Gran Turismo 5 (PS3)

ObserwujMam (155)Gram (105)Ukończone (29)Kupię (45)

Gran Turismo 5 (PS3) - recenzja gry


@ 26.11.2010, 23:43
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Samochody dodatkowo pogrupowano w dwie kategorie. Pierwsza to maszyny standardowe, a druga to premium. W czym tkwi różnica? Ano, nie chodzi o to, że dany pojazd jest droższy, albo trzeba za niego zapłacić normalnymi pieniędzmi. Sprawa jest dość trywialna. Polyphony Digital nie miało środków, czasu czy też motywacji do tego by wszystkie pojazdy zrealizować z największą możliwą szczegółowością, a w rezultacie, tylko część aut wykonano z dbałością o najmniejsze nawet detale. Choć te standardowe również wyglądają dobrze, kiedy wybierzecie któryś z pojazdów premium, nie będziecie mogli przestać wzdychać z zachwytu. Ciężko opisać jak dobrze one wyglądają. Po odpaleniu trybu fotograficznego i wykonaniu kilku najazdów w oczy rzucają się takie szczegóły jak śruby na kołach, nity wokół wlewu paliwa, subtelne cieniowanie maski czy odbicia świetlne na reflektorach – po prostu brak słów na to, by przelać na „papier” jak genialnie prezentują się auta premium. Widać, że w ich przygotowanie włożono niewyobrażalną ilość czasu i chciałoby się powiedzieć: co z resztą? Przypuszczam, że wraz z późniejszymi edycjami Gran Turismo, wozów premium będzie przybywać. Przygotowanie wszystkich na raz byłoby po prostu niewykonalne. Tym bardziej, że wraz z bardziej dopracowaną karoserią, idzie też kokpit, który obserwujemy korzystając z kamery umieszczonej we wnętrzu maszyny oraz system zniszczeń, o którym przeczytacie poniżej.

Gran Turismo 5 (PS3)

Samochody, samochodami, ale przecież trzeba mieć po czym jeździć. W tym aspekcie Gran Turismo 5 również nie zawodzi. Mamy nie tylko najsłynniejsze tory wyścigowe świata, lecz również szereg tras umiejscowionych w samym środku miast, przejazdy rajdowe oraz specjalne wyścigi, w których pędzimy po pustyni lub po torze gokartowym. Naprawdę jest w czym wybierać, a dodatkową atrakcją jest fakt, iż GT5 dysponuje ręcznym oraz automatycznym generatorem tras. Ten pierwszy możemy wybrać sami i z pomocą kilku podstawowych opcji, stworzyć zupełnie nowe wyścigi. Automatyczny generator funkcjonuje gdy np. zasiadamy za kierownicą samochodów WRC i bierzemy udział w rajdach. Każda trasa jest dzięki niemu inna, a co za tym idzie, nudzić się nie sposób.

Trzema najważniejszymi elementami GT Mode są rozgrywki typu A, typu B oraz wydarzenia specjalne. W tych pierwszych sami zasiadamy za kierownicą samochodu i staramy się jak najszybciej dojechać do mety. W drugich wydajemy jedynie polecenia kierowcy, obserwując wyścig z daleka. Nasz podopieczny reaguje na kilka podstawowych komend, możemy nakazać mu aby zwolnił, przyspieszył, utrzymywał obecne tempo jazdy lub wyprzedził najbliższego przeciwnika. Podczas jazdy zwracamy uwagę na to, by zawodnik nie był zbyt zmęczony i jechał jak najlepiej da radę. Zabawa jest całkiem w porządku, aczkolwiek dość szybko się nudzi. Co tu dużo pisać, przyjemniej jeździ się samemu. W trzecich rodzajach potyczek bierzemy udział w przeróżnych mniej standardowych przejazdach. To właśnie tutaj są wyścigi gokartów, NASCAR i wiele innych. Mi osobiście najbardziej w gust trafiły właśnie gokarty. Prowadzi się je dość trudno, gdyż zachowują się na zakrętach zupełnie inaczej niż normalne samochody. Najbardziej kłopotliwe jest zwalnianie. W przypadku aut wyhamowanie z dużej prędkości i jednoczesny zakręt powoduje najczęściej lekki poślizg. Kiedy kierujemy gokarta i zrobimy ten sam manewr, jest szansa, że obróci nas kilka razy o 360 stopni i wylądujemy na poboczu. Przyzwyczajenie się do innej fizyki prowadzenia wymagało kilkudziesięciu minut ćwiczeń. Mimo to było warto. Gran Turismo 5 oferuje najlepszy model prowadzenia, jaki kiedykolwiek trafił na konsole. Przy czym, bezwzględnie trzeba mieć kierownicę. Na padzie frajda z zabawy jest poważnie niższa, no i poza tym, czasy mamy dużo gorsze. Kierownica jest podstawą jeśli chcecie czerpać pełnię przyjemności z rozgrywki.


Screeny z Gran Turismo 5 (PS3)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoswayn76   @   17:42, 04.12.2010
ja nie wiem co by ludzie chcieli zobaczyć mówiąc że grafika nie powala w gt5 a z innej strony patrząc to po pierwsze ta gra ma opartą grafikę o 4 część która była robiona parę lat do tyłu po drugie czy jest możliwe aby wyciągnąć coś więcej z ps3 czy może już czas dla sony aby pomyślało o 4 generacji
0 kudosLucas-AT   @   17:49, 04.12.2010
Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.
0 kudosphusiatynski   @   18:39, 07.12.2010
Czy w GT5 można całkowicie wyłączyć force feedbacka?
0 kudosobi51   @   12:51, 19.12.2010
Witam mam pytanie czy w Gran-Turismo 5 pelna wersie bo mam pewien problem mianowicie chodzi mi o dlugie wyscigi np 100okrazen czy tez 3h jazdy
Osiagnelem 24 poziom czyli all wyscigi odblokowane ale dalaej nie mam tych ktore lubie bardzo pozdrawiam
0 kudosthybi   @   18:38, 20.12.2010
Strasznie mi sie podoba Gran Turismo 5, nie mogo sie oderwac od konsoli Uśmiech Wyścigowa gra roku Uśmiech
0 kudosremik1976   @   10:42, 29.12.2010
Ja uważam, że to jest tylko przedsmak tego co nas czeka w następnej odsłonie tej gry, bo przecież Gran Turismo i Forza 3, są teraz na podobnym poziomie pod względem grafiki i grywalności dlatego każda z nich w przyszłości będzie chciała się wybić.
Czuję, że to będzie walka na śmierć i życie, co zaowocuje tym że dostaniemy coś czego jeszcze nie było.
Mam taką nadzieje i już nie mogę się doczekać.
0 kudosbat2008kam   @   13:59, 29.12.2010
Też nie mogę się doczekać pojedynku między nowym GT i FM Uśmiech . Jednak teraz role się odwróciły, i to GT będzie stało na gorszej pozycji... Może i GT5 jest lepsze od FM3 (w końcu jest o 1 rok nowsze!), ale oceny w branży mówią co innego. I proszę mi tu głupot nie pisać, że GT5 ma gorsze oceny dlatego, że nie jest rewolucją i nie robi już dziś takiego wrażenia (po premierze Forzy i Shifta). Jakoś nowe Call of Duty lub Halo, mimo że niemal identyczne jak poprzednie części, wszędzie zebrały bardzo dobre oceny; znacznie wyższe niż GT5, mimo że też były kopią poprzednich części.
0 kudosremik1976   @   15:05, 29.12.2010
Cytat: Lucas-AT


Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.



Większość producentów gier wmawia nam,że ich produkt wyciska z konsoli 100%,o ile mi wiadomo GT5 wykorzystuje 80% możliwości konsoli więc to chyba nie jest tak bardzo duże obciążenie.
Dla przykładu taki Uncharted: Drake's Fortune przy bardzo ładnej i płynnej grafice wykorzystuje niecałe 50%, a pojawiają się opinie że tylko 30%.
Polyphony Digital na pewno pozostawiło sobie furtkę żeby nowy produkt był lepszej jakości i nie wierzę że ktoś wyciska z konsoli PS3 siódme poty, chyba że na rynek ma wejść już nowa PS4.
0 kudosLucas-AT   @   15:30, 29.12.2010
Wszystkie gadki o procentach to jedna wielka bujda. Gdyby Uncharted 1 wykorzystywało tylko 30% mocy PS3, dwójka powinna ją zostawić daleko w tyle, a tak nie jest. GT5 wykorzystuje 100% mocy PS3 tak jak każda gra. Skoro wykorzystuje 80% to dlaczego animacja zwalnia w niektórych momentach? Gdy pracuje się nad kolejną częścią gry, dochodzi optymalizacja silnika i sztuczki dlatego gra może wyglądać lepiej.
0 kudosremik1976   @   15:59, 29.12.2010
Dlaczego animacja zwalnia nie wiem, niekoniecznie powodem musi być maksymalne wykorzystanie mocy u mnie takie coś się dzieje przy grze NFS Pro Street, wręcz się tnie jak na słabych pecetach, a graficznie jest bardziej uboga niż GT5.
0 kudosLucas-AT   @   16:07, 29.12.2010
Kaz wyjaśniał dlaczego animacja tnie. Dzieje isę tak gdy na ekranie widać 12 samochodów przy zmiennych warunkach pogodowych. Silnik wtedy nie wyrabia i liczba klatek na sekundę zwalnia. Zresztą kaz mówił, że GT5 nie jest takie jakie chciał bo PS3 go ograniczyło. Nie wiem gdzie wyczytałeś te 80% ale to bajka Uśmiech .

NFS Pro Street może się ciąć bo autorzy nie postarali się przy optymalizacji kodu lub PS3 dostało port z PC.
0 kudosremik1976   @   17:03, 29.12.2010
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.
0 kudosDomestos   @   18:34, 30.12.2010
Nie lubie wyscigówek ale może sie skusze.
0 kudosLucas-AT   @   18:44, 30.12.2010
Cytat: remik1976
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.

Ale ostatnio mówił, że PS3 go ograniczyło. Zresztą mówił wiele, w czerwcu ubiegłego roku uważał, że gra mogłaby zostać wydana, a jak jest wiemy. Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.
0 kudosremik1976   @   19:05, 30.12.2010
Cytat: Lucas-AT
Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.


I tu muszę się w 100% zgodzić, więc potraktujmy to z przymrużeniem oka, bo każdy z nas ma trochę racji i nie ma sensu tego dalej ciągnąć.
Dodaj Odpowiedź