[AKTUALIZACJA] Metro Exodus czasowo wyłącznie w Epic Games Store - gra zostaje wycofana ze Steam!

Chińskie pieniądze potrafią zdziałać cuda. Firma Epic Games wykupiła prawa do wyłącznego dystrybuowania Metro: Exodus na PC-tach w ramach własnej platformy Epic Games Store!

Dirian @ 14:36 29.01.2019
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!
pc


AKTUALIZACJA: Firma Deep Silver w specjalnym oświadczeniu Steamie ogłosiła, iż w istocie ekskluzywna premiera Metro: Exodus na platformie Epic Game Store jest czasowa. Potrwa najprawdopodobniej 12 miesięcy, toteż zamówienia przedpremierowe na systemie Valve oraz cała zawartość już tam istniejąca będzie jak najbardziej respektowana.

Metro Exodus to kolejna gra (ostatnio było to The Division 2), która zadebiutuje ekskluzywnie w Epic Games Store! Sytuacja jest o tyle zaskakująca, że tytuł od dłuższego czasu był dostępny w sprzedaży na Steam, ale gra właśnie została wycofana z oferty w sklepie Valve!

Jeśli kupiliście już pre-order na Steam, to możecie spać spokojnie - będziecie mogli zagrać w Metro Exodus na łamach tej platformy - otrzymacie także wszystkie aktualizacje i całą zawartość, jaka zostanie wydana z myślą o nim. Od dziś nie ma już jednak możliwości kupienia produkcji na tej platformie. 

Tytuł został wycofany ze sprzedaży także z Humble Store oraz Razer Game Store - kolejnych sklepów, które umożliwiały jego nabycie. Od teraz gra dostępna będzie jedynie w Epic Games Store.

Właściciele platformy Steam w specjalnym komunikacie przepraszają graczy za zamieszanie, ale jak twierdzą - sami dopiero otrzymali taką informację i chcieli jak najszybciej podzielić się nią z graczami. Decyzja o wycofaniu gry ze Steam należała do studia 4A Games oraz wydawcy.

Ciekawe jak będzie wyglądało to w przypadku wersji pudełkowej - zapewne jednak otrzymamy w środku klucz umożliwiający aktywację projektu na Steam, bo chyba jest już za późno na zmiany w tej kwestii. Premiera Metro Exodus odbędzie się już 15 lutego.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosTheCerbis   @   20:29, 29.01.2019
Aż dziwne, że dopiero teraz został nadany ten komunikat. Ja wciąż jednak podtrzymuję zdanie, że wydawca nie powinien się ugiąć i wydać w Epic Store. Małymi kroczkami Steamowi robi się konkurencja. Przypominam jednakże, iż plarforma od Valve ma już 15 lat i przez wiele lat miała duże pole do popisu oraz rozwoju, więc pod tym względem Epic nie może się równać na chwilę obecną. Nie zmienia to faktu, że ewidentnie walkę chce podjąć. Oby tylko miał co zaoferować.
0 kudosdabi132   @   21:53, 29.01.2019
@TheCerbis i co z tego jak ceny będą takie same jak na Steamie? Jeśli chcą rywalizować to niech rywalizują jak równy z równym oferując te same tytuły, w atrakcyjnych cenach. A nie podgryzając się wzajemnie wykupując tytuły na wyłączność. Może niech każdy wydawca na PC stworzy swoją platformę cyfrowej dystrybucji i oferuje na nich swoje gry? I wtedy będzie totalny burdel. W takich sytuacjach przekonuję się bardziej do grania na konsoli.
1 kudosTheCerbis   @   21:58, 29.01.2019
Dlatego piszę, cytując dokładnie: "Oby tylko miał co zaoferować.". Nie można jednak przesadzać, bo ja również dziesiątek klientów nie zniosę i instalować nie będę.
1 kudosGuilder   @   23:08, 29.01.2019
Trochę nie rozumiem spiny ludzi na Steam. Sam najbardziej lubię GOGa, ale nie mam żadnego zarzutu do platformy Valve. A że ceny wysokie? Od tego mam Łowców Gier, nie muszę bezpośrednio od Gabe'a wszystko kupować.
Im więcej platform, tym gorzej dla graczy, bo mniej wygodnie.
1 kudosguy_fawkes   @   01:49, 30.01.2019
@UP: W rzeczy samej. W chwili obecnej moja kolekcja cyfrowych gier na PC jest rozrzucona jak obornik po polach różnych platform: nie tylko głównych, jak Steam, Uplay czy Origin, ale coś tam mam na GamersGate, parę rzeczy na Green Man Gaming, sporo na GOG-u... Poza brakiem pudełek to kolejny powód, dla którego stronię od DD. Niemniej Steam pozostaje dla mnie liderem także pod względem kompatybilności - jeśli powstają jakieś fanowskie łatki/modyfikacje, to najczęściej są zgodne właśnie z wersją gry na platformę Gabena.
0 kudosshuwar   @   07:40, 30.01.2019
Cytat: Guilder
Im więcej platform, tym gorzej dla graczy, bo mniej wygodnie
No racja, ale taka sytuacja ma też i plusy w postaci konkurencji popychającej rozwój i projekty nowych rozwiązań w platformach.
0 kudosdabi132   @   08:06, 30.01.2019
Cytat: shuwar
No racja, ale taka sytuacja ma też i plusy w postaci konkurencji popychającej rozwój i projekty nowych rozwiązań w platformach.

Tylko, że my - konsumenci na tej konkurencji nie skorzystamy zbytnio, bo skoro jakiś tytuł jest na wyłączność dla konkretnej platformy nawet przez rok, to właściciel tejże może dyktować ceny. Najlepiej gdyby klient miał wybór na jakiej platformie chce kupić produkcję. Konkurencja jest dobra, ale zdrowa konkurencja.
0 kudosGuilder   @   08:33, 30.01.2019
Cytat: shuwar
No racja, ale taka sytuacja ma też i plusy w postaci konkurencji popychającej rozwój i projekty nowych rozwiązań w platformach.
Ładnie brzmi, ale w praktyce oznacza dla nas, zwykłych użytkowników, bardzo niewiele. W dodatku exclusivy (pisałem w innym temacie, jak bardzo hejtuję samo ich istnienie na konsolach, teraz ten rak przenosi się w pewnym sensie na PC-ty) zabijają Ci konkurencję, zamiast ją nakręcać, na co już słusznie zwrócił uwagę Dabi132.
Generalnie prawdą jest, że monopol jest niekorzystnym rozwiązaniem dla klientów. Ale walczyć z nim trzeba z głową. Steam takowy miał bardziej wobec studiów deweloperskich i wydawców aniżeli wobec klientów.
0 kudosshuwar   @   09:15, 30.01.2019
Miałem na myśli konkurencję, która popycha rozwój samych platform (Steam, GOG, Epic, Origin), nie konkurencję wydawców gier.

Gracze mogliby spróbować formy nacisku poprzez bojkot EPIC'a. Zawsze można poczekać na wersję Steam. Może byłby to wymierny sygnał dla innych, by lepiej przemyśleli swoje postępowanie w przyszłości.

Z drugiej strony... jest to w sumie mały problem. Bardziej boli mnie to windowanie cen gier zauważalne od jakiegoś czasu.
0 kudosGuilder   @   09:30, 30.01.2019
Cytat: shuwar
Miałem na myśli konkurencję, która popycha rozwój samych platform (Steam, GOG, Epic, Origin), nie konkurencję wydawców gier.
No ale co Ci to da? Uplay wprowadzi system komentarzy? Epic wprowadzi achievementy? Origin zaimplementuje trofea? Jak bardzo Twoje życie stanie się lepsze od tego? Wątpię, by ktoś prócz GOGa zdjął DRM-a, to bardzo radykalny ruch i jak widać po obecnej scenie, obecność sześciu czy siedmiu platform tego nie zmieniła, więc i ósma tego nie zrobi.
Realne korzyści dla graczy, oprócz wspomnianego braku DRM-a, to jak najwyższa jakość wypuszczanych produktów i ich jak najniższa cena. Monopol Steama, duopol z Uplayem czy oligopol z GOGiem i Originem na ten czynniki w zasadzie nie wpływa.
0 kudosdabi132   @   21:27, 03.02.2019
Widzę, że komuś z 4A Games puściły nerwy, że wielu graczy pokazuje, że nie podoba im się decyzja odnośnie wycofania tytułu ze Steam. Ktoś ze studia wylał swoje żale na rosyjskim forum Gameru.net umieścił post o treści: "Jeśli wszyscy gracze PC ogłoszą bojkot Metro Exodus, kolejna odsłona definitywnie nie pojawi się na PC. Osobiście współczuję naszym lojalnym fanom, ale moja ocena pracy wykonanej przeze mnie i moich znajomych i kolegów nie zmieni tego." Niby to opinia jednego pracownika ale pokazują w ten sposób, gdzie mają fanów tej serii, która ma korzenie właśnie na PC.
0 kudosTheCerbis   @   21:33, 03.02.2019
Raczej pokazuje to, że racja leży pośrodku, a "gracze" mają w poważaniu pracę devów, dając negatywne oceny poprzednim odsłonom, wylewając tony hejtu i robiąc burzę w szklance wody. Nie dziwię się, że producent może czuć się w ten sposób.
0 kudosdabi132   @   21:42, 03.02.2019
Muszą jakoś pokazać swoje niezadowolenie, skoro gra Metro Exodus jeszcze się nie ukazała.
0 kudosGuilder   @   21:43, 03.02.2019
Najgorsze co może wyniknąć, to wojenka między graczami a deweloperami, bo wydawca kręci gównoburzę. Winę za zamieszanie ponosi Deep Silver i Epic Games, a nie 4A czy fani.
0 kudosshuwar   @   08:53, 04.02.2019
No zrobił się niemiły bałagan i gównoburza... najlepsze jest to, że faktycznie to jakaś wojenka między fanami a twórcami, do których nie należała decyzja o rezygnacji ze Steam'a. Studio nawet opublikowało oficjalne stanowisko odcinające się od tej pojedynczej opinii dewelopera (o tym, że w końcu zrezygnują z PC).
Dodaj Odpowiedź