Deus Ex ma liczne grono fanów, którzy uważają tę grę za kultową i przyznaję, że też mam o niej takie zdanie. Dla mnie to RPG idealny - z kamerą z oczu bohatera, w futurystycznych klimatach, z bronią (bardziej lub mniej) palną i z ciekawym światem, który zna się po prostu na pamięć, a który nie przytłacza gracza setkami kilometrów kwadratowych do zwiedzenia.
Gothic jest po prostu grą popularniejszą, a w Deus Ex'a tak naprawdę grał mało kto. Być może po części wynika to z faktu, że na pierwszy rzut oka na screeny RPG-a raczej nie przypominał, zwłaszcza w roku 2000. Wielu zapatrzonych w magów, lochy i smoki miłośników gatunku mogło go po prostu pominąć, zaś amatorzy strzelanek szybko się od niego odbili - jest za trudny i zbyt toporny dla kogoś, kto liczył na szybką, dynamiczną akcję.
EDIT: Deus Ex po raz kolejny ukończony. Ta gra rządzi! Jak to ktoś powiedział - "Deus Ex jest grą roku. Każdego roku". Sprawdziłem także multi, które zostało dodane już po premierze gry, w patchu. Biorąc pod uwagę dość drętwą mechanikę strzelania z singla zakładałem, że DE po sieci kariery nie zrobi i... się zdziwiłem. Serwery stoją nadal, ciągle można znaleźć chętnych do gry. Co ciekawe, społeczność stworzyła sporo nowych mapek i modów, dzięki czemu multi jest bardziej grywalne; niemniej jednak nie ma startu do UT czy Q3.