Frames Win Games - czyli jak dominować w wirtualnych bataliach dzięki firmie NVIDIA i kartom GeForce
Co sprawia, że seria GeForce RTX jest tak wydajna i dlaczego warto w nią zainwestować? Elementów o tym decydujących jest kilka. Po pierwsze GeForce RTX to całkiem nowa architektura, Turing, opracowana z myślą o raytracingu (więcej na temat tej technologii w jednym z wcześniejszych artykułów). W zależności od tego, na który układ się zdecydujemy, możemy cieszyć się nawet 4352 jednostkami cieniującymi, współpracującymi z 272 jednostkami teksturującymi (TMU)) oraz 88 jednostkami rasteryzującymi (ROP). Takie siły przerobowe oferuje najwydajniejsza jednostka, GeForce RTX 2080 Ti, ale pozostałe również nie mają powodów do tego, by się „wstydzić”, a dowodem na to niechaj będzie poniższa tabelka.
RTX 2060 SUPER | RTX 2070 SUPER | RTX 2080 SUPER | |
---|---|---|---|
Układ graficzny | TU106 | TU104 | TU104 |
Architektura | Turing | Turing | Turing |
Jednostki cieniujące | 2176 | 2560 | 3072 |
Jednostki TMU | 136 | 184 | 192 |
Jednostki ROP | 64 | 64 | 64 |
Jednostki RT | 34 | 40 | 48 |
Jednostki Tensor | 272 | 320 | 384 |
Rozmiar pamięci | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 | 8 GB GDDR6 |
Szyna pamięci | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Przepustowość | 448.0 GB/s | 448.0 GB/s | 496.0 GB/s |
Taktowanie bazowe | 1470 MHz | 1605 MHz | 1650 MHz |
Taktowanie boost | 1650 MHz | 1770 MHz | 1815 MHz |
Taktowanie pamięci | 14000 MHz | 14000 MHz | 15500 MHz |
Układy z rodziny GeForce RTX to nie tylko dodatkowe jednostki dostępne w innych GPU (np. z serii GTX), to również specjalne jednostki RT oraz rdzenie Tensor, których zadaniem jest przetwarzanie operacji związanych z ray tracingiem. Choć nie jest to technologia powszechnie stosowana w grach nastawionych na współzawodnictwo, nie samym multiplayerem gracz żyje. Każdy ma czasem ochotę odpalić coś dedykowanego jednemu graczowi i cieszyć się najwyższej jakości oprawą wizualną, a w generowaniu jej GeForce RTX nie ma sobie równych – głównie za sprawą wspomnianego ray tracingu oraz wyjątkowej technologii wygładzania krawędzi zwanej Deep Learning Super Sampling, czyli DLSS.
Pierwsza z wymienionych technologii (ray tracing) odpowiada za realistycznie wyglądające oświetlenie i cieniowanie. Karta graficzna symuluje bowiem drogę promieni światła, sprawdzając jak będą odbijać się od różnych powierzchni, przez które z nich będą w stanie przeniknąć itd. Rezultatem jest naprawdę niesamowicie wyglądające oświetlenie. Znacznie bardziej realistyczne, niż w przypadku ręcznego modelowania światła i cieni przez grafików. Minusem technologii jest jej zapotrzebowanie na moc obliczeniową. Układy GeForce RTX sobie jednak z nią bardzo dobrze radzą – a wpływa na to druga z wymienionych technologii.
DLSS (już w swojej drugiej, nowocześniejszej wersji) to technologia, która odpowiada za niesamowicie wyglądające wygładzanie krawędzi. Jej największą zaletą jest to, iż praktycznie w ogóle nie obciąża ona układu graficznego, albowiem znaczna cześć obliczeń realizowana jest przez superkomputery należące do firmy NVIDIA. Na podstawie tychże obliczeń generowany jest specjalny profil, a ten zaś inżynierowie aplikują do kolejnych wersji sterowników graficznych. Aktywowanie DLSS w grze sprawia, że oprawa wizualna jest w niej na najwyższym poziomie, a przy okazji cieszyć możemy się najwyższą wydajnością. W tym przypadku korzyści dostrzegą zarówno fani wspaniałych widoków, jak i możliwie jak największej płynności, będącej kluczowym elementem potyczek sieciowych.
Dwie wspomniane powyżej technologie są ważne, ale architektura Turing, na której zbudowane są układy GeForce RTX, to także wiele innych innowacji. Warto tu wspomnieć między innymi o Variable Rate Shading oraz Przetwarzaniu Równoległym.
Pierwsze z wymienionych rozwiązań, Variable Rate Shading, to wyjątkowo ciekawa technologia, odpowiedzialna za dodatkowe zwiększenie wydajności w grach bez jakiegokolwiek wpływu na jakość obrazu. Chodzi o to, że cieniowanie pikseli, jedna z najbardziej obciążających układ graficzny czynności jest realizowana w bardzo inteligentny sposób. GPU jest w stanie zdecydować, które piksele są mniej ważne, a które kluczowe i poświęcić mniej czasu na przetwarzanie tych pierwszych, a więcej drugim. Jakość idzie w górę, a wraz z nią także wydajność, czyli każdy wygrywa. Co ciekawe, VRS bardzo pozytywnie wpływa też na gry wykorzystujące gogle wirtualnej rzeczywistości, co może być kolejnym atutem podczas podejmowania decyzji o ewentualnym zakupie nowej karty graficznej.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler