowania praktycznie wcale nie używałem, bo niepotrzebnie zjada energię. Jak opanujesz możliwości skafandra, to wpadasz w sam środek zadymy i robisz czystkę w kilkanaście sekund... Aż grzech nie wykorzystywać potencjału kombinezonu i złożoności świata w tej grze.
0 kudosdrewmcintyre   @   23:29, 11.08.2011
i jeszcze jedno powino byc minusem do tej gry otuz w grze jest swopoda poruszania brak linowosci to dobrze ale jak w grze jest brak linowosci
to powina byc lepsza mapa chodzi oto ze jak cel jest na gorze to powino byc jakos zaznaczone
anie ide na skruty do kropki a tu okazuje ze musze sie wracac bo jest wielka skala

oraz na zolto byly zaznaczone wrogowie i cele dotatkowe i nieraz sprawialo mi problem

zauwazylem tez ze nieraz nie bylo celu gdzie isc zauwazylem to w niektorych momentach
ostatniej misji

w ostatniej misji jest blad ze mozna zapomniec wziac tego prototypu dziala i przez przypadek wysjc na dwor gdzie odrazu jest walka z tym bosem
problem tkwi w tym ze jak sie wyjdzie juz na zewnątrz zapominajac prototypu to nie mozna cofnac się i tle
Dodaj Odpowiedź