GeForce RTX 2060, RTX 2070, RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti czyli dlaczego warto zainwestować w ray tracing


bigboy177 @ 12:53 25.01.2019
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

NVIDIA jako pierwsza wprowadza do komputerów domowych przystępnie wycenione urządzenia, potrafiące obsłużyć ray tracing. Przyglądamy się rodzinie kart graficznych GeForce RTX 20.

Firma NVIDIA od lat wiedzie prym, jeśli chodzi o karty graficzne wykorzystywane w gamingowych komputerach osobistych i laptopach. Korporacja rokrocznie dostarcza na rynek nowe rozwiązania przygotowane z myślą o graczach i dopasowane zarówno do ich możliwości finansowych, jak i preferencji, a prawdziwy przełom nadszedł w roku ubiegłym, kiedy zapowiedziane zostały układy z serii RTX 20 (na architekturze Turing).

Pierwsi przedstawiciele rodziny RTX, czyli modele GeForce RTX 2080 Ti, RTX 2080 oraz RTX 2070, zostali ujawnieni podczas targów Gamescom 2018. Karty RTX 2080 Ti oraz RTX 2080 trafiły do sprzedaży we wrześniu 2018 roku (drugi z modeli nabędziecie między innymi w sklepie Morele), a RTX 2070 w połowie października. Najistotniejszą innowacją w przypadku układów okraszonych przedrostkiem RTX (a nie GTX) jest całkiem inny rodzaj renderingu, wykorzystując tzw. ray tracing (śledzenie promieni). Jednocześnie udało się oczywiście zachować wzrost wydajności w klasycznym przetwarzaniu obrazu, więc o to nie należy się obawiać.

Wracając do clou, ray tracing nie jest nową techniką renderingu, ale dopiero teraz możliwym stało się jej wykorzystanie w domowych urządzeniach. Do tej pory układy graficzne potrafiące przetwarzać obraz przy pomocy ray tracingu i będące w zasięgu „normalnych śmiertelników” po prostu nie istniały. Największą wadą tej technologii jest bowiem jej zapotrzebowanie na moc obliczeniową.

Za sprawą serii RTX 20 firma NVIDIA postanowiła podjąć wyzwanie, a efekty, choć początkowo nie powalały, obecnie są całkiem solidne. W tym momencie niewiele gier robi użytek z ray tracingu, ale z dnia na dzień tytułów będzie przybywać, a układy korzystające z tejże technologii będą tanieć. Nie trzeba wykładać na nie grubych tysięcy. Świetnym przykładem niechaj będzie dostępny już w sklepach GeForce RTX 2060. Da się go kupić w całkiem przystępnych pieniądzach, a oferuje on bardzo dobrą wydajność podczas klasycznego renderingu i próbkę możliwości w ray-tracingu. Może nie na najwyższych detalach i najbardziej wymagających grach, ale z czasem wachlarz tytułów i możliwości znacząco się poszerzy.

ModelGeForce RTX 2060GeForce RTX 2070GeForce RTX 2080
GeneracjaTuring 12 nmTuring 12 nmTuring 12 nm
UkładTuring TU106Turing TU106Turing TU104
Jednostki cieniujące192023042944
Jednostki teksturujące120144184
Jednostki rasteryzujące486464
Rdzenie Tensor240288368
Jednostki RT303646
Taktowanie rdzenia1365/1680 MHz1410/1620 MHz1515/1710 MHz
Moc obliczeniowa6,5 TFLOPS7,5 TFOPS10,1 TFLOPS
Pamięć wideo6 GB GDDR6 192-bit8 GB GDDR6 256-bit8 GB GDDR6 256-bit
Taktowanie pamięci14000 MHz14000 MHz14000 MHz
Przepustowość pamięci336 GB/s448 GB/s448 GB/s
TDP (zasilanie)160 W (8-pin)175 W (8-pin)215 W (6 + 8-pin)
Cena (na 25.01.2019)1599 zł2199 zł3399 zł

RTX 2060 będzie najprawdopodobniej najpopularniejszym gamingowym GPU korzystającym z architektury Turing na świecie. Karty graficzne korzystające z tego układu kosztują w granicach 1600 złotych, a zatem cena jest bardzo atrakcyjna, jeśli weźmiemy pod uwagę to, co otrzymujemy w zamian. RTX 2060 wykonano w technologii 12 nm (Pascal, czyli m.in. GeForce GTX 1060, to 16 nm), został on wyposażony w 6 GB pamięci GDDR6, działającej na magistrali o szerokości 192 bitów. Mimo że wydaje się ona dość „wąska”, pamiętać trzeba o tym, że NVIDIA stosuje różne algorytmy pozwalające dość istotnie poprawić funkcjonowanie połączenia pomiędzy pamięcią, a jednostką centralną karty. Pamięć w RTX 2060 jest też bardzo wysoko taktowana (14 000 MHz) i dysponuje znaczną przepustowością, równą 336 GB/s.

Sprawdź także:

Anthem

Premiera: 22 lutego 2019
PC, PS4, XBOX ONE

Anthem to połączenie strzelanki, RPG i MMO przypominające konsolowe Destiny. Za projekt odpowiada studio BioWare Edmonton znane za sprawą dwóch serii: Mass Effect oraz Dr...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosluki505   @   18:35, 25.01.2019
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.
0 kudoslogan23   @   18:37, 25.01.2019
Cytat: luki505
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.
Tylko były problem z kościami pamięci od microna w wyższych cenowo modelach, Chyba 2070,2080, A mógłbyś pohamować język. Bo nie ma czego zazdrościć. Jeśli kupiłeś sobie kartę, To cieszę że ci dobrze sprawuje się i miłej gry.
0 kudosTheCerbis   @   18:47, 25.01.2019
Cytat: luki505
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.
Mammmooo, ale ja chce tom karte z eRGieBeee, musze jom mieeeć!

Choć faktem jest, że coś się działo z tymi kartami, ale po wypuszczeniu zaktualizowanych egzemplarzy jest wszystko w porządku.
1 kudoskobbold   @   19:06, 25.01.2019
Cytat: luki505
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.

To, że nie masz raka to nie znaczy, że choroba nie istnieje...
0 kudosKotecek_PL   @   14:37, 26.01.2019
Należy przyznać że Ray Tracking to bardzo potężne narzędzie, pewne elementy robią takie wrażenie że czasami się zastanawiam czy to na silniku gry czy to wcześniej wyrenderowany przerywnik filmowy Uśmiech
1 kudosdabi132   @   15:00, 26.01.2019
A mnie to osobiście jakoś nie jara. I tak w trakcie zabawy skupiam się na rozgrywce, a nie na wodotryskach. Swoją drogą te karty mogły by być wydajniejsze, ale tak jak już kiedyś pisałem - NVIDIA nie musi robić dużo lepszych kart od poprzedniej generacji, bo AMD jest sporo w tyle.
0 kudosTheCerbis   @   16:30, 26.01.2019
To znaczy, że technologia ma nie iść do przodu?
2 kudosDirian   @   17:47, 26.01.2019
Generalnie nie da się ukryć, że grafika w grach od jakiegoś czasu stoi w miejscu. Na pewno winne są temu obecne konsole, ale i brak większych innowacji. Sam ray tracing to na pewno świetna sprawa, choć wiadomo, że póki co technologia raczkuje i jeśli faktycznie się przyjmie, to pewnie dopiero za 2-3 generacje będzie czymś na porządku dziennym.

Można narzekać, że NVIDIA trochę się pospieszyła z tymi kartami jeśli chodzi o obsługę ray tracingu - ale z drugiej strony jeśli chcemy iść do przodu to jakiś krok trzeba zrobić - tak jest z prawie wszystkim. Teraz pozostaje czekać aż twórcy gier wezmą się za sensowną implementację śledzenia promieni do swoich gier. Bo na razie jest z tym, bardzo delikatnie ujmując, biednie.
0 kudosdabi132   @   19:29, 26.01.2019
Gdzieś ostatnio czytałem, że nowy Xbox ma już obsługiwać technologie ray tracingu. Pytanie czy AMD jest w stanie stworzyć taki układ pozwalający na obsługę tej technologii. No chyba, że M$ postawi na układ graficzny NVIDII, a procesor AMD. Co do rozwoju to jak najbardziej uważam, że jest on potrzebny. Ale jednak wydajność powinna iść w parze z opłacalnością, a nowe karty moim skromnym zdaniem są za drogie jak na to co oferują.
0 kudosTheCerbis   @   19:41, 26.01.2019
Są za drogie, zgadza się. Hm, ciekaw jestem co zaoferuje ten Xbox, bo jednak ray tracing jest obecnie raczej dość wymagający w grach, więc nie wiem jak sobie wyobrażają optymalizację.
0 kudoslogan23   @   21:12, 26.01.2019
Ja mam w planach zakup. RTX 2060 ale jedyna jego wadę uważam. 6gb vramu, Nie wiadomo czy nie będzie dostawała ta karta zadyszki.
0 kudosKawira   @   10:48, 27.01.2019
Cytat: dabi132
Gdzieś ostatnio czytałem, że nowy Xbox ma już obsługiwać technologie ray tracingu. Pytanie czy AMD jest w stanie stworzyć taki układ pozwalający na obsługę tej technologii. No chyba, że M$ postawi na układ graficzny NVIDII, a procesor AMD. Co do rozwoju to jak najbardziej uważam, że jest on potrzebny. Ale jednak wydajność powinna iść w parze z opłacalnością, a nowe karty moim skromnym zdaniem są za drogie jak na to co oferują.


AMD podało, że wypuści karty RT dopiero kiedy będą w stanie obsłużyć technologię na sensownym poziomie. Taka docinka w stronę GF Szczęśliwy
0 kudosfrycek88   @   20:30, 29.01.2019
Jeszcze minie sporo czasu nim RT się w pełni rozwinie. Obsługujących go gier jest jak na lekarstwo.
0 kudoslogan23   @   01:37, 30.01.2019
To Janusze w Polsce pewnie zawyżą nie długo ceny. Był jakiś wypadek z materiałami do produkcji kart w Fabrykach, Które produkują karty dla Nvidii.
Dodaj Odpowiedź