Forza Motorsport 6 (XBOX One)

ObserwujMam (9)Gram (3)Ukończone (2)Kupię (4)

Forza Motorsport 6 (XBOX One) - recenzja gry


@ 13.09.2015, 16:25
Mateusz "Materdea" Trochonowicz
Klikam w komputer i piję kawkę. ☕👨‍💻


Modyfikatory dzielą się na 3 rodzaje. Niebieskie, czyli poprawiające osiągi naszego samochodu (+6% do przyczepności opon etc.); fioletowe, wpływające na warunki wyścigu (np. zablokowanie zmiany widoku kamery na tę z kokpitu i usunięcie wszelkich strzałek pomocniczych); zielone, które są jednorazowego użytku na trasie (np. +10% kredytów przy każdym dobrze wziętym zakręcie). Pomysł wydaje się nieco kontrowersyjny i awangardowy, jak na warunki produkcji dotyczącej szeroko zakrojonych wyścigów, aczkolwiek dodaje on nieprzewidywalności podczas rozgrywki. Jeśli nie chcemy, możemy totalnie olać ten „ficzer”, przez co nie stanie się nam żadna krzywda.

Forza Motorsport 6 (XBOX One)

A jeśli mamy ochotę na ich użycie, to wcześniej musimy kupić jeden z kilku typów pakietów przygotowanych przez deweloperów. Im droższy (nawet do 300 tysięcy), tym „lepsze” (ciężko uznać je, faktycznie, za lepsze, ponieważ de facto nie ułatwiają zabawy) karty otrzymamy. Z nimi związane są też niektóre osiągnięcia, więc fani „calakowania” będą zmuszeni podporządkować się dyktacie deweloperów.

Forza Motorsport 6 jest o tyle przełomowa dla całego cyklu, że to właśnie w niej, po raz pierwszy, studio Turn 10 zaimplementowało deszcz oraz noc. Niestety, zestawy pór dnia i opadów są z góry zdefiniowane, więc nie możemy ustawić klimatycznego, nocnego przejazdu podczas ulewy. Podobnie, jak zablokowano możliwość dopasowania częściowego zachmurzenia, wieczoru lub popołudnia. Mimo to oba elementy (noc oraz deszcz) prezentują się niezwykle efektownie i dziw bierze, że dopiero teraz postarano się o ich obecność.

Forza Motorsport 6 (XBOX One)

Na szczęście jeśli twórcy FM biorą się za coś, to na sto procent – opadom towarzyszy nie tylko zimniejszy asfalt, mniejsza przyczepność opon i zmieniona oprawa artystyczna toru oraz otoczenia, ale również kałuże! Niby coś, co wydaje się oczywistością, ale dopiero w „szóstce” dogłębnie przyjrzano się temu mechanizmowi. Dzięki temu wjeżdżając w zalegającą na wirażach lub zakrętach wodę, możemy nielicho rozczarować się zachowaniem auta, ponieważ zazwyczaj wpada ono w poślizg lub inne, niezbyt lubiane przez graczy, zachowanie.

Poza tym sama technologia użyta do produkcji najnowszej Forzy to klasa światowa – nie tylko pod względem „wodotrysków”, jak niektórzy nazywają graficzne efekciarskie sztuczki, ale również dzięki rozdzielczości 1080p i 60 klatkom na sekundę. Choć nie sprawdzałem płynności animacji, to 2 czy też 3 razy miałem wrażenie, że ich liczba zauważalnie spadła do 35-40. Ale to znikomy problem przy ilości godzin, które spędziłem z „szóstką”.

O oprawie dźwiękowej ciężko nie mówić inaczej, niż w samych superlatywach. Nie tylko świetnie odwzorowano wszelkie odgłosy towarzyszące przygodom z mechanicznymi bestiami, ale również doskonale dopasowano soundtrack. Na pewno zbyt szybko nie znudzicie się podczas wyścigów przygotowanych przez studio Turn 10.

Forza Motorsport 6 (XBOX One)

Czas na podsumowanie. Ciężko nie zgodzić się z opinią wielu ludzi, że kolejna Forza to po prostu to samo, tylko „więcej, lepiej i dokładniej dopracowane”. Zresztą chyba z każdą dłuższą serią tak jest. Niemniej jednak Forza Motorsport 6 to zdecydowanie najlepsza gra z całego cyklu, oferująca najbogatszy zestaw aut, przejrzyście wykreowaną karierę oraz świetny model jazdy. Choć moglibyśmy znaleźć kilka mankamentów (wydarzenia specjalne nie są aż tak specjalne; brak dynamicznie zmieniających się warunków czy wrażenie uczestnictwa w projekcie o nazwie Forza Motorsport 5 – część druga), to nie przeszkadzają w tak dużym stopniu, by nie nazwać najnowszej gry od Turn 10 jedną z najlepszych tego roku – podobnie nazywając ją w kategorii wirtualnych wyścigów!


Długość gry wg redakcji:
0h
Długość gry wg czytelników:
57h 20min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Grafika to w "szóstce" najjaśniej świecący element! 60 klatek na sekundę, tekstury ostre jak żyleta i rozdzielczość 1080p - czego chcieć więcej?
Genialny Dźwięk:
Doskonale dopasowana ścieżka dźwiękowa. Świetnie odwzorowane dźwięki wprost z najsłynniejszych torów wyścigowych na świecie. Turn 10 spisało się na medal.
Genialna Grywalność:
Forza Motorsport 6 posiada na tyle przystępny model jazdy, że doskonale wczuje się w niego zarówno laik, jak i weteran ścigałek oraz fan walki z nadsterownością przednich kół.
Świetne Pomysł i założenia:
Można mieć wrażenie, że ta Forza nie jest do końca "szóstką", w pełni tego słowa znaczeniu. Edycja 5.5? Takie wrażenie towarzyszyło niekiedy i mi.
Genialna Interakcja i fizyka:
"Trójwymiarowe kałuże", jak można spotkać się z określeniem efektu obfitych opadów atmosferycznych oddziałujących na rozgrywkę to kwintesencja najnowszej Forzy! Do tego bandy z opon rozpadające się pod wpływem uderzenia czy piasek na poboczu, który nie jest jedną wielką teksturą - to wpływa na naprawdę pozytywny odbiór.
Słowo na koniec:
Tak właśnie powinno wyglądać otwarcie Xboksa One w 2013 roku!
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Forza Motorsport 6 (XBOX One)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   00:33, 14.09.2015
Ja pier....Kupuję XO Szczęśliwy z Forzą 6 Szczęśliwy

Pytanie dla BigBoya jakie będą tryby gry przez Multiplayer wiesz może ??
0 kudosTheCerbis   @   00:57, 14.09.2015
Na razie wiadomo tylko, że będą wyścigi dla maksymalnie 24 osób. Jest też system ligowy i oglądanie wyścigów z perspektywy widza.
0 kudosDirian   @   15:17, 14.09.2015
Szkoda że to dopiero pierwsza gra, która jakkolwiek sugeruje mi, bym kupił Xbox One.
0 kudosBeny1234   @   16:46, 14.09.2015
Grafika w grach wyścigowych ma marginalne znaczenie. I tak się nie ma czasu jej podziwiać. Nie jest to to samo co w RPG gdzie można się zatrzymać i podziwiać krajobraz czy oglądać piękny film przerywnikowy.
0 kudosTheCerbis   @   17:06, 14.09.2015
Nieprawda. Ładne wykonane krople deszczu na szybie, dobre tekstury, blur przy dużej prędkości czy promienie słońca prześwitujące przez drzewa/padające i odbijające się od karoserii robią wrażenie i je widać. Grafikę ulepsza się, żeby gra wyglądała ładniej i cieszyła oko, nie ważne jaki to gatunek.
0 kudosFox46   @   18:16, 14.09.2015
Cytat: Beny1234
Grafika w grach wyścigowych ma marginalne znaczenie. I tak się nie ma czasu jej podziwiać. Nie jest to to samo co w RPG gdzie można się zatrzymać i podziwiać krajobraz czy oglądać piękny film przerywnikowy.


Da się podziwiać od tego masz Foto Mode któe ujawni ci szczeguły detali otoczenia. Wystarczy usunąć 100% wszystkich filtrów polepszaczy i widzisz 1:1 oprawę graficzną w grze. Dla przykładu w Forzie 5 tak zlikwidowałem wszystkie zbędne filtry i zobaczyć można jak dość słabo zostało wykonane otoczenie, mam na myśli samochody które stały gdzieś tam w oddali, jakieś takie detale które wyglądały brzydko zaś w ruchu wyglądało to OK, bo wszystko było dość rozmyte i wydawało się prezentować tak jak powinno.

Przez co Forza 5 była krytykowana za to że jeżeli chodzi o jakość to pokazała tylko lepszą oprawę graficzną i to nie w każdym aspekcie, a ogólnie była krokiem do tyłu jeżeli chodzi o inne odsłony.

PS: "że to właśnie w niej, po raz pierwszy, studio Turn 10 zaimplementowało deszcz oraz noc ."

Nie po raz pierwszy po prostu wrócili do korzeni, Forza Motorsport miała tyle rzeczy że była o tyle innowacyjna że aż dziw bierze że zrezygnowali chociażby z takich ficzerów, które wymienię niżej były już w Forzie Motorsport z 2005 roku.
-Wyścigów nocnych
-Tuningu Wizualnego
- Pozostającego lakieru na bandach
- Wielu tras które w późniejszych odsłonach nie było.
-Trasy miejskie (co jak Undergrund ale były dwie tylko trasy Doki i okolice doków )
0 kudosderm   @   21:00, 15.09.2015
Cytat: Dirian
Szkoda że to dopiero pierwsza gra, która jakkolwiek sugeruje mi, bym kupił Xbox One.

Ja do Forzy dodam jeszcze Rise of Tomb Raider i już nie mam wątpliwości,którą konsolę kupię.
0 kudosTheCerbis   @   21:01, 15.09.2015
No, Tomb Raider wyjdzie również na PC. Później, ale jednak.
0 kudosderm   @   21:42, 15.09.2015
Cytat: TheCerbis
No, Tomb Raider wyjdzie również na PC. Później, ale jednak.

Na PS4 też ale dopiero w przyszłym roku a na XO niebawem Uśmiech . Tak poważnie,chodziło mi o to czy nadszedł już czas przesiadki z wysłużonej 360-tki na XO i nowe gry dowodzą tego,że jednak tak.
0 kudosTheCerbis   @   10:58, 16.09.2015
Skoro tak, to pewnie warto. Jeszcze ciekawie wyglądające Quantum Break będzie w kwietniu przyszłego roku.
0 kudosMaterdea   @   16:59, 16.09.2015
Cytat: TheCerbis
Skoro tak, to pewnie warto. Jeszcze ciekawie wyglądające Quantum Break będzie w kwietniu przyszłego roku.
Quantum wygląda naprawdę mocno. Ciekaw jestem, jak Microsoft będzie chciał wykorzystać tę markę. Może tworząc klasyczną franczyzę?
0 kudosTheCerbis   @   17:30, 16.09.2015
Franczyzę? Jak to, czemu?
0 kudosFox46   @   01:55, 26.09.2015
Cytat: derm
Cytat: TheCerbis
No, Tomb Raider wyjdzie również na PC. Później, ale jednak.

Na PS4 też ale dopiero w przyszłym roku a na XO niebawem Uśmiech . Tak poważnie,chodziło mi o to czy nadszedł już czas przesiadki z wysłużonej 360-tki na XO i nowe gry dowodzą tego,że jednak tak.


Bierz XO pogramy w co razem Szczęśliwy
0 kudosDawidci   @   09:58, 26.09.2015
Gdybym miał wybierać pomiędzy nową konsolą stacjonarną, a nową konsolą stacjonarną, to wolałbym nie wybierać wcale, a tak naprawdę to gry ekskluzywne na Xbox One naprawdę się dobrze zapowiadają. W Forzę z chęcią bym zagrał, a przecież to nie jest jedyny taki tytuł.
Dodaj Odpowiedź