Gran Turismo 5 (PS3)

ObserwujMam (155)Gram (105)Ukończone (29)Kupię (45)

Gran Turismo 5 (PS3) - recenzja gry


@ 26.11.2010, 23:43
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Dużo satysfakcji w każdej kolejnej części Gran Turismo dawały opcje tunningowania posiadanych samochodów. Najnowsza odsłona serii nie jest w tej kategorii odmieńcem, a zatem również oferuje dość szeroki wachlarz narzędzi pozwalających wpływać na zachowanie auta na drodze oraz jego wygląd. Problem rodzi niestety ogromna liczba samochodów, gdyż wielu maszyn nie możemy nawet tknąć, a jedynie pewną ich ilość swobodnie tunningujemy. Które więc nadają się do tego? No cóż, niestety nie zostało to w żaden sposób nakreślone. Pozostaje metoda prób i błędów, co niewątpliwie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Fajnie natomiast wygląda mycie samochodu, wymiana oleju, czy kompleksowe czyszczenie/regulacja silnika. Każdej czynności towarzyszą krótkie animacje i jak ktoś chętny, może regularnie konserwować swoją brykę.



Napisałem już sporo na temat samochodów oraz torów, wypadałoby więc wspomnieć o tym, jak się jeździ. Model prowadzenia jest fenomenalny. W Forza Motorsport 3 producenci stawiają na płynne pokonywanie łuków, w Need for Speed SHIFT mamy do czynienia z poślizgami kontrolowanymi oraz nieziemskimi prędkościami maksymalnymi, a w Gran Turismo 5 liczy się umiejętne hamowanie i mierzenie w zakręty tak, aby wchodzić jak najciaśniej, a wychodzić jak najszybciej. Osoby, które pierwszy raz mają do czynienia z serią na pewno skorzystają z garści ułatwień, które w początkowej fazie pozwalają dużo szybciej „zajażyć” wszelkie niuanse kierowania. Gracze bardziej obeznani poczują się jak w domu. Ja osobiście bardzo szybko złapałem bakcyla. Nie miałem problemów z poślizgami, opanowałem wchodzenie w zakręty, wyprzedzanie i wykonywanie innych ważnych manewrów. Gran Turismo 5 jest bardzo przystępne, ale potrafi być też zabójcze. Szczególnie na wyższych poziomach trudności. Tam przeciwnicy są piekielnie trudni, a zdobycie pierwszego miejsca okupujemy wieloma godzinami ćwiczeń. Zwłaszcza, że nie zawsze mamy do wyboru nasze ulubione samochody. Często jesteśmy zmuszeni jechać ustalonym modelem, wobec czego musimy być wszechstronni. Nie pomaga też zmieniająca się w zależności od podłoża przyczepność i szereg innych czynników, na które musimy zwracać uwagę jadąc. Nawet tak trywialna rzecz jak tunel aerodynamiczny powstający za przeciwnikiem może przechylić szalę zwycięstwa. Jest po prostu fenomenalnie – inne słowo nie pasuje do tego, by opisać jak ogromne znaczenie w Gran Turismo 5 mają zasady towarzyszące prawdziwym wyścigom.

Gran Turismo 5 (PS3)

Jednym z najbardziej reklamowanych rozwiązań Gran Turismo 5 był system zniszczeń samochodów. Niestety, okazuje się on bardzo ograniczony i mnie, przyznam szczerze, zawiódł. Po pierwsze tylko pojazdy z kategorii premium ulegają jakimś odkształceniom. Po drugie, trzeba naprawdę ostro przywalić aby deformacje były na tyle duże, by utrudnić dotarcie do mety. Drobniejsze stłuczki, zderzenia z bandą, otarcia itd. są praktycznie niewidoczne, a dopiero kolizja z prędkością 200km/h powoduje jakieś zauważalne wgięcia w karoserii i wpływa na zachowanie maszyny. Większość kolizji kończy się wytłumionym hukiem i podskakującym autem, co, patrząc na całokształt projektu, wygląda po prostu śmiesznie, rzekłbym żałośnie. Ekipa z Polyphony mogła wziąć przykład z Turn 10, które do Forzy Motorsport 3 wrzuciło całkiem fajny model zniszczeń, jednocześnie nie psując ogólnej prezencji tytułu.

Na plus zaliczam natomiast kolejną nowość – zmienne warunki pogodowe i pory dnia. Obawiałem się jak to wypadnie, ale okazuje się, że jest wyśmienicie. Śnieg i deszcz prezentują się naturalnie i sugestywnie. Kiedy jedziemy po białej drodze puch jest wydmuchiwany spod kół, a płatki trafiają na szybę i są delikatnie zmiatane przez wycieraczki. Deszcz uderzając w karoserię wydaje charakterystyczny stukot, na ulicy widać kałuże, a po szybie samochodu spływają strugi wody. Widok wschodzącego słońca, czy rozświetlających mrok świateł samochodu pozostaje na długo w pamięci. Co istotne, noc w Gran Turismo 5 to rzeczywiście noc. Nie widać praktycznie nic - nie ma wiecznego półmroku, jak to jest przeważnie w grach wyścigowych. Do efektów specjalnych nie sposób nie zaliczyć też kurzu i pyłu wzburzanego przez bieżnik w trakcie rajdów. W niektórych przypadkach powstające w ten sposób chmury są tak gęste, że uniemożliwiają normalną jazdę. Trzeba wtedy zakraść się do przeciwnika i zaatakować we właściwym momencie.


Screeny z Gran Turismo 5 (PS3)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoswayn76   @   17:42, 04.12.2010
ja nie wiem co by ludzie chcieli zobaczyć mówiąc że grafika nie powala w gt5 a z innej strony patrząc to po pierwsze ta gra ma opartą grafikę o 4 część która była robiona parę lat do tyłu po drugie czy jest możliwe aby wyciągnąć coś więcej z ps3 czy może już czas dla sony aby pomyślało o 4 generacji
0 kudosLucas-AT   @   17:49, 04.12.2010
Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.
0 kudosphusiatynski   @   18:39, 07.12.2010
Czy w GT5 można całkowicie wyłączyć force feedbacka?
0 kudosobi51   @   12:51, 19.12.2010
Witam mam pytanie czy w Gran-Turismo 5 pelna wersie bo mam pewien problem mianowicie chodzi mi o dlugie wyscigi np 100okrazen czy tez 3h jazdy
Osiagnelem 24 poziom czyli all wyscigi odblokowane ale dalaej nie mam tych ktore lubie bardzo pozdrawiam
0 kudosthybi   @   18:38, 20.12.2010
Strasznie mi sie podoba Gran Turismo 5, nie mogo sie oderwac od konsoli Uśmiech Wyścigowa gra roku Uśmiech
0 kudosremik1976   @   10:42, 29.12.2010
Ja uważam, że to jest tylko przedsmak tego co nas czeka w następnej odsłonie tej gry, bo przecież Gran Turismo i Forza 3, są teraz na podobnym poziomie pod względem grafiki i grywalności dlatego każda z nich w przyszłości będzie chciała się wybić.
Czuję, że to będzie walka na śmierć i życie, co zaowocuje tym że dostaniemy coś czego jeszcze nie było.
Mam taką nadzieje i już nie mogę się doczekać.
0 kudosbat2008kam   @   13:59, 29.12.2010
Też nie mogę się doczekać pojedynku między nowym GT i FM Uśmiech . Jednak teraz role się odwróciły, i to GT będzie stało na gorszej pozycji... Może i GT5 jest lepsze od FM3 (w końcu jest o 1 rok nowsze!), ale oceny w branży mówią co innego. I proszę mi tu głupot nie pisać, że GT5 ma gorsze oceny dlatego, że nie jest rewolucją i nie robi już dziś takiego wrażenia (po premierze Forzy i Shifta). Jakoś nowe Call of Duty lub Halo, mimo że niemal identyczne jak poprzednie części, wszędzie zebrały bardzo dobre oceny; znacznie wyższe niż GT5, mimo że też były kopią poprzednich części.
0 kudosremik1976   @   15:05, 29.12.2010
Cytat: Lucas-AT


Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.



Większość producentów gier wmawia nam,że ich produkt wyciska z konsoli 100%,o ile mi wiadomo GT5 wykorzystuje 80% możliwości konsoli więc to chyba nie jest tak bardzo duże obciążenie.
Dla przykładu taki Uncharted: Drake's Fortune przy bardzo ładnej i płynnej grafice wykorzystuje niecałe 50%, a pojawiają się opinie że tylko 30%.
Polyphony Digital na pewno pozostawiło sobie furtkę żeby nowy produkt był lepszej jakości i nie wierzę że ktoś wyciska z konsoli PS3 siódme poty, chyba że na rynek ma wejść już nowa PS4.
0 kudosLucas-AT   @   15:30, 29.12.2010
Wszystkie gadki o procentach to jedna wielka bujda. Gdyby Uncharted 1 wykorzystywało tylko 30% mocy PS3, dwójka powinna ją zostawić daleko w tyle, a tak nie jest. GT5 wykorzystuje 100% mocy PS3 tak jak każda gra. Skoro wykorzystuje 80% to dlaczego animacja zwalnia w niektórych momentach? Gdy pracuje się nad kolejną częścią gry, dochodzi optymalizacja silnika i sztuczki dlatego gra może wyglądać lepiej.
0 kudosremik1976   @   15:59, 29.12.2010
Dlaczego animacja zwalnia nie wiem, niekoniecznie powodem musi być maksymalne wykorzystanie mocy u mnie takie coś się dzieje przy grze NFS Pro Street, wręcz się tnie jak na słabych pecetach, a graficznie jest bardziej uboga niż GT5.
0 kudosLucas-AT   @   16:07, 29.12.2010
Kaz wyjaśniał dlaczego animacja tnie. Dzieje isę tak gdy na ekranie widać 12 samochodów przy zmiennych warunkach pogodowych. Silnik wtedy nie wyrabia i liczba klatek na sekundę zwalnia. Zresztą kaz mówił, że GT5 nie jest takie jakie chciał bo PS3 go ograniczyło. Nie wiem gdzie wyczytałeś te 80% ale to bajka Uśmiech .

NFS Pro Street może się ciąć bo autorzy nie postarali się przy optymalizacji kodu lub PS3 dostało port z PC.
0 kudosremik1976   @   17:03, 29.12.2010
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.
0 kudosDomestos   @   18:34, 30.12.2010
Nie lubie wyscigówek ale może sie skusze.
0 kudosLucas-AT   @   18:44, 30.12.2010
Cytat: remik1976
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.

Ale ostatnio mówił, że PS3 go ograniczyło. Zresztą mówił wiele, w czerwcu ubiegłego roku uważał, że gra mogłaby zostać wydana, a jak jest wiemy. Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.
0 kudosremik1976   @   19:05, 30.12.2010
Cytat: Lucas-AT
Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.


I tu muszę się w 100% zgodzić, więc potraktujmy to z przymrużeniem oka, bo każdy z nas ma trochę racji i nie ma sensu tego dalej ciągnąć.
Dodaj Odpowiedź