PlayStation 5 i Xbox Series X - nowe konsole będą mieć słabsze GPU od RTX 2080, twierdzi NVIDIA

Układ graficzny z nowych konsol jednak nie będzie aż tak potężny?

@ 24.12.2019, 21:41
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!
sprzęt, ps5, xbox x/s

PlayStation 5 i Xbox Series X - nowe konsole będą mieć słabsze GPU od RTX 2080, twierdzi NVIDIA

Podczas prezentacji mającej miejsce na imprezie GTX China 2019, prezes firmy NVIDIA, Jensen Huang zaprezentował interesującą infografikę. Wynika z niej, że karta RTX 2080 (w wydaniu laptopowym) posiada większą moc obliczeniową od nadchodzących nextgenowych konsol.

Prezentacja ta wzbudziła sporo kontrowersji, a NVIDIA nie zdradziła większej ilości szczegółów. Na temat wydajności PlayStation 5 nie wiemy zbyt wiele, natomiast jeśli chodzi o Xbox Series X, to konsola ma posiadać układ graficzny zbudowany na architekturze Navi od AMD, który ma oferować moc obliczeniową na poziomie 12 TFLOPS. Jest to około 2x tyle, co obecna najmocniejsza konsola świata, Xbox One X.

To co tutaj nie pasuje, to fakt, że RTX 2080 oferuje moc obliczeniową na poziomie 10,1 TFLOPS. Zasadniczo grafika od NVIDIA nie mówi o jakie konkretnie urządzenie chodzi. Możliwe więc, że Zieloni mieli na myśli słabszy, niezapowiedziany jeszcze model Xbox Lockhart, który - wedle plotek - ma być tańszą wersją Xbox Series X i oferować niższą wydajność. Jak widać, niewiadomych jest sporo.

Warto dodać, że najwydajniejsza karta graficzna z rodziny AMD dostępna obecnie na rynku to RX 5700 XT i oferuje  ona wydajność na poziomie maksymalnie 9,75 TFLOPS. Jeśli układ graficzny z Xbox One X lub PlayStation 5 ma więc osiągnąć wyższą wydajność w okolicach 12 TFLOPS, to oznacza, że AMD musiało znacząco usprawnić swoją architekturę.

Oczywiście liczb tych nie należy bezpośrednio porównywać. Konsole to zamknięte systemy z łatwym do programowania środowiskiem, a gry są optymalizowane nie na setki różnych kart graficznych, ale pod jedną konkretną i zamkniętą specyfikację. Daje to programistom dużo większe pole do popisu i możliwości w kwestii optymalizacji kodu. Nie da się jednak ukryć, że topowa specyfikacja i tak jest niezbędna (tym bardziej w dobie popularyzacji rozdzielczości 4K). A tego już w dniu swoich premier nie zaoferowały ani PlayStation 4, ani Xbox One.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosfrycek88   @   10:06, 27.12.2019
Niemniej jeśli konsole mają celować w obsługę tych wszystkich obiecanych nowinek graficznych to będą musiały nieco przegonić komputery. Nie mniej to będzie raczej na krótko.
0 kudosLucas-AT   @   10:40, 27.12.2019
Spokojna głowa, skok będzie znaczący. Nie powinno się porównywnać specyfikacji bezpośrednio z PC, a oceniać skok względem obecnej generacji. Wszystkie multiplatformy dotychczas z RDR2 na czele musiały być robione z myślą o 1.8 TFLOPS i tabletowym Jaguarze. Na samą myśl, co Guerilla Games i Rockstar uczynią z 12 TFLOPS i dyskiem SSD hype mi rośnie. Należy jednak pamiętać, że premiera nowych konsol dopiero za rok, a wtedy ta specyfikacja nie będzie tym, czym jest dziś. Ale konsola to nie PC i z tym trzeba się pogodzić.
0 kudoslogan23   @   15:06, 27.12.2019
Będę mile zaskoczony jak okaże się że konsola prześcignęła, Karcioszki pana Jensena i te jego wypowiedzi to torpedowanie konkurencji, Okrętem bez pocisków i samymi rakietami ćwiczebnymi.
0 kudosdabi132   @   18:44, 27.12.2019
Nic nowego nie powiedział, czego gracze śledzący branżę by nie wiedzieli. Przecież to wiadomo, że konsola nie będzie mocniejsza od pecetów. Z tym że już nie mówi o tym, że na pecetach są różne karty graficzne, a nie tylko RTX'y 2080. Na komputerach twórcy muszą kombinować, żeby produkcja hulała na jak największej ilości konfiguracji. Na konsolach nie mają takiego problemu, projektują pod jedną architekturę więc mogą wyciągnąć z niej więcej.
3 kudosguy_fawkes   @   21:08, 27.12.2019
A tak w zasadzie co to wnosi? Przecież to nie jest sprzęt zaprojektowany teraz, tylko jakiś czas temu, by już można było pod niego robić gry. No i fajnie, że mówi o całej konsoli za jakieś ~2,5k porównując ją z samą kartą graficzną, której desktopowa wersja kosztuje ponad 3k, a mobilna jeszcze więcej. Oczywiście powszechnie wiadomo, że RTX 2080 ma większość graczy pecetowych - i tylko dlatego nie wszyscy, bo reszta ma 2080 Super albo Ti.
A nie, czekaj... ;)
Jak dla mnie to zwykły ból rzyci i żonglowanie cyferkami, bo to nie oni zarabiają teraz na produkcji układów do konsol. Jak miałem poniżej 20 lat, to nawet się na to nabierałem.
3 kudosLucas-AT   @   07:28, 28.12.2019
Identyczna śpiewka była przed premierą PS4 i X1 - wtedy NVIDIA prowadziła antyreklamę konsol. Nie mogą się po prostu pogodzić z faktem, że obecne 150 mln sprzedanych GPU w PS4 i X1 to interes AMD, a nie ich.
0 kudosgajda1000   @   13:08, 28.12.2019
GPu i tak będą mocare. Kosole to sprzęty projektowane już lata wcześniej, więc..
0 kudoslogan23   @   14:47, 28.12.2019
Jak będą prowadzić taka antyreklamę i ich ceny podzespołów będą nadal w "tak atrakcyjnej cenie", To zastanawiam się nad kupnem konsoli i telewizora.
0 kudosgajda1000   @   14:11, 29.12.2019
Cytat: logan23
Jak będą prowadzić taka antyreklamę i ich ceny podzespołów będą nadal w "tak atrakcyjnej cenie", To zastanawiam się nad kupnem konsoli i telewizora.


PS5 będzie moim zdaniem w cenie ok. 2000-2500 zł. + telewizor minimum Full HD do tego to np. 32' Manta 700-800 zł. W tej kwocie da się złożyć już coś sensownego z używanych części. No ale jak kto woli Uśmiech
Dodaj Odpowiedź