CryEngine i Unreal Engine 4 dostępne za "grosze"

Właśnie się dowiedzieliśmy, że studio Crytek postanowiło udostępnić swój silnik graficzny (CryEngine) deweloperom niezależnym, nieposiadającym zbyt zasobnych portfeli, w formie miesięcznej subskrypcji.

@ 20.03.2014, 18:51
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps3, xbox 360, psv, ds3, wiiu, ps4, xbox one

CryEngine i Unreal Engine 4 dostępne za

Właśnie się dowiedzieliśmy, że studio Crytek postanowiło udostępnić swój silnik graficzny (CryEngine) deweloperom niezależnym, nieposiadającym zbyt zasobnych portfeli, w formie miesięcznej subskrypcji. Wszyscy zainteresowani będą w stanie "wynająć" silnik za jedyne $9.90 miesięcznie (jakieś 32 zł), zbudować na jego podstawie grę, a potem udostępnić ją bez ponoszenia żadnych dodatkowych opłat (czyt. płacenia tantiem).

Oferta będzie dostępna już w maju bieżącego roku, a twórcy niezależni dostaną wszystkie funkcje silnika, w takiej postaci, w jakiej korzystało z niego Crytek, podczas tworzenia m.in. Ryse: Son of Rome. Narzędzie będzie bezustannie aktualizowane, a jego deweloperzy będą dodawać nowe rozwiązania i usprawniać już istniejące. Oczywiście dla większych studiów i gigantów branżowych pozostanie SDK w obecnej formie i na obecnych zasadach.

Prócz Crytek na podobny krok zdecydowało się też Epic Games. Firma ogłosiła wczoraj inicjatywę, wedle które wszyscy deweloperzy indie dostaną dojścia do Unreal Engine 4 za jedyne $19 miesięcznie (około 65zł). Jak widać oferta dwukrotnie droższa od tej proponowanej przez twórców serii Crysis, a to nie wszystko. Epic chce bowiem jeszcze tantiemy. Wszyscy deweloperzy niezależni, którzy wydadzą komercyjny produkt oparty o Unreal Engine 4 będą musieli zapłacić twórcom narzędzia 5% zysków brutto.

Na koniec mamy film prezentujący możliwości narzędzia twórców serii Gears of War.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosPabloMG   @   18:59, 20.03.2014
Z chęcią bym się pobawił w modelowaniu 3d ale z programowania to za dobry nie jestem Cool
0 kudosremik1976   @   19:25, 20.03.2014
Prawdopodobnie będzie tak, że silniki będą wypożyczane tanio, ale jak gra odniesie sukces, czyli przekroczy jakiś dochód to firmy udostępniające oprogramowanie upomną się o swoją dolę. Założę się, że tak jest tylko nikt nie mówi o tym głośno. Tak samo jest i było z silnikami udostępnianymi całkowicie za darmo.
0 kudosshuwar   @   19:56, 20.03.2014
Jeśli Crytek twierdzi, że tantiem pobierać nie będą, wówczas wypożyczany silnik będzie zawierał stosowną licencję, w której będzie to zapisane. Tak więc nie będą mogli zmienić zasad po tym jak ktoś wyda już grę (no chyba, że w trakcie subskrypcji).

Swoją drogą to bardzo dobre posunięcie dla niezależnych producentów. Jest szansa, że zacznie powstawać wiele nowych, tanich gier, a co za tym idzie silniki upowszechnią się, a duże studia będą miały mniejszy problem w znalezieniu pracowników, którzy posiadają już stosowną wiedzę.
0 kudosremik1976   @   20:02, 20.03.2014
Może nie będą pobierać prowizji do jakieś ściśle określonej sumy.
0 kudosFox46   @   20:20, 20.03.2014
UE4 jest droższy bo wiadomo nowszy, a kto wie czy Crytek na potrzeby nowej generacji nie wykombinuje nowego Cry Engine skoro ten udostępnił za półdarmo.
0 kudossebogothic   @   20:21, 20.03.2014
Naprawdę fajny pomysł. Może dzięki temu pojawią się ciekawe fanowskie projekty? To na przykład próbka tego jak wyglądałby Gothic II na CryEngine: https://www.youtu(...)Ha7S_Jo0
Ech, marzenie Uśmiech

Cytat: Fox46
UE4 jest droższy bo wiadomo nowszy, a kto wie czy Crytek na potrzeby nowej generacji nie wykombinuje nowego Cry Engine skoro ten udostępnił za półdarmo.

Crytek zrezygnował z wydawania kolejnych edycji silnika z numerkami. To po prostu CryEngine, tyle, że przez cały czas rozwijany i dodawanie numerków do następnych wersji jest bez sensu. Jest też wspomniane w newsie, że silnik będzie cały czas aktualizowany do najnowszej wersji.
0 kudosshuwar   @   22:44, 20.03.2014
Cytat: remik1976
Może nie będą pobierać prowizji do jakieś ściśle określonej sumy.

To na pewno, jakoś musieliby określić kim jest wydawca niezależny. Pewnie będzie chodzić o budżet zainwestowany w produkcję, albo jakikolwiek inny algorytm oparty o fundusze.
Anyway... kierunek bardzo fajny, jak darmowe, okrojone wersje baz danych, licencje studenckie, domowe itp.
0 kudosKreTsky   @   01:35, 21.03.2014
Raczej nie będą kasować niezależnych developerów, bo to do nich kierowana jest ta inicjatywa. Pomysł ciekawy, może pojawia się jakieś ciekawe pomysły.
0 kudosshuwar   @   07:31, 21.03.2014
Fakt, też bym się z chęcią czymś takim pobawił. Może wypuszczą wersję 30 dniową Uśmiech
0 kudostomekreg   @   09:34, 21.03.2014
Czyżby Crytek miał niedługo zaprezentować nowy silnik graficzny??
0 kudosshuwar   @   09:40, 21.03.2014
Jak pisał sebogothic, Cryteck zrezygnował z wydawania kolejnych silników pod numerami na rzecz wydawania ciągłych upgrade'ów istniejącego softu. Coś jak aktualizacja Chrome'a czy Firefoxa.
0 kudosshuwar   @   18:06, 21.03.2014
Czyli to jakiś nowy trend. Ale bardzo dobry trend.
0 kudosremik1976   @   18:18, 21.03.2014
To nie trend, to biznes. Gry się będą same robić, a koszt niewielki i jeszcze się na tym zarobi. Dumny
Dodaj Odpowiedź