Na świat najechali przybysze z zaświatów, niestety nie w pokojowych celach. Rozpoczęli konflikt z ziemianami, jednak było ich tak wielu, że koniecznym okazało się użycie najbardziej drastycznych środków - ataku bombami atomowymi, przynoszącymi katastrofalne skutki ekologiczne, masę chorób, promieniowania oraz niszczące doszczętnie jakąkolwiek materię. Atom spalił prawie wszystko.
Akcja toczy się w Moskwie, która tak jak wiele innych państw, ucierpiała na skutek zrzuconego ładunku atomowego. Z miasta zostało tyle, co nic, jest wręcz zdmuchnięte z powierzchni ziemi, a jedyne, co widać w jego miejscu to wszechobecna pustynia. Ludzie nie mieli wyboru: musieli się kryć w podziemnych tunelach, piwnicach oraz metrach. Tam też grasują gangi walczące o przetrwanie w nowym świecie. Okazało się także, że koszmar się dopiero zaczął, ponieważ obcy wcale nie zginęli.
Dużą wagę gra przykłada do mutacji prowadzonego bohatera. Ze zwykłego człowieka może on - oczywiście dobrowolnie - przekształcić się w pozbawioną uczuć kreaturę z paranormalnymi umiejętnościami. Szpony zamiast palców to jedynie początek, bowiem postać może jeszcze zmienić tryb wizji oraz uzyskać umiejętność spowolnienia czasu. Wiąże się to jednak z utratą ludzkiego rozumowania. Czym bardziej jesteś "przerobiony", tym mniej pozostało Ci człowieczeństwa i przeradzasz się w potwora.
Zniszczona wirtualna stolica największego na świecie państwa, czyli Rosji, zawiera miejsca, które istnieją w rzeczywistości. Akcja toczy się zarówno na Placu Czerwonym, jak i przy wejściu na Kreml, gdzie rozgrywa się bitwa z potworem-gigantem.
Zróżnicowanie w MorphX przejawia się także w wirtualnych przeciwnikach. Ci są różnej maści, jedni naprawdę nikłego wzrostu, zaś inni to pięćdziesięciometrowe bydlaki. Niektórzy potrafią nawet uśmiercić główną personą jednym ciosem.
Uzbrojenie dostępne w grze odmienne jest w stosunku do frakcji. Ludzie korzystają ze zdobytego, technicznego uzbrojenia, zaś "inni" wykorzystują do walki swoje unikalne moce.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler