The Walking Dead: Survival Instinct (PC)

ObserwujMam (6)Gram (6)Ukończone (7)Kupię (4)

The Walking Dead: Survival Instinct (PC) - recenzja gry


@ 26.03.2013, 18:26


Dużą przyjemność sprawia bowiem eksploracja terenów, unikanie dziwolągów (możemy np. odwracać ich uwagę, rzucając gdzieś butelkę lub flarę) i poszukiwanie zapasów paliwa (potrzebnego do przejazdu autem), jedzenia, broni czy amunicji. Podczas rozgrywki dołączymy do swojej drużyny kolejnych ocalałych (maksimum trzech), którzy wspomogą nas przy okazji następnych etapów. Mając w rękach broń potrafią się przedzierać przez tabuny umarlaków, poszukując prowiantu, naboi czy właśnie benzyny. Nie będą niestety naszymi bezpośrednimi towarzyszami. Należy tu zwrócić uwagę, że każdy z nich posiada pewne cechy charakterystyczne (np. ulubione bronie, budowę ciała), które należy uwzględnić przy dysponowaniu zadaniami. Ponadto trzeba pamiętać, że pozyskany na jednej misji ekwipunek przechodzi do misji następnej, jednak już nie zawsze zabierzemy wszystko co uda się pozyskać. Daryl ma ograniczoną pojemność plecaka, tak samo jak limitowana jest ładowność bagażnika pojazdu, którym się poruszamy, choć wraz z postępem rozgrywki dostaniemy opcję zmiany wehikułu, np. na bardziej pojemny lub mogący przewozić większą ilość pasażerów (najczęściej kosztem większego spalania paliwa)

Następny smaczek: wybierając na mapie miejsce dojazdu, możemy zdecydować z jakiego rodzaju drogi chcemy skorzystać: czy to z drogi głównej, która ograniczy koszty spalania paliwa, ale narazi nas na prawdopodobieństwo uszkodzenia pojazdu i nie da szans na znalezienie po drodze jakiś zapasów, czy wręcz przeciwnie – wybierzemy opcję pobocznych uliczek, co wprawdzie odbije się kosztem benzyny, ale np. zwiększy szanse znalezienia jakiś przydatnym przedmiotów (w takiej sytuacji przeniesiemy się na jedną z kilku specjalnie przygotowanych mapek). Są to wszystko fajne rozwiązania i wielka szkoda, że koncepcje te nie zostały w większym stopniu wykorzystane. Twórcy zasygnalizowali nam, że mają bardzo ciekawe pomysły na rozwinięcie gry, ale ostatecznie są one jedynie drobnym urozmaiceniem, nie mającym szerszego wpływu na przebieg zabawy.

The Walking Dead: Survival Instinct (PC)

Jak to zwykle bywa, nie wszystkie rozwiązania są jednak trafne. Niekiedy zmiany pojazdów zostają przez program wymuszone i nieuzasadnione, co przekłada się na konieczność albo pozbycia się wartościowego ekwipunku, albo zwolnienia któregoś z ocalałych, na co wcale nie musimy mieć ochoty. Ogólnie niezbyt logicznym jest przypisywanie wyposażenia do limitowanych slotów, przez co dochodzimy do kuriozalnych sytuacji, w których jeden nabój zajmuje tyle samo miejsca, co spora giwera. Tego typu elementy nie zostały do końca dopracowane i warto byłoby je poprawić w jakimś patchu.

Mimo to, jak wspominałem, jedyną istotnie słabą stroną produkcji jest jej grafika. Survival Instinct na pecety wygląda jak aplikacje z poprzedniej generacji i nijak się ma do współczesnych standardów (o dziwo, na konsole wygląda to wszystko trochę lepiej, choć nie umiem wytłumaczyć przyczyny tego stanu rzeczy). Niskiej jakości tekstury, brak efektów świetlnych, słabiutkie cieniowanie. Nie wygląda to nadzwyczaj dobrze. Przy okazji można za to pochwalić nie najgorszą fizykę gry. Różne krzesełka, śmietniki czy pudła można przestawić, co jak się okazuje, wcale nie jest całkowitą normą w roku 2013 (polski Ghost Warrior 2, na super mocnym silniku Cry Engine 3, o przestawianiu czegokolwiek nawet nie słyszał). Wnioski wyciągnijcie sami.

The Walking Dead: Survival Instinct (PC)

Odrobinę lepiej jest natomiast w kwestii udźwiękowienia. W trakcie zabawy przewijają się głównie motywy znane z telewizyjnego serialu, co dobrze wpasowuje się w klimat produkcji. Zwiedzając zaciemnione i zniszczone lokacje w absolutnej ciszy mamy większe poczucie niebezpieczeństwa i zarazem większe doznania płynące z rozgrywki. Dobrze nagrano też dubbing (w końcu aktorzy odgrywający oryginalne postacie musieli sobie poradzić), jak i pozostałe efekty dźwiękowe.

Sumując, wszystko to składa się na naprawdę przyzwoitą, bardzo niedocenioną całość. Survival Instinct mimo tego że wygląda archaicznie i niemodnie, posiada ciekawe rozwiązania w rozgrywce i mimo licznych głosów krytyki, w moim przekonaniu zasługuje na Waszą uwagę, bowiem stanowi dzieło solidne i klimatyczne. Terminal Reality mogło lepiej dopracować pewne elementy, ale mimo wszystko rozgrywka nadal dostarcza dużych ilości frajdy!


Długość gry wg redakcji:
10h
Długość gry wg czytelników:
4h 45min

oceny graczy
Słaba Grafika:
Przestarzała i naprawdę poniżej przeciętnej. Co dziwne, bo na konsolach tytuł wygląda zupełnie przyzwoicie.
Dobry Dźwięk:
W pełni satysfakcjonujący. Dobrze wpasowuje się w klimat zabawy.
Dobra Grywalność:
Mamy do czynienia z grą klimatyczną i poprawnie zaprojektowaną, a także oferującą sporo fajnych smaczków. Ogólne wrażenie psuje duża liczba niedoróbek, ale całokształt nadal pozytywnie zaskakuje.
Dobre Pomysł i założenia:
Było ich sporo i były dobre, choć szkoda, że nie udało się ich bardziej wyeksploatować.
Dobra Interakcja i fizyka:
Przyzwoita, jak na tę jakość grafiki, spodziewałem się mniejszych możliwości w oddziaływaniu na otoczenie.
Słowo na koniec:
Dobra gra, która mimo archaicznej oprawy potrafi wciągnąć i zapewnić przyjemność. Gdyby nie sporo niedoróbek, ocena byłaby wyższa.
Werdykt - Dobra gra!
Screeny z The Walking Dead: Survival Instinct (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosMicMus123456789   @   19:55, 26.03.2013
Widać, że gra potrafi zebrać pozytywne recenzje. Choć rozumiem te wszystkie niskie oceny. Bo jednak boli ten cały niewykorzystany potencjał.
0 kudosFox46   @   21:18, 26.03.2013
Heh wiec jednak gra nie jest taka kapowata jak każdy to pisał. I dobrze chociaż jakaś konkretna recenzja i tyle.
0 kudosguy_fawkes   @   22:06, 26.03.2013
Przyznaję, że kompletnie nie spodziewałem się takiego obrotu spraw, zwłaszcza po tym gameplayu: https://www.youtu(...)youtu.be
To jak to w końcu jest z AI zombiaków? To debile większe, niż mają być, czy nie? Bo na tym video zbliżają się do poziomu Obcych z Aliens: Colonial Marines...
0 kudosguy_fawkes   @   22:18, 26.03.2013
Chodzi mi, co pokazano na tym gameplayu, gdzie zombie nagminnie nie wyrażały zainteresowania żywym, świeżym mięskiem niedaleko nich, nie potrafiły się czołgać ani nawet wspiąć na samochód czy jakoś koślawo przeskoczyć szlaban. Jeśli jednak zachowują się tak, jak powinny, to autor video musiał mieć kupę szczęścia, by algorytmy rządzące zombiakami tak zwariowały.
0 kudosJackyX   @   13:49, 29.03.2013
Bardzo fajna recenzja, dzięki za to, bo już byłem troche przygnębiony totalną krytyką gry w sieci. Jestem wielkim fanem zarówno komiksu jak i serialu TWD, a postacie braci to w serialu mocne punkty. Widziałem kilka gameplayów na PS3, bo na tej platformie zagram i gra nie jest aż tak szkaradna wizualnie jak to piszą zachodni recenzenci. Dużym plusem jest dla mnie oryginalna muzyka z serialu i fakt, iż głosy pochodzą od filmowych aktorów grających Daryla i Merla. Dobrze że, jak piszesz, zachowano specyfikę i odmienność charakterów obu braci. Zawsze czułem że Merle Dixon to w głębi duszy przyzwoity gość, szkoda tylko że tak późno sam to zrozumiał. Tak czy siak ściągnąłem gierkę z UK i tylko chroniczny brak czasu nie pozwala mi jej odpalić. Ale po lekturze tej recki zaraz po Świętach zakładam kurtkę z anielskimi skrzydełkami i kusza w dłoń.... Uśmiech
0 kudosxxziomxx16   @   16:08, 31.03.2013
Jestem fanem serialu The Walking Dead, uważam po tym krótkim gameplay'u że gra jest słaba.
Zombie to bezmózgie stworzenia które po prostu chodzą za kimś jak małe dzieci zobaczcie w momencie 0;59 (goni go całe stado zombie) 1;05 (odwraca się, po czym został tylko 1), Pomysł gry jest dobry ale tej grze trzeba nadać poprawek, takie jest moje zdanie.
0 kudosIgI123   @   20:19, 05.04.2013
I teraz komu wierzyć? Zidanowi który mówi że gra jest nawet całkiem dobra, czy masie innych recenzji w sieci, gdzie jest napisane, że gra to crap? Najlepiej uznam że nie czytałem żadnej recenzji i zagram sam. Mimo iż zombi mnie już trochę męczą, gier z fajnym klimatem nigdy nie za wiele. Ale poczekam trochę, na jakiś patch.
0 kudossebogothic   @   23:23, 05.04.2013
Zawsze jest tak, że ci co kupili jakąś grę bronią jej za wszelką cenę, chociaż to byłby crap. Nikt nie chce myśleć, że wydał kasę na badziewie.
0 kudosNethey   @   17:12, 06.04.2013
plastikowa plastelina ogólnie patrząc po grafice

gdyby tak więcej 'realizmu' i dramaturgii wspartej solidnym systemem walki to i sam bym się skusił zagrać

0 kudosTheCerbis   @   13:16, 08.09.2015
Szczerze to kupiłbym, gdyby była gdzieś dostępna za kilkanaście złotych. Serial jest jednym z moich ulubionych więc dałbym szansę Instynktowi Przetrwania bo widzę, że jednak nie aż taka zła jak ją opisują. Najpierw jednak chciałbym zagrać w przygodówkę od Telltale Games bo to dla mnie must have. Aż dziwię się sobie, że jeszcze jej nie posiadam!
Więc jeśli ktoś widział Survival Instinct tanio to prosze dać mi znać. Uśmiech
0 kudosDaffodil   @   14:21, 08.09.2015
Jeśli nastawiasz się na fabułę, to wątpię, by Survival Instict spełniło twoje oczekiwania. Dumny Natomiast TWD od TTG to ich największy sukces, który właśnie przede wszystkim stawia na fabułę. Świetnie bawiłem się przy tym tytule, gdy grałem po raz pierwszy. Później zresztą też - lubię próbować nowych opcji w takich grach i sprawdzać ich późniejsze konsekwencje (nawet jeśli sięgają aż do drugiego sezonu).
0 kudosTheCerbis   @   15:02, 08.09.2015
Daffusiu, ależ ja wiem czego się spodziewać po tej grze (i jakiejkolwiek innej, ponieważ najpierw robię tzw. research) i jak ona wygląda. Uśmiech
0 kudosDaffodil   @   17:16, 08.09.2015
Po prostu chciałem doradzić. Smutny
0 kudosTheCerbis   @   17:27, 08.09.2015
No i dziękuję Ci za to! Ale znam różnicę między tą grą a produkcją od Telltale. :>
Dodaj Odpowiedź