Metro: Exodus (PC) - okladka

Metro: Exodus (PC)

Premiera:
15 lutego 2019
Premiera PL:
15 lutego 2019
Platformy:
Gatunek:
Strzelanka
Język:
- napisy
Producent:
Wydawca:
Dystrybutor:
Strona:
brak danych

ObserwujMam (10)Gram (5)Ukończone (8)Kupię (8)

Opis Metro: Exodus (PC)
Kawira @ 13:17 21.06.2017
Maciej "Kawira" Domański

Śr. długość gry: 22h 2min

+ czaswięcej

Metro Exodus to trzecia odsłona serii gier bazujących na książkach Dmitrija Głuchowskiego o tym samym tytule. Za projektem ponownie stoi ukraińskie studio 4A Games.

Gracz ponownie wciela się w Artema i wyrusza z grupą Spartan na powierzchnię, poza granice Moskwy. Ich zadaniem jest znalezienie miejsca nadającego się do życia dla ludzi wciąż chowających się w głębinach metra.

Nowe środowisko znacząco odmienia styl gry, bowiem poziomy są teraz bardzo otwarte, niemal sandboxowe. Daje to znacznie szersze pole działania oraz wybór dróg w przeciwieństwie do uprzednio ciasnych tuneli pod stolicą byłej Rosji. Podróż pomiędzy większymi lokacjami odbywa się przy pomocy Aurory - lokomotywy parowej, która pozwala na zbadanie rozległych obszarów na wschodzie. Tamtejsze powietrze nie jest trujące, zatem odpada wyścig z czasem i ograniczonym powietrzem z filtrów maski przeciwgazowej.

Sama rozgrywka tradycyjnie łączy strzelankę z elementami skradankowymi oraz eksploracją. Historię rozłożono na cały rok, co pozwoli na doświadczenie wszystkich pór roku. Tradycyjnie na pierwszym miejscu stoi fabuła, która niejednokrotnie zmusza do podejmowania trudnych decyzji z poważnymi, dalekosiężnymi konsekwencjami.

Metro Exodus działa na zmodyfikowanym silniku graficznym odsłon poprzednich, oferując sugestywną, zaawansowaną technicznie oprawę wizualną.

Wymagania: Twórcy gry Metro: Exodus ujawnili jej wymagania sprzętowe. Szczegóły dostępne są w zakładce wymagań naszej encyklopedii.

Wkład w encyklopedię mieli:   MicMus123456789, TheCerbis,
PEGI: Od 18 latZawiera przemocZawiera mocny język
Screeny z Metro: Exodus (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosTheCerbis   @   10:55, 24.02.2019
Optymalizacja raczej dość średnia, z tego co widzę po benchmarkach. Ktoś grał na PC tu, prócz kolegi wyżej?
0 kudosDirian   @   12:00, 24.02.2019
Optymalizacja jest taka sobie ale do wysokich detali nie jest zle, schody zaczynają się przy ultra i ekstremalnych gdzie wymagania rosną ogromnie i nawet topowe grafiki w 1080p potrafią gubić klatki o wyższych rozdzielczościach nie wspominając.
0 kudosTheCerbis   @   12:40, 24.02.2019
Właśnie widziałem. Ultra i Extreme pali grafiki jak swego czasu Crysis. Hm, zastanawiam się gdzie by uplasować grafikę z konsol w stasunku do PC? Średnie, wysokie?
0 kudosDirian   @   13:14, 24.02.2019
Ciężko dokładnie stwierdzić, ale podejrzewam, że mieszanka średnich z wysokimi. Na PC jest też więcej rozmaitych efektów, także tych związanych z fizyką, co też robi swoje. Niemniej jak wspomniał Mat w recenzji, nawet na konsolach gra wygląda bardzo dobrze.
0 kudosshuwar   @   09:14, 08.03.2019
Wiecie jaka jest kicha? Zbliżają się moje urodziny, delikatnie sugerowałem mojej Radzie Nadzorczej, że taki prezent by mnie ucieszył. I wiecie co? Dziś mi Rada mówi: nie będzie prezentu, bo nie da się tego nigdzie kupić w wersji pudełkowej! Wszystko wyprzedane, zostały same klucze, a ona nie chce mi klucza wręczać Smutny

Jak żyć?
0 kudosGuilder   @   09:39, 08.03.2019
Uszy do góry, jest w tym roku jeszcze zajączek, mikołaj i gwiazdka. Puszcza oko
Wiadomo, że aż tylu pudełek się nie wypuszcza, ale ciekaw jestem, czy te braki wynikają z absurdalnie nikłego nakładu, czy jednak schodzą te gry w całkiem przyzwoitej liczbie.
0 kudosshuwar   @   09:55, 08.03.2019
Myślę, że to efekt tej rezygnacji ze Steam'a i tego, że na płycie jest tylko instalator EPIC'a (podobno).
Na zajączka czekać nie będę... sam se kupię, ale poczekam aż ceny spadną, a coś czuję, że to już niedługo, bo coś się cicho z tym Metrem zrobiło, na listach sprzedażowych spadają systematycznie więc...
0 kudosTheCerbis   @   10:53, 08.03.2019
Zawsze jeszcze można na początek nabyć dwie poprzednie i w czasie ogrywania poczekać na Exodus pudełkowy.
0 kudosshuwar   @   10:54, 08.03.2019
Kurcze, jest jeszcze gorzej. Jak przeglądam net, to sklepów z Metro jakoś jak na lekarstwo (tych z kluczami). A jak już, to ceny jakieś z kosmosu.
0 kudosdabi132   @   11:15, 08.03.2019
@shuwar: Nie lepiej poczekać na prawilne wydanie gry na Steam tylko chcesz się bawić w Early Access na Epic Games Store, które to notabene nie posiada nawet najprostszej formy zabezpieczenia konta jak weryfikacja adresu e-mail?
0 kudosshuwar   @   11:49, 08.03.2019
No zastanawiam się właśnie. Kiedy ten Steam miałby się pokazać? w 2020 chyba prawda?
1 kudosdabi132   @   11:53, 08.03.2019
15 lutego 2020, data zapisana w kalendarzu z ustawionym przypomnieniem Uśmiech
0 kudosshuwar   @   10:49, 16.04.2019
Złamałem się i przełączyłem dubbing na angielski. Niestety tak dużo i szybko gadają, a moja znajomość rosyjskiego pozostawia wiele do życzenia, że musiałem wrócić do wersji EN, by nie gubić fabuły.
0 kudosDirian   @   21:33, 02.09.2019
Metro ukończone. Początkowo byłem zachwycony, ale im dalej, tym entuzjazm opadał. Pierwsze, zimowe lokacje zachwycały mnie klimatem. Pustynna zupełnie nie podeszła, wyglądała jak biedna wersja Mad Maksa. Dalej nie było lepiej, Tajga zapowiadała się ciekawie, ale też ostatecznie dość mocno się tam znudziłem. Gra jest zbyt mocno przegadana - z jednej strony buduje to klimat, z drugiej, konieczność zatrzymywania się i długaśnego stania w miejscu by wysłuchać dialogów, z czego 3/4 jest w sumie mało ciekawa. Nie można odmówić twórcom za to jakości dialogów - pod tym względem jest świetnie i takie gry Ubisoftu to są zdeklasowane na kilometry. Nieźle wykreowano też postaci niezależne, w tym naszych towarzyszy. Bardzo dużym problemem jest natomiast to, że bohater jest niemową - po prostu to irytuje i męczy od początku, aż do napisów końcowych.

System strzelania jest najlepszy z całego cyklu, ale nie oznacza to, że jest świetnie. Do tego grze daleko. Zawiódł mnie też bestiariusz, który jest mocno ograniczony i zbyt często walczymy z tymi samymi pokrakami. Fabuła jest dość przyzwoita, ale liczyłem na coś więcej - wątek mało kiedy zaskakuje i ma się wrażenie, że przechodzimy go po nitce.

Częściowo otwarty świat niby daje więcej możliwości, ale i tak czułem się jakoś ograniczony. Wiele lokacji i tak wymusza walkę, a skradanie się w sumie jest tutaj zrealizowane słabo i niespecjalnie nagradza gracza. Same mapki są też mocno puste - jedyne co znajdujemy to złom, sporadycznie jakieś ulepszenie. Mała liczba misji pobocznych nie zachęca do eksploracji map, a i w sumie pomijając kilka lepszych miejscówek, mapy nie oferują zbyt wiele atrakcji.

Ogromnym plusem jest na pewno oprawa wizualna, dobrze wypada też optymalizacja na PC o ile pogrzebiemy w ustawieniach. Pod tym względem jestem pozytywnie zaskoczony. Nie czuć też zbytnio tego charakterystycznego dla gier ze wschodu "drewna" - animacje są naprawdę porządne i widać, że twórcy się napracowali. Pod tym względem to AAA pełną gębą.

Na dłuższą metę trochę się jednak wynudziłem i dociągnąłem rozgrywkę do końca tylko by ujrzeć napisy końcowe.
0 kudosshuwar   @   07:43, 03.09.2019
Mam podobne odczucia jak Dirian. Dużo gadania, co wymuszało na mnie stanie i słuchanie (co potem się okazywało i tak mało istotne). Ja się zastanawiam, czy gdyby zrobili z tego korytarzową grę, nie wyszłoby to lepiej.

Trochę mnie również zawiodło zakończenie, które było szumnie promowane, że wszystkie nasze czyny będą miały na nie wpływ... no miały, ale... bez przesady. Takie 0/1 to było.
Dodaj Odpowiedź