DARK (PC)

ObserwujMam (5)Gram (0)Ukończone (3)Kupię (1)

DARK (PC) - recenzja gry


@ 18.07.2013, 15:00
Krzysztof "guy_fawkes" Kokoszczyk



Zabawy starczy na jakieś 7-8h, o ile macie szczęście i nie musicie powtarzać po wielokroć tego samego checkpointu. Gameplay skutecznie wydłuża chęć dyskretnego robienia czystki, lecz czasem lepiej po prostu ukradkiem przeskoczyć do kolejnych drzwi, bowiem Eric i tak nabierze sporo doświadczenia. Dodatkowe kilkanaście-kilkadziesiąt minut wyciśniecie zaliczając Wyzwania, czyli znane już z kampanii mapki. Tutaj autorzy mogli się pokusić o postawienie specyficznych warunków, m.in. używanie konkretnej umiejętności, ale chyba za dużo wymagam od Realmforge Studios. Natomiast jedną z niewielu słusznych decyzji projektowanych wydaje się pociągnięcie grafiki popularnym dziś cel-shadingowym filtrem. I nie mam na myśli wcale artyzmu, lecz ukrycie bebechów – grafiki rodem z poprzedniej generacji, pełnej sztywnych animacji (bohater sprawia wrażenie, jakby spędził kilka lat na dźwiganiu telewizorów) z mimiką twarzy na poziomie piksela łupanego. DARK napędza ósma generacja silnika Vision Engine, który nie miał swojej wersji chyba tylko na pralki, a w swoim życiu widział już niejedno – od Settlersów przez Twierdzę 3 po symulatory autobusów. Zaiste, engine tak omnipotentny, że ciężko go należycie wykorzystać w przeznaczonej głównie do dystrybucji cyfrowej gierce o niewydarzonych wampirach. Ach, byłbym zapomniał – może się to wydać kuriozalne, lecz krwi jest bardzo, bardzo mało, ażeby było jeszcze śmieszniej, Eric pożywiając się gryzie… powietrze, a nie szyję ofiary. Kulejący system wykrywania kolizji daje o sobie znać w różnych momentach. Czasem bohater przenika głową przez blat barowego kontuaru, innym razem potrafi wspiąć się na opartą o ścianę szczotkę, zaś wrogowie podrzucają granaty przez szybę, nie tłukąc jej. Co ciekawa, produkcja wspiera oficjalnie jeszcze niedostępny Oculus Rift, lecz z pewnością nie warto zamawiać tego urządzenia tylko dla niej. Obrazu archaicznej całości dopełnia oparcie wydarzeń o absurdalne wręcz skrypty: np. podłożenie granatów dymnych otwiera drzwi, jazda windą nie wymaga wybrania piętra, a checkpoint potrafi usunąć zostawione za sobą ciała. Czasem aż się prosi o wtręt np. wspinaczkowy, ale takowy rozgrywa się samoistnie; innym razem zachodzi konieczność obejścia przeszkody, mimo iż Eric spokojnie by się przecisnął. Za to znośnie prezentuje się muzyka – nie przeszkadza i stara się budować klimat dla tej miałkiej opowieści. Co gorsza, musi pracować za dwóch, a nawet za trzech – słaby voice-acting oraz nędzne udźwiękowienie, zdradzające brak mnóstwa podstawowych odgłosów, jak choćby otwierania drzwi.

DARK (PC)

DARK to produkt wybitnie facepalmogenny, który lubi szokować w najmniej spodziewanych momentach. Moim osobistym faworytem jest kuso odziana pannica w klubie – żywy automat do krwi z dolewką: wystarczy podejść, zagadać i już Eric robi jej malinkę, ładując tym samym akumulatory. Za taką usługę mógłby jej chociaż kawę albo czekoladę podarować, by się dziewczę nie wysuszyło do kości i nie zasłabło, czekając na kolejny raz. Dlatego też oszczędzę jej mizernego losu i nie wrócę do DARK, a polecić mogę je wyłącznie najbardziej wyposzczonym fanom skradania – jak przymkną najpierw lewe oko, a następnie prawe, to czeka ich kilka godzin podchodów.


Długość gry wg redakcji:
8h
Długość gry wg czytelników:
15h 0min

oceny graczy
Dobra Grafika:
Cel-shading jest w modzie, ale spod niego wyziera poprzednia generacja. Animacje ruchu i mimikę pożyczono z muzeum.
Przeciętny Dźwięk:
Muzyka ratuje honor produkcji, bo ani voice-acting (poza głównym bohaterem), ani udźwiękowienie nie stanęły na wysokości zadania.
Dobra Grywalność:
Po obiecującym początku skradanie zaczyna frustrować, zamiast dawać satysfakcję. Wrażenie psują nietrafione pomysły.
Dobre Pomysł i założenia:
Próba rehabilitacji wampirów jako badassów i uczynienie jednego z nich bohaterem skradanki? Świetnie. Szkoda tylko, że fabuła nie nadąża.
Przeciętna Interakcja i fizyka:
Szereg błędów technicznych i nietrafionych rozwiązań. Fizyka obecna tylko jako ragdoll, poza tym świat gry jest całkowicie sterylny.
Słowo na koniec:
DARK fabularnie ssie bardziej, niż główny bohater życiodajny płyn, a gameplay sugeruje, że Erica przemienił jakiś średnio utalentowany developer z wielkimi ambicjami. Szkoda, bo była szansa na naprawdę dobrą, oldskulową skradankę.
Werdykt - Przeciętna gra!
Screeny z DARK (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudospawelecki96   @   16:52, 18.07.2013
Gra tylko z początku sprawia dobre wrażenie, potem wręcz nie chce się do niej wracać. Skusiłem się bo skradanka, ale chyba zaczekam na kolejnego Thiefa, bo tego dziadostwa nie chce mi się kończyć Dumny
0 kudosVerdungo   @   17:50, 18.07.2013
Mnie gra od samego początku odstraszała swoja topornością i jakimś mdłym klimatem rozbijanym halogenowym różem. widzę, że nie mam czego żałować Uśmiech
0 kudosFox46   @   22:39, 18.07.2013
Czyli z tego co tu można wyczytać i z końcowej oceny gra od żałowania i na nudne wakacyjne dni. Choć i tak pewnie nie warta swojej ceny.
0 kudoskafel123full   @   23:55, 18.07.2013
Z tego co wyczytałem to nawet nie jest warta złamanego grosza i najprawdopodobniej tak jest - a tak na marginesie - ciekawa skradanka skoro zaleca autor materiału grać z zamkniętymi oczami, wtedy dopiero zacznie się gra Dumny
0 kudosguy_fawkes   @   02:02, 19.07.2013
UP: Wtedy przynajmniej nie widać jej głupoty i wad. ;)
0 kudoskafel123full   @   18:57, 19.07.2013
UP: W takim razie absolutny must have Dumny
0 kudosPanam   @   10:30, 27.07.2013
Gra jest strasznie nudna i krótka
0 kudospawelecki96   @   21:42, 27.07.2013
Cytat: Panam
Gra jest strasznie nudna i krótka
Czasami jak gra jest krótka, to jest to jej zaleta. Tak jest też w tym przypadku xD
0 kudosmk49   @   13:10, 04.08.2013
na pierwszy rzut oka wygląda fajnie ale po recenzji odechciało mi się tej gry w kolekcji
0 kudospawelecki96   @   11:05, 05.08.2013
Cytat: mk49
już 3 raz oglądam trailer i wciąż robi na mnie wrażenie
Dla odmainy obejrzyj gameplay...
Dodaj Odpowiedź