Zapowiedź gry Twierdza 2 (PC)
Średniowiecze przez wielu rozważane jest jako okres prosperity oraz spokojnej koegzystencji z naturą. Prawda jednak zdecydowanie różni się od tego opisu. Życie w zamku było bardzo ciężkie, ludzie nie mili a ciągłe wojny pomiędzy Lordami i Serami obniżało średnią długość żywota o co najmniej połowę. W tych ciężkich czasach człowiek jakoś jednak musiał znajdować miejsce dla siebie. Twierdza przeniesie gracza właśnie do tego okresu naszej cywilizacji i sprawdzi jego umiejętności jako przywódcy, mentora oraz ekonomisty.
Pierwsza część Twierdzy powstała w 2001 roku dzięki panom oraz paniom ze studia developerskiego Firefly Studios. Cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, nie dziwi więc fakt, że producent zdecydował się na stworzenie kolejnej. Podczas produkcji nowego programu autorzy skupili się na poprawkach oraz ulepszeniach. Trzeba przyznać, że ilość uzupełnień i dodatków w porównaniu z poprzednikiem jest imponująca.
Jednym z wielu problemów części poprzedniej było bardzo słabo wdrożone zamkowe życie. Twierdza 2 kładzie znacznie większy nacisk na ekonomię oraz różne połączenia pomiędzy składnikami życia. Prowadzenie zamku nie jest prostym zadaniem. Głównym czynnikiem decydującym o naszym powodzeniu jest popularność. Aby o nią zadbać gracz musi przez cały czas monitorować wiele elementów gry. Pierwszym z nich są podatki. Oczywiste jest, że im niższe podatki tym bardziej zadowoleni ludzie, lecz oznacza to także, że skarbiec naszego zamku nie będzie napełniał się złotem przydatnym np. do werbowania żołnierzy. Kolejnym czynnikiem wpływającym na to jak postrzegają nas podwładni jest jedzenie. Gdy w zamku zabraknie pożywienia ludzie zaczną umierać lub po prostu się wyprowadzać. Obniżona popularność sprawi, że nowych lokatorów oraz potencjalnych rąk do pracy nie będzie przybywać. Bardzo ważnym aspektem, który został pominięty w części pierwszej są śmieci oraz odchody. W średniowieczu ludzie nie dbali zbytnio o higienę i wszystkie odpadki wyrzucali po prostu przez okno. Gnijące na zewnątrz śmierdzące sterty powodują szerzenie się zarazy i powolne znikanie obywateli. Aby zaradzić temu problemowi należy budować tzw. farmy odpadków. Pracujący w nich wieśniak będzie jeździł po ulicach miasta zbierał odpady i wrzucał je do dołu. Gromadzące się na dworze nieczystości powodują jeszcze jeden problem – szczury. Panoszące się po mieście gryzonie przyspieszają rozszerzanie się chorób. Jedynym sposobem na pozbycie się pasożytów jest zatrudnienie łowcy. Posługując się sokołem, w bardzo krótkim czasie oczyści zamek z nieproszonych gości.
Pozostałe czynniki mające wpływ na popularność to religia, zabawy w mieście oraz przestępczość.
Popularność nie jest reprezentowana tylko i wyłącznie jako słupek statystyczny. Można ją sprawdzać także obserwując zachowanie kmiotków. W części pierwszej gry, pracowali oni jak maszyny. Bez jakichkolwiek uczuć wykonywali ślepo swoje zadania goniąc całymi dniami z miejsca w miejsce i przenosząc towary. W Twierdzy 2 wieśniacy mają swoje własne życie. Od czasu do czasu można spotkać ich bawiących się w barze, popijających piwo lub też modlących się w kościele. Wystarczy, że najedziesz na kościół myszką, zrobisz zbliżenie kamery a ściana budynku magicznie zniknie ukazując twoich ludzi. Podczas dobrej zabawy w barze może się nawet zdarzyć, że jeden z imprezowiczów wyskoczy na stół i zacznie tańczyć dla pozostałych. Widząc zachowanie ludzi bez problemu będziesz w stanie ocenić ich humor.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler