Gran Turismo 5 (PS3)

ObserwujMam (155)Gram (105)Ukończone (29)Kupię (45)

Gran Turismo 5 (PS3) - recenzja gry


@ 26.11.2010, 23:43
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Gran Turismo to wielka marka… W świecie wirtualnych ścigałek, największa. Polyphony Digital tworząc kolejne jej edycje, zawsze wzbudzało ogromne emocje wśród rzeszy fanów czterokołowego szaleństwa i nie inaczej będzie tym razem.

Gran Turismo to wielka marka… W świecie wirtualnych ścigałek, największa. Polyphony Digital tworząc kolejne jej edycje, zawsze wzbudzało ogromne emocje wśród rzeszy fanów czterokołowego szaleństwa i nie inaczej będzie tym razem. Gran Turismo 5, po 6 latach produkcji, wreszcie ląduje w czytnikach naszych konsol. Jeśli w Twojej jeszcze nie zagościło, czym prędzej zamiataj do sklepu. Takich produkcji w roku pojawia się co najwyżej garstka i nie mam żadnych wątpliwości, że każdy posiadacz PlayStation 3, winien mieć GT5 pośród swej dumnie eksponowanej kolekcji.



Po odpaleniu gry miałem mieszane uczucia. Z jednej strony widać było ogrom dostępnych opcji, z drugiej jednak, menu robiło wrażenie chaotycznego i mało przejrzystego – archaizmem biło od niego na odległość. Pierwsze kilka przejazdów raczej nie jeżyło włosa na plecach, a tym bardziej nie podnosiło poziomu adrenaliny. Zacząłem się więc obawiać, że będę miał do czynienia z popularnym w ostatnim czasie przerostem formy nad treścią. Pompatyczna muzyka, ponad tysiąc samochodów, blisko setka torów - i co z tego, skoro wydawało się, że zabraknie emocji. Na szczęście było to tylko chwilowe złudzenie. Wystarczyło bowiem pograć nieco dłużej, a na jaw zaczęły wychodzić rozmaite wspaniałe detale, których darmo szukać u konkurencji. Sam model jazdy również zaczął nabierać rumieńców i ostatecznie nie wymieniłbym go na żaden inny!

Gran Turismo 5, jak na porządną ścigałkę przystało, oferuje kilka różnych trybów zabawy. Pierwszym i najważniejszym zarazem, jest GT Mode; kolejne to Arcade Mode oraz Course Maker. Prócz nich, w menu głównym widnieje jeszcze Gran Turismo TV, stanowiący zbiór szeregu programów motoryzacyjnych, które całkiem za darmo możemy sobie pooglądać. W przyszłości Sony planuje zapewne rozwijać usługę i oddawać coraz więcej zawartości w temacie wyścigów. Co ciekawe, po lewej stronie funkcji widnieje ikonka wózka sklepowego, a zatem w niedługim czasie nie wszystkie programy będą za friko. Część zobaczymy dopiero po uiszczeniu stosownej opłaty. Czy będzie warto? W tej chwili nie jestem w stanie określić. Oby tylko zawartość była wystarczająco ciekawa.

Najistotniejszym modelem zabawy w grze jest GT Mode. Po jego wybraniu otwiera się przed nami prawdziwy świat wirtualnej motoryzacji. Na początek polecam skierować kroki w stronę licencji samochodowych. Wszak dzięki nim otworzymy sobie dostęp do wielu różnych tras, mistrzostw i turniejów. Dysponując lepiej wyszkolonym awatarem będziemy też mogli nabywać potężniejsze samochody. Jako początkujący kierowca, nasze możliwości są delikatnie mówiąc, mizerne.

Gran Turismo 5 (PS3)

Gdy już zgarniemy jakąś licencję i podniesiemy poziom kierowcy o kilka oczek, warto zaglądnąć do sklepu samochodowego i skusić się na jakąś maszynę. Ze względu na skromną ilość gotówki, gro nowych samochodów pozostaje poza naszym zasięgiem. W takiej sytuacji mamy dwie możliwości. Albo kupimy jakiegoś taniego „żółwia”, albo zaglądniemy na rynek aut używanych. Często można na nim nabyć bardzo dobre samochody, w niebywale okazyjnej cenie. Co istotne, często gęsto są to wersje sportowe, tudzież odrobinę dopalone przez producentów, miast zwykłych szosówek. Na brak wyboru na pewno nie będziecie narzekać, gdyż wedle informacji napływających od Polyphony Digital, Gran Turismo 5 oferuje 1031 modeli wozów, od wszystkich najważniejszych producentów z całego świata. Nie sposób wymienić ich wszystkich, ale ja osobiście za najważniejsze perełki uważam: Subaru Impreza WRX STI ’10, Shelby Cobra 427 ’66, Mercedes SLS AMG ’10, Mazdę RX-8 oraz Pagani Zondę R ’09. Fury należą do wszystkich najważniejszych kategorii, tak więc znajdziemy zarówno egzotyki z Azji, potężne klasyki z USA, jak i precyzyjnie wykonane europejskie rzemiosło motoryzacyjne.


Screeny z Gran Turismo 5 (PS3)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoswayn76   @   17:42, 04.12.2010
ja nie wiem co by ludzie chcieli zobaczyć mówiąc że grafika nie powala w gt5 a z innej strony patrząc to po pierwsze ta gra ma opartą grafikę o 4 część która była robiona parę lat do tyłu po drugie czy jest możliwe aby wyciągnąć coś więcej z ps3 czy może już czas dla sony aby pomyślało o 4 generacji
0 kudosLucas-AT   @   17:49, 04.12.2010
Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.
0 kudosphusiatynski   @   18:39, 07.12.2010
Czy w GT5 można całkowicie wyłączyć force feedbacka?
0 kudosobi51   @   12:51, 19.12.2010
Witam mam pytanie czy w Gran-Turismo 5 pelna wersie bo mam pewien problem mianowicie chodzi mi o dlugie wyscigi np 100okrazen czy tez 3h jazdy
Osiagnelem 24 poziom czyli all wyscigi odblokowane ale dalaej nie mam tych ktore lubie bardzo pozdrawiam
0 kudosthybi   @   18:38, 20.12.2010
Strasznie mi sie podoba Gran Turismo 5, nie mogo sie oderwac od konsoli Uśmiech Wyścigowa gra roku Uśmiech
0 kudosremik1976   @   10:42, 29.12.2010
Ja uważam, że to jest tylko przedsmak tego co nas czeka w następnej odsłonie tej gry, bo przecież Gran Turismo i Forza 3, są teraz na podobnym poziomie pod względem grafiki i grywalności dlatego każda z nich w przyszłości będzie chciała się wybić.
Czuję, że to będzie walka na śmierć i życie, co zaowocuje tym że dostaniemy coś czego jeszcze nie było.
Mam taką nadzieje i już nie mogę się doczekać.
0 kudosbat2008kam   @   13:59, 29.12.2010
Też nie mogę się doczekać pojedynku między nowym GT i FM Uśmiech . Jednak teraz role się odwróciły, i to GT będzie stało na gorszej pozycji... Może i GT5 jest lepsze od FM3 (w końcu jest o 1 rok nowsze!), ale oceny w branży mówią co innego. I proszę mi tu głupot nie pisać, że GT5 ma gorsze oceny dlatego, że nie jest rewolucją i nie robi już dziś takiego wrażenia (po premierze Forzy i Shifta). Jakoś nowe Call of Duty lub Halo, mimo że niemal identyczne jak poprzednie części, wszędzie zebrały bardzo dobre oceny; znacznie wyższe niż GT5, mimo że też były kopią poprzednich części.
0 kudosremik1976   @   15:05, 29.12.2010
Cytat: Lucas-AT


Gra działa w wysokiej rozdzielczości, 60 klatkach na sekundę, a na trasie jest 16 samochodów. To bardzo duże obciążenie dla PS3 dlatego grafika w niektórych miejscach kuleje.



Większość producentów gier wmawia nam,że ich produkt wyciska z konsoli 100%,o ile mi wiadomo GT5 wykorzystuje 80% możliwości konsoli więc to chyba nie jest tak bardzo duże obciążenie.
Dla przykładu taki Uncharted: Drake's Fortune przy bardzo ładnej i płynnej grafice wykorzystuje niecałe 50%, a pojawiają się opinie że tylko 30%.
Polyphony Digital na pewno pozostawiło sobie furtkę żeby nowy produkt był lepszej jakości i nie wierzę że ktoś wyciska z konsoli PS3 siódme poty, chyba że na rynek ma wejść już nowa PS4.
0 kudosLucas-AT   @   15:30, 29.12.2010
Wszystkie gadki o procentach to jedna wielka bujda. Gdyby Uncharted 1 wykorzystywało tylko 30% mocy PS3, dwójka powinna ją zostawić daleko w tyle, a tak nie jest. GT5 wykorzystuje 100% mocy PS3 tak jak każda gra. Skoro wykorzystuje 80% to dlaczego animacja zwalnia w niektórych momentach? Gdy pracuje się nad kolejną częścią gry, dochodzi optymalizacja silnika i sztuczki dlatego gra może wyglądać lepiej.
0 kudosremik1976   @   15:59, 29.12.2010
Dlaczego animacja zwalnia nie wiem, niekoniecznie powodem musi być maksymalne wykorzystanie mocy u mnie takie coś się dzieje przy grze NFS Pro Street, wręcz się tnie jak na słabych pecetach, a graficznie jest bardziej uboga niż GT5.
0 kudosLucas-AT   @   16:07, 29.12.2010
Kaz wyjaśniał dlaczego animacja tnie. Dzieje isę tak gdy na ekranie widać 12 samochodów przy zmiennych warunkach pogodowych. Silnik wtedy nie wyrabia i liczba klatek na sekundę zwalnia. Zresztą kaz mówił, że GT5 nie jest takie jakie chciał bo PS3 go ograniczyło. Nie wiem gdzie wyczytałeś te 80% ale to bajka Uśmiech .

NFS Pro Street może się ciąć bo autorzy nie postarali się przy optymalizacji kodu lub PS3 dostało port z PC.
0 kudosremik1976   @   17:03, 29.12.2010
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.
0 kudosDomestos   @   18:34, 30.12.2010
Nie lubie wyscigówek ale może sie skusze.
0 kudosLucas-AT   @   18:44, 30.12.2010
Cytat: remik1976
80% padło z ust Kazunori Yamauchi w jednym z wywiadów przeprowadzonych przez Venturebeat.

Ale ostatnio mówił, że PS3 go ograniczyło. Zresztą mówił wiele, w czerwcu ubiegłego roku uważał, że gra mogłaby zostać wydana, a jak jest wiemy. Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.
0 kudosremik1976   @   19:05, 30.12.2010
Cytat: Lucas-AT
Jemu akurat nie należy w nic wierzyć, bo potrafi tylko mydlić oczy.


I tu muszę się w 100% zgodzić, więc potraktujmy to z przymrużeniem oka, bo każdy z nas ma trochę racji i nie ma sensu tego dalej ciągnąć.
Dodaj Odpowiedź