Gothic (PC)

ObserwujMam (1411)Gram (367)Ukończone (720)Kupię (23)

Gothic (PC) - recenzja gry


@ 28.12.2006, 00:00
"Hawk"



Od wspomnianego Diega dowiesz się, że należy on do Starego Obozu – jednego z trzech stronnictw, które utworzyły się na terenie zamkniętym magiczną Barierą. Stary Obóz zajął zdewastowany fort i tam urządził swoją siedzibę Gomez – jego (Obozu) przywódca. To właśnie z nim król dokonuje transakcji wymiany wydobywanej magicznej rudy na wszelkie dobra, jakich tyko więźniowie sobie zażądają. W Starym Obozie panują ugrupowania, można powiedzieć, monarchistyczne – jedni dniami i nocami kruszą bryły magicznej rudy; inni pilnują porządku i stoją na straży Gomeza; znajdą się także ci, którzy mogą uchodzić za uprzywilejowanych mieszkańców. Wspomniałem wcześniej, iż na terenie Górniczej Doliny powstały trzy obozy, a Stary jest tylko jednym z nich. Ci, którym nie spodobały się zasady panujące w Starym Obozie, zbiegli w okolice drugiej kopalni, zwanej Nową Kopalnią. Utworzyli oni Nowy Obóz, który także ma swojego przywódcę, ale panują tutaj bardziej anarchistyczne poglądy. Pełno więc różnych bitek, kradzieży i tym podobnych świństw. Świadczy to także o swobodzie jaką mają mieszkańcy Nowego Obozu, co niewątpliwie jest jego zaletą. Ostatnie stronnictwo jest dość „nietypowe”. Grupa ludzi, którym pod wpływem palenia bagiennego ziela (hmmm…) ukazało się w wizji nieznane bóstwo, zbiegła na bagna, by tam odkryć tajemnicę, jakiej rąbek miała okazję uświadczyć. Każdy obóz ma swojego przywódcę, a także gildię, która jemu służy. I tylko od ciebie zależy to, do kogo się przyłączysz, gdzie znajdziesz sojuszników. Wiadomym jest jedno – bez wsparcia nie zdziałasz właściwie nic. Będziesz miał wystarczająco czasu, aby zapoznać się z atmosferą panującą w każdym z tych ugrupowań. Wyboru dokonaj bardzo rozważnie - zadecyduje to o relacjach z mieszkańcami pozostałych obozów, a w głównej mierze wybór wytyczy twą ścieżkę fabularną. I to kolejna zaleta Gothica. Co prawda zakończenie jest jedno, ale sposobów do jego dojścia jest wiele... Taka nieliniowość stwarza wiele kombinacji, zatem pewnym jest, iż raz skończywszy całą przygodę, nie odkryłeś jeszcze wszystkiego!

Gothic (PC)

A jest co odkrywać. „Na papierze” Górnicza Dolina wydawać się może małym terenem – ot, kopalnia, fort, może jeszcze jakieś lasy... Szczęściem jednak tak nie jest w rzeczywistości, bowiem wcielając się w jednego małego człowieczka towarzyszyć ci będzie uczucie rozległości świata. Nawet sama kopalnia to bardzo duży labirynt podziemnych korytarzy, gdzie pełno zdradzieckich uliczek oraz pieczar. A taki las – potężne drzewa, wysoka trawa, wśród której pełno niebezpiecznych istot żyjących w stadach... To wszystko czeka na ciebie, bohaterze... Zaraz, jaki bohaterze? Wszak nawet jeszcze nie odwiedziłeś Starego Obozu, nikogo tu nie znasz! Na co czekasz? Ruszaj! Już sama droga do niego, choć krótka, dla nowego przybysza może okazać się dość ciekawa... Po drodze zabierzesz biednemu kościotrupowi jego zasłużony miecz, nazrywasz nieco grzybów, roślinek, spotkasz myśliwych z Nowego Obozu, ale też będziesz trzymał się się Diega kiedy byle ścierwojad zacznie dziobać cię w jakże szlachetną część ciała... Jeszcze bardzo wiele będziesz musiał się nauczyć. Nie jesteś jednak – przykładem z innych RPG-ów (właściwie hack'n'slashów) – samoukiem. Nie wystarczy nabić sobie trochę punktów doświadczenia, przejść do odpowiedniego menu i kilka razy wcisnąć znaczek plusa. Tutaj trzeba udać się do odpowiedniego nauczyciela i mając „znajomości” poprosić go o to, aby podszkolił cię w interesującej cię dziedzinie. Wrócę jeszcze później do umiejętności, w których możesz stać się mistrzem. Pragnę zwrócić twą uwagę na to, jak wygląda życie w Starym Obozie...

Gothic (PC)

Strażnicy na moście również nie należą do Prometeuszy... „Kilof czeka!” (głośny śmiech). Ignorujesz jednak te żarty i zmierzasz dalej. Widzisz ludzi, zwykłych ludzi. Siedzą przy ognisku, gaworzą, śmieją się. Ktoś inny naprawia swoją chatkę albo też spożywa właśnie obiadek. Całkiem miło, prawda? Tą atmosferę możesz w dość prosty sposób zepsuć. Przyzwyczaiłeś się już, zwiedziwszy tysiące światów, do bezgranicznej swawoli, paradowania z mieczem w garści po miastach, niczym nieskrępowanego zaglądania do prywatnych domostw? Z takimi poglądami długo w Górniczej Dolinie nie zabawisz. Tutaj każdy ma swój kawałek ziemi, swój dom, gdzie ma prawo do prywatności i z czystym sumieniem może zdzielić sztachetą po głowie tego, który będzie miał czelność to prawo naruszyć. I tak jest wszędzie – nawet tam, gdzie możesz stracić życie, bo zająłeś komuś miejsce w gospodzie (Nowy Obóz). Zważ więc na swoje zachowanie, choć może wydawać ci się do absurdalne – kolonia przepełniona samymi bandziorami, a kultura obowiązuje...


Screeny z Gothic (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoslogan33   @   22:13, 27.11.2009
Gra po mimo swoich lat jest nadal świetna
0 kudosDaerdin   @   22:54, 27.11.2009
Ty chyba w każdą grę grałeś co? Masz tak "dużo" do napisania o grze w każdym temacie.

Gothic to świetna gra. Bardzo dobra fabuła i klimat. Miło spędza się przy niej czas. Szkoda tylko, że z części na część było coraz gorzej...
0 kudosloko24213   @   13:41, 13.03.2010
no gothica to chyba każdy zna Szczęśliwy
klasyka
0 kudosSzYmOnNh   @   13:36, 30.07.2010
Seria Gothic jest obowiąskową pozycją dla fanów eRPeGów. W tej grze niczego nie zabraknie ! Gorąco polecam ! Szczęśliwy
0 kudossebastos   @   11:45, 05.08.2010
Cóż więcej mówić. Dobry pożeracz czasu. Dumny
0 kudosjeczko   @   19:04, 15.02.2011
gierka w deche mój pierwszy tytuł RPG
0 kudosLehita   @   19:38, 15.02.2011
Fajnie by było gdy by wydali nową odsłonę tej gry . Grafika już" trąca myszką"a i sterowani "Bezim" nie jest takie do jakiego się już przyzwyczaiłem Smutny w nowszych odsłonach tej kultowej sagi. Może kiedyś się ktoś pokusi i wznowi wydanie pierwowzoru w nowej szacie graficznej Uśmiech
0 kudossebogothic   @   12:02, 18.02.2011
Mi tam grafika nie przeszkadza. Wręcz przeciwnie, szata graficzna ma wpływ na klimat tej wspaniałej gry. Gdyby grafika została zmieniona, nie wiem czy nie zostałaby zatracona magia świata Gothic. Zresztą nie jest taka zła. Zbroje i broń są całkiem ciekawie zaprojektowane, bariera pięknie się mieni, efekty czarów niesamowicie wyglądają, animacje są bardzo dobre (zachowania NPC to po prostu mistrzostwo), oczywiście jak na 2001 rok. Takie animacje jak podrzucanie jabłka przez jakąś postać, naprawianie chaty, czy wykuwanie broni sprawia, że świat wydaje się jeszcze prawdziwszy. Najgorzej wykonana animacja to animacja chodu naszego bohatera - jednak jest ona rzadko używana. Animacja chodu NPC jest także dopracowana: magowie chodzą ostrożnie z dłoniami w rękawach, kopacze chodzą z opuszczonymi głowami...
Chociaż prawdą jest, że młodszych graczy wychowanych w dobie Crysisa i Mass Effect grafika w Gothicu może odrzucić, że nawet nie spróbują w niego zagrać. Cieszę się, że wychowałem się w innych czasach i zanim spojrzę na grę zawsze daję szansę, bo grafika nie jest najważniejsza.
Oczywiście ktoś mógłby spróbować zrobić remake Sagi Gothic (jeśli ktoś miałby to zrobić to tylko Piranha Bytes) dodając także nowe questy i niedokończone pomysły (choćby Obóz Bandytów - niedaleko Starego Obozu, widać, że były questy, albo miały być z nim związane). Gothic to naprawdę magiczna gra i co najważniejsze wcale nie zapowiadała się jako hit. Dopiero kiedy wydano dodatek do "dwójki" - Noc Kruka, zaczęto w minusach jeszcze niedawno dostrzeganych, dostrzegać plusy.
Muzyka, świat, fabuła i polski dubbing - to wszystko sprawia, że gra ma tak niesamowity klimat, który sprawia, że cały czas chce się wracać do tej gry. Jest bardzo mało gier, które chce się kończyć wielokrotnie, chociaż gra ma tylko jedno zakończenie. Ja sam Sagę Gothic przeszedłem ponad 10 razy i wiem, że jeszcze do tych gier wrócę wielokrotnie. Gothic to mistrzostwo, szkoda trochę, że jest doceniana tylko w Europie i jeśli ktoś wspomina kultowe erpegi w pierwszej kolejności pojawiają się gry z serii Baldur's Gate, Icewind Dale i Planescape: Torment. Obok nich powinna znaleźć się Saga Gothic.
Oczywiście ode mnie 10/10.
Co do recenzji to bardzo dobra i dość ciekawie opisująca elementy gry. Występują literówki, ale kto by na to patrzył xD. Zdarzają się też błędy dotyczące fabuły. Na początku wszyscy magowie byli magami ognia. Dopiero po utworzeniu bariery, w wyniku kłótni Saturasa i Corristo, połowa magów, a także kilkoro ludzi odeszli tworząc Nowy Obóz, a magowie stali się Magami Wody. Przed założeniem Obozu Bractwa nie znano bagiennego ziela, a magiczna ruda nie utraciła swej mocy po utworzeniu bariery. W Górniczej Dolinie nie znano po prostu metody jej wytapiania tak aby nie traciła swej magicznej mocy, dlatego na miejscu wytapiano tylko część urobku a resztę transportowano na kontynent, gdzie takie metody znano.
0 kudosLehita   @   13:32, 18.02.2011
Gdy by jedynka miała grafikę dwójki to bym nie narzekał . A nic nie mogę zarzucić drugiej odsłonie gry w raz z dodatkiem Uśmiech A klimat jak dla mnie pozostał Uśmiech
Dodaj Odpowiedź