Hearts of Iron III (PC)

ObserwujMam (44)Gram (17)Ukończone (4)Kupię (10)

Hearts of Iron III (PC) - recenzja gry


@ 07.09.2009, 04:27
Jerzy "Ogidogi" Kościelny
Komputery oraz gry interesują mnie od wielu lat. Nie mam konkretnych upodobań co do gatunków gier, jednak są tytuły których nie jestem w stanie strawić.



Sztuczna inteligencja stoi tu na bardzo przyzwoitym poziomie. Mimo, iż próbowałem swoich sił na normalnym stopniu trudności, moje wojska nie były w stanie łatwo przełamać frontu. Mało tego, w pewnym momencie naraziłem się na kontratak, który o mały włos nie skończył się katastrofą. Co do efektywności komputera w podejmowaniu decyzji dotyczących najróżniejszych aspektów państwa, wiadomo, iż nie zawsze musimy się z nimi zgadzać. Wówczas wystarczy przejąc kontrolę i zmodyfikować wszystko pod nasze gusta. Jeżeli jednak nie mamy zbyt dużej wiedzy, polecam raczej zaufać AI, które stara się wybrać najlepsze możliwe opcje w danej chwili.

Jeśli chodzi o jednostki, tak samo jak w poprzednich częściach mamy podział na główne bloki: lądowe, morskie oraz powietrzne. Należących do pierwszej grupy jest cała masa: od piechoty przez dywizje zmotoryzowane, spadochroniarzy i artylerie aż po czołgi czy oddziały inżynierskie. Na morze możemy wysłać pancerniki, niszczyciele, lotniskowce, okręty podwodne itd. Jeżeli zaś idzie o samoloty, mamy myśliwce, bombowce morskie, strategiczne, taktyczne czy chociażby latające bomby i rakiety. Jest tego cała masa, każdy ma swoje premie w danych warunkach i określonych celach. Ważną informacją jest fakt, iż modyfikacji w stosunku do poprzednich części uległ system sztabów oraz premii z nimi związanych. Wszystkie oddziały są powiązane przy pomocy "kwater głównych". Dzięki temu, dowódca posiadający wiele umiejętności wpływa na wszystkie podległe mu jednostki oraz koordynuje ich działania. Pozwala to także oddać w ręce komputera pewną ilość żołnierzy, którymi taki sztab pokieruje sam i osiągnie zlecony cel. My w tym czasie będziemy mogli się skupić na innych rzeczach. Oczywiście, nie musimy przyporządkowywać dywizji do dowódców, ale wówczas pozbawiamy ich wsparcia, dodatkowych punktów doświadczenia, premii oraz innych bonusików. Dokładne omówienie całego systemu wymagałoby sporo tekstu, dlatego też pozwolę sobie to pominąć i powiem tylko tyle, iż do jego dokładnego zrozumienia, rzecz jasna oprócz instrukcji, potrzeba poświęcić kilka ładnych wieczorów. Muszę jednak przyznać, że warto ponieważ odpowiednie wykorzystanie tegoż systemu niejednokrotnie pozwoli na przechylenia szali zwycięstwa na swą korzyść.

Hearts of Iron III (PC)

Hearts of Iron III to tytuł tak rozbudowany, iż można by o nim pisać bez końca. Produkt należy bez wątpienia do jednych z bardziej wymagających strategii i spodoba się ludziom miłującym duże ilości opcji, masy okienek oraz współczynników mających wpływ na rozgrywkę. Wiadomo, iż osoby takie raczej mało uwagi przykładają do aspektów wizualnych. Ponieważ wiedzą o tym także twórcy, postawili oni zdecydowanie na grywalność, oddając do naszej dyspozycji gigantyczną oraz bardzo dokładnie, jeżeli idzie o historię, odwzorowana mapę. Nie liczcie na wizualizację miast, nie wiadomo jakie animacje jednostek oraz epickie bitwy rodem z serii Total War. Wszystko przedstawiane jest w sposób bardzo prosty, aczkolwiek uporządkowany i bogaty w informację. Każdy kto rozumie o co chodzi, z pewnością doceni tego typu rozwiązanie – gdyż wpływa ono także na płynność rozgrywki oraz stosunkowo niskie wymagania sprzętowe. Co do udźwiękowienia, jest ono bliźniaczo podobne do tego, znanego z poprzednich części. Oprawa audiowizualna może zostać oceniona jedynie w kategorii menusów, ładnego ułożenia okienek, dokładności co do rozmieszczenia prowincji oraz ogólnego schematu statystyk. Tym też usprawiedliwiam tak wysoką ocenę, gdyż porównując ową strategię z innymi tytułami, wypadało by dać maksymalnie 4!

UWAGA! Nie pobierajcie obecnie opublikowanego patcha, podnoszącego wersję gry do 1.2. Łatka nie jest przeznaczona dla edycji polskojęzycznej i powoduje problemy!


Długość gry wg redakcji:
100h
Długość gry wg czytelników:
132h 30min

oceny graczy
Przeciętna Grafika:
Dobre rozmieszczenie menusów, przemyślany interfejs, możliwość mocnego przybliżania kamery oraz szczegółowość mapy, to pozytywy. Można by się pokusić o wizualizację bitew, ale to w końcu kontynuacja serii i w jej tradycji nie ma fajerwerków graficznych.
Przeciętny Dźwięk:
Motywy muzyczne są znane z poprzednich części. Nic dodać, nic ująć.
Genialna Grywalność:
Ogrom możliwości oraz decyzji które gracz musi podjąć jest przytłaczający. Do tego możliwość gry jednym z ponad 100 państw, generalnie gra kładzie na łopatki.
Świetne Pomysł i założenia:
Cóż, twórcy ameryki nie odkryli. Jadą na pomyśle z przed kilku lat, udoskonalając go coraz bardziej. Wprowadzili kilka nowinek, rozbudowali i zmodyfikowali parę rzeczy z poprzednich części, a efekt który osiągnęli jest bardzo dobry.
Genialna Interakcja i fizyka:
Choć nie można przesuwać beczek i demolować samochodów, interakcja w Hearts of Iron III przejawia się w inny sposób. Głównie za sprawą ogromu czynników na jakie mamy wpływ.
Słowo na koniec:
Ogólnie gra jest bardzo dobrą, jednak trudną i wymagającą strategią. Trzeba w nią wiele pograć, zanim zacznie się czerpać przyjemność. Ci którzy nie są cierpliwi, po kilku chwilach mogą od produktu odejść - i popełnią ten błąd!
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z Hearts of Iron III (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosPietek=)   @   16:32, 07.09.2009
Tabelki, mapki... mnie ta gra by od razu "zmęczyła"
Lepiej pograć w Medieval Total War II Szczęśliwy
0 kudosZauber   @   18:38, 09.09.2009
Bardzo, bardzo ciekawa propozycja na wydanie kasy. Mimo wszystko odpuszczę i pozbieram na Assassin's Creed II, bądź Call of Duty: Modern Warfare 2.
0 kudosKawira   @   20:35, 09.09.2009
A ja zawsze wolałem główną serię Dumny ...ten HOI to dla mnie osobiście za krótki okres historyczny ;p...a tak na EU3 IN z Whole World Map mam od 1399-1918 xD