Wywiad z Piranha Bytes - twórcami legendarnej serii Gothic


Juve @ 12:52 09.05.2021
Patryk "Juve" Jankowski
Jestem szczęśliwym, wieloletnim i oddanym użytkownikiem konsol PlayStation. Lubię dopracowane, rozbudowane i ambitne gry wideo z najwyższej półki. Osobiście znam Solid Snake'a, z Larą Croft umawiałem się na randki i mieszkam w Residencji. Rzekłem.

Piranha Bytes to studio dla wielu graczy legendarne. Miałem ostatnio okazję porozmawiać z jego deweloperami, a wywiad stanowiący owoc tychże konwersacji znajdziecie poniżej.

W życiu pismaka o grach przychodzi taki moment, kiedy konfrontowany jest z bohaterami z dzieciństwa, kiedy jeszcze o pisaniu nawet się nie marzyło. Pisaniu i rozmawianiu o grach, przez które spóźniałeś się na lekcje i które wykształciły w Tobie pewne przyzwyczajenia oraz opinie. Przychodzi jednak taki dzień, kiedy trzeba brać byka za rogi, a w tym przypadku piranię za zęby. Dzień, w którym można przepytać i stworzyć wywiad z bohaterami z dzieciństwa. Wywiad z producentem z Piranha Bytes.

Miło Cię poznać, przedstaw się proszę naszym czytelnikom.

Björn: Witam, nazywam się Björn Pankratz, jestem dyrektorem projektu, głównym projektantem, autorem scenariuszy, kompozytorem dźwięku i muzyki w Piranha Bytes. Jestem częścią firmy od czasu naszego pierwszego projektu RPG Gothic ponad 20 lat temu i nadal uwielbiam tworzyć gry z tego gatunku.

Zacznijmy od historii Piranha Bytes. Przed wielkim sukcesem, serii Gothic, Risen, a teraz Elexa. Jak zaczęło się Piranha Bytes? Jaki był pomysł na projekt Gothic w latach 90-tych?

Björn: Początkowo byliśmy ludźmi, którzy grali w gry planszowe i gry fabularne na żywo i wpadliśmy na pomysł, aby stworzyć grę na PC. Naszym zdaniem to powinna być najlepsza gra RPG, jaka powstała do tej pory. Chcieliśmy stworzyć grę w surowym, otwartym świecie z dużą swobodą i miała być to gra, w którą sami chcieliśmy zagrać.

Pod koniec lat 90-tych popularne było PlayStation, jak również gry jRPG, takie jak Final Fantasy. Co myślałeś, chcąc podbić świat produkcją tylko na PC, a w dodatku z innym, niezbyt popularnym, średniowiecznym światem fantasy?

Björn: Zawsze myśleliśmy, że jeśli stworzysz grę, która sprawia radość w tworzeniu i sprawia przyjemność, kiedy w nią grasz, inni też ją pokochają. Nadal uważamy, że rynek jest wystarczająco duży na specjalne gry i oryginalne pomysły.
Najważniejszą rzeczą przy tworzeniu gry jest pasja.

Marzec 2001, debiut Gothica, niezwykle cenionej w Polsce gry. Jak przyjęto ją w Niemczech i ogólnie na "zachodzie"?

Björn: Jak na ironię, po wydaniu Gothic sukces nie był na pierwszym miejscu i nie odnieśliśmy spektakularnego zwycięstwa. Nasz pierwszy, wielki sukces to tak naprawdę wydanie cenionego przez wszystkich Gothic 2. To wtedy okazało się, że największą bazę fanów mamy w Niemczech i innych krajach Europy Wschodniej. Na przestrzeni lat w końcu sprzedaliśmy kilka milionów kopii naszych gier na całym świecie. Największym sukcesem, naszym zdaniem, jest to, że mamy bardzo lojalnych fanów, którzy towarzyszą nam od początku. Naprawdę to doceniamy i cieszymy się z całego wsparcia na przestrzeni lat.

Gothic 2. Jaki był pomysł na sequel? Więcej wszystkiego, lepiej, ładniej? To bardzo interesujące, ponieważ niektórzy ludzie uważają Gothic 2 za Waszą najlepszą grę.

Björn: Gothic był jak nasze pierwsze dziecko, więc w trakcie jego tworzenia nauczyliśmy się wiele o opracowywaniu gier RPG. Dzięki Gothic 2 mieliśmy już więcej doświadczenia i zasobów. Chcieliśmy po prostu wykorzystać je do stworzenia czegoś więcej. Opracowanie drugiej części zajęło zaledwie dziewięć miesięcy.

Osobiście uwielbiam Gothic 3 - tak długo na nie czekałem. Mam je wciąż w swojej bibliotece, czasami do niego nawet wracam. Dlaczego jest tak krytykowany przez społeczność graczy? Jakie błędy, z punktu widzenia lat, myślisz, że popełniliście?

Björn: W trzeciej części postanowiliśmy stworzyć własny silnik i musieliśmy zacząć od zera. Był to bardzo ambitny projekt i niestety wymagał więcej czasu niż wtedy mieliśmy. Przypuszczalnie zbyt ambitny i jest to zazwyczaj jeden z głównych powodów, dla których wiele gier, które były w fazie rozwoju, nie ujrzało światła dziennego. W dzisiejszych czasach jesteśmy bardziej zorganizowani, mamy większe doświadczenie i na szczęście zostawiliśmy za sobą kryzys. Można prawdopodobnie powiedzieć, że stoimy solidnie na nogach i mamy świetne, doświadczone studio.

Sprawdź także:

Elex

Premiera: 17 października 2017
PC, PS4, XBOX ONE

Elex to RPG od niemieckiego studia Piranha Bytes. Twórcy znani są fanom gatunku m.in. za sprawą serii Gothic oraz Risen. Wydaniem Elex zajęła się natomiast firma THQ Nord...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosIgI123   @   17:13, 10.05.2021
Zapowiedź nowej gry Piranii w tym roku? A ja mam jeszcze do nadrobienia Risena 3 i Elexa, bo Risen 2 trochę mnie zniechęcił. Życzyłbym sobie by ich nowa gra to był powrót do dark fantasy jakim był G1.
0 kudosGuilder   @   17:52, 10.05.2021
Fajnie, że kontynuujesz wywiady, wnosi to powiem świeżości na tym portalu. No i oczywiście popieram wybór osoby do rozmowy, Piranii nigdy za dużo.

Cytat: IgI123
(...)ja mam jeszcze do nadrobienia Risena 3 i Elexa, bo Risen 2 trochę mnie zniechęcił. Życzyłbym sobie by ich nowa gra to był powrót do dark fantasy jakim był G1.
Też bym wolał powrót do korzeni, ale pewnie skończy się drugim Elexem.
Co do wspomnianych przez Ciebie gier, Risen 3 jednak podobny do dwójki, a chyba dłuższy, więc możesz mieć równie średnie wrażenia. Ale Elex już zupełnie inny, więc można zaczynać jedno po drugim. Cool
0 kudosTheCerbis   @   20:58, 10.05.2021
Gothic 4 Ever! Dzięki za wywiad, nie spodziewałem się Björna, więc mile mnie to zaskoczyło. Tylko czemu tyle błędów w tekście?
1 kudossebogothic   @   10:39, 12.05.2021
Piranha Bytes ma swój kanał na YT, gdzie Björn i Jenny, a także twórcy z innych niemieckich studiów poruszają konkretne tematy na temat tworzenia oraz projektowania gier i ich poszczególnych elementów. Całkiem sympatyczne, choć ja od dwóch lat czekam na zapowiedź nowej gry PB. W ubiegłym roku Björn pojawił się na gamescomie, udzielił wywiadu, ale gry nie zapowiedzieli. Być może chcą zrobić tak jak przy okazji Risen 3 i zapowiedzieć grę na kilka miesięcy albo na rok przed premierą. Mam nadzieję, iż to, że stali się jedną z wielu firm THQ Nordic wpłynie pozytywnie na ich kolejną grę i np. twórcy z innych studiów pomogą im w tworzeniu elementów, które nie wychodzą im najlepiej. I vice versa: liczę, iż PB będzie miało jakiś wkład w zapowiedziany już remake pierwszego Gothica.

Lubię styl gier Piranha Bytes i odpowiada mi on najbardziej. Są to po prostu czyste action RPG. Wiele gier z tego gatunku sporo czerpie z hack'n'slashów np. przy rozwoju postaci, jak polskie Two Worlds. Znowu gry studia Spiders mają kilka innych rozwiązań, które niezbyt przypadają mi do gustu jak np. sterylne i mało żyjące światy. A Piranha Bytes trafia w punkt moich oczekiwań.
1 kudosBarbarella.   @   18:56, 12.05.2021
Fajnie że takie studio przetrwało i dalej coś kombinuje.Jakieś tam Activision ich nie wykupi bo się nie opłaca.I całe szczęście.
Ale przyznam się że Elexa jeszcze nie ogarnęłam .Czekam aż jeszcze trochę stanieje.
0 kudosMicMus123456789   @   12:27, 14.05.2021
Osobiście mam nadzieję, że ich nowy projekt to nie będzie Elex 2, albo że chociaż nie będą miksować gatunków. Do dziś nie mogę się przekonać czy zmusić do grania w Elexa choć grę kupiłem w dniu premiery xD
0 kudosGuilder   @   13:35, 14.05.2021
Cytat: MicMus123456789
Osobiście mam nadzieję, że ich nowy projekt to nie będzie Elex 2, albo że chociaż nie będą miksować gatunków. Do dziś nie mogę się przekonać czy zmusić do grania w Elexa choć grę kupiłem w dniu premiery xD
Jeśli Cię kiedyś najdzie na grę w stylu Piranii, to spróbuj tego Elexa. Sam byłem bardzo sceptyczny wobec tego pomysłu, ale choć nie jest to produkcja pozbawiona wad, to akurat ten eklektyzm zupełnie graczowi nie przeszkadza.
0 kudoslogan23   @   14:29, 14.05.2021
Artykuł ciekawy, Czy planujecie kolejne?.
0 kudosBubtownik   @   16:41, 16.05.2021
Czekam na ELEX'a 2 od momentu jak skończyłem "jedynkę" czyli jakiś tydzień po premierze. Niesamowicie mi się podobała pierwsza część, choć miałem duże obawy przed połączeniem trzech różnych klimatów. Mam nadzieję, że "dwójka" będzie tym samym tylko lepiej i więcej.
0 kudosroxa175   @   11:57, 01.06.2021
Pierwszy Gothic to moja pierwsza gra, którą ukończyłam jeszcze na kompie u wujka, bo nie miałam swojego. Dumny Stare, piękne czasy. Szczęśliwy
Dodaj Odpowiedź