Gothic to cRPG akcji, którego akcja osadzona została w mrocznym uniwersum fantasy autorstwa niemieckiego studia Piranha Bytes.
Fabuła Gothic pozwala graczowi wcielić się w Bezimiennego - dosłownie bezimiennego zesłańca do kolonii karnej znajdującej się w Górniczej Dolinie na wyspie Khorinis, który musi walczyć o swoje przetrwanie i na nowo ulokować się w tej niecodziennej rzeczywistości. Całość zaś zlokalizowana jest w królestwie Myrtany - państwa będącego pod panowaniem króla Rhobara II, gdzie aktualnie toczy się wojna. Hordy orków najechały na terytoria ludzi, a król tych ziemi potrzebuje wiele rudy do wykucia broni potrzebnej dla swojej armii w celu odpierania zagrożenia. Ktokolwiek popełni przestępstwo w tych mrocznych czasach, zostaje skazany na odbycie kary wydobywając jakże potrzebną rudę. Cały ten obszar otoczony jest magiczną barierą, która odcina kolonię karną od świata zewnętrznego. Bariera może zostać przekroczona od zewnątrz - ale nie w drugą stronę. Okazała się jednak być mieczem obosiecznym - więźniowie wykorzystali w pewnym momencie stosowne okoliczności i wszczęli bunt. Kolonia podzieliła się na trzy rywalizujące ze sobą frakcje, a król został zmuszony o negocjacji o swoją rudę zamiast jej domagania się.
Rozgrywka Gothic reprezentuje gatunek cRPG akcji, gdzie wydarzenia obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby, a walka prowadzona jest w czasie rzeczywistym. Naszym głównym zadaniem jest poznawanie kolejnych postaci niezależnych i wykonywanie zadań przez nich zlecanych. Produkcja charakteryzuje się w pełni otwartym światem, który możemy swobodnie zwiedzać - jednak na początku każdy przeciwnik stanowi wyzwanie. Bezimienny poza prowadzeniem starć z przeciwnikami potrafi też uprawiać crafting, tworząc ze znajdowanych przedmiotów (np. ziół) dużo użyteczniejsze przedmioty - m.in. gotowe dania regenerujące jego stan zdrowia. Postać wraz z kolejnymi postępami zdobywa punkty doświadczenia, a te przekuwane są następnie w wyższe poziomy i możliwość nabywania potężniejszych umiejętności specjalnych. Cechą charakterystyczną Gothica jest nieliniowa fabuła, która w pewnym momencie pozwala nam dołączyć do jednej z trzech walczących ze sobą frakcji - i w ten sposób realizowania questów dla ich członków, wykluczając jednocześnie pozostałe frakcje.
Wielki władca Myrtany – król Rhobar II – napotkał ogromny kryzys na swych ziemiach. Najeżdżane przez hordy Orków, były plądrowane i grabione, a dzielni obrońcy padali pod ciężkimi orczymi ...
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler