Gothic (PC)

ObserwujMam (1411)Gram (367)Ukończone (720)Kupię (23)

Gothic (PC) - recenzja gry


@ 28.12.2006, 00:00
"Hawk"



Pamiętaj jednak, iż w jednym momencie możesz przy pasie (albo na plecach) mieć tylko jeden miecz, jeden łuk, a na sobie jedną zbroję. W ferworze walki nie będziesz miał czasu na zmianę ekwipunku. Każdy wróg – czy to człowiek, zwierzę, czy Ork (Skoro w Myrtanie trwa wojna z nimi, to pojawienie się ich było jak najbardziej oczywiste. Co, gdzie i jak – odkryjesz sam. Powiadam ci, nie zawiedziesz się na przygodzie, w której ich spotkasz.) tak łatwo ci nie odstąpi. Jeśli weźmiesz nogi za pas i zaczniesz wiać, gdzie raki zimują, to licz się z tym, że jeszcze przez długi czas twój przeciwnik nie będzie taki skłonny odstąpić. Natomiast jeżeli opuszczenie placu przewidujesz tylko dla jednego zawodnika – pierwej naucz się walczyć. Z początkiem ciężko będzie ci nawet utrzymać w jednej dłoni miecz jednoręczny, ale spokojnie, nauczyciele i doświadczenie stworzy z ciebie dzielnego woja. Lepiej już na początku zdecyduj, czy będziesz chciał bezpośrednio walczyć, czy też razić wrogów za pomocą kusz i łuków. Nic także nie stoi na przeszkodzie, abyś strzelał z broni dystansowej, a ewentualne niedobitki kosił mieczem. Pamiętaj jednak, że każda kolejna lekcja we władaniu danym typem oręża to kolejne punkty umiejętności. W Koloni znajdziesz także mistrzów kradzieży, akrobatyki, czy łowiectwa – za drobną opłatą (jak wszyscy zresztą) będę oni skłonni przekazać ci tajniki swej wiedzy. I tak dla przykładu myśliwy nauczyć cię może oprawiać zwierzynę, usuwać kły i pazury. Jednak jedynym ich praktycznym zastosowaniem jest wymiana ich na błękitny kryształ – rudę. Nie myśl sobie, że popuścisz wodze fantazji i przyozdobisz tymi artefaktami swoją zbroję. Choć można kuć miecze (Wszystko po kolei! Kucie, hartowanie, ostrzenie – to wcale nie jest takie proste.), to nie dane będzie ci bawić się w stylistę. Z czasem twoje postępy zaczną się uwidaczniać – będziesz wręcz tańczył wśród ostrzy, skakał z ogromnych wysokości, a przeładowanie kuszy to dla ciebie ułamki sekund... Kuszące, prawda?

Gothic (PC)

Nieodłącznym elementem chyba każdej fantastycznej krainy jest magia. Znalazło się miejsce dla niej i tutaj, jej ścieżka także stoi dla ciebie otworem. Wszelkie zaklęcia zapisane są na zwojach, niektóre są jednorazowego, a inne wielokrotnego użytku. Wszystkie można znaleźć, dostać, lub po prostu kupić, poszerzając swoje zbiory magicznej sztuki. Jednak nie każdy jest do użycia od razu. Będąc przyjętym do gildii jesteś dopiero w pierwszym kręgu wtajemniczenia. Długotrwała praktyka i zasługi przeniosą cię na kolejne, gdzie do twej dyspozycji będą – rzecz jasna – coraz potężniejsze moce. Mag w Górniczej Dolinie to niemal deus ex machina – potrafi zmienić się kretoszczura, przejść obok ich stada jakby był jednym z nich, a następnie spuścić im lanie deszczem meteorytów...

Gothic (PC)

Spodobała ci się wizja Koloni, gdzie spędzisz resztę swoich dni? Będziesz przebiegał ją wzdłuż i wszerz, a twoje oczy będą cieszyły się cudownymi widokami. Mroczny las, górska twierdza, obóz na bagnach... Lokacje robię naprawdę świetne wrażenie i potęgują klimat bijący z każdej cechy Gothica. Będziesz szczęśliwy jak małe dziecko, kiedy po dramatycznej podróży nocą przez ciemny las ujrzysz wreszcie znajome twarze, Obóz w którym możesz spędzić resztę koszmarnej nocy i odpocząć... Ów cały nastrój popsuć może tajemnicza mgła, która sprawia, że miejscami góry, wysokie drzewa i mury pojawiają się jakby znienacka, ale można się do tego przyzwyczaić.
Także muzyka potęguje świetny już klimat. Zmienia się w zależności od tego, co dzieje się na ekranie, a także od tego, gdzie aktualnie się znajdujesz. Tajemnicza i dzika w podziemiach, spokojna i kojąca ucho przy bezpiecznych obozowych murach.

Cóż więcej powiem... Czeka cię ogromna, intrygująca i fascynująca przygoda, w której zanurzysz się po czubek włosa w nosie. I nie będziesz żałował godzin spędzonych w Górniczej Dolinie. Nie pożałujesz także, kiedy ponownie przeniesiesz się w czasie i znów jako słaby młokos będziesz chciał wyrosnąć na wspaniałego bohatera, żywą legendę...


Długość gry wg redakcji:
30h
Długość gry wg czytelników:
51h 54min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Świetny Dźwięk:
Genialna Grywalność:
Świetne Pomysł i założenia:
Genialna Interakcja i fizyka:
Słowo na koniec:
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Gothic (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoslogan33   @   22:13, 27.11.2009
Gra po mimo swoich lat jest nadal świetna
0 kudosDaerdin   @   22:54, 27.11.2009
Ty chyba w każdą grę grałeś co? Masz tak "dużo" do napisania o grze w każdym temacie.

Gothic to świetna gra. Bardzo dobra fabuła i klimat. Miło spędza się przy niej czas. Szkoda tylko, że z części na część było coraz gorzej...
0 kudosloko24213   @   13:41, 13.03.2010
no gothica to chyba każdy zna Szczęśliwy
klasyka
0 kudosSzYmOnNh   @   13:36, 30.07.2010
Seria Gothic jest obowiąskową pozycją dla fanów eRPeGów. W tej grze niczego nie zabraknie ! Gorąco polecam ! Szczęśliwy
0 kudossebastos   @   11:45, 05.08.2010
Cóż więcej mówić. Dobry pożeracz czasu. Dumny
0 kudosjeczko   @   19:04, 15.02.2011
gierka w deche mój pierwszy tytuł RPG
0 kudosLehita   @   19:38, 15.02.2011
Fajnie by było gdy by wydali nową odsłonę tej gry . Grafika już" trąca myszką"a i sterowani "Bezim" nie jest takie do jakiego się już przyzwyczaiłem Smutny w nowszych odsłonach tej kultowej sagi. Może kiedyś się ktoś pokusi i wznowi wydanie pierwowzoru w nowej szacie graficznej Uśmiech
0 kudossebogothic   @   12:02, 18.02.2011
Mi tam grafika nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie, szata graficzna ma wpływ na klimat tej wspaniałej gry. Gdyby grafika została zmieniona, nie wiem czy nie zostałaby zatracona magia świata Gothic. Zresztą nie jest taka zła. Zbroje i broń są całkiem ciekawie zaprojektowane, bariera pięknie się mieni, efekty czarów niesamowicie wyglądają, animacje są bardzo dobre (zachowania NPC to po prostu mistrzostwo), oczywiście jak na 2001 rok. Takie animacje jak podrzucanie jabłka przez jakąś postać, naprawianie chaty, czy wykuwanie broni sprawia, że świat wydaje się jeszcze prawdziwszy. Najgorzej wykonana animacja to animacja chodu naszego bohatera - jednak jest ona rzadko używana. Animacja chodu NPC jest także dopracowana: magowie chodzą ostrożnie z dłoniami w rękawach, kopacze chodzą z opuszczonymi głowami...
Chociaż prawdą jest, że młodszych graczy wychowanych w dobie Crysisa i Mass Effect grafika w Gothicu może odrzucić, że nawet nie spróbują w niego zagrać. Cieszę się, że wychowałem się w innych czasach i zanim spojrzę na grę zawsze daję szansę, bo grafika nie jest najważniejsza.
Oczywiście ktoś mógłby spróbować zrobić remake Sagi Gothic (jeśli ktoś miałby to zrobić to tylko Piranha Bytes) dodając także nowe questy i niedokończone pomysły (choćby Obóz Bandytów - niedaleko Starego Obozu, widać, że były questy, albo miały być z nim związane). Gothic to naprawdę magiczna gra i co najważniejsze wcale nie zapowiadała się jako hit. Dopiero kiedy wydano dodatek do "dwójki" - Noc Kruka, zaczęto w minusach jeszcze niedawno dostrzeganych, dostrzegać plusy.
Muzyka, świat, fabuła i polski dubbing - to wszystko sprawia, że gra ma tak niesamowity klimat, który sprawia, że cały czas chce się wracać do tej gry. Jest bardzo mało gier, które chce się kończyć wielokrotnie, chociaż gra ma tylko jedno zakończenie. Ja sam Sagę Gothic przeszedłem ponad 10 razy i wiem, że jeszcze do tych gier wrócę wielokrotnie. Gothic to mistrzostwo, szkoda trochę, że jest doceniana tylko w Europie i jeśli ktoś wspomina kultowe erpegi w pierwszej kolejności pojawiają się gry z serii Baldur's Gate, Icewind Dale i Planescape: Torment. Obok nich powinna znaleźć się Saga Gothic.
Oczywiście ode mnie 10/10.
Co do recenzji to bardzo dobra i dość ciekawie opisująca elementy gry. Występują literówki, ale kto by na to patrzył xD. Zdarzają się też błędy dotyczące fabuły. Na początku wszyscy magowie byli magami ognia. Dopiero po utworzeniu bariery, w wyniku kłótni Saturasa i Corristo, połowa magów, a także kilkoro ludzi odeszli tworząc Nowy Obóz, a magowie stali się Magami Wody. Przed założeniem Obozu Bractwa nie znano bagiennego ziela, a magiczna ruda nie utraciła swej mocy po utworzeniu bariery. W Górniczej Dolinie nie znano po prostu metody jej wytapiania tak aby nie traciła swej magicznej mocy, dlatego na miejscu wytapiano tylko część urobku a resztę transportowano na kontynent, gdzie takie metody znano.
0 kudosLehita   @   13:32, 18.02.2011
Gdy by jedynka miała grafikę dwójki to bym nie narzekał . A nic nie mogę zarzucić drugiej odsłonie gry w raz z dodatkiem Uśmiech A klimat jak dla mnie pozostał Uśmiech
Dodaj Odpowiedź