I Love Gaming #5 – Moje pierwsze spojrzenie na Nintendo 3DS


Antares @ 11:47 24.03.2011
Jerzy "Antares" Bartoszewicz


Jerzy Bartoszewicz: Witam i bardzo dziękuję, że zgodziła się Pani odpowiedzieć na kilka pytań dla czytelników Miasta Gier. Zapoznałem się już z konsolą 3DS i przyznam, że bardzo mi się spodobała. Obecność i promocja marki Nintendo w Polsce jest czymś nowym. Czy możemy zatem spodziewać się w przyszłości przetłumaczonego interfejsu i polskiej lokalizacji gier japońskiego giganta?

Beata Dudzic: Języków w interfejsie jest w tym momencie osiem. W tym roku wprowadzono dwa dodatkowe; portugalski ze względu na Brazylię oraz Rosyjski, ze względu na rynek wschodni. Nintendo wychodzi z założenia, że w Rosji bariera językowa jest spora i lokalizacja wydawanych tam tytułów jest bardzo istotnym krokiem. W przypadku Polski nie spodziewamy się na razie takich kroków, przy czym kryterium wyboru nie jest tu wielkość sprzedaży. My natomiast silnie lobbujemy Nintendo, by wprowadzono język polski do interfejsu i lokalizowano gry. Nie mogę jednak powiedzieć, czy i kiedy takie kroki zostaną poczynione.

JB: Konsola 3DS będzie oferowała szeroki zakres usług internetowych, w tym sklep umożliwiający zakup cyfrowych wersji gier. Z tego, co mi wiadomo, usługa będzie również dostępna w Polsce. Czy w ramach płatności będziemy mieli możliwość skorzystania jedynie z kart z punktami, czy też będzie możliwość wybrania płatności online?

BD: Sklep zacznie funkcjonować od dnia pierwszej aktualizacji systemu konsoli. Nie będzie się w nim wykorzystywać punktów, a ceny poszczególnych produktów będą podane w Euro. Zakupów będzie można dokonywać za pomocą kart kredytowych i debetowych. Szczegóły zostaną jednak podane przez Nintendo w przyszłości, przed wypuszczeniem aktualizacji.

JB: Testując dziś konsolę 3DS zauważyłem różnicę w wyświetlaniu efektu 3D we wbudowanych w system grach opartych na rozszerzonej rzeczywistości oraz „Samurai Warriors Chronicles”, przy czym niekorzystnie wypadł produkt Tecmo Koei Games. Czy postrzeganie efektu 3D może zależeć od konkretnego egzemplarza konsoli, albo takich czynników jak oświetlenie otoczenia?

BD: W tym przypadku najwięcej będzie zależeć od konkretnych tytułów i w konsekwencji ich wydawców. W tym momencie wszyscy zgodnie twierdzą, że grą, która pod kątem efektu 3D najlepiej się prezentuje jest „Nintendogs + Cats”, czyli tytuł stworzony przez Nintendo.



JB: Tradycją Nintendo było zawsze wypuszczanie na rynek w okresie premiery nowej konsoli nowych tytułów ze słynnym wąsatym hydraulikiem w roli głównej. Odpowiednia gra została zapowiedziana i tym razem, ale czy możemy w niedalekiej przyszłości spodziewać się jej premiery?

BD: Data premiery najnowszej produkcji z Mario nie jest jeszcze znana, lecz w ubiegłym roku zapowiedziano również „Paper Mario”. Podejrzewam, że większość gier na 3DSa zapowiedzianych w zeszłym roku bez podania szczegółowej daty premiery powinna, aczkolwiek nie musi, ukazać się przed targami E3 – do tej daty zapowiedziano premierę ponad trzydziestu tytułów. Jak na początek, będzie to zatem dosyć pokaźna biblioteka.

JB: Wszyscy wiemy o ograniczeniach regionalnych konsoli i wielu graczy zadaje sobie pytanie, czy tak, jak to bywało w przeszłości, Europejczycy będą musieli czekać na premiery nowych gier z opóźnieniem?

BD: Jak widać na przykładzie daty premiery samego urządzenia, która przebiegnie praktycznie w tym samym czasie, Nintendo kładzie tym razem duży nacisk na rynek europejski. Możemy się spodziewać, że podobnie będzie to wyglądało w przypadku wydawanych gier. To samo dotyczy wszystkich zaplanowanych usług. Nintendo traktuje Europę, jako całość, zatem także i w Polsce będziemy mieli na 3DSie dostęp do wszystkich funkcjonalności, takich, jak np. transmisje Eurosport w 3D.

JB: Wokół 3DSa Nintendo pragnie zbudować społeczność graczy, w czym pomagać ma funkcja automatycznego komunikowania znajdujących się w pobliżu konsol. Czy będziecie Państwo z tej okazji próbowali organizować jakieś akcje?

BD: Mamy wiele pomysłów, takich jak choćby flash moby i zamierzamy je realizować w przyszłości. Funkcjonalności komunikacyjne konsolki świetnie się do tego nadają, zatem będziemy zachęcali także i graczy do organizowania własnych zlotów i akcji, co oczywiście chętnie nagłośnimy na naszych stronach WWW.

JB: W ostatnich dniach wszyscy śledzą dramatyczną sytuację zaistniałą w Japonii. Czy istnieją jakieś przesłanki by twierdzić, że może się ona odbić na działaniach firmy Nintendo?

BD: Europejskie oddziały Nintendo otrzymały z Japonii oficjalną informację, że nikomu się nic nie stało. Firma nie ucierpiała, a wręcz przekazała pewne sumy pieniędzy na cele pomocy poszkodowanym.

JB: Bardzo dziękuję za poświęcenie mi czasu, w imieniu swoim i czytelników Miasta Gier!

Sprawdź także:
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   12:06, 24.03.2011
W 3DSie fajny bajer wymyślili typu te karty promocyjne które mamy do naszych mini gierek, dosyć fajnie to w praniu wychodzi szkoda że to są takie gierki tylko aby pokazać pewne możliwości konsoli i są one na góra 30-45min.
0 kudosAntares   @   13:24, 24.03.2011
Fakt, ale biorąc pod uwagę, że otrzymujemy je gratis wraz z konsolą, jest to bardzo miły gest. Mam nadzieję, że Nintendo nie porzuci pomysłu i w aktualizacjach oprogramowania będzie dodawać nowe gry - karty moglibyśmy sobie drukować sami Uśmiech
0 kudosRavnarr   @   14:34, 24.03.2011
Ciekawe, bardzo ciekawe. Zastanawia mnie tylko jedna rzecz - mianowicie, czy aby efekt 3D był najlepszej jakości, konsola musi pewnie spoczywać na jakimś stałym podłożu? Co z graniem w trzęsącym się autobusie, czy pociągu? I w związku z tym, ile wytrzymuje bateria? Dużo tych niewiadomych jak dla mnie, jak na tak wysoką cenę konsoli.
0 kudosRavnarr   @   15:09, 24.03.2011
Ło matko, ile czytania... Hmm, trochę krótki ten czas działania. Nie spodziewałem się oczywiście jakichś 24 godzin, czy cuś, ale liczyłem na co najmniej 7 godzin...
0 kudosAntares   @   16:26, 24.03.2011
@Zomo
Specjalnie nie komentowałem namiotu i otoczki, żeby nie dodawać kolejnej strony artykułu. Wypowiem się zatem tutaj, skoro przytoczyłeś filmik Qam'a (nomen omen współpracował kiedyś z MG i chodzimy na jedną uczelnię ;) ) Faktycznie, wizualnie wyglądało to biednie, bo Nintendo dostało tylko mały namiocik, gdzie mogło wejść maksymalnie z 10 osób. Toteż później ustawiła się tam mała kolejka. Pojawili się jednak ludzie z branży, w tym Piotr Gnyp z Polygamii, któremu najwidoczniej na tyle spodobał się 3DS (widział go już wcześniej na zamkniętym pokazie), że postanowił przetestować go raz jeszcze. Natomiast połączenie klimatu gier Nintendo z imprezą BMXową uważam za pomysł udany; oba światy wbrew pozorom istnieją od lat bardzo blisko siebie, a dokładniej wokół gatunku muzyki nintendocore, będącego podgatunkiem hardcore-punk - bardzo popularnego wśród fanów tego sportu.

@Ravnarr - zgadzam się w kwestii pracy na baterii, niemniej pamiętajmy, że pierwszy model PSP też pod tym kątem nie zachwycał - z dyskiem UMD w napędzie starczało mocy na maksimum 6 godzin grania. Za dwa lata, Nintendo pewnie wypuści 3DS w wersji Pocket/Lite/Slim, ale nie jestem przekonany, czy chcę czekać tak długo ;) Zawsze można dokupić drugą baterię Dumny

Rozwieję natomiast twoje wątpliwości na temat efektu 3D - w przypadku "Samurai Warriors" faktycznie było krucho, ale to była wina samej gry. Podczas zabawy alternatywną rzeczywistością, zaprojektowaną przez speców z Nintendo, siłą rzeczy ruszałem konsolą i zmieniałem lekko kąt patrzenia, lecz efekt pozostawał widoczny bez zmian. Głębia 3D znika, gdy na ekran patrzy się z boku - ale szczerze mówiąc, nawet zwykły ekran LCD nie prezentuje się najlepiej gdy patrzymy nań w ten sposób. Na pewno nie jest to konsola, którą da się szpanować w towarzystwie gapiów - efekt 3D zobaczy co najwyżej ktoś stojący za nami ;) Granie na 3DS w środkach masowej komunikacji, nie powinno być zatem bardziej niewygodne niż w przypadku innych konsolek i telefonów. Inna sprawa, że nie wiadomo, czy po dłuższej partyjce z efektami "wstrząsowymi" nie dostalibyśmy zawrotów głowy.
0 kudosFox46   @   16:30, 24.03.2011
Jak dla mnie 3D w tej konsoli jest zbyteczne . Tylko dodatkowy bajer dzięki któremu konsola jest droższa nic więcej. W najbliższym czasie będę miał okazje zagrać na 3D + Killzone 3 zoabczymy jak to wyjdzie w praniu i jak ja działam na te 3D a raczej mój organizm.
0 kudosAntares   @   16:38, 24.03.2011
Nie jest do końca takie zbyteczne i nie chodzi nawet o dyskomfort zakładania okularów 3D, czy ich cenę Uśmiech Klasyczne stereoskopowe 3D, które możemy zobaczyć w kinie, czy w domowych warunkach z odpowiednim telewizorem, zawsze lekko przyćmiewa kolory i ostrość. W przypadku ekranu 3DS nie ma tego problemu, bo to nasze oczy dokonują "korekty" obrazu, co przekłada się na widok głębi. Polecam przetestować efekt samemu - od początku byłem zafascynowany urządzeniem, ale miałem olbrzymie obawy względem wyświetlacza. Tymczasem okazało się, że były one bezpodstawne. Szkoda tylko, że nie prędko doczekamy się dużych telewizorów w tej technologii. Liczę jednak, że Sharp popracuje nad takimi matrycami i za kilka lat nie będą bardzo drogie Uśmiech
0 kudosbat2008kam   @   12:04, 26.03.2011
Kolejna platforma od Nintendo, na której 4/5 tytułów to jRPG w różnej postaci, po których normalny gracz (vide ja) dostaje szału... Co najgorsze, najlepiej zapowiadające się tytuły na to coś, to tylko zwykłe remaki (Ocarina of Time i MGS).

Mam nadzieję, że platforma pod względem gier nawiąże walkę z PSP2 i zaoferuje nam coś ponad ,,My Little Pony''.

A 3D to zbędny bajer moim zdaniem.
0 kudosSzajch   @   17:54, 28.03.2011
no ;p tak, tak bat, oczywiscie pomijasz fakt, iz jRPGi sa genialne ;p
0 kudosbat2008kam   @   18:51, 28.03.2011
Jeśli Zeldę zaliczyć to jRPG-ów, to owszem, są genialne. Każdy inny jRPG z miejsca ,,out''.
0 kudosRJ_romario   @   09:30, 28.09.2011
A czy tę konsolkę warto wybrać zamiast PSP czy jednak PSP lepsze. Pytam bo dzieciaki chcą jakąś przenośną konsolkę i nie mogą zdecydować którą. PS Vita raczej nie wchodzi w grę ze względu na cenę.
Dodaj Odpowiedź