Rockstar podało powód opóźnienia premiery GTA V na PC

Opóźnienie premiery Grand Theft Auto V na komputery osobiste rozpaliło sporo żywych dyskusji. Wbrew wysnutym przez wiele osób teoriom spiskowym, Rockstar podało oficjalny powód przesunięcia daty wydania - w stosunku do konsol nowej generacji - ich kultowej produkcji na platformie PC.

@ 13.09.2014, 09:21
pc, ps3, xbox 360, ps4, xbox one

Rockstar podało powód opóźnienia premiery GTA V na PC

Opóźnienie premiery Grand Theft Auto V na komputery osobiste rozpaliło sporo żywych dyskusji. Wbrew wysnutym przez wiele osób teoriom spiskowym, Rockstar podało oficjalny powód przesunięcia daty wydania - w stosunku do konsol nowej generacji - ich kultowej produkcji na platformie PC.

Sprawa wygląda bardzo prosto i z czystym sercem możemy określić ją czysto PR-ową wymówką. PeCetowa odsłona GTA V potrzebuje więcej czasu na jej dopieszczenie.

"Cieszymy się widząc tak ogromne podekscytowanie nadchodzącymi wydaniami nowej wersji GTA V. Wkrótce podzielimy się z Wami większą ilością informacji. Jesteśmy także bardzo zadowoleni faktem przeniesienia Grand Theft Auto V na PC, ale ta odsłona gry wymaga więcej czasu w produkcji, aby była jak najlepiej wykończona i niesamowita", poinformowała spółka.

Rockstar pracuje nad optymalizacją tytułu, co bez wątpienia cieszy. Pozostaje nam jedynie z utęsknieniem oczekiwać na styczeń (bądź listopad), mając nadzieję, że wtedy otrzymamy świetny port GTA V.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosPabloMG   @   18:06, 13.09.2014
denilson @ nie faworyzuje żadnej wersji i podobnie się wypowiedział Rockstar, masz racje że napisanie gry na Pc pochłania więcej czasu Uśmiech
0 kudosJ3DAJ   @   18:54, 13.09.2014
Z całym szacunkiem dla Rockstara, ale ich wypowiedź to książkowy przykład na wyjaśnienie opóźnienia. Nie zdradza nic więcej niż wszyscy się domyślaliśmy. Puszcza oko
0 kudosFox46   @   20:23, 13.09.2014
Cytat: denilson
@PabloMG Niektórzy nie rozumieją że PC wymaga więcej pracy, ale i tak będą sobie myśleć, że konsole są najlepsze na świecie.

Niepisana prawda o portach na PC została przedstawiona w oficjalnym komunikacie. Już czuję ból pośladków fanbojów konsol.


Oczywiście że tak lepiej mieć dopracowaną grę na PC, niż żeby wydali coś takiego jak GTA IV na PC co było koszmarem a nie grą. Łatwiej jest zrobić porta z poprzedniej generacji na obecną niż porta z Konsol na PC który chodzi tip top i bez żadnych zgrzytów.
Niestety ale to zazwyczaj obydwa obozy wszczynają kłótnie, jak nie PC to konsolowcy, a jak nie konsolowcy to Pctowcy.
Jedni głupsi od drugich, przykro mi ale taka prawda. Fajnie że na konsolach gra lepiej się sprzedała ale czasem popadają zbyt wielka euforię i za bardzo się tym podniecają.
0 kudosdenilson   @   20:46, 13.09.2014
GTA IV dopiero po ósmej łatce był do grania i to jeszcze nie było super wodotrysków. Sprzęty potężne, a cięło się jakby było odpalane na 4-5 letnim sprzęcie. Dlatego nie chcą szybko wydawać na PC. Zszargali sobie dobrą opinię i teraz uważają.
0 kudosremik1976   @   00:24, 14.09.2014
Co tu się zastanawiać nad powodem opóźnienia. Powód był jeden i zawsze jest ten sam...KASA. Na grę wydano miliony i to musiało się zwrócić. Robiąc od razu wersję na PC koszty samej produkcji znacznie by wzrosły, a wersja pecetowa by na siebie nie zarobiła i pewnie teraz też na siebie nie zarobi. W takim przypadku na tą wersję musiały zarobić konsole, bo tu zarobek jest pewny. Jak konsole zarobią na to, żeby taki piotrecki80 mógł sobie "pociągnąć" z torrentów to dopiero wyjdzie wersja pecetowa. Tak teraz robi większość, bo to się bardziej kalkuluje. W przypadku GTA V wypuszczenie wersji na platformę, która przyniesie najmniejsze dochody trwa dużo dużej niż w innych grach, bo i dużo większe pieniądze w tą grę włożył Rockstar. Ja innego wytłumaczenia tak dużego opóźnienia nie widzę i nie trafia do mnie to co mówi Rockstar o powodzie tego opóźnienia. Mówią tak z grzeczności, żeby nie zrazić do siebie graczy grających na piecach. Wersja pecetowa na pewno była pierwsza i z niej dopiero zrobiono wersje konsolowe. Te wszystkie wypasione filmiki, które każdy oglądał z wywalony jęzorem przed premierą nie były z pewnością z konsol tylko z wersji PC.
0 kudossebogothic   @   08:26, 14.09.2014
Cytat: remik1976
Robiąc od razu wersję na PC koszty samej produkcji znacznie by wzrosły

Kilkaset tysięcy dolarów wydanych na port to dla Rockstara tyle co nic, by koszty się zwróciły wystarczy, że wersja na PC sprzeda się w 100 tys. egzemplarzy. Nie zapominajmy też, że nawet gry wyłącznie konsolowe tworzy się na pecetach, więc i tam muszą działać. Potem ewentualnie można dodać opcje graficzne oraz zoptymalizować grę pod różne konfiguracje sprzętowe i voila!
Co do czekania to poczekaliśmy rok, więc te kilka miesięcy różnicy nie robią, byleby optymalizacja była dobra. No i taki zwykły port to nie będzie, gdyż wiele rzeczy usprawniono od podstaw i dodano wiele zawartości.
0 kudosremik1976   @   08:46, 14.09.2014
@sebogothic Rockstar nie ma tyle kasy, żeby mógł pozwolić sobie na nieprzemyślane rozrzutności. Zwróć uwagę na to, że w wersję pecetową trzeba włożyć więcej pracy, a sama gra w tej wersji jest dużo tańsza niż konsolowa. To że w grę wkłada się potężne pieniądze nie oznacza, że studio takimi pieniędzmi dysponuje. Zyski studio ma dopiero jak się gra sprzeda, a nie podczas jej tworzenia. Pewnie bez sponsorów i kredytów nie miała by szans powstać taka gra.
0 kudossebogothic   @   10:22, 14.09.2014
Cytat: remik1976
Rockstar nie ma tyle kasy, żeby mógł pozwolić sobie na nieprzemyślane rozrzutności.

Rozumiem, że to jest żart, tak? Przecież GTA V zarobiło już ponad MILIARD $$! I ty mówisz, że nie mogą sobie pozwolić na rozrzutność? Rozbawiony

Cytat: remik1976
Zwróć uwagę na to, że w wersję pecetową trzeba włożyć więcej pracy, a sama gra w tej wersji jest dużo tańsza niż konsolowa.

Tańsze gry na PC to głównie polski wymysł. Normalnie na Zachodzie ceny gier na PC i konsole różnią się nieznacznie albo wcale. No i gdzie Rockstar musi wyłożyć więcej pracy przy wersji pecetowej? Jak już wspominałem, nawet gry wyłącznie konsolowe robi się na pecetach, więc nie trzeba przenosić ich od nowa tak jak ma to miejsce w przypadku gdy gra wpierw powstała na PC, a później została przeniesiona na konsole (np. Wiedźmin 2). Wystarczy dać opcje graficzne, zadbać o optymalizację pod setki różnych konfiguracji i zmienić sterowanie. Oczywiście nie mówię, że nie to wymaga pracy, ale pisanie w stylu: port na PC wymaga więcej pracy, niż zrobienie gry od nowa, jest śmieszne.
Cytat: denilson
zrobienie portu na PC to trudniejsza sztuka, niż zrobienie czegoś od zera na PC.

W przypadku GTA V naturalnie dochodzi jeszcze ten fakt, że to nie będzie port 1:1. Dojdzie wiele poprawek, nowe auta, stacje radiowe, niektóre elementy robione są od podstaw, koszty produkcji takiej wersji są dużo większe od zwykłej konwersji. Lecz robione to było również z myślą o PS4 i XO, więc śmiem twierdzić, że koszty przeniesienia GTA V na obecne konsole i pecety zwrócą się już w dniu premiery.
0 kudosremik1976   @   10:58, 14.09.2014
I co z tego że zarobili miliard? Wydanie gry nic nie kosztowało? Pracownicy pracowali za darmo? Nie płacą podatków od dochodów? To nie jest kwota zarobiona na czysto, a to co zostanie zaledwie starczy na wyprodukowanie następnej gry, bo w to też muszą już zainwestować z tych pieniędzy. To nie jest takie proste jak się wydaje.
0 kudossebogothic   @   11:15, 14.09.2014
Przecież był podany budżet gry - 265 milionów. Wlicza się w to wszystkie wymienione przez ciebie rzeczy, plus marketing. Łatwo można obliczyć ile zarobili na czysto. Lwia część trafia do wydawcy, ale TakeTwo to taki wydawca, który sporą ilość tych pieniędzy przeznaczy na produkcję kolejnych gier Rockstara.
0 kudosluki505   @   19:46, 14.09.2014
Ja jestem tylko ciekaw czy optymalizacja będzie iście max payne'owska czy rodem z GTA IV albo WD. Naprawdę liczę że Rockstar da nam dobrą grę na PC, bo jak znów będzie optymalizacyjny fail to bezczelnie spiracę ich grę pokazując Rockstarowi fakasa.
0 kudosguy_fawkes   @   20:37, 14.09.2014
Ciekawe tylko, ilu ludzi zapowiadających spiracenie GTA V w przypadku wieści o słabej optymalizacji gry pamiętało o jednym: że w ten sposób pozbawi się ewentualnych patchy poprawiających ją...? Szczęśliwy
Taki Wiedźmin 2 na dzień debiutu - a praktycznie wtedy grę dostałem w swoje ręce - też był koszmarkiem optymalizacyjnym. Wystarczyło jednak poczekać do patcha (w moim przypadku) 1.3, by wszystko zaczęło chodzić ze 2 razy lepiej. Trochę cierpliwości, narodu.
0 kudosLucas-AT   @   20:51, 14.09.2014
Niech optymalizują. Choć osobiście twierdzę, że czasu mieli sporo i takie opóźnienie na PC musi być naprawdę irytujące, to jestem świadom tego, ile pracy Rockstar musi włożyć w optymalizację. Dziś co druga gra na PC mam ten problem, więc może warto poczekać.

Tryb fabularny to jeszcze pół biedy, ale gorzej to wygląda w przypadku GTA Online, gdzie gracze będą mieli różne konfiguracje, różne łącza, pingi itd. Lepiej więc by przez pół roku tego nie łatali, tak jak GTA IV. Osobną kwestią jest jeszcze walka z cheaterami, bo ci mogą doprowadzić do prawdziwej katastrofy w świecie gry. Podstawą GTA Online jest ekonomia, a jak gracze zaczną sobie dodawać miliardy dolarów, aktywować nieśmiertelność lub przelewać kasę na konta innych graczy, to gra straci sens. Na X360 i PS3 taki problem pojawił się w grudniu i trwał 3 tygodnie. Grać się nie dało, ale Rockstar znalazło dziurę i odzyskało kontrolę. PC to platforma otwarta, więc tych dziur może być więcej.

Sądzę więc, że warto czekać. Nie chciałbym się jednak znaleźć w skórze Rockstara, jak optymalizacja będzie koszmarna.

PS. Fajne fotki zrobione przez graczy:



Obrazek




Obrazek




Obrazek





Obrazek




Obrazek




Obrazek

0 kudosCortigo   @   00:16, 15.09.2014
I tak już długo czekaliśmy więc jeszcze trochę nikomu nic się nie stanie jak poczekamy.
0 kudosAtukan   @   11:40, 15.09.2014
Cytat: Cortigo
I tak już długo czekaliśmy więc jeszcze trochę nikomu nic się nie stanie jak poczekamy.
Dokładnie tak. Na dodatek będzie czas na lekki upgrejdzik sprzętu, szczególnie że nowe grafy wchodzą, stare tanieją... Uśmiech
Dodaj Odpowiedź