Gothic 3: Zmierzch Bogów (PC)

ObserwujMam (469)Gram (189)Ukończone (171)Kupię (113)

Gothic 3: Zmierzch Bogów (PC) - recenzja gry


@ 06.12.2008, 00:00
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!



Nowości znajdziemy także pośród postaci niezależnych. Nie pojawia się co prawda wielu świeżych bohaterów, aczkolwiek co jakiś czas natrafimy na jakąś konkretniejszą, nie dostępną wcześniej i co najważniejsze wpadającą w oko osobę. Większość z nowych postaci jest jednak mało rozpoznawalna. Brakuje unikatów w stylu Diego, czy też wspomnianego wcześniej Gorna. Widać, że opracowaniem gry zajmowała się zupełnie nowa firma, projekt stracił nieco bowiem nieco na swoim klimacie.

Jeśli chodzi o zawartość, to zestaw dziewiczych elementów zamyka kilka wcześniej niedostępnych bestii, z którymi bezimienny musi się zmierzyć wędrując przepastnymi lasami i łąkami Myrtany. Niestety tutaj również nie dostrzegłem niczego szczególnego. Zmieniła się nieco kolorystyka starych, dobrych znajomych, a części z nich urosły dodatkowe kończyny, czy też jakieś wyrostki.

Graficznie, dodatek do Gothic 3, prezentuje się delikatnie lepiej od pierwowzoru. Deweloper podrasował nieco silnik, który - tym razem - jest w stanie generować więcej efektów specjalnych oraz bardziej szczegółowe modele postaci. Wszystko to osiągnięto bez dodatkowego obciążania komputera – co jest ważne, bo jak za pewne pamiętacie, engine pierwowzoru był niezwykle wymagającym narzędziem. Aby odpalić grę na maksymalnych detalach potrzebny był naprawdę potężny (jak na tamte czasy) komputer. Zmierzch Bogów działa na podobnym sprzęcie, aczkolwiek wygląda trochę lepiej. Szczególnie jeśli przyjrzymy się modelom postaci oraz niesionym przez nich pancerzom. Dodanie HDR oraz wygładzania krawędzi pozytywnie wpłynęło na prezencję grafiki.

Gothic 3: Zmierzch Bogów (PC)

Niestety, gra jest pełna różnych błędów i niedociągnięć. Kuleje system wykrywania kolizji, obiekty się na siebie nakładają, brakuje modeli postaci, zacina się animacja itd. Nie ulega wątpliwości, że tytuł nie został skończony i wypchnięto go na siłę by zarobić przed okresem świątecznym. Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że wraz z kolejnymi łatkami wszelkie babole zostaną usunięte. Szczególnie bug związany ze złą alokacją pamięci, powodujący wywalanie gry do pulpitu.

Dźwięk i muzyka w Zmierzch Bogów to praktycznie ta sama jakość, co pierwowzór. Firma CD Projekt przygotowała pełną, polską wersję językową, w której słyszymy znanych i lubianych aktorów. Wszyscy spisali się bardzo dobrze, grają naturalnie i nadają rozgrywce klimatu. Muzyka pogrywająca w tle również całkiem nieźle pasuje do reszty projektu. Przyczepić muszę się natomiast po raz kolejny do niedociągnięć. Dźwięki się bowiem mieszają i niejednokrotnie słyszymy zupełnie niewłaściwe kwestie – co innego jest napisane na ekranie, a co innego wypowiada nasz bohater. Widząc gadający patyk, albo szczekającego człowieka można jedynie zapytać – o co kaman?

Firma JoWood całkiem niedawno przepraszała fanów serii Gothic, za to, że rozszerzenie dla trzeciej edycji słynnego RPG jest tak niedopracowane. Nie ulega wątpliwości, że niemiecki wydawca spartaczył robotę, z drugiej jednak strony nie jest aż tak źle, by nie warto było zagrać. W końcu nadal mamy do czynienia z jedną z najlepszych sag w historii, a wątek fabularny wiąże wydarzenia pomiędzy Gothic 3, a Arcania: A Gothic Tale (Gothic 4). Sądzę, że pomimo baboli, Zmierzch Bogów to pozycja obowiązkowa na liście każdego fana serii. Kwestia tylko podjęcia decyzji, czy rozpocząć zabawę już teraz, czy dopiero po premierze kilku łatek.


Długość gry wg redakcji:
33h
Długość gry wg czytelników:
30h 53min

oceny graczy
Dobra Grafika:
Delikatnie podrasowany silnik graficzny generuje nieco lepszą oprawę wizualną. Niestety do zabawy wciąż potrzebny jest mocny komputer, a na chwilę obecną engine już nie powala!
Dobry Dźwięk:
Dialogi nagrano dobrze, na efekty specjalne również nie można narzekać. Całość uzupełnia klimatyczna muzyka.
Dobra Grywalność:
Na początku fabuła jest beznadziejna, z czasem jednak zaczyna się rozkręcać i ostatecznie robi się ciekawa. Sama mechanika rozgrywki pozostała niezmieniona. Wraz z nią przychodzi kulawy system walki.
Dobre Pomysł i założenia:
Dobra Interakcja i fizyka:
Słowo na koniec:
Spodziewałem się znacznie lepszej gry. Sądzę, że gdybyśmy nie mieli do czynienia ze znanym tytułem, na Zmierzch Bogów praktycznie nikt nie zwróciłby uwagi! Sprzedaż napędzać będą tylko fani – na to zapewne liczył wydawca – firma JoWood!
Werdykt - Dobra gra!
Screeny z Gothic 3: Zmierzch Bogów (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosRyan91   @   09:17, 03.06.2009
Jak dla mnie gothic to gothic i zawsze będzie dla mnie warto w niego grać. Uważam się za fana serii więc dla mnie każda część będzie pozycją obowiązkową
0 kudosadrian199797   @   16:56, 01.09.2009
Gra nie jest zła, ale błędy bardzo utrudniają zabawę
0 kudosKYRIO   @   19:38, 04.10.2009
Gothic to nie zbyt fajna gra bo ta grafika jest przymulająca
wole Gothic II tam chociaż niema tyle błędów
0 kudosmati_rozpruwacz   @   20:47, 15.12.2009
w gothic 3 i zmierz bogów wkurza mnie te za bardzo cukierkowy klimat.
0 kudosmareczek_89   @   22:44, 27.12.2009
Fabuła nawet jest dobra ale przez błędy praktycznie nie da się grać
0 kudoskapka96   @   17:35, 03.04.2010
Fabuła jest całkiem całkiem system walki troszkę nudnawy ale błędy praktycznie psują grę a ja jestem fanem tej serii i się troszkę zawiodłem na tej części 7/10
0 kudosTomaszekZiom   @   18:40, 28.04.2010
Cytat: Ryan91
Jak dla mnie gothic to gothic i zawsze będzie dla mnie warto w niego grać. Uważam się za fana serii więc dla mnie każda część będzie pozycją obowiązkową


Zgadzam się Wykrzyknik Uśmiech Jesteś kolo Cool za gothica.
0 kudossebogothic   @   14:57, 16.09.2013
Czyli aż tak źle nie jest. Chociaż ZB jako kanon traktować nie można to z chęcią w ten samodzielny dodatek zagram jak skończę "trójkę". Tym bardziej, że grę mam z CDA gdzie umieszczono także nieoficjalne patche dzięki którym gra powinna być o wiele przyjemniejsza.
Jestem ciekaw czy hindusi, którzy tworzyli Zmierzch Bogów grali w poprzednie części, czy znali je jedynie z materiałów otrzymanych od JoWoodu.
W sumie jednak dość ciekawie prezentuje się Myrtana podzielona na cztery obozy.
0 kudosIgI123   @   15:57, 16.09.2013
Cóż, póki co i ZB i nielubianą przez ogół czwórkę trzeba taktować jako kanon, bo nic innego nie ma.
0 kudossebogothic   @   16:32, 16.09.2013
W sumie to na tym, że Bezimienny został królem miał się Gothic 3 skończyć, ale słyszałem, że Bezi w ZB potrafi być wkurzający. Niby powinno mieć to jakieś uzasadnienie fabularne, tyle, że przecież Rhobar III w Arcanii został opętany przez amulet i to na długo po zakończeniu akcji ZB.
0 kudosIgI123   @   19:31, 16.09.2013
Wkurzający przez to, że z Bezimiennego z poprzednich części, który raczej spokojnie i z dystansem do spraw podchodził, ostał się jakiś buc z kijem w tyłku, rzucający tekstami napompowanymi do przesady, do tego z podwyższonym tonem głosu. Sądziłem na samym początku że on po prostu żartował, a tu nie, gadał tak przez całą grę (pierwszy dialog: ,,Nie bój się obywatelu, uratuję Myrtanę"). A epilog to już w ogóle jaja jak berety.
Dodaj Odpowiedź