PlayStation Vita - gadżet czy konsola?

Od dłuższego czasu można zaobserwować zwyżkę formy u PlayStation Vita. Sony wypuściło najmocniejszy sprzęt tego typu na rynku, dystansując się technologicznie i jakościowo od całej konkurencji.

@ 14.01.2014, 12:25
Patryk "juve" Jankowski
Jestem szczęśliwym, wieloletnim i oddanym użytkownikiem konsol PlayStation. Lubię dopracowane, rozbudowane i ambitne gry wideo z najwyższej półki. Osobiście znam Solid Snake'a, z Larą Croft umawiałem się na randki i mieszkam w Residencji. Rzekłem.
psv

PlayStation Vita - gadżet czy konsola?

Od dłuższego czasu można zaobserwować zwyżkę formy u PlayStation Vita. Sony wypuściło najmocniejszy sprzęt tego typu na rynku, dystansując się technologicznie i jakościowo od całej konkurencji. Sęk tkwi w tym, że handheld zgubił po drodze swoją wyrazistość, przy okazji startu PlayStation 4 stając się dodatkowym gadżetem do tejże. Jaka jest więc pozycja Vity na rynku globalnym?

Fergal Gara, główny menedżer brytyjskiego oddziału Sony, rozmawiał na ten temat z dziennikarzami serwisu informacyjnego VG247. Sprzęt jest już od dwóch lat na rynku, ale po świetnym starcie, premierach takich gier jak Uncharted: Złota Otchłań i Wipeout 2048, a ostatnimi czasy, bardzo dobrego Killzone: Najemnik o konsoli przycichło. Na handhelda Sony wydawane są średniej jakości tytuły, a sama konsola cierpi na brak marek ekskluzywnych, w pełni korzystających z zalet tego urządzenia. Gara twierdzi, że problemem jest odbiór sprzętu przez społeczność graczy, którzy uważają PS Vita za kolejnego iPada:

"Z pełną odpowiedzialnością stwierdzam, że sprzedaż PlayStation Vita mogłaby być lepsza, a nawet taka jak sobie pierwotnie zakładaliśmy. Problem tkwi w konstrukcji dzisiejszego rynku, zapotrzebowania na gadżety mobilne, które przejęły część klientów, a samo PlayStation Vita jest traktowane jak jeden z takich gadżetów. Trudno jest przekonać klientów, aby nosili przy sobie zarówno naszą konsolę, jak i smartphona czy iPada. Prawda jest taka, że liczba graczy, którzy chcą porządnych doświadczeń, a takie oferuje Vita, jest mniejsza od tych, którzy grają w małe, proste i tanie gry mobilne."

PlayStation Vita - gadżet czy konsola?

Rynek konsol przenośnych stracił na wartości w głównej mierze poprzez ekspansję urządzeń mobilnych. Gry na tamtym sprzęcie nie dorównują jakością wykonania tym wydawanym na PlayStation Vita, ale nisza, jaką sobie wypracowały, wystarcza, aby skutecznie rywalizować z Sony. Gara potwierdza, że konsola jest dzisiaj w trudnej pozycji, a to ze względu na niejasne przesłanie. Funkcja Cross-Play jest tylko dodatkiem, ale krystalizuje się tutaj pytanie: do czego tak naprawdę potrzebujemy PlayStation Vita?

"Od samego początku planowaliśmy funkcję Remote-Play w koegzystencji z PlayStation 4. Zadaniem Sony jest tłumaczenie społeczności, że Vita nie jest tylko urządzeniem peryferyjnym dla naszej czwartej konsoli, a osobną jednostką. Promocja PS Vita nie może odbywać się tylko za pośrednictwem PlayStation 4, choć obie konsole są dla siebie naturalnym uzupełnieniem.''

Faktycznie, jeżeli PlayStation Vita ma odnieść sukces, to marketingowcy powinni zmienić swoją politykę. Potencjalny klient nie może kojarzyć konsoli z jej stacjonarną siostrą, a raczej z biblioteką gier i indywidualną funkcjonalnością. Handheld się rozkręca, coraz ciekawsze gry są na niego zapowiadane, sprzedaż rośnie, ale konsola potrzebuje własnej osobowości, a na chwile obecną Sony traktuje ją jako ciekawostkę.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   00:53, 15.01.2014
To bardziej było traktowane jako gadżet niż jako hendheld,zwłaszcza że działa dobrze z PS3 i PS4.
0 kudosKreTsky   @   01:13, 15.01.2014
To moglby byc swietny Handheld, gdyby mial porzadna biblioteke gier, a nie prawie same platformowki.
0 kudosmareczek_89   @   10:58, 15.01.2014
Dokładnie jak kolega wyżej napisał. PS Vita nie cierpi z powodu że jest kojarzony zbyt mocno z PS4 (chociaż świetnie do siebie pasują) lecz jego głównym problemem jest brak dobrych i większych produkcji. Jak na razie tytułów w które mam ochotę pograć jest mało. Sony powinno się skupić na budowaniu dużej i dobrej biblioteki gier na PS Vita, do tego przekonać wydawców gier żeby zaczęli wydawać na ich platformę gry. Jest to do wykonania bez większych trudności. Widzieliśmy jaki sukces osiągnął starszy brat PSP, po dzisiejszy dzień jest dobrym zakupem ze względu na jego ogromną bibliotekę gier i dobrych tytułów.