Steam blokuje gry z zawartością generowaną przez SI

Deweloperzy takich projektów muszą udowodnić, że posiadają prawa autorskie do materiałów, na których SI było szkolone.

@ 29.06.2023, 15:21
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc

Steam blokuje gry z zawartością generowaną przez SI

Valve nie dopuszcza podobno do publikacji na Steam gier, dla których zawartość opracowano z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Deweloperzy muszą uprzednio udowodnić, że algorytmy SI zostały wytrenowane za pomocą assetów, do których mają pełne prawa.

Simon Carless zauważył na portalu Reddit dość zaskakujący wpis, w którym deweloper opisuje sytuację związaną z publikacją swojej gry na Steam. Jak wyjaśnia twórca, projekt zawierał wygenerowane przez SI elementy, które następnie planowano zaktualizować w ramach kolejnych aktualizacji. Valve nie opublikowało projektu, prosząc studio o dowody na to, że posiada odpowiednie prawa autorskie do wszystkiego.

"Po sprawdzeniu wszystkiego zidentyfikowaliśmy w [grze o danej nazwie] zawartość, która zdaje się należeć do jednego lub kilku innych twórców. W szczególności [gra o danej nazwie] zawiera grafiki wygenerowane przez sztuczną inteligencję, zdające się nawiązywać do materiałów chronionych prawami autorskimi, a należących do innej firmy", wyjaśniło Valve.

"Ze względu na to, że własność generowanych przez SI grafik nie jest określona, nie możemy opublikować Waszej gry, póki zawiera te wygenerowane przez SI assety, chyba że możemy potwierdzić, że posiadacie prawa autorskie do wszystkich materiałów, wykorzystanych do szkolenia SI, a potem generowania zawartości w grze".

Co ciekawe, deweloperzy wszelkie treści zaktualizowali, przygotowując je ręcznie, a po tym, jak ponownie wysłali grę do publikacji, znowu otrzymali odpowiedź odmowną. Twórcy nie wyjaśnili jednak, czy całkowicie zmienili treści objęte prawami autorskimi, czy tylko w jakiś sposób je zmodyfikowali.

Czekamy na więcej informacji w temacie, a gdy takowe się pojawią, będziemy Was informować. Kwestia praw autorskich w czasach materiałów generowanych przez SI będzie na pewno często powracać na nasze łamy, wszak SI najczęściej szkolone jest na treściach, do których programiści nie mają praw autorskich. Nikt tego obecnie nie reguluje.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
1 kudosBarbarella.   @   19:17, 29.06.2023
Trzeba ostro z tym SI żeby nie było jak z quarianami i gethami a nie wspomną o Żniwiarzach. Cool
0 kudosthiefi   @   09:51, 30.06.2023
Sztuczne blokowanie rozwoju. SI to to samo co samochód vs koń z bryczką.
Jeśli pozwala automatyzować pracę i oszczędzić czas i zasoby przy produkcji gier to nie należy tego zwalczać tylko wspierać.

Przydałoby się, żeby SI skróciło czas produkcji gier chodzby o połowę i obniżyło koszty. Niech znów gry robią studia 30 osobowe, a nie 100+ osobowe, którym trudno zarządzać i trzeba zatrudniać pasozytow, czyli ludzi do zarządzania, który gier nie produkują.

Ja widzę w SI szansę na rozwiązanie największego problemu gamedevu, czyli koszty I personel, które obecnie są kilka x za duże niż powinny być.
Najlepsze gry robiły właśnie kilkanascie- dziesiątki osób, odkąd są setki dostajemy wydmuszki sandboxy pozbawione natchnienia (ducha, tego czegoś).
SI może spokojnie robić sporo tego, co teraz robią manualnie ludzie.

W IT dalej brakuje personelu, więc zmniejszenie zatrudnień przy okazji ten problem by rozwiązało.