Street Fighter IV (PC)

ObserwujMam (88)Gram (33)Ukończone (15)Kupię (9)

Street Fighter IV (PC) - recenzja gry


@ 21.07.2009, 02:11


Prędko jednak pojawił się następny element gry, któremu muszę utrzeć nosa. Mianowicie - kolejno przeglądając zdolności udostępnionych person, szybko dała się zauważyć jedna niedogodność, tj. – niewielka liczba kombosów i ciosów specjalnych. Każdy z bohaterów ma sześć zwykłych, najbardziej podstawowych ataków, tj. kopnięcie niskie, średnio-wysokie oraz wysokie i drugie tyle, jeśli chodzi o pięści. Dalej mamy podstawowe dwa rzuty, dwa „super-ataki” i dosłownie kilka innych, bardziej „specjalnych” technik. Zaimplementowano jeszcze coś takiego jak „focus atack”, który można zastosować jako zwykłe „rąbnięcie” oponenta, ale i także jako kontrę. Czasem się to przydaje, ale z całą pewnością milej widziana byłaby większa ilość jakiś „przechwytów”. Jak się też okazuje, wiele z ataków specjalnych to ciosy wcale nie wiele potężniejsze od tych najprostszych, zwykłych uderzeń, a tylko poniektóre można uznać za jakieś realnie przydatne „narzędzia”. Oczywiście, są bohaterowie którzy dostali zestaw nieco pokaźniejszy, ale niestety – większość z nich ma raczej ubogą galerię ruchów. Wielka szkoda, taki stan rzeczy sprawia, że walka szybko staje się bardzo monotonna i jednorodna, przez co – robi się nudna!

Street Fighter IV (PC)

Bez wątpienia, grubą przesadą jest poziom trudności. I bynajmniej nie jest on tak niski, a wręcz przeciwnie – Street Fighter IV jest naprawdę trudny i już poziom „medium” może sprawiać niemałe kłopoty wytrawnym graczom! Momentami gra wydaje się dosłownie nie do przejścia, przeciwnicy zawsze ubiegają nas o jeden ruch, wszystkie nasze ciosy blokują, a w momencie kiedy jesteśmy o jedno kopnięcie od zwycięstwa – nagle wstępuje w oponenta istny szatan i leje nas jak bezbronne niemowlę, całkowicie odbierając nadzieję na upragnioną wygraną. Widoczny aż do bólu jest również brak zbalansowania postaci. Wyraźnie widać, że niektórzy bohaterowie są znacznie silniejsi od innych, a i nawet ataki specjalne wielu wojowników zdają się być albo bezużyteczne, ale bardzo trudne do praktycznego zastosowania. Ten element także powinien zostać znacznie bardziej dopracowany przez Capcom!

Tym co sytuację może poratować, jest możliwość konfrontacji z żywymi przeciwnikami z całego świata, dzięki opcji Windows Live. Wprawdzie i tutejsze zmagania nieszczególnie powaliły mnie na kolana i przykuły do krzesła, ale na pewno sprawiały mi większą frajdę niż monotonne walki z komputerem. Ewentualnie, nic nie stoi na przeszkodzie by przysiąść do komputera we dwie osoby i na jednym monitorze mierzyć się ze znajomymi.

Street Fighter IV (PC)

Możecie się jeszcze zastanawiać jak tu wygląda sprawa sterowania na klawiaturze, ale od razu uspokajam: wszystko jest w jak najlepszym porządku i o ile początkowe manewry na klawiszach mogą być nieco kłopotliwe, to już po kilku pojedynkach spokojnie można się w tym wszystkim połapać. Wcale więc nie jest prawdą, że bardziej optymalny dla tej produkcji byłby pad. Jak dla mnie, klawiatura w zupełności się sprawdza i nie przysparza większych problemów w ogarnięciu naszego podwładnego.

Czwartą odsłonę Street Fightera można porównać do Fiata 126p, któremu silnik i w ogóle całą mechanikę przeniesiono do obudowy Porsche. Z zewnątrz prezentuje się pięknie i nowocześnie, ale jak go odpalić szybko się okaże, że z wnętrza maski aż przeciska się staruszek jakim mogliśmy cieszyć się kilkanaście lat temu. Mimo więc, że Street Figher IV wygląda po prostu świetnie, nie da się nie odnieść wrażenia, że gramy w niemal dokładnie tą samą gierkę co w „dawniejszych” czasach. I mówiąc szczerze – wcale mi się to nie podoba. Z jednej strony, oldschoolowcy mogą poczuć się jak w raju, ale z drugiej, zwykła szara eminencja która siądzie do produkcji bez żadnego sentymentu i będzie miała ochotę po prostu się zrelaksować – dozna raczej monotonii i szybko stwierdzi, że poza nowoczesną grafiką i udźwiękowieniem można było wnieść do SF4 znacznie więcej novów. Mam tu więc bardzo ambiwalentne odczucia i radzę przed zakupem trzykrotnie się zastanowić, czy aby na pewno warto wydawać pieniądze na ładnie wyglądającego Malucha, skoro za tę samą cenę można kupić Porsche…


Długość gry wg redakcji:
1h
Długość gry wg czytelników:
123h 45min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Zdecydowanie najmocniejszy element gry. Typowo komiksowy styl wspaniale udało się przenieść w świat trójwymiaru!
Świetny Dźwięk:
Po prostu "rzemieślniczo" dobry i stojący na wysokim poziomie.
Przeciętna Grywalność:
Gra niestety szybko zaczyna przynudzać i brak nowoczesnych rozwiązań w mechanice rozgrywki, mocno daje się we znaki!
Przeciętne Pomysł i założenia:
Z całą pewnością można było wymyślić więcej novów dla gry, niż tylko odświeżyć ją wizualnie!
Dobra Interakcja i fizyka:
Całkiem niezłe wrażenie robią areny, które zdają się być żywe i "reagujące" na nasze poczynania.
Słowo na koniec:
Gra przeciętna, która mimo doskonałej oprawy męczy i robi się frustrująca!
Werdykt - Dobra gra!
Screeny z Street Fighter IV (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosqbeer   @   10:13, 22.07.2009
do mojego "innego spojrzenia" dodam, że grałem na x-boxowym padzie logitecha (miodzio)- w przypadku gry na klawiaturze zgadzam się z oceną grywalności Zidana (niektórych ciosów po prostu nie da się zrobić co ogranicza spektrum możliwości).
0 kudosNikoBelic   @   08:14, 25.08.2009
gra jest piękna nie zgadzam się ani z autorem recenzji ani z komentarzem a od czego ma sie pady to kompa??
0 kudoskilo79   @   02:43, 28.08.2009
Drogi panie autorze recenzji, chcę zauważyć że wytykasz wiele dość bezsensownych błędów, które jedynie ty uważasz za błędy. Jeżeli nie grywasz w gry typu Tekken, Street Fighter, Marvel vs Capcom itp. to nie rozumiem jak możesz mówić o tej odsłonie Street Fightera jako o przeciętnej i nudzącej.
Grafika jest świetna, to oczywiste, jednak to iż wytykasz błąd w tym, że mechanika gry jest przestarzała jest paranoją. To jest jedna z wielkich zalet tej gry. Dla koneserów jest bardzo ważne to, że nie trzeba się przyzwyczajać do ogromnej liczby nowości typu teren 3D jak w np. Virtua Fighter 4. Osobiście jestem ogromnie wdzięczny Capcomowi, że pozostawili właśnie takie ustawienia w grze.
Następnie wytykasz - w małej liczbie kombinacji. Dla przeciętniaka, który tylko weźmie pada do ręki i już chce wymiatać może i jest to minusem, ale dla osoby która będzie chciała spędzić z grą więcej czasu jest to ogromny plus, bo gra oferuje ogromny zasięg możliwości łączenia zwykłych ataków typu 'poke' czyli pięści lub kopnięć z atakami specjalnymi co w połączeniu odbiera przeciwnikowi dużą ilość HP i jest nie lada wyzwaniem.
Kolejny minus to złe zbalansowanie postaci, a ja mówię ci, że postacie są bardzo przyzwoicie choć nie perfekcyjnie zbalansowane. Gdy jeden bohater jest podatny na ataki i otrzymuje duże obrażenia to zwykle ma bardzo dużą siłę np. Akuma czy Seth których combo mogą odebrać ogromne ilości energii. Gdy jeden bohater ma ogromną siłę fizyczną, ciężko graczowi jest połączyć jego specjalne ataki np. Zangief którego ataki są silne ale potrzebują niesamowitej kontroli nad postacią. Jeżeli bohater jest szybszy i bardziej zwinny od innych to jego ataki są słabsze choć dość łatwo jest je połączyć np. Cammy czy El Fuerte, których dobrze opanowane combo są bardzo groźną bronią. Proszę więc o nie wyciąganie takich dość bezsensownych wniosków na temat tej gry.
To że nudzi i frustruje to jedynie udowadnia że gracz nie ma cierpliwości ani chęci opanowania gry w choćby znacznym stopniu.
Chcę też zauważyć, że tryby gry, Trial, Survival, Time Attack i Arcade Mode mogą dostarczyć takiej samej frajdy zależnie od spojrzenia na nie. Trial pomoże ci rozwinąć umiejętność łączenia ataków i podbuduje twoją determinację do użycia lub opanowania nowego combo, Survival pomoże ci w obronie i skutecznym kontrowaniu przeciwnika, a Time Attack pomoże w skutecznym pobiciu przeciwnika w krótkim czasie z użyciem dobrej jakości opanowanych combo. Arcade Mode to już inna kwestia.
Gra jest owszem w większej części dla oldschoolowców ale nie życzę sobie wytykania w niej minusów których nie ma.
Jedynym słusznym minusem w mniemaniu wielu może być tylko i wyłącznie to że jest jedynie dla koneserów tego typu gier.

Dziękuję i proszę redakcję na rzucenie okiem na tę recenzję, bo dla mnie jest dymem w oczy i bardzo mi przykro, że gra jest tak oceniona publicznie.

PS: Qbeer i inni, te ciosy "nie do wykonania" są jak najbardziej możliwe do wykonania i radzę wam ewentualnie posiedzieć nad grą 2-3 miesiące i zrozumiecie o co w grze chodzi :]
0 kudosIrenqius   @   18:56, 17.11.2009
Ehh... miałem nadzieje ze gra beędzie lepsza... Smutny za mało ataków, postaci i sama gra w sobie jakoś odpycha... wg. mnie to totalna porażka...
0 kudosfrycek88   @   22:45, 27.05.2013
NikoBelic Po co pad. Na klawiaturze w ten tytuł gra się dobrze. W takim MK 4 to dopiero była męczarnia na klawiaturze grać. Ale co kto woli, ja chyba po prostu przywykłem do klawiatury.
Dodaj Odpowiedź