Gran Turismo 5 (PS3)

ObserwujMam (155)Gram (105)Ukończone (29)Kupię (45)

Gran Turismo 5 (PS3) - recenzja gry


@ 26.11.2010, 23:43
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Istotnym elementem nowego Gran Turismo jest tryb rozgrywek wieloosobowych. Bierze w nim udział maksymalnie 16 graczy przez sieć oraz 2 w trybie split screen na jednym ekranie. Zabawa przez neta, rozważając samą jazdę, jest jak najbardziej w porządku – pod warunkiem, że uda Wam się podłączyć do serwerów. Niestety w chwili pisania tego tekstu występują dość spore problemy z tą czynnością, ale zapewne wkrótce zostaną one zlikwidowane. Online to także specjalna ściana wydarzeń, na której gracze mogą zamieszczać swoje przechwałki jak również opcja zakładania własnych pomieszczeń. Rozwiązanie sprawia, że damy radę zdefiniować wiele różnych wyścigów, a potem przeskakiwać między nimi. W kolejnych patchach liczę na nowe opcje sieciowe. W tym może coś na wzór autolog z Need for Speed: Hot Pursuit. Wszak rozwiązanie to zacne i od lat nic równie ciekawego w świecie ścigałek nie było.

Gran Turismo 5 (PS3)

Oprawę wizualną nowego GT cechuje nierówność. Jedne elementy przygotowano świetnie, a inne są wykonane dużo słabiej. Dla przykładu, modele samochodów (w większości), efekty specjalne, tekstury asfaltu oraz budynki opracowano wyśmienicie. Są wystarczająco szczegółowe i kiedy jedziemy w ich otoczeniu, mamy wrażenie, że siedzimy za kierownicą, a nie tylko przed ekranem telewizora. Słabiej natomiast wyglądają drzewa, okoliczne billboardy, kibice stojący przy drodze oraz część odleglejszych krajobrazów. Czasem są one szczegółowe i pełne detali, a niekiedy po prostu mamy do czynienia z rozległą, sięgającą horyzontu pustką. Drobne zagęszczenie roślinności pomogłoby nadać torom więcej klimatu, ale mimo to szpila potrafi zachwycić.

Piękno wychodzi na jaw w trybie fotograficznym. Robiąc zdjęcia naszym samochodom, możemy wybrać scenerię i regulować nie tylko ustawienie aparatu, lecz również szybkość migawki i kilka innych opcji, zyskując tą metodą ujęcia doskonałe. Najlepsze fotki możemy następnie pokazać znajomym albo wykorzystać jako tapetę interfejsu PlayStation 3. Nawet standardowe samochody, nie tylko te premium potrafią wówczas przyciągnąć oko. Dobrze przygotowany kadr wygląda niejednokrotnie lepiej, niż rzeczywistość.

Jeśli chodzi o dźwięk i muzykę, jest całkiem w porządku, ale jednocześnie szaleństwa nie ma. Ścieżka dźwiękowa, charakterystycznie dla serii Gran Turismo przepełniona jest utworami klasycznymi, przygrywkami na pianinie, delikatnymi gitarami itd. Oczywiście nie jest to w żaden sposób minusem, szkoda jednak, że kawałki pogrywające w tle nie są odrobinę bardziej dynamiczne. Życia brakuje też niektórym efektom dźwiękowym, dobiegającym do nas z samochodu. Silniki nie ryczą tak efektownie, jak w serii Need for Speed, podczas kraks nie słyszymy gniecionej blachy, jedynie stłumione uderzenie, a w dodatku, różnice w brzmieniu poszczególnych samochodów są często mało zauważalne. Plusem są natomiast zmieniające się odgłosy kół pędzących po różnych typach nawierzchni oraz dźwięki dobiegające z otoczenia. Całą oprawę audio oceniam na dobrą, choć liczyłem na wspaniałą.

Gran Turismo 5 (PS3)

Reasumując, Gran Turismo 5 to genialny symulator. Model prowadzenia samochodów jest niezrównany i sądzę, że jeszcze przez wiele lat nie będzie w tym aspekcie konkurenta. Sztuczna inteligencja potrafi dać w kość i wymaga wielu godzin ćwiczeń, a przez to przyjemność z jazdy praktycznie nigdy się nie kończy. To tak, jak jeżdżenie normalnym samochodem. Mimo że często błądzimy tą samą trasą, czynimy to z przyjemnością. W GT5 jest podobnie. Ne przeszkadzają nawet kulawe menu, długie czasy wczytywania, sztywny tryb kariery oraz ciągnąca się niczym gluty instalacja. O rewolucji nie ma mowy, ale jako symulator, nowe dzieło Polyphony Digital nie ma sobie równych.


Długość gry wg redakcji:
0h
Długość gry wg czytelników:
89h 13min

oceny graczy
Świetna Grafika:
Mogło być dużo lepiej. Samochody premium to czysta poezja, normalne wyglądają już nieco gorzej. Rażą też kibice i pustki na niektórych torach.
Dobry Dźwięk:
Jakbyśmy dostali ścieżkę dźwiękową z PGR 4, a efekty dźwiękowe z Need for Speed SHIFT, byłoby genialnie. Teraz jest tylko dobrze.
Genialna Grywalność:
Porządna kierownica i gwarantuję, że przez rok się nie oderwiesz. Na padzie też można pograć, ale pełnię możliwości GT5 zobaczysz dopiero z kółkiem w ręce.
Genialne Pomysł i założenia:
Zniszczenia samochodów są przereklamowane. Fajnie natomiast, że aut jest mnóstwo, kariera rozbudowana, a zmienne warunki pogodowe i kreator tras zapewniają grze żywotność.
Genialna Interakcja i fizyka:
Czujemy się jak za kierownicą prawdziwego samochodu. Trzeba coś więcej?
Słowo na koniec:
Gran Turismo 5 to niewątpliwy król ścigałek. Pod względem modelu jazdy nie ma sobie równych i pewnie nie będzie miało. Obawiam się jednak, że jako całokształt zagrozi mu kolejna edycja NFS SHIFT lub Forza Motorsport.
Werdykt - Genialna gra!
Screeny z Gran Turismo 5 (PS3)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoswayn76   @   17:42, 04.12.2010
ja nie wiem co by ludzie chcieli zobaczyć mówiąc że grafika nie powala w gt5 a z innej strony patrząc to po pierwsze ta gra ma opartą grafikę o 4 część która była robiona parę lat do tyłu po drugie czy jest możliwe aby wyciągnąć coś więcej z ps3 czy może już czas dla sony aby pomyślało o 4 generacji
0 kudosLucas-AT   @   17:49, 04.12.2010
Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.
0 kudosphusiatynski   @   18:39, 07.12.2010
Czy w GT5 można całkowicie wyłączyć force feedbacka?
0 kudosobi51   @   12:51, 19.12.2010
Witam mam pytanie czy w Gran-Turismo 5 pelna wersie bo mam pewien problem mianowicie chodzi mi o dlugie wyscigi np 100okrazen czy tez 3h jazdy
Osiagnelem 24 poziom czyli all wyscigi odblokowane ale dalaej nie mam tych ktore lubie bardzo pozdrawiam
0 kudosthybi   @   18:38, 20.12.2010
Strasznie mi sie podoba Gran Turismo 5, nie mogo sie oderwac od konsoli Uśmiech Wyścigowa gra roku Uśmiech
0 kudosremik1976   @   10:42, 29.12.2010
Ja uważam, że to jest tylko przedsmak tego co nas czeka w następnej odsłonie tej gry, bo przecież Gran Turismo i Forza 3, są teraz na podobnym poziomie pod względem grafiki i grywalności dlatego każda z nich w przyszłości będzie chciała się wybić.
Czuję, że to będzie walka na śmierć i życie, co zaowocuje tym że dostaniemy coś czego jeszcze nie było.
Mam taką nadzieje i już nie mogę się doczekać.
0 kudosbat2008kam   @   13:59, 29.12.2010
Też nie mogę się doczekać pojedynku między nowym GT i FM Uśmiech . Jednak teraz role się odwróciły, i to GT będzie stało na gorszej pozycji... Może i GT5 jest lepsze od FM3 (w końcu jest o 1 rok nowsze!), ale oceny w branży mówią co innego. I proszę mi tu głupot nie pisać, że GT5 ma gorsze oceny dlatego, że nie jest rewolucją i nie robi już dziś takiego wrażenia (po premierze Forzy i Shifta). Jakoś nowe Call of Duty lub Halo, mimo że niemal identyczne jak poprzednie części, wszędzie zebrały bardzo dobre oceny; znacznie wyższe niż GT5, mimo że też były kopią poprzednich części.
0 kudosremik1976   @   15:05, 29.12.2010
Cytat: Lucas-AT


Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.



Większość producentów gier wmawia nam,że ich produkt wyciska z konsoli 100%,o ile mi wiadomo GT5 wykorzystuje 80% możliwości konsoli więc to chyba nie jest tak bardzo duże obciążenie.
Dla przykładu taki Uncharted: Drake's Fortune przy bardzo ładnej i płynnej grafice wykorzystuje niecałe 50%, a pojawiają się opinie że tylko 30%.
Polyphony Digital na pewno pozostawiło sobie furtkę żeby nowy produkt był lepszej jakości i nie wierzę że ktoś wyciska z konsoli PS3 siódme poty, chyba że na rynek ma wejść już nowa PS4.
0 kudosLucas-AT   @   15:30, 29.12.2010
Wszystkie gadki o procentach to jedna wielka bujda. Gdyby Uncharted 1 wykorzystywało tylko 30% mocy PS3, dwójka powinna ją zostawić daleko w tyle, a tak nie jest. GT5 wykorzystuje 100% mocy PS3 tak jak każda gra. Skoro wykorzystuje 80% to dlaczego animacja zwalnia w niektórych momentach? Gdy pracuje się nad kolejną częścią gry, dochodzi optymalizacja silnika i sztuczki dlatego gra może wyglądać lepiej.
0 kudosremik1976   @   15:59, 29.12.2010
Dlaczego animacja zwalnia nie wiem, niekoniecznie powodem musi być maksymalne wykorzystanie mocy u mnie takie coś się dzieje przy grze NFS Pro Street, wręcz się tnie jak na słabych pecetach, a graficznie jest bardziej uboga niż GT5.
0 kudosLucas-AT   @   16:07, 29.12.2010
Kaz wyjaśniał dlaczego animacja tnie. Dzieje isę tak gdy na ekranie widać 12 samochodów przy zmiennych warunkach pogodowych. Silnik wtedy nie wyrabia i liczba klatek na sekundę zwalnia. Zresztą kaz mówił, że GT5 nie jest takie jakie chciał bo PS3 go ograniczyło. Nie wiem gdzie wyczytałeś te 80% ale to bajka Uśmiech .

NFS Pro Street może się ciąć bo autorzy nie postarali się przy optymalizacji kodu lub PS3 dostało port z PC.
0 kudosremik1976   @   17:03, 29.12.2010
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.
0 kudosDomestos   @   18:34, 30.12.2010
Nie lubie wyscigówek ale może sie skusze.
0 kudosLucas-AT   @   18:44, 30.12.2010
Cytat: remik1976
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.

Ale ostatnio mówił, że PS3 go ograniczyło. Zresztą mówił wiele, w czerwcu ubiegłego roku uważał, że gra mogłaby zostać wydana, a jak jest wiemy. Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.
0 kudosremik1976   @   19:05, 30.12.2010
Cytat: Lucas-AT
Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.


I tu muszę się w 100% zgodzić, więc potraktujmy to z przymrużeniem oka, bo każdy z nas ma trochę racji i nie ma sensu tego dalej ciągnąć.
Dodaj Odpowiedź