Might & Magic: Heroes VII (PC)

ObserwujMam (32)Gram (5)Ukończone (1)Kupię (4)

Might & Magic: Heroes VII (PC) - recenzja gry


@ 09.10.2015, 19:45
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!


Mechanika nie przeszła żadnych rewolucyjnych zmian. W stosunku do szóstej części serii mamy ponownie siedem typów surowców, które musimy gromadzić, aby rozwijać posiadaną armię. W miarę postępów rozbudowujemy też władane miasta, zakładamy pomniejsze osady i poszerzamy swoje wpływy. Po lokacji poruszamy się systemem turowym, poszukując przydatnych miejsc oraz przeciwników do ubicia. Po natknięciu się na jakąś pokrakę, gra przełącza się do ekranu bojowego, gdzie, ponownie turowo, toczymy pojedynek, wyznaczając cele, wybierając zaklęcia itd. Osoby, które grały w odsłony poprzednie odnajdą się w tym wszystkim błyskawicznie.

Eksploracja i walki są istotne, ale równie ważne, jeśli nie ważniejsze jest też rozbudowywanie miasta. To zostało przedstawione w bardzo estetyczny sposób (choć nie w 3D, jak w Heroes of Might & Magic V), za co twórcom należy się pochwała. Jest też wiele możliwości jego poszerzania, co także wzbudza moją aprobatę. Niestety sam sposób zarządzania nie do końca przypadł mi do gustu. Menusy są bowiem chaotyczne, brakuje samouczków z prawdziwego zdarzenia, a encyklopedia (dokumentacja w grze) jest wybrakowana. Testamentem tego niech będzie fakt, że mechanikę tzw. gubernatora odkryłem całkowicie przez przypadek. Chodzi o to, że w każdym z miast można określić ów mości gubernatora. Jest nim jeden z naszych bohaterów, umieszczony w specjalnym okienku, widocznym na rzucie miasta. Gubernator daje specjalne bonusy do naszych włości, ułatwiając np. jego rozbudowę. Prawda, że "ficzer" ten zdaje się istotny? Szkoda więc, że nigdzie nie jest on eksponowany!

Might & Magic: Heroes VII (PC)

W ogóle wypada wspomnieć, że Might & Magic: Heroes VII nie jest przyjazne dla zupełnie nowych graczy. Twórcy chyba zbyt mocno wzięli sobie do serca hasło marketingowe, wedle którego „siódemka” miała być powrotem do korzeni i produkcją taką, jakiej oczekiwali fani. No dobrze, ale fani wiedzą z czym to się je – na jakiej zasadzie działa progresja, rozbudowa i eksploracja. A co z osobami, które dopiero teraz postanowiły się w uniwersum wkręcić? Ja osobiście polecam takim ludziom zainteresowanie się serią Age of Wonders. Trójka zadebiutowała w sklepach w zeszłym roku i jest zdecydowanie bardziej dopracowana, aniżeli najnowsze Heroesy.

Braki widać nie tylko w encyklopedii oraz za sprawą niedostępnego samouczka. Wiele ekranów umożliwiających obsługę tytułu, wygląda jakby było opracowanych przez odmienne ekipy deweloperskie. Za całość odpowiada niby Limbic Entertainment, ale interfejs jest bardzo nierówny i nie został skończony. Miasta, jak wspomniałem, prezentują się ładnie. Nieźle wygląda też koło, z którego wybieramy umiejętności bohaterów. Koszmarkami są natomiast ekrany rozbudowy miasta czy gildii. Aż trudno uwierzyć, że Ci sami artyści działali nad jednym i drugim.

Na tym niestety moje narzekania się nie kończą. Na reprymendę zasługują też programiści, odpowiedzialni za testowanie oraz optymalizację Might & Magic: Heroes VII. Błędów w grze jest bowiem bez liku, a płynność potrafi spadać zauważalnie, nawet kiedy na ekranie nie dzieje się nic konkretnego. Nie ma tu bowiem jakiś rewelacyjnych efektów specjalnych czy potężnych wybuchów, towarzyszących najbardziej morderczym zaklęciom. Wszystko jest jakieś nijakie. Dlatego tym bardziej zaskakujące są problemy ze stałą animacją!

Might & Magic: Heroes VII (PC)

Mimo licznych błędów i niedociągnięć, faktycznie - rozgrywka jest wciągająca. Potyczki, za sprawą systemu flankowania, stały się jeszcze przyjemniejsze i bardziej nastawione na taktykę. Satysfakcja ze zwycięstwa utrzymywała mnie przy ekranie nawet przez kilka godzin bez przerwy. Frakcje są odpowiednio zróżnicowane, a szeroki wachlarz umiejętności specjalnych i zaklęć sprawia, że zawsze mamy jakiś cel. Naprawdę nie jest źle, ale trzeba zapomnieć o wielu błędach i niedociągnięciach. Mimo pewnych zalet, nie mogę z czystym sumieniem polecić zakupu Might & Magic: Heroes VII . Na pewno nie w tym stanie.

Gra jest mocno niedopracowana. Wiele elementów wygląda jakby skopiowano je z odsłon poprzednich, inne są całkowicie "niedorobione" (np. nakładające się opisy na obrazki), optymalizacja kuleje, a ponadto jest multum błędów technicznych. Jeśli macie ochotę zagrać w jakąś wcześniejszą odsłonę cyklu, odpalcie kultową "trójkę", ewentualnie wspomniane wcześniej Age of Wonders III. Jeżeli natomiast koniecznie chcecie Might & Magic: Heroes VII, poczekajcie na pierwsze łatki oraz obniżkę ceny. Nie kupujcie niedopracowanych bubli, głosujcie portfelami, inaczej wydawcy nigdy się nie nauczą i będą karmić nas takimi koszmarkami!


Długość gry wg redakcji:
0h
Długość gry wg czytelników:
250h 59min

oceny graczy
Dobra Grafika:
Wydaje mi się, że słabsza niż w "szóstce".
Dobry Dźwięk:
Podobnie, jak powyżej.
Dobra Grywalność:
Kurczę, potrafi wciągnąć. Ale co z tego, skoro zaraz w kość dają błędy i niedopracowane elementy.
Przeciętne Pomysł i założenia:
Pomysł na zepsucie potencjalnie niezłej gry deweloperzy mieli wyśmienity.
Przeciętna Interakcja i fizyka:
Fizyka marna. Ciężko się też zaangażować w przedstawianą tu historię.
Słowo na koniec:
Parafrazując Obi-Wana: to nie jest gra jakiej szukacie!
Werdykt - Dobra gra!
Screeny z Might & Magic: Heroes VII (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   22:50, 09.10.2015
Czyli bez zmian Herosy nigdy nie wrócą do dawnej chwały.
0 kudosfelek111   @   23:22, 09.10.2015
Cytat: Rogi2
Dzięki za recenzję. Przez kilka ostatnich godzin walczyłem ze sobą czy kupić czy nie bo nie mam w co grać.


Ja tam nie mam problemu w co grać, tylko kiedy znaleźć czas. Uśmiech Tym bardziej, że na horyzoncie są już Starcraft, F4, Assassin, Tomb Raider, COD. a ja dopiero co zainstalowałem Wiedźmina 3 leżącego w pudełku (nawet nie odfoliowanym) od czerwca Szczęśliwy.
0 kudosRogi2   @   23:37, 09.10.2015
Ja tak ma z DA:I. A z Wiedźminem czekam aż wyjdą wszystkie dodatki.
0 kudosnovy13   @   09:57, 10.10.2015
W pełni się zgadzam że gra jest pełna bugów, brak optymalizacji i nie tylko sprzętowej ale i growej bo nie rozumiem trudności pierwszych misji w kampanii a potem z górki. I przede wszystkim grafika, też jestem zdania że 6 cz. miała lepszą grafikę od tej części. Tu mnie wiele rzeczy kole w oczy. I w również to widzę że gra będzie łatana przez najbliższe miesiące. Gdyby gra wyszła w pełni sprawna i zrobiona na "tip-top" to by była fajną grą a tak to jej ciągle coś brakuje gdy grasz
0 kudosgracz12543   @   15:22, 10.10.2015
Ja też dziękuję za ostrzeżenie. Już Beta bardzo mnie rozczarowała, ale stwierdziłem, że to tylko beta i trzeba poczekać na finalną wersję. Niestety, zarówno w Waszej recenzji jak i innych opiniach czytanych przeze mnie, ta gra wychodzi na niedorobionego bubla. Już szóstka była lekkim rozczarowaniem, ale koniec końców grało się w nią bardzo fajnie. Wygląda więc na to, że szykuje się najgorsza część w historii tej serii. Budżetowość aż kole w oczy.
Niestety, chyba nie doczekamy się dobrych hirołsów, dopóki są w rękach Ubi. Trzeba poczekać na zmianę wydawcy, albo po prostu dać sobie spokój z tą serią i odpalić którąś z pierwszych czterech części.
0 kudosnovy13   @   16:26, 10.10.2015
Też obwiniam stanem tej serii Ubisoft bo nawet gry przeglądarkowe z rąk Ubisoftu lub podwykonawców Ubisoftu kuleją technicznie. Ta część nie jest zła jednak technicznie jest zbyt dużo minusów by w pełni zadowalała
0 kudosMicMus123456789   @   16:59, 10.10.2015
Co do systemu gubernatora to jest on przedstawiony w kampanii przystani od Murazel czy jak tam ten archanioł się nazywa Dumny Fakt można to przeoczyć jeśli zacznie się grę inną frakcją, też można się było domyśleć po umiejętnościach też chyba w szóstce był podobny motyw tyle, że z samym wizerunkiem bohatera w rogu ekranu Uśmiech

Grafika w tej grze idealna nie jest, ale da się przeżyć, ale przerywniki filmowe to dno jakich mało. Osobiście dla mnie niedoścignionym wzorem pozostaje piątka wraz z dodatkami. Tam cut-scenki były świetne, a sama fabuła według mnie rewelacja. Tu póki co ogrywam wyżej wspomnianą kampanię, ale ni jak się nie wciągam się w wydarzenia, po prostu sobie gram Dumny
0 kudosRogi2   @   18:21, 10.10.2015
V była moim pierwszym herosem i pozostaje najlepszym
0 kudosEspazjan   @   21:27, 10.10.2015
@Rogi2

Spróbuj z trójką. Nie patrz na grafikę, bo grywalność powala. Ps. zaczynałem od dwójki.
0 kudosRogi2   @   23:03, 10.10.2015
@Espazjan. Tak zrobiłem po V ale przed VI. Tylko nie pamiętam czy to była 2 czy 3 i fabuła była fajna ale walka trochę trudna i nigdy nie ukończyłem żadnej kampanii. Zresztą bez kodów V tez żadnej nie ukończyłem.
0 kudosnovy13   @   18:27, 11.10.2015
Ja z kolei przeszedłem 3 część wraz z 2 dodatkami, 4 cz. tylko podstawkę i 5 ze wszystkimi dodatkami. To już troche tych godzin przy tej serii spędziłem ale przy cz.3 z kumplami się spotykaliśmy i całą noc graliśmy. Trójka pod tym względem była niedościgniona
0 kudosmanio_sq   @   14:05, 12.10.2015
Beznadziejna optymalizacja. Na moim lapku gdzie Hitman Absolution śmiga bez problemu tutaj mam 15 fps na minimalnych, więc sobie odpuściłem. Czekam na poprawki
0 kudosnovy13   @   10:24, 14.10.2015
To fakt że gra ma lekkie wymagania, co prawda mam 12 GB RAM i grafikę 2 GB i chodzi jednak troche się wgrywa. Tak samo mam z innymi grami także by gra jakaś się szybciej wgrywała trzeba chyba mieć 20 GB RAM.
Aha, grafika nie jest czymś pięknym a wymagania są duże, także optymalizacji brak
Ps. Trafiłem na błąd typu wiszącego przeciwnika w powietrzu Szczęśliwy
Ps.2. Także balansu trudności nie ma czyli jedna misja trudna gdzie następna łatwa by znowu było trudniej, są trudne misje te pierwsze że musisz ukończyć z dokładnymi wymogami bo jak inaczej zagrasz to nie ugrasz. Grałem w części 3,4,5 i mniej w 6 i czegoś takiego nie uświadczyłem
0 kudoslogan23   @   03:02, 04.11.2016
mam pytanie grał ktoś w pełna wersje i to co napisali w recenzji pokrywa się z tym co jest napisane w recenzji.
1 kudosshuwar   @   07:33, 04.11.2016
Cytat: logan23
to co napisali w recenzji pokrywa się z tym co jest napisane w recenzji?

Aleś pojechał Uśmiech Przepraszam nie potrafiłem się powstrzymać - no na 1000% recenzja pokrywa się z tym co autor napisał Uśmiech
Dodaj Odpowiedź