Sword and Scimitars przenosi nas do XI wieku dając możliwość toczenia bitew z tamtego okresu. Jednocześnie jest czwartą odsłoną serii.
Jak i poprzednie części, gra opiera się na znanej planszówce, tyle, że w wirtualnym świecie nie musimy obliczać każdego ruchu, robi to za nas komputer, Niezmieniony zostaje system turowy.
Do dyspozycji dostajemy dwadzieścia nowych armii, nowe tereny, 218 nowych jednostek oraz jedenaście bitew historycznych.
Większość nowych armii pojawiających się w grze należy do krucjat, jakie były w tym okresie prowadzone, przez co wcielimy się między innymi w: Krzyżowców, Egipcjan, Syryjczyków czy Beduinów. Podobnie jak wojska, cała fabuła kręci się wokół krucjat, czyli przemierzymy królestwo Jerozolimskie czy księstwo Antiochii.
W dalszym ciągu duży wpływ na przebieg bitew mają statystki jednostek dzielące się na: morale, doświadczenie, rodzaj uzbrojenia i poniesione straty. Do znanych już układów terenu, dochodzi obszar lekko zapiaszczony, po którym jednostki poruszają się o wiele wolniej.
Grafika gry w grubszym stopniu pozostaje nie zmieniona, przecież nie o to chodzi w planszówce. System multiplayer dzieli się na grę przez e-mail oraz podzielony ekran.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler