The Walking Dead: Survival Instinct (PC)

ObserwujMam (6)Gram (6)Ukończone (7)Kupię (4)

The Walking Dead: Survival Instinct (PC) - recenzja gry


@ 26.03.2013, 18:26

The Walking Dead: Survival Instinct, w pierwszych, zagranicznych ocenach, zyskało już miano crapa roku i, o zgrozo, może być ciężko taką opinię odkręcić. Wydaje mi się, że wypadałoby ogłosić konkurs na „najbardziej skrzywdzoną przez recenzentów grę” i zacząć samemu przyznawać w nim nagrody.

The Walking Dead: Survival Instinct, w pierwszych, zagranicznych ocenach, zyskało już miano crapa roku i, o zgrozo, może być ciężko taką opinię odkręcić. Wydaje mi się, że wypadałoby ogłosić konkurs na „najbardziej skrzywdzoną przez recenzentów grę” i zacząć samemu przyznawać w nim nagrody. Gdyby takowy faktycznie powstał, Survival Instinct byłby zdecydowanym faworytem. Z niewiadomych dla mnie przyczyn (dobra, z wiadomych, ale z kultury własnej je przemilczę) gra Terminal Reality zyskuje średnią ocen w granicach 3/10, co jest po prostu absurdem i ignorancją. Nowe The Walking Dead to bowiem jeden z ciekawszych i bardziej innowacyjnych FPSów ostatnich miesięcy i zarazem gra, która skrywa olbrzymi wręcz, choć niestety wykorzystany połowicznie, potencjał.



Wszystko rozbija się o to, że Survival Instinct nieładnie wygląda. I rzeczywiście – grafika produkcji jest co najmniej słaba, przestarzała i tania. Ale z grami komputerowymi jest trochę tak, jak z facetami: to, że niektórzy z nas są brzydcy, nie oznacza jeszcze, że złe z nas chłopaki… I z Survival Instinct jest dokładnie tak samo – brzydkie z niego kaczątko, ale z dobrym serduszkiem.

The Walking Dead: Survival Instinct (PC)

Akcja gry przenosi nas do wydarzeń sprzed tych znanych z serialu, skupiając się na braciach Darylu i Merle’u Dixonach. My przejmiemy kontrolę nad Darylem (ten twardziel z kuszą), który – jak chyba zresztą każdy mieszkaniec wirtualnego świata – zostanie przytłoczony plagą zombie i za wszelką cenę spróbuje uratować własną skórę. Jego głównym celem będzie odnalezienie niesfornego (jak zawsze zresztą) brata Merle’a i odszukanie jakiegoś schronienia przed plugawymi Szwendaczami/Kąsaczami. Rzecz jasna w świecie The Walking Dead nic nigdy nie mogło być proste i tak też będzie tym razem. Podróż Daryla Dixona usiana jest trudnościami nie tylko związanymi z samymi „żywymi trupami”, a również z innymi ocalałymi, niekoniecznie wyznającymi zasady „fair play”. Przyjemnej wędrówki raczej nie oczekujcie.

Nakreślona fabuła jest, prawdę mówiąc, raczej przeciętna i nierówna. Bardzo naiwny i sztuczny wstęp do gry uderza swoim niedopracowaniem, choć później jest już nieco lepiej: historia Daryla nabiera klimatu znanego z serialu, pewne zwroty akcji z nieprzewidywalnym Merlem dobrze oddają charakter tej postaci (ogólnie nieźle przedstawiono relacje dwóch braci), zaś finał to zupełnie sensowne zwieńczenie historii Survival Instinct. Im dalej, tym lepiej. Koniecznie trzeba zwrócić tu uwagę na to, że postacie Daryla i Merle’a posiadają twarze i głosy aktorów znane z telewizyjnych Żywych Trupów, co niewątpliwie stanowi spory plus produkcji.

The Walking Dead: Survival Instinct (PC)

W różnorakich, felernych recenzjach notorycznie krytykowano gameplay i pisano o Survival Instinct jako o grze produkowanej „na szybko” i „bez pomysłu”. Cóż, mam więc wrażenie, że graliśmy w dwie różne produkcje, bowiem dzieło Terminal Reality, w moim odczuciu, charakteryzuje się rozgrywką co najmniej oryginalną i przemyślaną, choć faktycznie nieco niedopracowaną (co nie przeważa nad całokształtem). Jak już zapewne wiecie, dzieło zalicza się do gatunku dość klasycznych FPSów, a naszym głównym zadaniem będzie eksploracja kolejnych lokacji i walka z obleśnymi Szwendaczami (lub ich unikanie). Tytuł opiera się na motywie podróży: Daryl, zasiadając za kółkiem swojego czterokołowca, będzie jeździł pomiędzy kolejnymi lokacjami, by szukać na nich ratunku przed plagą zombie. Ostateczny kierunek naszej drogi zawsze będzie jednakowy, ale Survival Instinct często pozwala na dokonywanie wyboru pomiędzy jedną z dwóch aren, jaką zechcemy w następnej kolejności odwiedzić (wszystko dzięki zaimplementowanej mapce). Dzięki temu grę z powodzeniem można ukończyć dwa razy, odkrywając nieznane wcześniej terytoria. Pomysł dobry, choć oczywiście w takim modelu chciałoby się trochę więcej swobody.

Przy tworzeniu leveli autorzy z zupełnie dobrym skutkiem starali się odzwierciedlić typowe dla The Walking Dead motywy. Co rusz natrafimy na zniszczone domostwa, rozkraczone auta, prowizoryczne barykady, no i co najważniejsze – na setki trupów i szwendaczy. Muszę przyznać, że owe lokacje prezentują się nadzwyczaj przyjemnie: są na ogół dość dużych rozmiarów, zawierają sporo budynków, które możemy przeszukać (ciemne i baaardzo nieprzyjemne), no i co najważniejsze – wszystko zaprojektowano z pomysłem i „jakąś” wizją. Wbrew temu, co można usłyszeć, świat Survival Instinct posiada dużo klimatu, który nadzwyczaj dobrze przemawia do fanów serialu. Poza tym, autorzy starali się uczynić ze swoich poziomów plansze nieliniowe, dające graczom pewną swobodę przy ich eksploracji. Nie zawsze udało się to w pełni, ale absolutnie nie musimy obawiać się klaustrofobii.


Screeny z The Walking Dead: Survival Instinct (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosMicMus123456789   @   19:55, 26.03.2013
Widać, że gra potrafi zebrać pozytywne recenzje. Choć rozumiem te wszystkie niskie oceny. Bo jednak boli ten cały niewykorzystany potencjał.
0 kudosFox46   @   21:18, 26.03.2013
Heh wiec jednak gra nie jest taka kapowata jak każdy to pisał. I dobrze chociaż jakaś konkretna recenzja i tyle.
0 kudosguy_fawkes   @   22:06, 26.03.2013
Przyznaję, że kompletnie nie spodziewałem się takiego obrotu spraw, zwłaszcza po tym gameplayu: https://www.youtu(...)youtu.be
To jak to w końcu jest z AI zombiaków? To debile większe, niż mają być, czy nie? Bo na tym video zbliżają się do poziomu Obcych z Aliens: Colonial Marines...
0 kudosguy_fawkes   @   22:18, 26.03.2013
Chodzi mi, co pokazano na tym gameplayu, gdzie zombie nagminnie nie wyrażały zainteresowania żywym, świeżym mięskiem niedaleko nich, nie potrafiły się czołgać ani nawet wspiąć na samochód czy jakoś koślawo przeskoczyć szlaban. Jeśli jednak zachowują się tak, jak powinny, to autor video musiał mieć kupę szczęścia, by algorytmy rządzące zombiakami tak zwariowały.
0 kudosJackyX   @   13:49, 29.03.2013
Bardzo fajna recenzja, dzięki za to, bo już byłem troche przygnębiony totalną krytyką gry w sieci. Jestem wielkim fanem zarówno komiksu jak i serialu TWD, a postacie braci to w serialu mocne punkty. Widziałem kilka gameplayów na PS3, bo na tej platformie zagram i gra nie jest aż tak szkaradna wizualnie jak to piszą zachodni recenzenci. Dużym plusem jest dla mnie oryginalna muzyka z serialu i fakt, iż głosy pochodzą od filmowych aktorów grających Daryla i Merla. Dobrze że, jak piszesz, zachowano specyfikę i odmienność charakterów obu braci. Zawsze czułem że Merle Dixon to w głębi duszy przyzwoity gość, szkoda tylko że tak późno sam to zrozumiał. Tak czy siak ściągnąłem gierkę z UK i tylko chroniczny brak czasu nie pozwala mi jej odpalić. Ale po lekturze tej recki zaraz po Świętach zakładam kurtkę z anielskimi skrzydełkami i kusza w dłoń.... Uśmiech
0 kudosxxziomxx16   @   16:08, 31.03.2013
Jestem fanem serialu The Walking Dead, uważam po tym krótkim gameplay'u że gra jest słaba.
Zombie to bezmózgie stworzenia które po prostu chodzą za kimś jak małe dzieci zobaczcie w momencie 0;59 (goni go całe stado zombie) 1;05 (odwraca się, po czym został tylko 1), Pomysł gry jest dobry ale tej grze trzeba nadać poprawek, takie jest moje zdanie.
0 kudosIgI123   @   20:19, 05.04.2013
I teraz komu wierzyć? Zidanowi który mówi że gra jest nawet całkiem dobra, czy masie innych recenzji w sieci, gdzie jest napisane, że gra to crap? Najlepiej uznam że nie czytałem żadnej recenzji i zagram sam. Mimo iż zombi mnie już trochę męczą, gier z fajnym klimatem nigdy nie za wiele. Ale poczekam trochę, na jakiś patch.
0 kudossebogothic   @   23:23, 05.04.2013
Zawsze jest tak, że ci co kupili jakąś grę bronią jej za wszelką cenę, chociaż to byłby crap. Nikt nie chce myśleć, że wydał kasę na badziewie.
0 kudosNethey   @   17:12, 06.04.2013
plastikowa plastelina ogólnie patrząc po grafice

gdyby tak więcej 'realizmu' i dramaturgii wspartej solidnym systemem walki to i sam bym się skusił zagrać

0 kudosTheCerbis   @   13:16, 08.09.2015
Szczerze to kupiłbym, gdyby była gdzieś dostępna za kilkanaście złotych. Serial jest jednym z moich ulubionych więc dałbym szansę Instynktowi Przetrwania bo widzę, że jednak nie aż taka zła jak ją opisują. Najpierw jednak chciałbym zagrać w przygodówkę od Telltale Games bo to dla mnie must have. Aż dziwię się sobie, że jeszcze jej nie posiadam!
Więc jeśli ktoś widział Survival Instinct tanio to prosze dać mi znać. Uśmiech
0 kudosDaffodil   @   14:21, 08.09.2015
Jeśli nastawiasz się na fabułę, to wątpię, by Survival Instict spełniło twoje oczekiwania. Dumny Natomiast TWD od TTG to ich największy sukces, który właśnie przede wszystkim stawia na fabułę. Świetnie bawiłem się przy tym tytule, gdy grałem po raz pierwszy. Później zresztą też - lubię próbować nowych opcji w takich grach i sprawdzać ich późniejsze konsekwencje (nawet jeśli sięgają aż do drugiego sezonu).
0 kudosTheCerbis   @   15:02, 08.09.2015
Daffusiu, ależ ja wiem czego się spodziewać po tej grze (i jakiejkolwiek innej, ponieważ najpierw robię tzw. research) i jak ona wygląda. Uśmiech
0 kudosDaffodil   @   17:16, 08.09.2015
Po prostu chciałem doradzić. Smutny
0 kudosTheCerbis   @   17:27, 08.09.2015
No i dziękuję Ci za to! Ale znam różnicę między tą grą a produkcją od Telltale. :>
Dodaj Odpowiedź